PDA

Vis full versjon : Klassisk tråd: 850'n min starter ikke! Tips? (LØST)



hammerpaal
21/01/13, 20:28
Brukte bilen senest i formiddag og motoren har vært lettstartet hele tiden i mitt eie. (35000 km.)
Bilen hoster seg opp til 500 omdreininger når jeg startet opp i kveld, og dør ganske raskt ut.
Ved nytt forsøk på start er det ikke snakk om å få liv i motor, og jeg prøver 3 nye forsøk.
På siste forsøket hører jeg etter om bensinpumpen går, men det er ganske så tyst bak i bilen. Får litt panikk og tenker mest på reparasjonskostnader, fremfor det å ikke ha kjørbart fremkomstmiddel. :cool:

Har et bensinpumperelé liggende som backup, men er svinkaldt ute og jeg har ikke garasje. Skal la bilen stå over natten og prøver igjen på start i morgen.
Er usikker på om det er reléet som er synder eller pumpe, men jeg er åpen for andre forslag og hva som kan sjekkes/utelates.



Kan nevne litt av det vesentlige som er gjort på bilen i mitt eie:

Registerreim: 30000 km.
Bensinfilter: 15000 km.
Luftfilter: 15000 km.
Luftmengdemåler: 15000 km.
Tennplugger, kabler og rotor: 35000 km.
Oljeskift og originalt filter: 1500 km.

Kilometerstand på 850 per dags dato: 303104.

gswede
21/01/13, 21:00
Sikkert lurt å fortelle hvilken årgang og motor du har..

Agrostar
21/01/13, 21:06
Garantert pumpe eller rele. Den tenner av og til, men vil aldri skikkeleg starte?

hammerpaal
21/01/13, 21:39
Sikkert lurt å fortelle hvilken årgang og motor du har..

Beklager, gikk litt fort i svingen. Motor er B5254FS og modellen er '92.

hammerpaal
21/01/13, 21:51
Garantert pumpe eller rele. Den tenner av og til, men vil aldri skikkeleg starte?

Alltid startet på første forsøk inntil i kveld. Nå er det ikke respons å få fra motor når man kinner. Med andre ord får den ikke bensin, men kan bensinpumpe ta kvelden helt uten videre uten symptomer i forkant?

ola normann
21/01/13, 22:18
Les ut feilkoder først, kan hende løsningen står der

hammerpaal
22/01/13, 14:43
Oppdatering;

Sjekket sikringen til bensinpumpen og den er intakt. Tok ut pumpereléet (68 49 591) - (89 87 09 000) og det er påstemplet dato 30.03.92. Om innmaten er byttet/loddet i ettertid er uvisst, men om det har fungert feilfritt i 21 år er en bragd i seg selv! :cool:
Prøver meg fram når jeg får tak i et brukt relé og ser om det gjør susen. I så fall blir det et nytt relé om dette er synderen.
Reléet mitt er grønt med hvit sokkel under. Sokkelen i bilen er mørkegrønn.

hammerpaal
22/01/13, 14:44
Les ut feilkoder først, kan hende løsningen står der

Har ikke rukket å lese ut feilkoder i dag, men får gjøre det i morgen. :)

Naske
22/01/13, 14:48
Jeg hadde nesten samme problem som trådstarter. Bilen hadde alltid startet umiddelbart og problemfritt. Etter 2 uker uten bruk, startet den såvidt og døde. Deretter kinnet jeg i lange perioder uten nevneverdig respons. Med 30 sekunders intervaller hostet motoren mer og mer. Etter mange, mange minutter samlet på startmotor kom den til slutt og døde plutselig. Satte inn nytt bensinpumperele og alt virker nå å være fryd og gammen.

Problemet når man drar rundt startmotoren flere ganger etter hverandre på disse motorene er at bensinen vasker bort oljefilmen på sylinderveggene og kompresjonen forsvinner. Man må "gnukke" stemplene mot sylinderveggene slik at det blir varme og kompresjonen kommer tilbake. Alternativt kan man ta et sugerør og slippe en spiseskje olje i hver sylinder for å få tilbake kompresjonen.

Tenk også på at spreder-releet over radiatorvifta kan skape seg. Sjekk også trykket på schrader-ventilen på injektorbrua om det spruter bensin ut.

hammerpaal
22/01/13, 15:27
Jeg hadde nesten samme problem som trådstarter. Bilen hadde alltid startet umiddelbart og problemfritt. Etter 2 uker uten bruk, startet den såvidt og døde. Deretter kinnet jeg i lange perioder uten nevneverdig respons. Med 30 sekunders intervaller hostet motoren mer og mer. Etter mange, mange minutter samlet på startmotor kom den til slutt og døde plutselig. Satte inn nytt bensinpumperele og alt virker nå å være fryd og gammen.

