PDA

Vis full versjon : [Løst]940 med b230FT vil ikke gå skikkelig, hjelp?



Deluxio
20/01/13, 21:19
Hei!
Har nå prøvd å få bilen min til å gå skikkelig igjen med en del ting uten hell, så må ty til hjelp fra erfarne forumfolk nå. Kjøpt i senhøst en 940gl med FT-motor, selve ombyggingen var gjort for 10 år siden og funka bra etter det. Kjøpte bilen for 14 000 og funka veldig bra for meg i starten, gikk ganske greit uten problemer. Det hele begynte med at varmeregisteret lakk, og eg fikk demontert den i vente på nytt. Kobla slangene sammen slik eg kunne bruke bilen uten varmeapparat. Så kom kjøreturen etterpå, og den gikk like greit som før, bare at den hadde noen kraftige lugg, noe ala bensinkutt på en måte. Dette skjedde bare et par ganger, og for hver dag som gikk så ble den litt og litt verre.

Så fikk eg montert det nye varmeregisteret, og kjøreturen etter det så var den enda verre. Lugga ganske mye på samme måten, og gikk betraktelig dårligere. Så eg tok å prøvde en annen coil på bilen, og med en gang gikk den mye bedre, men etter omtrent 30min kjøring var den på samme måten som før. Dette gjentok seg med prøving av andre tenningsdeler, som tenningskabler og tennplugger. Gikk mye bedre, men ikke helt skikkelig rett etterpå, og etter litt kjøring var den tilbake med lugging og elendig drakraft.

Så eg kjøpte alt av tenningsdeler nytt (Fordeler, rotor, tennplugger. Ikke tennkabler, men det fikk eg låne av en kompis) og bilen var mye bedre rett etterpå, mye bedre enn alle tilfellene før. Men det samme skjedde etter litt kjøring, tilbake på samme stadiet med lugging og elendig kraft. Eg tok en økt på bilen, og fikk skifta bensinfilter i håp om at det skulle endre det, men ingen forskjell. Etter det kobla skifta eg batteriet i bilen, siden det plutselig døde, og bilen fikk en "restart". Nå var den myye verre enn før, og en bakke der eg før har klart 150 klarte eg nå 50 med skifting mellom 2. og 3. gir for å unngå lugging hele tiden. Jo mer eg har kjørt etter det, jo bedre har den på en måte blitt, men kutter fortsatt og drar veldig dårlig.

Nå i dag prøvde eg en LuftMasseMengemåler av en kompis sin 940 som eg vet er i orden, men heller ikke det endra på problemene..

Så da sitter eg her, men en bilen som går veldig dårlig og kutter ved pådrag. Det virker som at bilen får for mye bensin, og på en måte drukner litt i den. Kan det være noe med dysemotstandene som er kobla inn ved ombygging fra F til FT som kan ha tatt kvelden? Siden problemet har komt etter eg har vært og fikla i området rundt disse.

Setter stor pris på seriøse svar!

Thomas

gull pilen
22/01/13, 11:18
prøvd å lese ut feilkoder?? temp føler i toppen defekt??

Deluxio
22/01/13, 12:19
Har du forklaring på hvordan feilkoder skal leses av? Trur eg gjorde det riktig og kom ikke opp noe.
Hvordan sjekker eg om tempføler i toppen er defekt? Symtomer på det?

Jan turbo
22/01/13, 12:35
Måle bensintrykk muligens? Har du to bensinpumper eller bare ei i tanken. Hvis du har to,ei ved filter og ei i tanken så kan du sjekke om den i tanken går.Disse er det mange som ikke tenker på,de er ofte en synder.
Mvh Jan T.

gull pilen
22/01/13, 13:45
Har du forklaring på hvordan feilkoder skal leses av? Trur eg gjorde det riktig og kom ikke opp noe.
Hvordan sjekker eg om tempføler i toppen er defekt? Symtomer på det?

har du obd 1 eller 2?? defekt tempgiver kan gi mangen rare problemer og ikke altid det kommer feilkode på det, samme med lambda sensoren og.. hadde problem med lambda på min gamle og da kom det ikke opp noen feilkode men bilen fjusket og gikk som et dass til jeg fiklet litt med ledningen der den går inn i sensoren og da endret gangen på moteren seg plutselig til det normale igjen...

Deluxio
22/01/13, 21:52
Setter pris på at dere svarer!
Vet ikke om eg har to bensinpumper eg? Har ivertfall en med filteret, og den funker.. Hvordan sjekker eg den i tanken eventuelt?
Gull pilen: er en 93mod så har obd1. Hvordan sjekker eg tempgiver? Har en lambda liggende hjemme, så skal prøve denne til helgen og se om det hjelper.

Det som er så rart er at bilen varierer alltid i hvordan den oppfører seg, nett nå i sta gikk den rimelig greit, nesten som det virka som den skulle, før den plutselig begynte å lugge igjen.

gull pilen
22/01/13, 21:59
Setter pris på at dere svarer!
Vet ikke om eg har to bensinpumper eg? Har ivertfall en med filteret, og den funker.. Hvordan sjekker eg den i tanken eventuelt?
Gull pilen: er en 93mod så har obd1. Hvordan sjekker eg tempgiver? Har en lambda liggende hjemme, så skal prøve denne til helgen og se om det hjelper.

Det som er så rart er at bilen varierer alltid i hvordan den oppfører seg, nett nå i sta gikk den rimelig greit, nesten som det virka som den skulle, før den plutselig begynte å lugge igjen.

Temp sensor tror jeg du kan måle med multimeter(ohme) å sjekke at den holder rette verdier, du finner muligens hvilen verdi den skal ha i haynes boken.. Personlig holder jeg en knapp på lambda føler..

C.Erstad
22/01/13, 22:07
Temp sensor tror jeg du kan måle med multimeter(ohme) å sjekke at den holder rette verdier, du finner muligens hvilen verdi den skal ha i haynes boken.. Personlig holder jeg en knapp på lambda føler..
Ved 20+ skal den ha 2200-2700 Ohm. rundt om der.
Ved 10- skal den ha rundt 8000 ohm

Deluxio
23/01/13, 20:17
Nå har eg fått målt motstanden på temp måler i toppen, og fikk et resultat på 963kΩ, dette må vel tyde på at det er noe feil? Er rundt 5minusgrader ute, og halvlunken motor, målt mens den stod i toppen.

C.Erstad
23/01/13, 20:47
Nå har eg fått målt motstanden på temp måler i toppen, og fikk et resultat på 963kΩ, dette må vel tyde på at det er noe feil? Er rundt 5minusgrader ute, og halvlunken motor, målt mens den stod i toppen.

1000ohm er 1KΩ
Sikker på du måler på den riktige? Den som har firkantet kontaktstykke...
Ved -5 skal du ha en plass rundt 6500-7500Ω

Deluxio
23/01/13, 21:11
Ikkje sikker på at eg målte riktig nei, var ikke heilt firkana kontaktstykke, var firkanta form med to runde hjørner om eg husker riktig

René Fredriksen
23/01/13, 21:23
Da har du målt på temp giveren til instrumentet, ta og mål den bakerste mot torpedo veggen, den er firkantet og har en metal klipps som må trykkes inn før du får av ( make som på dysene)

Mvh
René

Deluxio
23/01/13, 22:49
Då har eg målt dette kontaktstykket som vises på bildet her, er det riktig?

http://i640.photobucket.com/albums/uu125/Deluxio/bilde3-1_zps009e33cd.jpg

Fikk ingen resultat når eg målte motstand, var ingen connection mellom stikkene, så om det er den som er riktig er den vel defekt da?

Var også to plugger til å gå dette stikket, rekner med at det er slik det skal være kanskje? såg bare rart ut når ene bare hang der

http://i640.photobucket.com/albums/uu125/Deluxio/bilde2-1_zps2e5c7701.jpg

René Fredriksen
24/01/13, 00:49
Det kontakt stykke du har der er tempen til instrument panelet bare. Den som går til styreenheten som du må måle er lengre bak på bilde nr 2 ( du kan så vidt skimte den i bakgrunnen) står nesten rett under innsugskanalen nærmest girkassen. Kan være litt trang og komme til..

Mvh
René

Edit: kan bære en fordel og få koblet på bankesensoren din. ( den svarte runde på blokken ) så lenge du ikke bare har koblet den i fra for og komme bedre til da:)

gl740turbo
24/01/13, 00:58
Du skal måle den som har hvit kontakt helt bak på toppen din ;) Du ser den såvidt på det nederste bildet ditt over her ;)

Deluxio
24/01/13, 06:20
Okei takker, skal få målt den riktige senere i dag da :)

Er det dette som er bankesensoren? Isåfall har den bare hengt og slengt hele tiden

http://i640.photobucket.com/albums/uu125/Deluxio/bilde2-1_zps2e5c7701-1_zps3cf98f43.jpg

René Fredriksen
24/01/13, 07:08
Ser i det siste bildet ditt at bankesensoren er koblet inn:) det er den med den grønne ledningen på seg:)

Mvh
René

gull pilen
26/01/13, 16:43
Fått den til nå?

Deluxio
26/01/13, 21:16
Nei dårlig med det... Fikk målt den tempgiveren, ca 4100ohm inne i oppvarma verksted, så det kan nok stemme bra med at den er i orden. Fikk bytta lambda sond også, ingen forandring der heller.. Så da er eg rett og slett tom for ideer, og snart penger, hehe... Gøy med det som skal være billig vinterbil, og ender opp som den bilen eg har skifta mest (slite) deler på :)

C.Erstad
27/01/13, 02:00
Nei dårlig med det... Fikk målt den tempgiveren, ca 4100ohm inne i oppvarma verksted, så det kan nok stemme bra med at den er i orden. Fikk bytta lambda sond også, ingen forandring der heller.. Så da er eg rett og slett tom for ideer, og snart penger, hehe... Gøy med det som skal være billig vinterbil, og ender opp som den bilen eg har skifta mest (slite) deler på :)

4100 er for mye hvis det er 20 grader der...
Virker LMM?

Deluxio
27/01/13, 13:23
Var vel mellom 15 og 20 grader der ja... Så da er den gåen? Tenkte at om den var feil skulle den måle sann hinsides feil resultat eg, dette resulatet låg jo i området..
Kjører med en LMM for tiden som eg har lånt av en kompis, som eg vet er i orden, og ble ingen forandring med den.
Om turboen er gåen, vil bilen få slike kutt da?

Jan turbo
27/01/13, 14:12
Sjekk om tankpumpa di går.det er jo så enkelt som å plukke av tanklokket og få med en kamerat for å lytte ned i påfyllingsrøret. Da hører dere om pumpa starter når du skrur på tenninga.

Deluxio
27/01/13, 20:24
Okei, har lurt på korleis ein skal sjekke om den går, men da skal eg få gjort det :)

gull pilen
31/01/13, 20:49
Noe nytt?

Deluxio
31/01/13, 22:13
Nei lite nytt, sjekka nettopp om bensinpumpa i tanken gikk og den starta når eg vridde om tenningen. Har ikke fått målt tempgiver på nytt.
Men om turbo er gåen, så vil bilen bruke mye mer olje sant? Men vil bilen få slike "kutt" om Turboen er gåen?

gl740turbo
31/01/13, 22:58
Nei lite nytt, sjekka nettopp om bensinpumpa i tanken gikk og den starta når eg vridde om tenningen. Har ikke fått målt tempgiver på nytt.
Men om turbo er gåen, så vil bilen bruke mye mer olje sant? Men vil bilen få slike "kutt" om Turboen er gåen?

Nei, turboen skaper ikke slike problemer. Demonter IC å sjekk at ikke den er full i olje å drit ;)

Deluxio
31/01/13, 23:40
Skal få gjort det i løpet av helgen! Men har bytta/sjekka dei tingene eg trodde det kunne være no, har ikke anelse ka det kan være som eg har "oversett".. Om det er kødd med dysene (noen ledninger som er dårlige i formotstandene) kan det bli slik da?

gl740turbo
31/01/13, 23:58
Skal få gjort det i løpet av helgen! Men har bytta/sjekka dei tingene eg trodde det kunne være no, har ikke anelse ka det kan være som eg har "oversett".. Om det er kødd med dysene (noen ledninger som er dårlige i formotstandene) kan det bli slik da?

Kan jo sjekke at dyse kontaktene sitter skikkelig og at ikke kontaktene inni er blitt presset utav.

Sjekket at du har skikkelig jord til dysene og motor?

Byttet svinghjulsføler?

God gnist på alle plugger?

Prøvd andre dyser?

Står registeret fortsatt riktig, ikke hoppet en tann?

Prøvd annen tenningsmodul?

Jeg har original dyser, tenningsmodul og svinghjulsensor liggende om du vil teste ;)

Deluxio
01/02/13, 00:01
Kan skrive det som er gjort med bilen hittil (tar med alt slik at eg har en oversikt sjøl):
- Bytta mellomaksel siden den gamle var slapp
- Bytta bensinfilter
- Nytt oljefilter og olje
- Nytt batteri
- Nye børster i dynamo
- Nytt hjullager venstre framme
- Nesten alt av tenningsdeler nytt (tennplugger, rotor, fordelerlokk)
- Nye bremseklosser bak
- Ny håndbrekkwire
- Fiksa varme i setene
- Ny landa sond
- Prøvd en annen LMM
- Prøv en annen coi

gl740turbo
01/02/13, 00:03
Da prøver du det jeg skrev også ;)

Deluxio
01/02/13, 00:06
Kan jo sjekke at dyse kontaktene sitter skikkelig og at ikke kontaktene inni er blitt presset utav.

Sjekket at du har skikkelig jord til dysene og motor?

hvordan sjekke dette?

Byttet svinghjulsføler?

har tatt ut under gange og ble forskjell. Rengjort og montert igjen

God gnist på alle plugger?

ser veldig greit ut, kanskje litt sota

Prøvd andre dyser?

nei, ikke enda

Står registeret fortsatt riktig, ikke hoppet en tann?

har ikke sjekka dette, men bilen går verdig fint på tomgang så lite sannsynlig?

Prøvd annen tenningsmodul?

Jeg har original dyser, tenningsmodul og svinghjulsensor liggende om du vil teste ;)

gl740turbo
01/02/13, 00:11
Ta en startkabel fra minuspol til ett sted på motor (f.eks innsug)

Svinghjulsføleren kan du måle evt låne en som fungere av meg ;)

Plugger bytter du til nye NGK Bpr6es ;)

Dyser kan du låne av meg ;)

Tenningsmodul kan du låne av meg ;)

gull pilen
03/02/13, 09:55
Kan jo sjekke at dyse kontaktene sitter skikkelig og at ikke kontaktene inni er blitt presset utav.

Sjekket at du har skikkelig jord til dysene og motor?

hvordan sjekke dette?

Byttet svinghjulsføler?

har tatt ut under gange og ble forskjell. Rengjort og montert igjen

God gnist på alle plugger?

ser veldig greit ut, kanskje litt sota

Prøvd andre dyser?

nei, ikke enda

Står registeret fortsatt riktig, ikke hoppet en tann?

har ikke sjekka dette, men bilen går verdig fint på tomgang så lite sannsynlig?

Prøvd annen tenningsmodul?

Jeg har original dyser, tenningsmodul og svinghjulsensor liggende om du vil teste ;)

Tror ikke du har tatt ut svinghjulsgiveren mens motoren går for da hadde motoren stoppet, når noe er galt med svinghjulsgiveren pleier motoren å stoppe...

Elverumawd
03/02/13, 10:18
Blir det samme symtome om svinghjulet står helt galt?

sendt fra galaxy'n ;-)

gl740turbo
04/02/13, 16:51
http://forum.vccn.no/showthread.php?46074-b230fk-tungstarta&p=635411#post635411

Deluxio
04/02/13, 21:23
Sikker på at det ikke kan være turboen? Ser ut som det kommer enormt med olje ut fra oljerøret ut fra turboen, nett som om at den ikke vil ta til seg olje... Har blåst gjennom røret så det er ikke tett. Men kan demontere IC en dag og sjekk, men tviler på at den plutselig er blitt full i drit. Skulle ha komt ned til deg en dag da gl740turbo å sjekka litt da kanskje :-)

gl740turbo
04/02/13, 21:42
Sikker på at det ikke kan være turboen? Ser ut som det kommer enormt med olje ut fra oljerøret ut fra turboen, nett som om at den ikke vil ta til seg olje... Har blåst gjennom røret så det er ikke tett. Men kan demontere IC en dag og sjekk, men tviler på at den plutselig er blitt full i drit. Skulle ha komt ned til deg en dag da gl740turbo å sjekka litt da kanskje :-)

Bare å komme ;)

Deluxio
04/02/13, 21:54
Skal sjå kortid eg får tid, kortid passer det best for deg? :-)

gl740turbo
04/02/13, 22:09
Skal sjå kortid eg får tid, kortid passer det best for deg? :-)

Etter kl 15 i morgen og onsdag, men korti som helst resten av uken fra kl 07 til 24 :)

Deluxio
04/02/13, 23:21
Døgnåpen service jo, får sleppe den av mens eg jobber :P blir nok ikke di første dagene, skal se om eg får presst det inn litt senere i uken

gl740turbo
04/02/13, 23:29
Døgnåpen service jo, får sleppe den av mens eg jobber :P blir nok ikke di første dagene, skal se om eg får presst det inn litt senere i uken

Bare å sette den her på verkstedet så kan jeg prøve de delene jeg har så kanskje den virker til du er ferdig på jobb ;)

Deluxio
05/02/13, 06:25
Håper vi har en jobb ut i området rundt deg eller lenger ut da, hadde vært perfekt det :-) gir deg en lyd på mobilen når eg har ledig tid

R-israelsen
07/02/13, 18:24
Åssen gikk det her?

gl740turbo
07/02/13, 18:31
Åssen gikk det her?

Har ikke sett noe mer på det ennå eller jeg har iallefall ikke hørt noe ;)

Deluxio
08/02/13, 09:52
Har du tid på lørdagen? :)

Jonas Soldal
08/02/13, 09:54
Er ikke eksosen som er tett i catn da?

gl740turbo
08/02/13, 13:38
Har du tid på lørdagen? :)

Ja, men tidlig før middagstid :)

Deluxio
08/02/13, 15:29
Ja, men tidlig før middagstid :)

Det vil si klokken ka?

gl740turbo
08/02/13, 15:31
Det vil si klokken ka?

Fra klokken 07:00 til klokken 16:00 :)

Deluxio
08/02/13, 21:02
Fra klokken 07:00 til klokken 16:00 :)

Kor lang tid trenger vi tror du? Klarer sikkert å presse det inn :)

gl740turbo
08/02/13, 23:26
Kor lang tid trenger vi tror du? Klarer sikkert å presse det inn :)

Går fort litt tid, men må ikke ta det i morgen da :P Er ledig hele søndag, onsdag, torsdag og resten av uken igjen :P

Deluxio
20/02/13, 23:20
Glemt helt vekk tråden her, men problemet er vekke og bilen passerer 200 igjen. Var slangen fra intercooler til innsuget som var heftig fleng/hull i, utrulig at det ikkje har blitt lagt merke til før

gl740turbo
20/02/13, 23:31
Bare hyggelig for ny slange og hjelp ;)

Deluxio
21/02/13, 07:36
Takk for det ja :)