PDA

Vis full versjon : Fortsatt smell og klonk i forstillingen etter div reparasjoner. "Så og si løst"



Torsen67
21/01/13, 21:41
Følgende er gjort:

- byttet dempere til Bilstein (ikke senk)
- byttet lager og foringer i toppen av fjærbeina
- nye bikkjebein til stabstaget
- venstre ytre endeledd
- fremre foringer i bærbru

Men fortsatt har jeg kraftig smell i større ujevnheter på veien som jeg kan føle godt under beina. Skranglingen jeg hadde på feks isete parkeringsplasser er eleminert. Klarer ikke å fremprovosere slark i bærekulene. Hva kan da dette være? Kjenner jeg blir litt lei da kostnadene drar seg på uten at ting blir noe særlig bedre.

Dudden
21/01/13, 21:52
Skjekka bærekula?

Torsen67
21/01/13, 22:43
Ja, som nevnt over så klare jeg ikke å fremprovosere slark i disse når jeg hadde bilen på bukk.

lilleulv
22/01/13, 00:59
Foringer stabb stag? Foringer i bære bro?

Torsen67
22/01/13, 01:54
Glemte å nevne det. Fremre foringer i bærearm er nettopp byttet. De bakre ser bra ut.

xphenz
22/01/13, 12:17
Har samme problemet med min V70N

Torsen67
22/01/13, 12:31
Har samme problemet med min V70N

Hva har du prøvd å sjekke eller reparere?

xphenz
22/01/13, 12:33
Hva har du prøvd å sjekke eller reparere?

Har hatt diagnose på verksted og byttet bikkjebein uten hell.

PyrionZ
22/01/13, 14:05
Tannstang kanskje? Hadde Samma på min før jeg bytta.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

lilleulv
22/01/13, 14:07
Hva med foringene til selve stabstaget. Staget som bikkje beina er koblet i. Siden du har byttet alt annet så er det vell
Ikke så mye annet. Byttet du alt i støtdemper tårnet når du byttet? Bærekuler burde du kjenne slakk i om de er så slitt
Hvordan kjenne du etter slakk? Selv bruker jeg ei stor vannpumpetang og klemmer de sammen.

eab
22/01/13, 14:46
IPD (og sikkert flere) selger no greier som skal oppi foringene som holder traversen. http://www.ipdusa.com/products/8969/120168-ipd-poly-subframe-bushing-insert-kit

Hvis du føler du har prøvd alt, men fortsatt ikke funnet problemet så kan det jo være verdt å se litt på disse foringene iallefall.

Ditch
22/01/13, 21:47
Hadde lignende smell og klonking på min V70, fikk satt på en gummiring rundt nederste del av fjæra, lyd borte.
59 kr på Volvo per stk.
Problemet var altså at fjæra slo nedi skålen nederst.
Og ja, det var smalt skikkelig!

Vatnehol
22/01/13, 23:27
Bærekuler kan ikke sjekkes på bukk, for å sjekke de må du jekke opp selve hjulet i samme høyde som bilen ville stått på bakken, da får bærekulen "det vanlige" presset og flatene som blir slitt blir lagtvekt på og dermed kan sjekke slakke.når hjulene henger fritt i luften så fåf bærekulen ettv helt annet press på andre flater.

Torsen67
23/01/13, 16:06
Tannstang kanskje? Hadde Samma på min før jeg bytta.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Vi man ikke kjenne dette i rattet? Jeg kjenner ingenting der.

Torsen67
23/01/13, 16:08
Hva med foringene til selve stabstaget. Staget som bikkje beina er koblet i. Siden du har byttet alt annet så er det vell
Ikke så mye annet. Byttet du alt i støtdemper tårnet når du byttet? Bærekuler burde du kjenne slakk i om de er så slitt
Hvordan kjenne du etter slakk? Selv bruker jeg ei stor vannpumpetang og klemmer de sammen.

Har tenkt på disse foringene. Siden de ikke koster stort er det verdt å prøve. Alt i støtdempertårna er byttet.

Torsen67
23/01/13, 16:11
IPD (og sikkert flere) selger no greier som skal oppi foringene som holder traversen. http://www.ipdusa.com/products/8969/120168-ipd-poly-subframe-bushing-insert-kit

Hvis du føler du har prøvd alt, men fortsatt ikke funnet problemet så kan det jo være verdt å se litt på disse foringene iallefall.

Hei
Disse har jeg faktisk montert. I tilleg har jeg montert de store o-ringene som skal legges i mellom traversen og karosseriet på de to bakerste foringene. Dette hjalp heller ikke, men bilen ble utrolig retning-stabil. For de av dere som sliter med nettopp dette, så anbefaler jeg dette kittet. Veldig enkelt å bytte hvis man får løftet bilen noe.

Torsen67
23/01/13, 16:14
Bærekuler kan ikke sjekkes på bukk, for å sjekke de må du jekke opp selve hjulet i samme høyde som bilen ville stått på bakken, da får bærekulen "det vanlige" presset og flatene som blir slitt blir lagtvekt på og dermed kan sjekke slakke.når hjulene henger fritt i luften så fåf bærekulen ettv helt annet press på andre flater.


Hmm, ser ikke helt hvordan jeg skal utføre denne testen i praksis. Skal jeg jekke opp bare hjulet? Hvordan gjøres det?

knetrom
23/01/13, 20:51
Hadde lignende smell og klonking på min V70, fikk satt på en gummiring rundt nederste del av fjæra, lyd borte.
59 kr på Volvo per stk.
Problemet var altså at fjæra slo nedi skålen nederst.
Og ja, det var smalt skikkelig!

Sjekket dette, torsen? Dette var årsaken til klunking på min

GLTOslo
23/01/13, 21:55
Hei
Disse har jeg faktisk montert. I tilleg har jeg montert de store o-ringene som skal legges i mellom traversen og karosseriet på de to bakerste foringene. Dette hjalp heller ikke, men bilen ble utrolig retning-stabil. For de av dere som sliter med nettopp dette, så anbefaler jeg dette kittet. Veldig enkelt å bytte hvis man får løftet bilen noe.

Er "kittet" noe som kan kjøpes i Norge eller er det bare et IPD product?

Torsen67
23/01/13, 21:58
Sjekket dette, torsen? Dette var årsaken til klunking på min

Ja, kjøpte inn disse også, men hadde glemt de når jeg skulle montere. Men de gamle som satt der så ikke gærne ut så da ble de brukt på nytt.