Problemet når man drar rundt startmotoren flere ganger etter hverandre på disse motorene er at bensinen vasker bort oljefilmen på sylinderveggene og kompresjonen forsvinner. Man må "gnukke" stemplene mot sylinderveggene slik at det blir varme og kompresjonen kommer tilbake. Alternativt kan man ta et sugerør og slippe en spiseskje olje i hver sylinder for å få tilbake kompresjonen.

Tenk også på at spreder-releet over radiatorvifta kan skape seg. Sjekk også trykket på schrader-ventilen på injektorbrua om det spruter bensin ut.

Sprettet av lokket til reléet og tittet over loddinger, etc. For meg, som ikke har peiling på bilelektronikk i den forstand, så kan det virke som to av loddingene har sprekt. Ser det på baksiden og framsiden av kretskortet der hvor den "kveil-greia" er festet.
Takker for innspill, Naske! =)

Naske
22/01/13, 15:48
Det er heller ikke all elektronisk skade du kan se med det blotte øyet heller. Det er 2 kondensatorer som brenner ut i releet og som kan byttes dersom du er stø på hånda :)
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=9681
http://volvo850wagon.wordpress.com/category/relay/

Det er ikke sikkert at det er releet ditt som gir deg problemer, men releene er "slitedeler" som er verdt å bytte ut med nye eller overhale om du følger instruksjonene over

hammerpaal
22/01/13, 17:38
Det er heller ikke all elektronisk skade du kan se med det blotte øyet heller. Det er 2 kondensatorer som brenner ut i releet og som kan byttes dersom du er stø på hånda :)
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=9681
http://volvo850wagon.wordpress.com/category/relay/

Det er ikke sikkert at det er releet ditt som gir deg problemer, men releene er "slitedeler" som er verdt å bytte ut med nye eller overhale om du følger instruksjonene over

Har lite peiling på elektronikk, men to av loddingene så ut til å være litt "tørre" og er i ferd med å smuldre. Behøver ikke ha noen praktisk betydning det, men en mulig pekepinn. Som du sier så er det slitedeler som alt annet.
Bare sporadisk servicehistorikk å vise til når det gjelder bilen, så vet ikke om det har vært skiftet bensinpumpe i bilens levetid.
Tror jeg avstår fra å prøve å reparere reléet hvis det viser seg at det er defekt. Hadde vært greit om jeg kunne det, men tror jeg trenger litt loddekunnskaper. :)

Naske
23/01/13, 00:21
Har lite peiling på elektronikk, men to av loddingene så ut til å være litt "tørre" og er i ferd med å smuldre. Behøver ikke ha noen praktisk betydning det, men en mulig pekepinn. Som du sier så er det slitedeler som alt annet.
Bare sporadisk servicehistorikk å vise til når det gjelder bilen, så vet ikke om det har vært skiftet bensinpumpe i bilens levetid.
Tror jeg avstår fra å prøve å reparere reléet hvis det viser seg at det er defekt. Hadde vært greit om jeg kunne det, men tror jeg trenger litt loddekunnskaper. :)

Glemte å si at du kan koble en ledning med kabelsko i hver ende mellom kontaktene kl 12 og kl 6 for å få bensinpumpa til å gå, alltid kjekt å ha en slik i hanskerommet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1432.jpg

johnjo
23/01/13, 13:38
jeg har benisnpumpe reelet hvis du trenger det.

hammerpaal
23/01/13, 17:15
Glemte å si at du kan koble en ledning med kabelsko i hver ende mellom kontaktene kl 12 og kl 6 for å få bensinpumpa til å gå, alltid kjekt å ha en slik i hanskerommet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1432.jpg

Regner med dette er bare en midlertidige greie man kan gjøre hvis reléet ryker? Mener jeg har sett at mrstfu har skrevet om dette flere plasser. Er i grunn kjekt å prøve det ut, men er det skadelig for det elektriske/pumpe i lengden?

hammerpaal
23/01/13, 17:16
jeg har benisnpumpe reelet hvis du trenger det.

Delenummer på den? Vet det finnes flere varianter av dette reléet, men om du har samme type som meg - grønn med hvit sokkelfot, så kan det være av interesse! =)

johnjo
23/01/13, 18:35
Delenummer på den? Vet det finnes flere varianter av dette reléet, men om du har samme type som meg - grønn med hvit sokkelfot, så kan det være av interesse! =)

jeg skal få sjekket det akkurat nå

har sjekket nå.det er 68 49 591
89 8709 000
reelet er grønn og hvit sokkel nederst.pm hvis du er interessert.

hammerpaal
23/01/13, 21:24
jeg skal få sjekket det akkurat nå

har sjekket nå.det er 68 49 591
89 8709 000
reelet er grønn og hvit sokkel nederst.pm hvis du er interessert.

