PDA

Vis full versjon : Ulyder fra B230FK



boman
12/05/10, 11:48
Hei.
Jeg har over en litt lengre stund nå hatt ulyder ifra turboen, trodde jeg. Så bytta jeg turboen til en som var fin når den ble demontert (hadde gått 180.000km), men ulyden ble ikke noe merkbart bedre.
Så fikk jeg hvisket i øret at jeg kunne koble av staget ifra WG for å kjøre "uten" turbo. Det ble ingen merkbar forandring i lyden (bortsett fra med engang, les lenger ned), så jeg tviler da på at det er turboen lyden kommer ifra.

Lyden høres i grunn ut som et lager som synger på aller siste verset, med litt musikalske innslag av metall som skraper mot metall. Lyden følger turtallet og det høres ut som den kommer ifra turbo området. Lyden er noen få ganger av og på. Det skal sies at etter turbobyttet så var lyden veldig av og på de første kilometerne, men det kan kanskje bare være tilfeldig (bilen hadde da stått i ro i noen få dager også). I det jeg kobla ifra staget på WG ble lyden også litt til og fra den første kilometeren..

Er det noen av dere som kan ha et forslag på hva det kan være?

(Det er en helt original Mitsubishi turbo, og jeg har ikke justert noe).

TeamBørnOut
12/05/10, 12:12
Kan jo være vannpumpa eller dynamoen som har slitne lagre. eller utløser lageret kanskje? endrer lyden seg hvis du trykker inn clutchen litt?

boman
12/05/10, 15:43
Nei, er ikke utløserlageret. Lyden er lik om clutchen er ute eller inne.

tennpluggen
12/05/10, 18:53
hm stramme hjulet te reg reima?

Holten
12/05/10, 21:06
Er ikke bare et løst varmeskjold eller noe lignende da? Borstad her inne hadde en skikkelig stygg lyd på bilen sin, hørtes ut som tannhjul som pussa tenna sine..

Men det var bare et varmeskjold på eksosen som var litt løst, og vibrerte :)

boman
20/05/10, 14:58
Stramme hjulet til regreima? Mener du da det største reimhjulet?

Klarer ikke å se noe løse varmeskjold dessverre.

Noen flere gode forslag?

boman
23/05/10, 11:09
opp og hopp :) Lyden irriterer meg grenseløst, dusør til den som finner ut hva det er!

I går så forsvant lyden helt i noen minutter. Det virka som at bilen gikk mye stillere, og den fikk en litt dypere lyd. Men så dessverre kom lyden like fort tilbake ..

ChrML
23/05/10, 11:43
Stramme hjulet til regreima? Mener du da det største reimhjulet?

Klarer ikke å se noe løse varmeskjold dessverre.

Noen flere gode forslag?
Strammehjulet til reg reima er det lille hjulet som holder regreima stram. Den med fjør på mot regreima bak dekslet.

boman
23/05/10, 12:06
Okey, da får jeg skru opp å sjekke. Momentet står vel i haynesboka ;)

Kan en tett katalysator lage skranglelyder? Fikk en kamerat til å holde jevngass på 3500 og så sparka jeg litt på eksosen og da gikk turtallet litt oppover mente han. Er vel ikke så mye annet en en tett kat som evt kan føre til forskjeller på turtallet i eksosanlegget ? :confused:

Selv om jeg fortsatt syns det høres ut som en ulyd som kommer ifra noe som snurrer rundt så kan jeg jo ikke utelukke noen ting. Er jo ikke alltid lett å høre forskjell.

boman
26/05/10, 20:26
Har sjekka strammehjulet til reg.reima. Fant ikke ut momentet, men det sitter ihvertfall.

boman
11/06/10, 19:12
Noen gode forslag? Jeg er virkelig lei av den lyden nå .. en liten dusør vanker til den som klarer å fortelle meg hva lyden er .. lyden kan høres på treffet på førstkommende søndag hvis noen vil hjelpe meg! :)

ChrML
11/06/10, 19:15
Noen gode forslag? Jeg er virkelig lei av den lyden nå .. en liten dusør vanker til den som klarer å fortelle meg hva lyden er .. lyden kan høres på treffet på førstkommende søndag hvis noen vil hjelpe meg! :)
Hehe, kanskje noen av oss på treffet finner ut av det :).

boman
11/06/10, 19:19
Du skal veldig gjerne få lov til å sitte på en liten tur for å høre (er vanskelig å høre lyden når bilen står stille).

ChrML
11/06/10, 19:20
Du skal veldig gjerne få lov til å sitte på en liten tur for å høre (er vanskelig å høre lyden når bilen står stille).
Vi kan prøve å få til det :).

boman
11/06/10, 19:21
Vi kan prøve å få til det :).

Konge! Hvis vi klarer å finne ut hvem hverandre er i mengden da ;) Hehe

ChrML
11/06/10, 19:24
Konge! Hvis vi klarer å finne ut hvem hverandre er i mengden da ;) Hehe
Det var det da :p. Ser deg sikkert i nærheten av bilen din en gang iløpet av dagen.

boman
11/06/10, 19:29
Ja, hvis ikke får vi ha navneskilt rundt halsen :)

John Walley Racing
12/06/10, 18:23
Jeg stemmer veldig for at det er vannpumpa di... pga hadde samme lyden på min.... var nesten sikker på at det var turboen... men pga tidligere erfaringer så sjanset jeg på at det var pumpa... og bingo... lyd borte...

boman
13/06/10, 01:57
Hm, ja har mistenkt den selv også. Er det stor jobb og bytte den? Husker du hva du ga for en ny vannpumpe?

mcnugget
13/06/10, 04:08
Er ikkje dyrt med ny vannpumpe... :) bytta på min i vinter, ganske greit å skifte faktisk, lett i forhold til på mangen andre biler... :) men kjøp pumpe på volvo, da får du kvalitet til en grei penge... :) er jo sånt som er greit å skifte av og til uansett, så hadde prøvd det eg.. :)

ChrML
13/06/10, 08:36
Nytt vannpumpesett fra Volvo med pakninger koster ca 700 kr.

mcnugget
13/06/10, 16:02
Eg betalte ca 500 med pakninger på Volvo i førde... :) er uansett en slitedel, bare å skifte ;)

boman
13/06/10, 18:52
Da får jeg prøve å bytte vannpumpa i løpet av uka og satser på at lyden forsvinner for godt!

mcnugget
13/06/10, 19:38
Får håpe på det... :)

boman
13/06/10, 20:44
Ja, hvis ikke tror jeg det neste blir å sette den inn på Volvo og få de til å finne ut av det ..

Kan jeg koble av reima på vannpumpa/servoen for noen hundre meters rolig kjøring for å se om lyden er borte da, eller vil det skjære seg helt da?

ChrML
13/06/10, 20:46
Ja, hvis ikke tror jeg det neste blir å sette den inn på Volvo og få de til å finne ut av det ..

Kan jeg koble av reima på vannpumpa/servoen for noen hundre meters rolig kjøring for å se om lyden er borte da, eller vil det skjære seg helt da?
Ville vært forsiktig med å gjøre det. Det blir veldig fort varmt uten sirkulasjon på vannet. Kan nok gjøre det på kald motor hvis du er rask :p.

boman
13/06/10, 20:48
Nå er motoren min lunka (har nesten nettopp kjørt en rolig tur). Du tror det da vil gå galt hvis jeg kjører 300-400 meter?

ChrML
13/06/10, 20:50
Nå er motoren min lunka (har nesten nettopp kjørt en rolig tur). Du tror det da vil gå galt hvis jeg kjører 300-400 meter?
Vanskelig å si. Men sålenge det er vann på systemet så har du hvertfall noe til å lede varmen vekk og ta opp varme, men det tar ikke lang tid før det koker. Med litt uflaks kan du blåse toppakning eller gjøre toppen skev. Varmen samler seg jo mye på ett sted, blir ikke så fint fordelt som det vanligvis blir.

Jeg tror det skal gå bra, men vil ikke garantere noe.

boman
13/06/10, 20:51
På 300-400 meter? :/ Er dyrt å feilsøke med å bytte deler så er greit å slippe å bytte den hvis den ikke er sliten.

Jobbe88
13/06/10, 22:02
nei nei , en fin rolig tur vil nok gå bra.. Reima røyk engang til meg. kjørte hjem å bytta , gikk nå bra det.

gaupe
14/06/10, 07:55
Prøv heller å sette ei batterimaskin på vasspumpa og køyr den på den måten, høyrer du lyden då, så veit du kvar den kjem i frå.

boman
14/06/10, 14:54
Prøv heller å sette ei batterimaskin på vasspumpa og køyr den på den måten, høyrer du lyden då, så veit du kvar den kjem i frå.

Batterimaskin?

Ny vannpumpe kosta 670-700,- uten rabatter hos Volvo.

gaupe
14/06/10, 14:58
Batterimaskin?


Batteridrill

boman
14/06/10, 15:00
Okei, hvordan skal jeg få festa den på vannpuma? Det er dårlig med bolter eller annet på midten av pumpa som lett kan festes i..

ChrML
14/06/10, 15:06
Kan jo også være vanskelig å høre lyden da. Må jo huske at batteridrillen bråker litt og. I tillegg til at du sa at du ikke alltid hører lyden på tomgang. Jeg ville bare kjøpt ny og byttet, er jo slitedel uansett.

boman
14/06/10, 15:13
Jeg vet, men de på Volvo sa det går bra og kjøre noen hundre meter, så tror jeg tar sjansen på å kjøre bittelitt uten reima.

Jeg oppdaga noe jeg tror er en bitteliten sprek i manifolden, men lyden høres alikevell ikke ut som en eksoslekkasje.

John Walley Racing
14/06/10, 17:29
eksos lekk inne ved manifolden høres ut som ekstrem ventiltikk... (utfra mine erfaringer vaffal)
men skal du kjøre uten pumpa igang så ville jeg fulgt med på temp måleren om ikke annet...
men er ikke lyden der når den går på tomgang??

boman
14/06/10, 22:01
Nei er der så og si ikke på tomgang, og er vanskelig å høre når jeg ruser motoren. Litt varierende, men når jeg står og ruser motoren ved gasspjeldet er den ikke lett å høre.

Men rart. Idag forsvant lyden helt. Dette er 4 gangen det skjer at lyden er borte når jeg starter. Jeg regner med at lyden er tilbake like fult imorgen tidlig når jeg starter neste gang. Jeg skjønner ikke noe (skal bytte vannpumpa/teste uten i morgen hvis det ikke bøtter ned).

boman
15/06/10, 21:22
Da har jeg fått bytta vannpumpa, men tett fikk jeg det jo ikke .. ikke ser det ut som at den grønne pakninga har et eget dele nr heller .. Noen som vet?

locked
15/06/10, 21:32
Nå er motoren min lunka (har nesten nettopp kjørt en rolig tur). Du tror det da vil gå galt hvis jeg kjører 300-400 meter?

jeg har kjørt 130kilometer uten de reimene helt forran på motoren :p det gikk helt fint! (altså uten vannpumpe, vifte og generator) så noen meter med kald motor går helt fint.

kjørte med maks åpning på panseret (låst på sikkerhetsspaken med en spraybokskork under :) )

ChrML
15/06/10, 21:40
Da har jeg fått bytta vannpumpa, men tett fikk jeg det jo ikke .. ikke ser det ut som at den grønne pakninga har et eget dele nr heller .. Noen som vet?
Den grønne pakninga skal jo følge med. Du må pusse ordentlig rent. Lønner seg å legge pakningen i vann før montering og.

boman
15/06/10, 22:38
Den grønne pakninga skal jo følge med. Du må pusse ordentlig rent. Lønner seg å legge pakningen i vann før montering og.

Ja den fulgte med, men ingen som fortalte meg at den burde legges i vann. Jeg trodde jeg var nøye nok med å gjøre det rent, men ser ikke ut som at jeg gjorde det bra nok. Så derfor tror jeg at pakningen må byttes, eller vil du tro at jeg kan bruke den videre, bare jeg gjør det helt rent der? (bilen har kjørt 1-2 km med lekkasjen/ny vannpumpe).

Jobbe88
15/06/10, 22:50
Stram mutrene så mye du tør , å bitte litt til ;) da er det tett.. Hvis ikke har du ikke vært nøye med rengjøringa.

boman
16/06/10, 05:22
Har igrunn stramma så mye jeg tør, men drypper så vidt fremdeles. Tror du det holder å skru opp og rengjøre bedre og bruke samme pakning?

boman
16/06/10, 05:36
Jippi! Jeg fant eget dele nr på pakningene alikevell i vadis nå! :D Da blir det ikke så dyrt som jeg frykta!

Bør jeg pusse litt der den gamle pakninga har sitti med fint sandpapir? Fikk skrapt vekk den gamle pakninga med en stanleykniv.

ChrML
16/06/10, 09:14
Hvis du har en luftmaskin med sånn negerkuserondell på så kan du bruke den til å pusse raskt over til det er ganske blankt. Den graver ikke i stålet eller med mindre du står leeeenge på et sted. Hvis ikke så må du bare prøve å få det så rent som mulig.

Skruene til pumpa kan strammes rimelig hardt. Bruk en ganske liten skralle så får du mer følelse på skruen, så er det bare å stramme rimelig hardt.

boman
16/06/10, 16:03
Har ikke sånn, så blir nok noe fint sandpapir der pakningen har vært.

ChrML
16/06/10, 16:24
Har ikke sånn, så blir nok noe fint sandpapir der pakningen har vært.
Nesten verdt å kjøpe inn :p. Fint til å pusse pakningsflater med. Sånn at det tar 1 min å gjøre det istedet for en time :p.

boman
16/06/10, 17:19
Er det sånn du tenker på?
http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Slipemateriale/Sirkularborste/

Magnus Hagtvedt
16/06/10, 17:41
Er nok mer lik denne (http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Slipemateriale/Grovrengjorer/)

mcnugget
16/06/10, 19:16
Trur den som boman nevnte er grei nok til å fjerne pakningsrestar med :) Må vere forsiktig med den andre iallefall...

boman
16/06/10, 19:19
Jeg endte med en annen sak, en ifra torshov. Små sandpapir som er festa rundt så det blir en børste med sandpapir til å feste på drillen (veit ikke det riktige ordet for det). Skjønner jo kanskje hvorfor det lakk når jeg så hvor mye mer møkk jeg får fjerna nå, enn bare med stanley kniv..

mcnugget
16/06/10, 20:15
okei :) ja, ei rein flate å legge pakningen på er viktig,.. men blei du kvitt lyden?

ChrML
16/06/10, 21:16
Er det sånn du tenker på?
http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Slipemateriale/Sirkularborste/
Nja, ikke det beste.


Pusser alle pakningsflatene mine med denne:
http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Vinklet-slipemaskin-mini/

Bruk denne holderen som hører til:
http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Slipemateriale/Holder-for-kvikkrondell/

Og en sånn negerkuse:
http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Slipemateriale/Fiberrondeller-5-stk/


Pusser pakningsflater veldig effektivt uten å skade pakningsflatene sålenge du ikke graver leeeenge på et sted. Bør kun brukes på stål eller veeeldig forsiktig på aluminium. Tok et par minutter å pusse blokka helt blank og fin for å legge på ny toppakning med denne.

Skal helst ikke bruke sandpapir av noe slag for det kan lett slipe i stålet og.

boman
16/06/10, 21:51
Da har jeg fått montert vannpumpa og nå ser det tett ut (endelig!). Men lyden er jeg ikke helt sikker på.
Som jeg har sagt tidligere har lyden forsvunnet noen få ganger (4 ganger totalt). Den var borte dagen jeg begynte å bytte vannpumpa, og den er fortsatt borte når jeg testa istad. Men derfor tør jeg ikke si om årsaken til lyden er fjerna, jeg vil heller ikke bli overaska om lyden dukker opp igjen om ikke alt for lenge.

Men hvis den gjør det vil jeg tro det er servopumpa (er ikke mye annet igjen igrunn). reimhjulet på servopumpa kjentes litt slarkete ut, så er ikke umulig at det er syndebukken.

Nå er ihvertfall både turbo og vannpumpe eventuelt eliminert!

boman
23/06/10, 16:47
Ulyden har vært tilbake igjen, men nå er den borte igjen.. Merkelige greier.