Torsen67
23/01/13, 23:30
Noen som vet hvor jeg får kjøpt foringer til stabelisatorstaget foran? Vil gjerne ha med bøyla over også. Ser ikke ut som de vanlige nettbutikkene har disse.

Torsen67
24/01/13, 10:52
Her er handleliste for det jeg nå vil kjøpe inn:

- bærekuler. Er de man får kjøpt på skruvat bra nok?
- hjullager. Disse kommer jeg til å kjøpe på Biltema da flere er fornøyd med disse
- stabstagforinger foran. Er originale gode nok?

amcarduden
24/01/13, 15:08
Mener å ha lest et sted at foringer og stabstag sitter vulket sammen, slik at hele staget må byttes når foringene er slitte? Men fins kanskje noe ettermarkeds deler eller noe kanskje? Hadde vært fint, for det gjør jo reparasjonen både billigere og enklere.

Torsen67
24/01/13, 15:32
De fremre skal visst være løse, men vulkanisert bak.

Dudden
24/01/13, 17:15
Hiver meg på denne tråden istedenfor å starte ein ny: Eg slite med at det kjem ein "knirkelyd" når eg kjører over humper, mens eg gjer gass. Hvis eg triller over er lyden minimal. Kan føles som ein knirkelyd, sammen med litt klunking.. Nokon tips? Eg veit at alt i dempartårnet er bytta for ikkje så lenge siden, så trur ikkje det er toppane som er gåen.. Kan det være "bikkjebeina" som står for tur?

sjuførti
24/01/13, 17:54
Tannstangen på min 940 er gåen, å det klunker fælt på store humper/deller, og i noen svinger. Har bytta fjærbenslageret, og fikk beskjed da jeg var på forstillingskontroll at tannstangen burde skiftes :)

Torsen67
24/01/13, 20:25
Noen som kan tipse om bærekuler? Ser det er stor prisforskjell rundt om kring.

Torsen67
25/01/13, 09:42
Da ble det bestilt bærekuler ifra trailerparts.no Får se om det gjør susen.

knetrom
26/01/13, 09:48
Stabstagsforingene foran er vulket fast og, kilde: VCCN og jeg finner nesten bare stag med foringer til salgs. Men det fins løse, tror IPD har det, men igjen så er det jo en grunn til at de er vulket fast.

Jeg kjøpte (uoriginalt) stabstag i høst pga jeg ser at mine gamle begynner å bli dårlige, men det viser seg at hele bilen er bygget rundt stabstaget, det ligger midt inni bilen foran i stedet for å henge lett tilgjengelig som på eldre biler, så det jeg kjøpte ligger fortsatt i bagasjen og venter på bedre tider. Du trenger løftebukk og noen treplater for å bytte, for du må skru av boltene som Volvo oppgir som stedet å løfte bilen med, så du må bruke alternativet de oppgir (i vida).

Volvo sin prosedyre er ganske omfattende, IPD har en forkortet en. Volvo sin innebærer å skru av hele subframen foran, og så skru av stabstaget fra det, mens IPD sin innebærer å slippe subframen ned litt i bakkant og lirke ut staget. Husker ikke om begge krever at du løsner drivakslinger og løfter motoren littegrann opp, Volvo gjør det hvertfall..

Hvis du kjøper løse foringer og de kan byttes på litt enklere vis, må du gi tilbakemelding på erfaringene, for jobben med å bytte staget uten løftebukk ser jeg ikke fram til, bruker bilen daglig..

EDIT: Her er siden med IPD sitt kit med stabstag osv, de har en PDF som forklarer hvordan du bytter delene litt nede på siden, under "Product Related Files & Downloads".
http://www.ipdusa.com/products/4891/106672-anti-sway-bar-kit-s60-v70-s80-fwd-models

EDIT igjen, noen som kan bekrefte om 5-trinns automat og bensin har likt oppsett på stabstag foran som 6-trinns og diesel? IPD tar jo ikke hensyn til våre motorer og girkasser..

Edit nr 3: Jeg mener forresten hele staget som går på tvers under bilen, og gikk ut i fra at du mener det samme siden du sier "inkludert bøylen". Jeg mener ikke de små stagene på hver side (disse https://brakeparts.jetshop.se/nb-NO/stabstag-foran-p-43124-c-15884.aspx ).

Jeg har søkt på IPD, scstyling og trailerparts, og jeg finner ikke hverken løse foringer til staget eller hele staget. Jeg husker ikke hvor jeg kjøpte mitt uoriginale heller. Jeg ser på IPD sin pakke at staget et avbildet uten foringer, men at det har noen kanter der hvor de skal stå, det er vel for å erstatte vulkingen. Har det originale slike, eller vil staget skli sidelengs i foringene hvis de ikke er vulket?

Torsen67
30/01/13, 23:22
Er det en sånn kant på hver side så skal det vel litt til å klare å dra denne igjennom foringen. Tror det skal holde.

Torsen67
30/01/13, 23:24
Får jeg nye bærekuler før helga, så blir det å bytte disse pluss hjullager. Tar sjangsen på å kjøpe lagrene på bt. De sier de har lite reklamasjon på de til V70 samt at flere her inne er fornøyde.

knetrom
01/02/13, 17:00
På ipd er det en kant på ene siden av begge foringene, på motsatt side

Torsen67
12/02/13, 00:46
Da begynner jeg faktisk å lure på om tannstangen min er gåen. Når jeg står stille og vrir rattet i fra side til side så hører jeg en knaking/vibrasjon. Men det jeg stusser på er at jeg ikke kjenner noe i rattet. Men hvis indre styreledd og/eller bærekulene er slitne, kan det fremprovosere en sånn lyd/vibrasjon?
Støtdempere og fjærbeinslager er byttet.

Dudden
12/02/13, 16:54
Har samme lyden i min. Har noke slakke eg og på styringen, men ingen vibrasjon i fart.
Bærekular byttet eg forrige veke, sammen med fjørtoppane og lagringa.

Torsen67
12/02/13, 19:02
Og det ble ikke bedre? Har du sjekket indre styreledd? Jeg har heller ingen vibrasjoner i fart. Kjenner ingenting i rattet. Derfor er jeg litt ambivalent til om det er styringa.
Er noe dritt med vinter. Kjøper inn deler men får ikke skrudd noe som helst.

Dudden
13/02/13, 16:32
nei har ikkje sjekka indre leddet ennå. det er neste på listen over utbytting.. Skal kikke på det når eg har tilgang til løftebukk og varmt verksted igjen :)

Torsen67
13/02/13, 23:05
Hmm, helte på en skvett med servoolje i dag. Da ble knirkinga i styringen borte gitt...

