PDA

Vis full versjon : Til TBO! Ang slyngdiff



henrik940
11/05/10, 21:30
Hvor mye slakker du den fjøra når du "tuner" slyngdiffen :p ?

ChrML
11/05/10, 21:44
Hvor mye slakker du den fjøra når du "tuner" slyngdiffen :p ?
Tror jeg ville prøvd å bare strekke den først før du tar noen runder av den. Jeg tok en runde pluss litt strekking og da ble den for slakk.

TurboHansen
11/05/10, 21:49
Slakk den så den blir merkbart slakkere ;) En runde på fjøra blir litt i meste laget.

The Sven
11/05/10, 22:15
Med en runde på fjøra i diffen til Hansen ble jo fjøra fullstendig uten forspenn. Men godt mulig det var fordi vi deformerte den først:p

EDIT: men allikevel, all strekkinga hjalp vel i grunn ikke allverden? Ble litt uforutsigbar lell vel?

TeamBørnOut
11/05/10, 22:20
løft opp bilen. sett den i gir. få en kammerat på hvert sitt dekk og få de til å vri litt. da ser dere hvor mye som skal til for å få den til å løse ut etc. Det er mye lettere på multilink aksler. da kan man ha den på fanget å prøve med hendene. litt værre på de stive.. Hvis dere fucker opp fjøra så er det ikke noe værre en å kjøpe en meter med tynt fjørstål å lage en ny fjør. mange har gjort det hehe

henrik940
12/05/10, 06:03
løft opp bilen. sett den i gir. få en kammerat på hvert sitt dekk og få de til å vri litt. da ser dere hvor mye som skal til for å få den til å løse ut etc. Det er mye lettere på multilink aksler. da kan man ha den på fanget å prøve med hendene. litt værre på de stive.. Hvis dere fucker opp fjøra så er det ikke noe værre en å kjøpe en meter med tynt fjørstål å lage en ny fjør. mange har gjort det hehe

Eru lang i arma klarer du nok å vri en stiv aksel når du har den i fanget au :p

1xemil
15/05/10, 11:52
Om jeg har forstått riktig, så er det snakk om å legge mer spenn på fjære som holder sentrifugal-loddet? Er dette modifisering som kan gjøres uten å demontere selve diffen?

henrik940
15/05/10, 11:59
Du kan gjøre det bare med å skru av låkket ja! :)

ChrML
15/05/10, 12:12
Om jeg har forstått riktig, så er det snakk om å legge mer spenn på fjære som holder sentrifugal-loddet? Er dette modifisering som kan gjøres uten å demontere selve diffen?
Sentrifugalloddet sveiser du fast i diffhuset. Da tåler det mest og sperra fungerer over 40 km/t, ellers risikerer du at akselen loddet sitter på knekker av pga belastningene.

Slyngene så sitter på den andre akselen som går like fort rundt som innmaten. Der må du slakke fjøra litt for at diffen skal tåle mer. Sånn at den sperrer tidligere.

turb00le
15/05/10, 14:15
Jeg skal gjøre dette "inngrepet" på vogna mi om litt. Hvis ingen kommer meg i forkjøpet kan jeg ta en del bilder så det kan bli en how-to.

TurboHansen
15/05/10, 14:20
Jeg skal gjøre dette "inngrepet" på vogna mi om litt. Hvis ingen kommer meg i forkjøpet kan jeg ta en del bilder så det kan bli en how-to.

Hadde vært nice ;) men man ser jo hva som må gjøres uansett når man tar av lokket :)

Martin.S
15/05/10, 14:20
Skal loddet sveises fast allså? Vil ikke diffen sperre hele tiden da a? Noen som har bilde av dette eller?

turb00le
15/05/10, 14:28
Skal loddet sveises fast allså? Vil ikke diffen sperre hele tiden da a? Noen som har bilde av dette eller?