Da har jeg sendt deg PM. :)

hammerpaal
27/01/13, 12:41
Oppdatering; Da fikk jeg skaffet brukt relé gjennom johnjo. Plugget det i og vrei om tenning. Kunne ikke høre bensinpumpe, men jeg prøvde å starte. Mener jeg kjente litt motstand i motor som følge av at den var i ferd med å starte, men døde raskt ut.
Prøvde igjen et par ganger, men ikke noe resultat. Tok i bruk det eksempel om ledningsstump mellom nr. 87 og nr. 15 og pumpe gikk fremdeles ikke. Nå hadde jeg en middels tykk ledning, kanskje den burde vært tykkere?
Begynner sterkt å mistenke pumpe nå. Skal sjekke ut i morgen om det er noen feilkoder på bensinpumpe eller tilsvarende.

Agrostar
27/01/13, 13:46
Du får ingen feilkodar på pumpa, er berre å bytte den først som sist.

R-M-I
27/01/13, 13:52
Bytte pumpe da ja.. Er en rimelig enkel operasjon.. Fort gjort å bytte :)

Agrostar
27/01/13, 13:54
Bilen har gått 303 tusen, da er det garantert pumpa. Dei ryk på +/- 300. Mi rauk på 309 eller noko i den dur.

R-M-I
27/01/13, 14:00
50.000 igjen å gå på jeg da :P Wooo...

hammerpaal
27/01/13, 14:13
Bytte pumpe da ja.. Er en rimelig enkel operasjon.. Fort gjort å bytte :)

Burde jeg gå for komplett innsats eller en som jeg setter sammen selv? Pris varierer litt ser jeg.
Regner med de fleste pumpene går om hverandre når det gjelder delenummer?
Hva slags verktøy er lurt å ha for hånden når jeg skal gjøre dette?
Har funnet en how-to på matthewsvolvosite.com, men om noen har tips så tar jeg gjerne imot! :)

R-M-I
27/01/13, 14:53
Trenger vel egentlig bare et skrujern til å få "skrudd"/slått opp festeabordningen til bensinpumpa baki der..

Ellers er det rimelig greit.. Bare å vere litt forsiktig når man napper av slagene osv. så går det fint.

gswede
28/01/13, 00:05
Sånn for sikkerhets skyld, har du sjekket tenningsdeler og hist? Ingen løse pluggledninger, coil ledning, coilledning ligger vel ikke tilfeldigvis inntil maf og kamaxelsensor..etc
Ser du har skiftet rotor men ikke lokket..standard prosedyre å skifte begge samtidig. Sjekk lokket.
Ville sjekket det som var mulig, og enkelt, før jeg hadde kostet på meg en ny pumpe..

hammerpaal
28/01/13, 11:09
Sånn for sikkerhets skyld, har du sjekket tenningsdeler og hist? Ingen løse pluggledninger, coil ledning, coilledning ligger vel ikke tilfeldigvis inntil maf og kamaxelsensor..etc
Ser du har skiftet rotor men ikke lokket..standard prosedyre å skifte begge samtidig. Sjekk lokket.
Ville sjekket det som var mulig, og enkelt, før jeg hadde kostet på meg en ny pumpe..

Glemte å føre det opp, men lokket ble skiftet samtidig med rotor. Skal ha meg en full gjennomgang av motorrommet og se over om det kan være noe der.
Hvordan finner jeg ut om det er kamakselsensor som er gåen?
Grunnen til at jeg mistenker pumpe er fordi jeg ikke hører den når jeg vrir nøkkel til hakk nr. 2. Har prøvd med annet relé og den hurtigkoblingen, men til ingen nytte.
Skal uansett investere i et helt nytt relé før jeg går løs på å skifte pumpe, bare for å utelukke det helt.

hammerpaal
28/01/13, 11:12
Trenger vel egentlig bare et skrujern til å få "skrudd"/slått opp festeabordningen til bensinpumpa baki der..

Ellers er det rimelig greit.. Bare å vere litt forsiktig når man napper av slagene osv. så går det fint.

Det finnes ikke noe annet verktøy for å løsne festeanordningen, utenom Volvo sitt spesialverktøy? Brukte skrujern og hammer når jeg skiftet tankmåleren, men var vanskelig å få noe særlig tak og det gikk hardt utover lokket før det løsnet.

Googlet litt og kom over denne, men vet ikke om det er noe å satse på; http://www.amazon.com/Great-Neck-25156-Module-Spanner/dp/B004FDL3BS/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1359367907&sr=8-1&keywords=fuel+pump+tool - Interessant å lese at en med 850 turbo har brukt den og fått løst lokket.

