PDA

Vis full versjon : Parkeringsvarmer, varmeapparat og restvarme



vegartro
20/01/13, 11:18
Sveis!

Når jeg starter parkeringsvarmer med tidsstart har den i helga kun varmet motoren, og ikke kupeen. Skyldes dette utladning av batteri/evnt defekt batteri?

Kjøpte bilen i desember med garanti. Har stort sett kun kjørt langkjøring, bortsett fra 5-6 turer i det siste strekningen Oslo-Bærum. Bruker ikke bilen "innombys".

Ellers; synes det er litt lite futt i viftene i bilen. Når jeg setter ECC på manuell full gass (stilt inn på vifter i dashbord), så er det ikke akkurat vind i håret. Har ikke mye sammenligningsgrunnlag, men mener apparatet på en 99-mod v70 jeg hadde før blåste atskillig kraftigere. Er dette vanlig med litt lite futt på disse bilene?

Det kan legges til at jeg ved full effekt på vifta har en svak høyfrekvent pipelyd. Høres best om jeg stiller inn viftene på beina, om det har noe å si.

Skal på Bilia i morgen for diverse garantiarbeid. Skal høre med dem da, men mistenker at de avfeier mye med at det og det er normalt osv... Eks får beskjed om å lade selv om batteriet i utg.pt er dårlig. Det bør ha hatt god sjanse til å lades med flere turer Oslo-Kristiansand siste mnd.

Siste spm: Leser om restvarme. Er det i praksis kun å starte viftene på klimaanlegget når bilen er av, eller skulle det vært et valg i kjørecomputer? Der har jeg kun tidsstyring og direktestart...

Takker for svar:)

eab
20/01/13, 15:49
Restvarme er en egen funksjon du velger (i displayet der du velger direktestart osv), og funksjonen starter den elektriske vannpumpa som hører til dieselvarmeren, samt vifta inne i bilen. Det varme kjølevannet brukes til å holde varmen i kupeen uten at motor eller dieselvarmer er i drift. Denne funksjonen må legges inn i bilen av forhandler, hvis du ikke allerede har det menyvalget.

Hvis det er lite fart i varmeapparatet kan det godt være kupefilteret som begynner å bli tett. Da vil du også slite med å få varme i kupeen ved bruk av dieselvarmeren. Dette fordi viftehastigheten er såpass lav når man bruker dieselvarmeren at fint lite av lufta kommer seg gjennom filteret. En annen mulighet er jo såklart at viftemotoren eller formotstanden (som regulrer spenningen, og hastigheten, til vifta) er problemet.

vegartro
20/01/13, 16:44
Ok. Takk for svar. Da har jeg ikke restvarme. Noen som vet ca pris for software til denne? Usikker på om det er noe jeg gidder prioritere, men verdt å vurdere.

Når det gjelder varmeren, så har den varmet kupeen helt fram til i går. Den står og går når jeg kommer til bilen - motor er relativt varm, men frostrøyk og ikke noe liv i viftene inne i bilen. (Så fort jeg starter motoren så blåser det relativt varmt).

Skal forhøre meg videre om trøkket i vifta på generell basis. Kupefilteret bør vel ha blitt byttet på service? Var på dette senest i oktober. Men skjer vel at snarveier tas....

FroBe
20/01/13, 18:09
Jeg kjøpte en bil som var godt vedlikeholdt, men kupefilteret hadde tydeligvis ikke blitt byttet på mange år.

Jeg vet ikke hvilken bil du har, men de fleste P2-modellene har dette filteret foran føttene til passasjeren. Man må løsne et par skruer og ta vekk et plastdeksel for å finne filteret.

Einar Glomseth
21/01/13, 04:29
Bytt kupéfilter, hadde akkurat det samme problemet på min. Bytta å hadde jo pluttselig varm bil etter å ha brukt varmeren :)

vegartro
21/01/13, 12:41
Hadde vært greit om det er noe så enkelt. Bilen er uansett på Bilia nå for garantirep av diverse småplukk, samt montering av vinge jeg fikk med på kjøpet. Får se hva de kommer fram til.

locked
21/01/13, 16:27
Ok. Takk for svar. Da har jeg ikke restvarme. Noen som vet ca pris for software til denne? Usikker på om det er noe jeg gidder prioritere, men verdt å vurdere.

Når det gjelder varmeren, så har den varmet kupeen helt fram til i går. Den står og går når jeg kommer til bilen - motor er relativt varm, men frostrøyk og ikke noe liv i viftene inne i bilen. (Så fort jeg starter motoren så blåser det relativt varmt).

Skal forhøre meg videre om trøkket i vifta på generell basis. Kupefilteret bør vel ha blitt byttet på service? Var på dette senest i oktober. Men skjer vel at snarveier tas....
2385
Fin pris.. stille riktignok spørsmålstegn ved kompetansen på det aktuelle verkstedet. Syns prisen var høg.

Einar Glomseth
21/01/13, 16:46
Brukte 15 min så hadde æ skifta filter og montert alt på plass. Er en lett jobb :)

Tor-Erik
21/01/13, 18:23
Brukte 15 min så hadde æ skifta filter og montert alt på plass. Er en lett jobb :)

Skifte kupefilter

Eg tok av deksel fremme på passasjer siden det inn mot midten, men finner ikke filter der.

Kanskje eg ser på feil plass?

V70 2002 2.4D

FroBe
21/01/13, 18:38
Veiledning med bilder for bytte av kupefilter på V70N finner du i følge Google på forumet vårt her (http://forum.vccn.no/showthread.php?43792-V70N-Hvordan-skifte-kup%C3%A9filter).

Jeg pleier vanligvis å hamstre nye filter på eBay, da får man kjente merker eller originale pollenfiltre for 2-300 kr inkludert frakt.

Tor-Erik
21/01/13, 18:44
Veiledning med bilder for bytte av kupefilter på V70N finner du i følge Google i forumet her (http://forum.vccn.no/showthread.php?43792-V70N-Hvordan-skifte-kup%C3%A9filter).

Takker det var akkurat hva eg trengte, eg hadde nok vært på feil plass hehe.

Men nå skal eg sjekke.

Eg kjøpte filter på frydenbø, men er det noen som har erfaring med biltema sitt kupefilter?

FroBe
21/01/13, 19:47
På 850 erfarte jeg at Biltema sine pollenfiltre var mye simplere, derfor har jeg unngått dem i ettertid.

Tor-Erik
22/01/13, 21:59
Etter å ha skiftet kupefilteret så virker alt som det skal igjen.

Filteret var virkelig svart så var ikke minste rart at viften ikke fikk gjennomstrøm, men nå går viften i bilen starter og den blåser varm luft.

Einar Glomseth
23/01/13, 10:12
Kjøpte mitt på Biltema, va spinklere ja. Men fungerte supert. Mitt var også virkelig svart.