PDA

Vis full versjon : V70 2004 Hjelp Batteri tapper seg?



nordan27
19/01/13, 16:24
Har merket at jeg må lade batteriet ganske ofte ca 14 dag da det blir svakere ved start av bilen (180hk bensin)
nå har bilen stått urørt ca 4-5 dagen og den var helt tom for strøm ,sentrallåsen virket eller ikke , batteriet skal være ganske nytt ble kjøpt for ca 3 år siden , kan det være alamen (modulen med batterier som sitter i sirene) som er synderen ,det virker ikke og har ikke fungert så lenge jeg har hatt bilen ca 2 år , vis det er dette som tar strøm, kan jeg da koble ut denne delen (alarm sirene med batterier) ved å ta ut sikringen? , eller blir dette bare krøll , jeg bryr meg ikke om dette virker eller ikke!
jeg har også for en stund siden koblet opp en ipod enhet bak i lasterommet på rti (navigasjon/dvd enhet) men kan denne ta strøm når tenningen er slått av? er det noen som kan gi meg noen råd for å kansje ordne dette så stømtyven blir borte :rolleyes:

Tom B

gswede
19/01/13, 17:33
Levetiden til et batteri er ofte ikke mer enn 3-5 år.. Ville sjekket dreneringa i forkant av frontvindu, selv om den skulle være tett er det ikke sikkert du vil merke fukt i kabin men elektronikk kan fuktes nok til at krypstrøm forekommer. Selvopplevd på 2 biler..

FroBe
19/01/13, 20:56
Det er kjent problem at defekt alarm tapper bilbatteriet, og kjent hvorfor alarmsirenen ryker pga lekkende batterisyre fra backup-batteri på kretskortet etter noen år (mer info i denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?33858-Bytte-batteri-i-sirenemodul) tråden).

Jeg har aldri sjekket hvilken sikring som går på alarmen, men jeg ville heller brukt en halvtime på å fjerne hele sirenemodulen. På min bil rotet den også til CAN-buss kommunikasjonen for kupelys og soltak.
Hvis du leser gjennom monteringsanvisningen for alarmen fra Volvo som du finner her (http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/SE/V70(00-08)/2001/2.0T/Automatic/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-131916-1/V70_(00-08)_2001) vises både sikringer og tegninger over hvordan alt er montert.

Jeg har selv montert en MP3-modul istedenfor CD-veksler uten problemer, men fant ut at å glemme nøkkelen i tenningslåsen tømmer batteriet kjapt selv om tenningen er avskrudd.