Agrostar
28/01/13, 20:29
Spar deg tid og bry, bytt pumpa. Du får opp den mutteren som held den nedtil fint, berre spray godt med rustløysar og litt sånt først før du begynnar å slå den laus/vri den.

hammerpaal
28/01/13, 22:45
Spar deg tid og bry, bytt pumpa. Du får opp den mutteren som held den nedtil fint, berre spray godt med rustløysar og litt sånt først før du begynnar å slå den laus/vri den.

Pumpebytte blir det uansett. :) Like så greit med flunkendes nytt relé også. Ting tar litt tid, men regner med å få det gjort etter hvert. Har en bil jeg bruker i mellomtiden. :cool:

mrstfu
26/02/13, 16:39
Regner med dette er bare en midlertidige greie man kan gjøre hvis reléet ryker? Mener jeg har sett at mrstfu har skrevet om dette flere plasser. Er i grunn kjekt å prøve det ut, men er det skadelig for det elektriske/pumpe i lengden?

Stemmer, har gjort dette på min egen og kamerats bil med hell. Hva gjelder hvor godt det er i lengden, kan jeg ikke si noe om. Med trykkregulator for bensintrykket som sitter under fuelrail, ser jeg ingen grunn til at pumpa reguleres for å få riktig trykk, annet enn å opprettholde et minimum. Men igjen, hadde det vært tilfelle, og pumpa normalt gikk for fullemugger, ser jeg ikke grunnen til at bensinpumpereleet inneholder all elektronikken det gjør, isåfall kunne det ha blitt byttet ut mot et vanlig 87-rele. De mer elektronikkyndige kan nok svare mer detaljert på denne, 850GLTsilver, feks.

Det jeg mener å huske er at den med denne lasken på alltid vil trekke litt strøm fra batteriet, akkurat hvorfor husker jeg ikke. Derfor lurt å ha en bryter på det, om man planlegger å kjøre med dette lengre enn til nærmeste Volvo.

coche
28/02/13, 11:52
Bilen har gått 303 tusen, da er det garantert pumpa. Dei ryk på +/- 300. Mi rauk på 309 eller noko i den dur.

Da er jeg 60.000 på overtid... Ligger det i serviceprogrammet at releet skal byttes på en viss km-stand? Bilen min hadde komplett servicehefte fram til 290.000km. Etter det er det ikke tatt service på verksted.

Agrostar
28/02/13, 15:49
Relet blir vel aldri bytta, kan hende at pumpa blir bytta, men da går det meir på den individuelle mekanikaren, kan ikkje innbille meg det ligg i serviceprogrammet at noko ant enn slitedeler skal byttast.

hammerpaal
06/03/13, 15:12
Begynner å bli en stund siden sist post fra meg så skylder dere en oppdatering. :)
Har da altså fått start på bilen igjen.
Gikk til innkjøp av flunkende nytt relé fra en Volvokar via eBay med sen produksjondato i 2012.
Plugget det i og testet om jeg fikk start, - ingen start.
Gikk løs på bagasjerommet for å se over bensinpumpe og rengjøre i området rundt den. Rusket litt i kabler og kom på at jeg hadde trykkluft på boks liggende i garasjen. Rengjorde veldig godt da det var mye skitt der bak, tok et nytt forsøk på start. Litt dårlig med strøm på batteri så måtte ha startkabler, men bensinpumpe begynte å fungere igjen og jeg fikk start. Tok sjansen på å kjøre ei mil for å lufte bilen og alt gikk strålende.
Vet sannelig ikke hvor og hva som var feilen.
Vet det blir pumpebytte til våren, uansett.

Takker for alle gode innspill i denne tråden!

mrstfu
06/03/13, 20:27
Dagens tips: bytt bensinpumpa med en gang. Ikke til våren, men tvert. Jeg har tatt livet av to bensinpumper, begge gangene kunne den starte etter å ha fått slappe av litt, altså en dag eller to. De lever et eget liv innimellom, kan det virke som.

Martin.S
06/03/13, 20:45
Nyttig info, fikk faktisk forespørsel om å ta en titt på en 850 med samme symptomer i stad.

hammerpaal
06/03/13, 23:22
Dagens tips: bytt bensinpumpa med en gang. Ikke til våren, men tvert. Jeg har tatt livet av to bensinpumper, begge gangene kunne den starte etter å ha fått slappe av litt, altså en dag eller to. De lever et eget liv innimellom, kan det virke som.

Selvsagt, det er ikke sikkert den starter i morgen, men jeg har i alle fall funnet ut hva som er galt.
På været så kan det virke som om våren er rett rundt hjørnet. :cool: