PDA

Vis full versjon : v70 2001 2.0turbo bensinkutt



Rallyket
23/01/13, 17:33
Heisann
Jeg har en volvo v70 2001 2.0 turbo hvor det er byttet fra orginal turbo til 19t turbo, bilen er chippet med bsr og har nå nylig satt på 3" ferrita rustfritt effektanlegg med downpipe og racecat.
Saken er at bilen bensinkutter rundt 1bar trykk og oppover og fikk da tips om at jeg muligens trenger en større luftmengdemåler.
Noen som har noe tips rundt dette og kan avkrefte eller bekrefte det tipset jeg fikk ?
Om bilen rett og slett på mappes om med nye dyser eller om større luftmengdemåler holder ?

Og enda et spørsmål, på wastegaten sitter det jo et stag og en justeringsskru på tuppen av staget for å justere trykket opp og ned, hva heter denne skruen ?

Rallyket
24/01/13, 17:45
Hadde vært fint om noen kunne svare :)

Rallyket
25/01/13, 19:27
Ingen som vet ?

gswede
25/01/13, 19:48
Du justerer ikke trykket opp og ned med den skruen, du justerer basetrykket hvor WG begynner å blø av. ECU bestemmer ladetrykket.
Skruen heter ingenting, det er bare en låsemutter mot haken som er festen i selve Wastgaten

Rallyket
25/01/13, 19:52
Mulig jeg har forklart feil men mente selvfølgelig mutteren på tuppen av staget, og jo den justerer jo trykket når du skrur inn på gjengene eller skrur ut på gjengene.
Nå prøver du bare å kverulere, du skjønner godt hva jeg mener.

gswede
25/01/13, 19:56
Den justerer ikke opp trykket! Du justerer basetrykket, det er en STOR forskjell. Trykket bestemmes av ECU, som igjen pulser TCV for å holde trykket bestemt av chippen/programmet fra BSR.
Tipper fuel cut grensa ligger ganske tett på en bar. Er du sikker på at BSR programmet er lastet? Hvis ikke, vil fuel cut punktet ditt være uforandret, på 1bar.

Rallyket
25/01/13, 20:01
Joda men trykket blir jo justert på en eller annen måte. Har ikke sjekka i det siste men er kansje greit å få sjekka det i morra.
Men har større LMM noe å si på når bensinkuttet starter ?

gswede
25/01/13, 20:04
Justering av WG "pre-tension" kan sammenlignes med å justere tomgangen på motoren. Er tomgangen 500 rpm, tar det lengre tid før du når 2000 rpm ved gasspådrag enn hva det ville gjort om tomgangen var 1000.
Du justerer m.a.o "tomgangstrykket" - om du strammer, øker dette, tar det kortere tid for turboen å spole opp til max ladetrykk - fordi tomgangstrykket da vil være nærmere. Mener absolutt ikke å kverulere.

gswede
25/01/13, 20:05
Som jeg nevnte i første post, hadde du lest den. så ser du at jeg skriver at basetrykket justeres. Det er du som kverulerer
Du spør, jeg svarer.

Rallyket
25/01/13, 20:08
Greit du har fått forklart det nå og ja jeg merker at turboen spooler opp mye tregere nå, har borra et ekstra hull på den mutteren og det innerste hullet har ca 1 bar trykk med kjapp spool og det ytterste har 0.5bar trykk og treg spool.
Men vet du noe om større LMM kan hjelpe på bensinkuttet ?

gswede
25/01/13, 20:11
For alt jeg vet kan det være at bankesensoren din retarderer tenninga, er du sikker på at det er fuel cut. Hvordan oppleves det når dette skjer..?

gswede
25/01/13, 20:14
Har du juster basetrykket ditt til 14,5psi eller 1 bar om du vil, da er du på villspor.

Rallyket
25/01/13, 20:14
Blir ikke så lett å forklare. Men utifra hva flere sier så høres det ut som fuel cut, om det er det vet jeg ikke. Men det som skjer er at opptil litt før 1bar ladetrykk så merker du at bilen går reint, men fra ca 1 bar og oppover så merker du at den går ureint som om den ikke får nok bensin eller noe.

gswede
25/01/13, 20:16
Med flat pedal og tilbakeholding av tenning vil det føles som om en motorbrems plutselig er i sving... ved samme scenarie og fuelcut vil du få en voldsom reaksjon og hakking.. vet det er vanskelig å forklare.

Har du manuell eller automat?

Rallyket
25/01/13, 20:17
Akkurat nå lader bilen 0.5bar, BSR chippen skal vel gjøre sånn at bilen skal lade ca 1bar ?

Rallyket
25/01/13, 20:18
Kjenner meg igjen i det du beskriver, den hakker veldig fra ca 1bar og oppover. Akkurat som om den ikke får nok bensin føles det ut som.
Med flat pedal som i kickdown ? Jeg har automat.

gswede
25/01/13, 20:36
Ok, er litt usikker her.. Har du justert på WG staget ditt eller har du ikke?

Rallyket
25/01/13, 20:40
Akkurat for øyeblikket så er det justert ganske langt ut for minst mulig trykk frem til jeg finner ut hva problemet er.
Med min gamle orginal turbo så kunne jeg kjøre 1.4bar i trykk uten som som helst tull bilen var chippet med bsr da også.
Jeg vet 19t er en god del større turbo som gir mye mer luft, men med den nye turboen så skal vel fortsatt grunntrykket være 1bar fra chippen og ECU ?

gswede
25/01/13, 20:46
Grunntrykket, altså justeringa på WG armen skal vel ligge på mellom 0,2-0,4 bar.. På 4 giret (automat) skal bilen levere max trykk. Gjør den det før, altså fullt trykk gjennom gira 1-3 vil motorstyringa holde tilbake.

Hvordan står det til med TCV en din, er den føkka og ikke åpner WG vil du få boost spikes og motorstyringa tar kontroll. Ville undersøkt nærmere før du forsøker med annen LMM. Som du selv sier så gikk det fint med 1,4bar tidligere..

Rallyket
25/01/13, 20:50
Har byttet wastegaten på 19t turboen da den som fulgte med turboen er veldig hard og trykket veldig høyt, da snakker vi 1.5bar+
Så det jeg har gjort er å sette på wastegaten fra orginalturboen for å få ned trykket da den ikke er så hard og trykket er mye lavere.

Rallyket
25/01/13, 20:52
Har tenkt på å kjøpe ny TCV også da denne er av den gamle typen og kansje er defekt. Har hørt at den nyere typen skal fungere mye bedre.

gswede
25/01/13, 20:58
Det vil den ikke, solenoid ventiler er ikke rakettforskning. Kjøp original. Men med historikken rundt WG ville jeg sjekket videre der, gå innom et verksted og få de til å stille WG trykket tilbake til originalt og ta det derfra. Gjerne med den nye WG montert, om den er innenfor "range" vel og merke.

Rallyket
25/01/13, 21:01
Det vil den ikke, solenoid ventiler er ikke rakettforskning. Kjøp original. Men med historikken rundt WG ville jeg sjekket videre der, gå innom et verksted og få de til å stille WG trykket tilbake til originalt og ta det derfra. Gjerne med den nye WG montert, om den er innenfor "range" vel og merke.

Men det har vist kommet en nyere type av orginal TCVen utifra hva jeg har lest. Om det er piss eller ikke vet jeg ikke.

gswede
25/01/13, 21:19
Det kan godt være, men den vil ikke være bedre. Ny leverandør/fabrikant kanskje. Uansett lurt å bytte tcv en gang i blant, hver 30 - 50tusen km eller så.
Ellers da, er tenningsdeler og plugger i god stand?

Rallyket
25/01/13, 21:23
Det kan godt være, men den vil ikke være bedre. Ny leverandør/fabrikant kanskje. Uansett lurt å bytte tcv en gang i blant, hver 30 - 50tusen km eller så.
Ellers da, er tenningsdeler og plugger i god stand?

Blir nok å bestille ny TCV da.
Tennpluggene er byttet nylig(2 uker siden) og utifra hva jeg og en kompis så på de så får den ikke nok bensin. Coilene virker som de skal.

gswede
25/01/13, 21:42
Hvilke plugger byttet du til, og hva er gapet på de? Med ladetrykket ditt ville jeg gått for en grad kaldere plugg..

Rallyket
25/01/13, 21:51
Pluggene jeg har brukt de 3 siste byttene er NGK BKR6EVX Platinum.

http://ngk-sparkplugs.com/bkr6evx-p-1964.html

Litt info om pluggene i linken over.

gswede
25/01/13, 22:17
kanskje du skulle prøvd 7serien av samme plugg evnt original. Vet du gapet på de du har i, og sjekker du det før du setter i nye?
Hvor ofte bytter du, 3 siste bytter...?

Sånn grovt sett kan man si at Volvos turbomotorer ikke liker platinumplugger, men hos noen funker det. De fleste sverger til billigste sort kobber evnt original. Alltid sjekk gapet, Det må ikke være over ,028" helst ned mot ,026"..

Vet for øvrig at om du søker på mekonomens sider så anbefales platinum...ikke bra

Rallyket
25/01/13, 22:46
kanskje du skulle prøvd 7serien av samme plugg evnt original. Vet du gapet på de du har i, og sjekker du det før du setter i nye?
Hvor ofte bytter du, 3 siste bytter...?

Sånn grovt sett kan man si at Volvos turbomotorer ikke liker platinumplugger, men hos noen funker det. De fleste sverger til billigste sort kobber evnt original. Alltid sjekk gapet, Det må ikke være over ,028" helst ned mot ,026"..

Vet for øvrig at om du søker på mekonomens sider så anbefales platinum...ikke bra

Gapet er ,044" utifra hva jeg fant ut.
Jeg har snart hatt bilen i 3 år og har vel bytta plugger 3 ganger. 2 Ganger nå på ca et halvt år.
Har du noen tennplugger å anbefale ?

gswede
25/01/13, 23:14
Sweet Jeebus! For å gjøre det litt enklere, du skal ha ett gap på mellom 0,66 og 0,71millimeter. Om det stemmer at du har 1,1+mm, er du laaangt unna.
Original er best, dyre - men billigere i lengden. Holder glatt 30tusen km..og gjerne det dobbelte.

gswede
25/01/13, 23:16
Du kan jo prøve å justere de du har nå, tapp de ned til 0,7mm og se om det hjelper. Men er litt usikker på det da du har en del andre modifikasjoner som kan krølle det til for deg.
Uansett, da vet du at akkurat det, ikke er problemet. Eliminer en ting av gangen..

Rallyket
25/01/13, 23:18
Sweet Jeebus! For å gjøre det litt enklere, du skal ha ett gap på mellom 0,66 og 0,71millimeter. Om det stemmer at du har 1,1+mm, er du laaangt unna.
Original er best, dyre - men billigere i lengden. Holder glatt 30tusen km..og gjerne det dobbelte.

Men klarer du å finne tennplugger til meg med det Gapet ?
Og jeg aner ikke åssen jeg justerer tennplugger.

gswede
25/01/13, 23:32
Du justerer dem med å legge bladføler blad merket med 0,7mm i gapet, så smeller du til med en plastklubbe eller forsiktig tapper med en liten hammer.
Om det blir i meste laget, får du kjøpt verktøy egnet til formålet, ofte av sjaber kvalitet. Jeg stoler mest på bladfølermetoden da bladfølerbladet er av knallhart fjærstål.

Wardo
25/01/13, 23:38
hadde noe lignende på en S60 i fjor. chippa med bsr steg 3 og full pakke, hvor den kutta og den virket som om den ikke fikk bensin nok, jeg fikk testet en annen LMM og det gjorde susen. prøv det :)

gswede
25/01/13, 23:41
Han har uansett ett problem med pluggene. All verdens LMMer vil ikke funke om han mister gnisten.

Wardo
25/01/13, 23:41
sant nok :) hakke fin lest alt ;)

Rallyket
25/01/13, 23:42
hadde noe lignende på en S60 i fjor. chippa med bsr steg 3 og full pakke, hvor den kutta og den virket som om den ikke fikk bensin nok, jeg fikk testet en annen LMM og det gjorde susen. prøv det :)

Tusen takk for svar. Skal prøve dette og poste resultatet.

Rallyket
25/01/13, 23:47
hadde noe lignende på en S60 i fjor. chippa med bsr steg 3 og full pakke, hvor den kutta og den virket som om den ikke fikk bensin nok, jeg fikk testet en annen LMM og det gjorde susen. prøv det :)

Åssen LMM var dette foresten ?

Wardo
25/01/13, 23:48
byttet til en lik orginal del

Rallyket
25/01/13, 23:49
byttet til en lik orginal del

Oki :)

gswede
25/01/13, 23:53
Bytt for all del LMM til 3000,- før du prøver å justere pluggene ;-)
Har du forresten fått lest av feilkoder?

Rallyket
25/01/13, 23:54
Bytt for all del LMM til 3000,- før du prøver å justere pluggene ;-)
Kjøper heller den på ebay til 1\3 av prisen :)
Dvs orginal bosch LMM til min bil.

gswede
25/01/13, 23:58
samma det, pluggjustering er gratis.

You go girl!

Rallyket
26/01/13, 00:00
samma det, pluggjustering er gratis.

You go girl!

Haha ?

Rallyket
03/10/13, 14:27
Oppdatering: Etter å ha prøvd diverse ting så tok jeg å bestile meg 5stk ny coiler fra ipdusa samt et stykk TCV fra ipdusa også.
Monterte dette i går og fulgte bruksanvisningen angående TCV og hva man skal gjøre når den er helt ny, dvs "innkjøring" av TCV på en måte. Gjorde som beskrevet men turbotrykket var jo bare 0.2 ca selv ved kickdown.
Men jeg har ikke klart å fremprovosere bensinkutt enda selv etter jeg har justert på wastegatestaget opp til maks. Tatt en liten test og trykket ligger nå på ca 0.5.
Kan også legges til at dette ikke er original wastegaten til turboen men en wastegate fra en 12t turbo.
Men biler går veldig veldig mye bedre nå enn den gjorde så får jeg vel se etter 1 uke åssen ting har dratt seg til og om konklusjonen er den samme.