Volvonikko
19/02/13, 19:13
Hvordan er bilen din blitt ? Fått dreisen på den nå ?

Har også litt knirk og knurk i bilen min.
Kjøpte inn 2 nye bærearmer, 2 stabilisator stag som er forsterket og 2 bærekuler.
Har ikke fått satt dem på enda, men satser på at dette gjør susen på min ;)

Håper det ordner seg for deg også :)

Torsen67
19/02/13, 20:54
Har ikke fått begynt enda pga kulda. Har ikke tilgang på varm garasje. Men skal se om jeg får gjort noe til helgen. Blir å bytte hjullager og bærekuler i første omgang.

Torsen67
20/02/13, 23:52
Hvilke stabstag var det du kjøpte?

Volvonikko
23/02/13, 00:20
Kjøpte disse: http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=2476183&CarReference_ID=3475&CategoryType_ID=1
Skal visst tåle mere og varigheten er lengre enn originalt :)
I og med dem heter HD.. Dumt disse ikke finnes til de eldre 850 og v70 1 gen. :/

Meca er tingen :)

Torsen67
24/02/13, 13:50
Da fikk jeg byttet hjullager og bærkule på høyre side i går. Hele spindelen så ganske jævlig ut. Masse korrodering der hjullageret skal litt inn i spindelen etc. Prioriterte å gjøre det skikkelig på denne siden, så venstreside får vente til neste helg. Foringene til stabstaget så bra ut.
Jeg klarte ikke å fremprovosere noe slark i bærekula men nå er det pokker så mye mere stille på høyre siden. Ingen klonk og ingen støy ifra hjullager:)
Gleder meg til å få tatt venstre siden også.

Torsen67
26/02/13, 21:44
Denne tråden kan være fin å lese til de av dere som sliter med ulyder i front på facelift modeller:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=19&t=20590

Volvonikko
27/02/13, 21:20
Merkelig at hjullager har noe med klunking og gjøre.. Trodde det var konstant susing og irriterende during :S

Torsen67
27/02/13, 22:39
Nei, det er nok bærekula som fører til klonk. Hjullageret skaper nok mere romling. Skal ta venstresiden nå til helga. Får først da se om dette blir noe suksess. Blir ikke det bra så får jeg gyve løs på indre styreledd. Gir meg ikke:D

Volvonikko
28/02/13, 19:05
Godt Pågangsmot;) Stå på :D

eab
01/03/13, 16:56
Etter at jeg bytta begge bærebruer, alle styreleddene (indre & ytre, begge sider), "stabstag" begge sider og i tillegg var av og på med begge framfjærene så har bilen min blitt helt lydløs. Hadde også lignende symptomer som er beskrevet i første posten. Siden jeg bytta alt samtidig er det ikke lett å si hva som sto for lyden i min bil, men jeg tror faktisk det var fjærbytte (monterte senkesett, som ble tatt av igjen dagen etterpå) som gjorde utslaget.

Volvonikko
02/03/13, 00:15
Senkesett må ha et par uker på å sette seg :)
De pleier å være litt stive de senkefjørene :)

Torsen67
03/03/13, 02:43
Byttet lager og bærekule på venstre side i kveld. Var et helvete å få bærekula på plass denne gangen. Men kjente på hjullageret at den ikke var helt god så den var det på tide å bytte. Nå ble bilen virkelig rolig og den forbannade romlinga er borte.
Men har fortsatt litt klonking. Mistenker at detet faktisk er noe med fjærbeina etter at jeg byttet dette.

Er det noen som har link til noen sprengskisser for montering av fjærbein, sånn at man tydelig kan se alle skiver etc?

eab
03/03/13, 14:38
Senkesett må ha et par uker på å sette seg :)
De pleier å være litt stive de senkefjørene :)

Såklart, men "problemet" var at bilen ble så lav at det rett og slett ikke var brukbart. Sikkert tøft å se på, men volvo er tross alt traktor og jeg gidder ikke kjøre sikksakk mellom hull, bussputer og ujevnheter.

Når det gjelder fjærbeinet så syns jeg det var ganske selvforklarende, for ting passer stort sett bare én vei.

Volvonikko
03/03/13, 18:02
Hjelper vel og bytte fjærbenslager ja :)
Rengjøre fjær skålene og skifte topplagrene :)

Torsen67
03/03/13, 22:32
Alt av fjærbenslager og den gummisaken er byttet både oppe og nede. Sjekket indre styreledd også men klarte ikke å fremprovosere noe slark. Skal sjekke hvordan det står til med motorfeste og vakuumstyring av disse. Høyre motorfeste kommer jeg til å bytte uanset da jeg har dette liggende.

Torsen67
04/03/13, 00:13
Titter litt på denne tegningen og ser at jeg ikke har på hjelpefjæra (fig. 7a) da jeg mener jeg ikke fikk plass til denne (Bilstein B6 demper). Gummisetet for fjæra har jeg (13a) men jeg skjønner ikke hva eller hvor 30 og 31 kommer inn i bildet? Blir det ikke da 2 forskjellige gummiseter nede og oppe hvis man tar med fig. 6 i betrakning?

http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1161950&ukey_assembly=243141

Dudden
05/03/13, 20:17
Hehehe... Eg fekk ein åpenbaring i dag.. Kappa ein hageslange, tredde den rundt de nederste ringane på fjæra, også var lyden vekke... Sjå på fjær etter slitasjeskader! Har H&R senk på min, kanskje derfor???

GLTOslo
05/03/13, 22:26
Kor mykje måtte du demontere for å få på gummien?

Torsen67
05/03/13, 23:27
Du må ikke demontere noe for å sette på en sånn gummibit. Jeg sprayet fjæra med wd40, tredde på gummien og dyttet den så langt ned på fjæra som mulig. Det Gltoslo nevner (regner jeg med) er det samme som du ser i siden jeg linket til et par hakk høyere opp. Fig. 29

GMV
06/03/13, 13:22
Titter litt på denne tegningen og ser at jeg ikke har på hjelpefjæra (fig. 7a) da jeg mener jeg ikke fikk plass til denne (Bilstein B6 demper). Gummisetet for fjæra har jeg (13a) men jeg skjønner ikke hva eller hvor 30 og 31 kommer inn i bildet? Blir det ikke da 2 forskjellige gummiseter nede og oppe hvis man tar med fig. 6 i betrakning?

http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1161950&ukey_assembly=243141

Er ikke sikkert at alt det er på en og samme bil. Kan være at det er samme bilde til S80 og XC70/90 også.

Har vært borti knirking fra forstillinga jeg og. Der hjalp det å spraye tynn olje ned imellom topplagringa og øvre fjærsete.

Torsen67
06/03/13, 13:32
Du sier noe der ja, er litt usikker på om dette kun er til v70. Fikk opp bildet når jeg googlet. Noen som vet hvor man kan finne eksakt tegning til s60/v70?

Torsen67
06/03/13, 13:41
Her er det en tegning som kanskje er mer riktig. Her er XC90 utelatt, men kun for S60, S80 og V70n og XC70.

http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=243876

GMV
06/03/13, 13:51
Tja. fremdeles er det med ikke mindre enn 4 forskjellige gummi underlag til fjærer. Tror ikke det er verken 31, 32 eller 34 på min, men derimot 24 er der.
tydeligvis de har slitt endel med dette ettersom det er så mange varianter ute å går. Men hvorfor gikk de bort fra 800/S/V/C70 designet av fjærer? Aldri problemer med det vel.

knetrom
27/03/13, 13:04
Hei
Disse har jeg faktisk montert. I tilleg har jeg montert de store o-ringene som skal legges i mellom traversen og karosseriet på de to bakerste foringene. Dette hjalp heller ikke, men bilen ble utrolig retning-stabil. For de av dere som sliter med nettopp dette, så anbefaler jeg dette kittet. Veldig enkelt å bytte hvis man får løftet bilen noe.

Monterte du disse i tillegg til nye vanlige foringer? Skal bytte diverse på bilen min nå, begynner med stab.staget men skal prøve å samkjøre slik at jeg får byttet alt samtidig som krever at en enkelt bolt må byttes. Så da vil jeg ta foringene i subframe samtidig som jeg må slippe den ned, for den krever 4 nye bolter i følge VIDA og Haynes. De skal vinkeltrekkes, Volvo anbefaler bytte av alle slike bolter, mange av de..

Hvis du byttet foringene også, hvor mye demonterte du for å få det til? Må de presses ut? For å bytte stabstaget må subframen løsnes framme og slippes ned bak, og jeg vil tro at jeg kommer godt nok til foringene da, selv om VIDA mener at bilen må demonteres ytterligere. Vil tro at jeg kan f.eks presse de ut ved å legge noe mellom foringen og bilen og jekke opp subframen. Men vil gjerne ha input fra noen som har prøvd, har bare en bil og vil unngå at den blir stående.

Torsen67
28/03/13, 12:38
Stabstaget har jeg ikke byttet, men jeg ville da tatt polyforingene til subframe samtidig. Enkel oppgave. Husk at du bare må fjerne en bolt av gangen. Når du skal sette i o-ringene så løsner du begge de bakre boltene så ramma detter litt ned. Så fjerner du den bolten der du bytter o-ring. Den på venstre er vanskligst. Her må du bruke dekkspak eller noe lignende, og benne ramma ned noen cm for å få ringen over ei hylse. Kan være greit å være 2 mann da.

Å bytte foringer i bærebrua ville jeg ikke tenkt på en gang. Bytt hele bærearmen med ferdig påsatte foringer. Da er det bolt-on. Koster deg 1400-1800,- på trailerparts for begge. Med og uten poly-foringer.

Har du tilgang på bukk så er disse jobbene ganske greie. Tror det å bytte stabstaget er verst. Jeg har kun byttet kyllingbeina til stabstaget.

knetrom
28/03/13, 13:10
Byttet du selve foringene som disse skal inni også? http://www.ipdusa.com/products/8969/120168-ipd-poly-subframe-bushing-insert-kit Er de foringene jeg lurer på nå, siden jeg må bytte boltene som går gjennom foringene/insertene når jeg bytter stabstaget, vil jeg ta jobben med å stive av subframen litt også. Skulle gå i gang med stabstaget i går, men så kom jeg over en post (muligens i denne tråden) som sa at bilen blir litt vinglete ved bremsing når disse foringene er dårlige, og min er nok det. Men hvis disse insertene kan redde foringene i noen år til, går jeg for de, for å demontere for å få plass til en presse blir for mye jobb i en garasje. MEN, hvis jeg bare kan slippe ned subframen, og bruke en klosse mellom foringen og bilen og jekke opp igjen subframen for å presse ut foringene, vil jo jobben bli lettere. Og da kan vel de nye foringene presses inn på samme måte, hvis de bare skal inn og ikke må presses på millimeteren på plass slik som i bærearmen.

Blir nye bærebroer med foringer i neste omgang, ja. Men jeg vil ha originalkvalitet og ikke poly, vil ikke ha en for stiv bil, men fortsatt må den bli litt fastere i fisken enn den er nå med sine 288 000 km. Foringene er sikkert fra bilen var ny og.

Stabstaget har jeg gruet meg til siden august, pga mangel på løftebukk. Men, jeg har konsultert VIDA, lest at man kan støtte bilen i karrosseriet rett bak trekantbrakettene som holder subframen (der de bakerste 2 av de 4 insertene skal inni), og da må man bruke en plate på 200x200x20mm på hver side for å fordele vekten. For å unngå å stå og vippe på biltemabukkene med en plate oppå, har jeg funnet 2 store vedkubber (nærmere røtter atså, tatt fra langt nede på treet), som bilen skal få hvile på. Da blir det stabilt. Ellers ser jobben grei ut, ser at jeg har skrevet tidligere at man må demontere bilen helt, har lest instruksjonen om igjen og ser at jeg leste feil sist gang. Og Haynes har en litt alternativ metode med jekk på motoren i stedet for å løfte motoren, så det skal gå i garasjen. Har fire jekker, to mann og to korte og brede trestokker, tar helgen til hjelp når jeg har fått tak i enten foringer eller bare insert.

Torsen67
28/03/13, 16:41
Jeg monterte bare det insert-kitet. Lett når du kommer deg under bilen. Jeg byttet da boltene etter at dette var gjort.
Kjøpte også en ekstra tube av den smøreguffa som følger med.

GLTOslo
29/03/13, 09:21
Byttet du selve foringene som disse skal inni også? http://www.ipdusa.com/products/8969/120168-ipd-poly-subframe-bushing-insert-kit Er de foringene jeg lurer på nå, siden jeg må bytte boltene som går gjennom foringene/insertene når jeg bytter stabstaget, vil jeg ta jobben med å stive av subframen litt også. Skulle gå i gang med stabstaget i går, men så kom jeg over en post (muligens i denne tråden) som sa at bilen blir litt vinglete ved bremsing når disse foringene er dårlige, og min er nok det. Men hvis disse insertene kan redde foringene i noen år til, går jeg for de, for å demontere for å få plass til en presse blir for mye jobb i en garasje. MEN, hvis jeg bare kan slippe ned subframen, og bruke en klosse mellom foringen og bilen og jekke opp igjen subframen for å presse ut foringene, vil jo jobben bli lettere. Og da kan vel de nye foringene presses inn på samme måte, hvis de bare skal inn og ikke må presses på millimeteren på plass slik som i bærearmen.

*Tvilar på at bilen blir vinglete ved bremsing når foringane du snakkar om er dårlige. Du har sjekka bruene?


Blir nye bærebroer med foringer i neste omgang, ja. Men jeg vil ha originalkvalitet og ikke poly, vil ikke ha en for stiv bil, men fortsatt må den bli litt fastere i fisken enn den er nå med sine 288 000 km. Foringene er sikkert fra bilen var ny og.

*Polyurethane er betre enn originalkvalitet (som ikkje er spesielt bra på forstillinga spør du meg). Bilen min vart ikkje stivare med slike


Stabstaget har jeg gruet meg til siden august, pga mangel på løftebukk. Men, jeg har konsultert VIDA, lest at man kan støtte bilen i karrosseriet rett bak trekantbrakettene som holder subframen (der de bakerste 2 av de 4 insertene skal inni), og da må man bruke en plate på 200x200x20mm på hver side for å fordele vekten. For å unngå å stå og vippe på biltemabukkene med en plate oppå, har jeg funnet 2 store vedkubber (nærmere røtter atså, tatt fra langt nede på treet), som bilen skal få hvile på. Da blir det stabilt. Ellers ser jobben grei ut, ser at jeg har skrevet tidligere at man må demontere bilen helt, har lest instruksjonen om igjen og ser at jeg leste feil sist gang. Og Haynes har en litt alternativ metode med jekk på motoren i stedet for å løfte motoren, så det skal gå i garasjen. Har fire jekker, to mann og to korte og brede trestokker, tar helgen til hjelp når jeg har fått tak i enten foringer eller bare insert.

knetrom
29/03/13, 10:08
Bytter broene også. Bytter alt foran og bak på sikt.

Hele nedre hjulopphenget er jo festet i den rammen, og den rammen er igjen støttet av fire foringer, har lest om biler som er ullen på styringen som har blitt bedre når de foringene er byttet. Det er ikke et stort problem på min bil, jeg bytter for jeg ser at noen av foringene begynner å bli morken, men når jeg leste om disse foringene tenkte jeg å ta de, visste ikke om de før i forgårs.. Og jeg har kjent noe rare bevegelser ved bremsing, derfor jeg skriver "min er nok det"

Torsen67
29/03/13, 11:02
*Tvilar på at bilen blir vinglete ved bremsing når foringane du snakkar om er dårlige. Du har sjekka bruene?



*Polyurethane er betre enn originalkvalitet (som ikkje er spesielt bra på forstillinga spør du meg). Bilen min vart ikkje stivare med slike

Hvorfor tviler du på det? Min er nå mere retningsstabil ved bremsing en tidligere. Ikke noe vingling i det hele tatt.

Volvonikko
29/03/13, 12:07
Fremdeles klonking og smell ?

GLTOslo
29/03/13, 15:24
Fordi hjulvinklar blir vel ikkje endra stort ved bremsing når dissa er foringane er dårlige, kontra når foringane i ei bru er dårlig. Siden du erfarte det motsatte skal eg ikkje være påståeleg

Torsen67
29/03/13, 16:08
Fordi hjulvinklar blir vel ikkje endra stort ved bremsing når dissa er foringane er dårlige, kontra når foringane i ei bru er dårlig. Siden du erfarte det motsatte skal eg ikkje være påståeleg

Tenk deg at bærebruene er festet i hjelperamma som igjen er festet i karosseriet med 4 store foringer. Da hjelper det ikke stort med nye foringer i bærebrua om de 4 foringene i hjelperamma er dårlige. Da vil jo alt vri seg uansett. Det er derfor IPD har kommet frem til disse insert- polyforingene. Hadde hjelperamma vært sveiset fast i karrosseriet eller vært en del av denne, så hadde nok dette vært mye mer stabilt.

Torsen67
29/03/13, 16:11
Fremdeles klonking og smell ?

Her klonker det det fortsatt:D Ser ut til at motorfester må byttes. Kjennes ut som motoren er boltet direkte fast i krosseriet.
Blir jeg ikke kvitt dette da, så vet jeg ikke hva som er feil rett og slett.

Volvonikko
31/03/13, 15:25
Au da :( virkelig uheldig med den bilen din du :(

Torsen67
31/03/13, 21:35
Au da :( virkelig uheldig med den bilen din du :(

Ja, ikke noe premium følelse akkurat.

Torsen67
10/04/13, 23:55
Fikk etterstrammet stjerneskruen som sitter på toppen av demperne i kveld. Den ene var helt løs. Dette skal vist gjøres når demperne er byttet. Ble litt roligere nå ja. Skal bytte to motorfester til uka.

Anders Mathiesen
11/04/13, 07:34
Sliter med akkurat samma på min -07 V70... Hørte antydning til litt ulyd med vinterhjula på, men når 19" sommerhjula kom på, så blei det heltjævlig.. Over dumpler, i ujevnheter osv på veien så "klunker" det og "smeller" litt... Utrolig irriterende og kan jo ikke være helt bra. Bilen skal på bukk i dag, så kan oppdatere i kveld og se hva vi kommer frem til.

skogy
11/04/13, 09:55
Jeg sliter også med klonkelyder etter bytte til Senkesett og nye hjullagere.

Torsen67
11/04/13, 18:03
Et tips er å skru av mutteren på toppen av demperen, fjern så den gummibelagte skiva. Da ser du en mutter som er formet som ett kryss. Denne får man kjøpt ett spesialverktøy til på biltema som man etterstrammer denne mutteren med. Samtidig så kan man bikke litt på bilen sideveis og opp og ned, for å se om fjærbeinslager er slitt og gummifeste er morkent.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Stotdempere/Stotdempere/Stotdemperverktoy-Volvo-191452/

Torsen67
11/04/13, 18:05
Jeg sliter også med klonkelyder etter bytte til Senkesett og nye hjullagere.

Ser det er flere på svxc.se forumet som sliter med ulyder i senkesett. Spesielt hvis dette er billige produkter som ikke er av beste kvalitet.

Anders Mathiesen
11/04/13, 18:12
Takk for tips...
Mekaniker reiv seg i håret i dag, han fant jo ikke noe galt, alt av foringer osv er bra i forstillinga mi! (hurra, det er jo hvertfall bra!). Det eneste vi fant var nedre motorfeste, som hadde tatt kvelden pluss et eksosfeste som også hadde gått. Nå skal det sies at vi ikke fikk tid til å se på denne "kryss"-mutteren, da begge hadde videre jobb i kveld. Når bilen var heist opp slik at hjuloppheng fikk henge fritt, og vi tok tak i fjæra og dro og dytta på denne, fikk vi fremprovosert denne "bankingen" såvidt. Dette gjaldt begge sider. Jeg er overbevist om at det var den lyden og at det var problemet. Men, siden ikke vi fikk tid til dette, grunnet massiv gjennomgang av bilen under, så fant vi jo ingenting her. Høres dette kjent ut? var vanskelig å få fram lyden når bilen stod på hjula, og den er fin hvis vi gynger på bilen da også.
Snakker vi om fjærbeinslager/foringer eller noe sånt noe da?
HK Bilar i Strømstad skal få gjøre jobben sammen med en service, så er greit å kunne fortelle dem hva de skal bestille :)
En annen ting er en svak suselyd når jeg svinger høyre i fart... venstre og rett frem er fint.. Hjullager?
Håper noen har mer peiling enn meg her ^^

skogy
11/04/13, 18:36
Begynner å tro at der er senkesettet som er dårlig kvalitet ja. Men håper det blir bedre når jeg skal bytte lenkearmer og opphengskuler.

Torsen67
11/04/13, 18:52
Jeg kjøpte noen billige dempere til Freelanderen min for noen år siden. Klonket som faen. Det endte med at jeg kjøpte KYB dempere etter 3-4000km og heiv de andre på dynga. Da ble alt stille. De billige demperne klonket inne i selve demperen. Makan til dritt. Gadd ikke å reklamere da jeg kjøpte de i UK.

Edit: billig kan bli dyrt!

skogy
12/04/13, 15:34
Har nå fått godkjent reklamasjon på støtdemperene etter at et bilverksted konstaterte ødelagte støtdempere. Disse blir ikke byttet før 2-3 ukers tid da jeg reiser bort på jobb, men skal oppdatere dere når dette er gjort.

FroBe
12/04/13, 16:46
Senkesett sliter mer på støtdemperne siden det er kortere arbeidsområde og sterkere fjærkrefter de skal dempe.

Mikael
12/04/13, 20:16
Senkesett sliter mer på støtdemperne siden det er kortere arbeidsområde og sterkere fjærkrefter de skal dempe.

Han hadde montert coilovers, så der vil dempere være tilpasset høyden som den justeres til.
Men ellers vil vanlige senkefjærer slite litt ekstra montert med originale dempere, men har selv kjørt over 3 år på gamle originale dempere og med 60mm senkefjærer uten at de var dårlige når jeg byttet til coilovere..

knetrom
14/04/13, 09:29
Brukte du de hvite plastikkskivene da du installerte ipd poly-insertene i subframeforingene, torsen67? I videoen til ipd er de ikke med når de demonterer

Torsen67
14/04/13, 11:19
Nei, det er pare skrot og de sprekker og knuser når du strammer til boltene. Volvopartswebstore.com har også sluttet å selge de.

Her er en tegning uten disse: http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1180916&ukey_product=1133276

knetrom
14/04/13, 16:58
Mine ble stående, men de er vel bare der for å sentere uansett, noe vi gjorde ut i fra sporene i driten på stålskivene.. Plastskivene knakk ja, hehe. Har nå montert IPD sine inserts, nytt stabstag som jeg kjøpte fra Auto og trailerparts, det var merket med 3 lapper som sa det var Volvo original, nye stabstagslenker foran og o-ringene IPD selger for å legge mellom brakettene og rammen. Merker god forskjell på at bilen er fastere å kjøre, merker muligens mer vibrasjon. Bare en eske med deler igjen å montere nå :) Så hvis noen lurer på å bytte stabstag så er det overkommelig, du trenger 1 kompis, 2 ganske store trestubber til å støtte bilen på og 2-3 jekker, ellers mye verktøy. VIDA og Haynes gjør jobben lettere. Men om det har noe med klunkingen å gjøre vet jeg ikke, min klunking forsvant som sagt på side 1 når mellomleggsgummien erstattet midlertidig i 2011 og det kjører jeg med fortsatt.

Edit: Glemte å skrive det jeg egentlig skulle. Som sagt forsvant klunkelydene mine i 2011, men jeg får av og til noen raske lyder jeg ikke helt kan plassere, muligens at de går under smelling. De er redusert nå, var helt vekke i en sving jeg pleier å få de på vei hjem fra garasjen vi skrudde i.

Torsen67
14/04/13, 17:28
Er det ikke sånn at hullet/hylsa man fører bolten inn i er mye breiere enn selve bolten? Selv skrudde jeg bare til.
Kan det være sånn at det er et eller annet med opphenget til hjelperamma jeg ikke har fått med meg?
Hvor mange NM var det du dro til med?

knetrom
14/04/13, 21:10
Den ene hylsen er vel avlang om jeg husker riktig, hullet i foringen er hvertfall avlangt. Det var god plass i hylsene når du sier det, ikke noe problem å entre boltene. Men de breie skivene legger seg fint utenpå hvis det var det du tenkte.

Skrudde de 4 store boltene med 105Nm og vinkeldro de 120°, ut i fra spesifikasjonene i Vida

edit: Slapp forresten ned bilen, kjørte fram og tilbake 4-5 meter og svingte litt, og jekket den opp igjen og kjente over de store boltene. Men jeg følte at noe satt seg etter en litt lenger prøvetur, så jeg får kjenne over de når de neste foringene skal byttes.

Og en liten hylse løsnet i gjennomføringen av rattstammen, så den knirket etter at dette var gjort. Kompis fant en tråd på vccn om den hylsen, der de faller inn i belgen og er vanskelig å få ut, min falt heldigvis ut av belgen og var vanskelig å få inn, men tror det var lettere enn ut likevel.

Torsen67
14/04/13, 23:23
Den ene hylsen er vel avlang om jeg husker riktig, hullet i foringen er hvertfall avlangt. Det var god plass i hylsene når du sier det, ikke noe problem å entre boltene. Men de breie skivene legger seg fint utenpå hvis det var det du tenkte.

Skrudde de 4 store boltene med 105Nm og vinkeldro de 120°, ut i fra spesifikasjonene i Vida

edit: Slapp forresten ned bilen, kjørte fram og tilbake 4-5 meter og svingte litt, og jekket den opp igjen og kjente over de store boltene. Men jeg følte at noe satt seg etter en litt lenger prøvetur, så jeg får kjenne over de når de neste foringene skal byttes.

Og en liten hylse løsnet i gjennomføringen av rattstammen, så den knirket etter at dette var gjort. Kompis fant en tråd på vccn om den hylsen, der de faller inn i belgen og er vanskelig å få ut, min falt heldigvis ut av belgen og var vanskelig å få inn, men tror det var lettere enn ut likevel.

Ok, ser du den styrehylsen fra innsiden av torpedoveggen?

knetrom
15/04/13, 11:57
Ja, den står rett bak pedalene. Dvs, den står i utgangspunktet inni en gummimansjett. Hos meg var hylsen kommet inn i bilen, altså mot rattet på rattstammen. Har lest andre hvor den har gått inni gummimansjetten, da ser du ikke nødvendigvis at den er borte fra plassen sin, men jeg tipper lyden er den samme.

Jeg er usikker på nøyaktig hvordan den skal stå, jeg presset den inn igjen men en tynn metallring ser jeg ikke helt at bidrar med noe nå. Knirkingen ved svinging forsvant hvertfall, men samtidig syns jeg at jeg hører sus fra turboen bedre nå, det kan altså være at det er en liten glipe i mansjetten eller lignende nå.

Jeg trodde at jeg tok et bilde av hylsen som var kommet inn i bilen, men det gjorde jeg visst ikke. Det er en metallhylse, en plasthylse utenpå den og en gummimansjett utenpå der igjen.

Edit: Jeg kalte gummimansjetten for belgen i forrige innlegg.

Torsen67
15/04/13, 12:33
Ok, takker. Da får jeg ta en titt der;)

Torsen67
24/04/13, 23:05
I dag fikk jeg byttet høyre og nedre bakre vakuum motorfeste. Det på høyre side bytter man på 15 minutter. Ta av høyre forhjul og løsne plast mutterene i innerskjermen foran drivaksel og bøy til siden. Da ser du festet. Utrolig enkelt, men husk å støtte opp motoren ifra undersiden.

Det nedre var ikke så lett. Motor må heises/dyttes opp. Det høyre motorfeste kan kun være festet i motoren og ikke i ramma (eller omvendt) og øvre feste bør løsnes. Det er trangt som fy for å få løsnet og fjernet det nedre festet. Vi sto på bukk, og jeg vil tro det er vanskelig å få det til ellers.

Resultat, da er jeg endelig kvitt de kraftige dunk og smellene jeg har hatt. Herlig:D Jeg kommer også til å bytte det nedre fremre vakuumfeste også. Det sitter gunstig til og kan gjøres med bilen på bakken. Husk igjen å støtte opp motor med feks en donkraft.

Det rare er at ingen av festene så nevneverdig slitne ut, men det høyre var blitt veldig myk i gummien, men ikke råtten.

knetrom
25/04/13, 15:52
Gratulerer :D Du har jobbet mye med dette nå, fortjent at det ordner seg

Torsen67
25/04/13, 20:05
Takk:) Får jeg tak i det fremre motorfeste i løpet av morgendagen, så vil jeg bytte det i løpet av helga hvis det ikke blir regn. En ting som er ulempe med diesel, er de IPD poly insert ringene jeg har satt i foringene til hjelperamma. En diesel vibrerer mere enn bensin, og en del av vibrasjonene jeg har, kommer nok av disse. Til info så passer de nok bedre til bensin bilene. Har du litt "flytende" styring så ville jeg prøvd disse.

Anders Mathiesen
25/04/13, 22:06
Det nedre bakre motorfestet mitt er også ryki.. men det er jo bare en arm med foring i begge ender, ikke noe vakuum-greier? Burde jeg også sjekke alle motorfester? Sliter jo som sagt med samma klonkelyd.. -.-

Torsen67
26/04/13, 00:10
Det nedre bakre feste er garantert vakuumstyrt. Skyt hvis jeg tar feil;) Men å bytte det fremre vakuumfeste og det mere tradisjonelle feste på høyre side koster deg lite tid og penger. Da er det bare å brette opp ermene:)

Edit: sånn skal festet ditt se ut:

http://www.ipdusa.com/products/5573/112761-engine-mount

Anders Mathiesen
28/04/13, 12:09
Det er ikke det festet jeg snakker om.. det som har ryki sitter under plastplata helt på undersiden av motoren. Kan se ut som om det er festet i bunnpanna.. ser slik ut:
http://www.google.no/search?hl=no&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1441&bih=711&q=nedre+motorfeste+volvo+v70&oq=nedre+motorfeste+volvo+v70&gs_l=img.3...153.5115.0.5315.26.7.0.19.19.1.148.69 2.4j3.7.0...0.0...1ac.1.11.img.soRivVNruvo#imgrc=2 mHHY454SYzb9M%3A%3BAKZs938di1iZFM%3Bhttp%253A%252F %252Fi596.photobucket.com%252Falbums%252Ftt46%252F jackalstrato%252Flower_engine_mount_2.jpg%3Bhttp%2 53A%252F%252Fforum.vccn.no%252Fshowthread.php%253F 42667-Mye-tr%2525C3%2525B8bbel-%2525C3%2525A5-skifte-girkassekonverter%3B640%3B480

Torsen67
28/04/13, 20:39
Er det dette du mener?

http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&List=1&SortField=ProductName&ProductID=21876

Dette er i så fall momentstaget. Det forhindrer motoren i å vri seg ved giring og når du slipper opp og gir gass. Bilen blir da litt mer slitsom og kjøre når dette ryker. Dette er en forbruksvare og tar deg maks 10 minutter å bytte. Sitter i fire bolter.

Anders Mathiesen
29/04/13, 00:48
Stemmer. Momentstaget som har ryki. kan dette medføre slitasje på andre motorfester og evt frembringe denne klunkelyden?

Torsen67
29/04/13, 10:07
Ja, det vil nok slite litt på de andre motorfestene på sikt da motoren vrir seg fremover og bakover. Sjekk samtidig det øvre motorfeste som er inn mot torpedoveggen. Dette blir også slitt og gjør bortimot den samme jobben som det nedre du refererer til.
Er begge disse slitt så vil du få klonk. Bytter du begge, så vil du oppleve bilen som mye mer dynamisk å kjøre. Koster deg vel en snau tusing hvis du kjøper dette på feks skruvat.no

Anders Mathiesen
29/04/13, 19:09
Med min flaks fikk jeg "motorsystem, service erfordras" i dag morges på vei til skolen.. Satte bilen fra meg på volvo og ventet på beskjed. Viser seg at tempføleren på katalysatoren har ryki (visste ikke det var en tempføler der engang...).. Da bilen er ubrukelig og all motorkraft borte med disse feilmeldingene så ba jeg dem fikse det (2300,- for ny føler m.jobb), momentstaget og ta en eu. Kjøpte bilen i januar og er spent på kontrollen nå, selv om det ikke skulle være rare feilene på den... så da venter jeg bilen tilbake på torsdag, får også be han se over de andre motorfestene, kanskje?

Torsen67
02/05/13, 22:13
Da er fremre vakuum-motorfeste og ny LMM på vei ifra FCPeuro.com Gleder meg til å bytte begge delene;)

Anders Mathiesen
03/05/13, 13:51
Etter bytte av momentstag virker bilen utrolig mye bedre!

Torsen67
27/05/13, 00:03
I dag fikk jeg byttet det tredje og siste motorfeste. Kan bare si at dette gjorde susen. Er ikke lett å se/kjenne at festene er gåene etter at de er tatt ut. Det fremste feste og det høyre feste er de som er lettest å bytte. Det tar deg 20-30 minutter å bytte pr stk. Det bakre er verre, da må du under bilen og det er drit trangt. Når det fremste og bakre skal byttes, så må også braketten til motorfestet løsnes.
I alle tre tilfellene så må motoren jekkes litt opp.

Med nytt øvre motorfeste og fremre momentstag i tillegg, så får man litt nybil følelse igjen;)

GLTOslo
07/07/13, 09:39
I dag fikk jeg byttet det tredje og siste motorfeste. Kan bare si at dette gjorde susen. Er ikke lett å se/kjenne at festene er gåene etter at de er tatt ut. Det fremste feste og det høyre feste er de som er lettest å bytte. Det tar deg 20-30 minutter å bytte pr stk. Det bakre er verre, da må du under bilen og det er drit trangt. Når det fremste og bakre skal byttes, så må også braketten til motorfestet løsnes.
I alle tre tilfellene så må motoren jekkes litt opp.

Med nytt øvre motorfeste og fremre momentstag i tillegg, så får man litt nybil følelse igjen;)

Er det bare på diesel man har slike vacuum- motorfester?

Torsen67
07/07/13, 13:44
Yes, det er bare på diesel.

GLTOslo
07/07/13, 15:07
Har nå byttet "alt". Når jeg byttet dempere så jeg at mine ett år gamle fjærbeinskåler så ut som denne (se under). Klunkelyd er fortsatt veldig kraftig etter demperbytte og nye bruer/bærekuler. Jeg måtte sette på de gamle fjærbeinskålene da jeg ikke tok høyde for at de kunne være gåen allerede. Er det noen som kan svare på om dette alene kan medføre så kraftig klunk? Jeg har litt vanskelig for å tro det siden det fortsatt er gummi mot gummi. Jeg ser for meg at dårlige dempere kan ha medført at gummien gav etter så raskt.

3281

MadAss
07/07/13, 15:45
Når øvre fjærsete er defekt vil du få en smellelyd, som kan høres ut som fjøra knekker.
Et symptom på at disse har begynt å bli dårlig (ikke defekt enda) er knirkelyd over fartsdumper

Sent from my GT-I9100

GLTOslo
07/07/13, 16:22
Her det det kraftig klunk som forplanter seg i hele bilen. Har byttet, alt for mindre enn 1000 mil siden:

Øvre motorfeste
Momentstag
Bærebruer m bærekuler (fredag)
Indre og ytre endeledd
Lenkarmer ca 400 mil siden)
Støtdempere (igår)
Fjærbeinslager og skål ble byttet for ca 1000 mil siden. På den tiden ble gummien som bildet viser.
Har ikke byttet foringene på subframe, men etter mitt begrep ser disse bra ut.
Heller ikke stabstagforingene, der det er noe slakk. Men jeg tror ikke de kan lage så kraftig lyd?

Torsen67
07/07/13, 18:22
Jeg vil absolutt tro fjærbeinslageret vil bråke en del når det ser sånn ut. Hvor kjøpte du dette?
Når det gjelder foringer til stabstaget, tenker du da på selve foringene som holder staget på plass, eller kyllingbeina på hver side?

GLTOslo
07/07/13, 22:17
Ikke kyllingbeina (lenkarmer). De er byttet to- tre ganger. Jeg kjøpte fjørbeinslager og gummien hos auto og trailerparts, men jeg husker ikke om det var lager eller gummi som var Sachs. Jeg tror det var gummiputa. DEt er jo i tilfelle samme som originalt. Jeg mistenker at dårlige dempere kan "drepe" den gummien ganske raskt? Forøvrig er selve fjærbeinslageret bra

GLTOslo
09/07/13, 08:22
Ikke kyllingbeina (lenkarmer). De er byttet to- tre ganger. Jeg kjøpte fjørbeinslager og gummien hos auto og trailerparts, men jeg husker ikke om det var lager eller gummi som var Sachs. Jeg tror det var gummiputa. DEt er jo i tilfelle samme som originalt. Jeg mistenker at dårlige dempere kan "drepe" den gummien ganske raskt? Forøvrig er selve fjærbeinslageret bra

Da er bilen klunkefri ! Monterte ny gummi på toppen av fjærene, og stille ble det. Erfaringen min er at man ikke bør høre på alt av råd fra div. mekanikere. Her har rådene spriket i alle retninger, men de to volvo mekanikerene mente den gummien ikke kunne lage så mye lyd. Det var altså feil. Det gjelder altså å gjøre seg sine egen erfaringer

Torsen67
09/07/13, 13:01
Ja, samt å dele erfaringene her inne:)

FreddieAwD
09/07/13, 19:02
Vanlig feil de gummitoppene, skiftet på min V70n for noen år siden og klunkelyd forsvant :)

Vatnehol
10/07/13, 22:04
ett godt tips å er å handle xc90 fjørskåler, passer rett over og holder en del lenger.

MadAss
12/07/13, 13:46
ett godt tips å er å handle xc90 fjørskåler, passer rett over og holder en del lenger.

Om det er øvre fjørsete du tenker på, så har XC90 akkurat samme delenr som S80, V70N, S60, V70, S70 og 850. Men, delen ble erstattet i 2011/12 til en sterkere type

Sent from my GT-I9100