Er ikke det noe av meninga??? Suger jo max å ikke vite om dritten er låst eller ikke.

Testdriver
15/05/10, 14:33
Jeg skal gjøre dette "inngrepet" på vogna mi om litt. Hvis ingen kommer meg i forkjøpet kan jeg ta en del bilder så det kan bli en how-to.
Det hadde vært veldig bra :)

T90
15/05/10, 14:40
Ligger how to på turbobricks hvis dere orker å søke der.

henrik940
15/05/10, 15:21
Ligger how to på turbobricks hvis dere orker å søke der.

Fant itt noe jeg..

Christian
15/05/10, 15:28
Skal loddet sveises fast allså? Vil ikke diffen sperre hele tiden da a? Noen som har bilde av dette eller?

Sentrifugalloddet er det som åpner sperra igjen. Kjører du vanlig vil den forbli åpen, også når den låser, er den låst helt til du stopper.

T90
15/05/10, 15:32
Tok meg ork til å søke.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=25829&highlight=g80*
Trur det er denne.

Martin.S
15/05/10, 17:12
Er ikke det noe av meninga??? Suger jo max å ikke vite om dritten er låst eller ikke.

Det som suger max som du sier, er å kjøre rundt med noe som oppfører seg som en sveisa sperre! Det er det jeg lurer på.

The Sven
15/05/10, 19:13
Sentrifugalloddet er det som åpner sperra igjen. Kjører du vanlig vil den forbli åpen, også når den låser, er den låst helt til du stopper.

Ikke helt. Det store sentrifugalloddet er det som når det slynges ut gjør at mekanismen ikke kan slå inn i hastigheter over 45 km/t. Derfor når det sveises/festes på en eller annen måte, fungerer mekanismen i alle hastigheter. Det er også små sentrifugallodd som aktiverer diffbremsen, og det er fjøra til disse som det er snakk om her at skal avspennes slik at diffen fungerer raskere og blir mer konsekvent.

Når mekanismen først låser er den låst over 45 km/t uansett også for sentrifugalloddet holdes på plass av mekanismen som låser diffen. Sentrifugalloddet i seg selv åpner med andre ord ikke sperra igjen. Det bare gjør det umulig å få den til å slå inn i farter over 45 km/t. Litt kronglete forklart men de som vet åssen det funker skjønner hva jeg mener (de som ikke trenger å få det forklart:D )

The Sven
15/05/10, 19:15
Det som suger max som du sier, er å kjøre rundt med noe som oppfører seg som en sveisa sperre! Det er det jeg lurer på.

Sveiser man fast sentrifugalloddet gjør man det bare mulig for mekanismen å slå inn i farter over 45 km/t. Det blir på ingen måte som en sveist diff (selv om man har sveist på diffen:p).

ChrML
15/05/10, 19:21
For å si det sånn, hvis dere fucker opp slyngdiffen sånn at slyngene henger på hele tiden så blir den mye værre enn en sveiset diff :). Da vil den alltid sperre 100% litt inn i svingene og åpne når du svinger andre veien igjen for å så sperre igjen. Morro å kjøre med :p.

Det er riktig som Sven sier, sentrifugalloddet må sveises fast for at diffen fungerer over 45 km/t.

Kalsn
22/03/11, 22:40
Bumper litt denne jeg, ingen som har laget how to egentli? eller bare truet med å gjøre det ?:)

henrik940
23/03/11, 06:29
Ekke så vanskelig. Sveis fast loddet, slakk fjøra litt. Takk for meg.

kjellt
23/03/11, 07:55
Er ikke det noe av meninga??? Suger jo max å ikke vite om dritten er låst eller ikke.

Tror du merker når den sperrer og ikke :)

ChrML
23/03/11, 16:22
Med stiv aksel er det enkelt for da kan du bare sprette opp lokket for å "kalibrere" litt hvis det funka dårlig med fjøra. :) Uten å lage så mye jobb ut av det.

kjellt
23/03/11, 16:33
Stiv aksel vett! :D

Luigi
23/03/11, 16:49
Er det så vansklig og demontere diffen, gjøre slik som han på turbobricks, kappe loddet lettere, vil det ikke fungere bra da ?

henrik940
23/03/11, 16:52
Nei. Da svekker du den han tar tak i, og det ender med havari etter noen uker med aktiv sperring..

Luigi
23/03/11, 16:54
Nei. Da svekker du den han tar tak i, og det ender med havari etter noen uker med aktiv sperring..

hmm, såpass :/

har jo enda slyng diffen min stående ute av huset sitt. så skulle fådd gjort noe før den ble montert..

ChrML
23/03/11, 17:51
Stemmer det Henrik sier. Ikke noe triks å lette loddet. Akselen loddet sitter på knekker tvert av etterhvert og ender med havari. Bedre å sveise det fast for da sitter loddet også fast i huset og kan ikke knekke av.

Luigi
23/03/11, 18:34
sveises fast slikt d står til vanlig?

The Sven
23/03/11, 18:38
Jepp, slik at vekta som kobler ut mekanismen ved 40 km/t ikke får rikka seg.

Luigi
23/03/11, 18:41
okei :)
men er det noe vits for meg som ikke har turbo?

eller vil diffen bli mer holdbar om jeg sveiser loddet?

ChrML
23/03/11, 18:53
okei :)
men er det noe vits for meg som ikke har turbo?

eller vil diffen bli mer holdbar om jeg sveiser loddet?
Det er vits å gjøre noe med loddet hvis du skal sladde over 40 km/t, uansett. Og ville alltid sveisa det. Belastninga på loddet skjer når du får spinn på innerhjulet i en sving på tørt/vått og det andre hjulet skal bankes inn. Det kan ryke uansett turbo eller ikke.

Ville også slakket fjøra litt.

Luigi
23/03/11, 19:01
Det er vits å gjøre noe med loddet hvis du skal sladde over 40 km/t, uansett. Og ville alltid sveisa det. Belastninga på loddet skjer når du får spinn på innerhjulet i en sving på tørt/vått og det andre hjulet skal bankes inn. Det kan ryke uansett turbo eller ikke.

Ville også slakket fjøra litt.

såpass ja. ja den er vel beregna for vinterføre denne diffen.

skal se om jeg tar den på jobb og sveiser den godt sammen.

henrik940
23/03/11, 20:55
Jeg har forresten ikke slakka fjøra, men den holder ennå, vært utsatt for en del herjing..

ChrML
23/03/11, 20:57
Jeg har forresten ikke slakka fjøra, men den holder ennå, vært utsatt for en del herjing..
Yep, ser ut til å holde min og. Fikk ikke slakka fjøra jeg eller, kjørt med slyngdiff siden jeg bygde om til multilink. Sveiset lodd.

Men den første slyngdiffen derimot i 1041 akselen min havarerte etter 2-3 uker :p. Fordi akselen loddet satt på knakk tvers av. Men det var fordi jeg ikke sveisa loddet, bare kappa.

Luigi
23/03/11, 21:06
trenger jeg noe sveise stål for og legge over så jeg har noe og sveise på?
og kan jo uansett ikke være mye som skal til for at det holder? snurrer vel ikke så sykt fort der inni at det gjør noe

TurboHansen
23/03/11, 21:14
trenger jeg noe sveise stål for og legge over så jeg har noe og sveise på?
og kan jo uansett ikke være mye som skal til for at det holder? snurrer vel ikke så sykt fort der inni at det gjør noe

Trenger ikke legge på noe stål der men det gjør det nok litt lettere å sveise. Er ikke store larva som skal til for at loddet sitter der :)

Luigi
23/03/11, 21:16
Trenger ikke legge på noe stål der men det gjør det nok litt lettere å sveise. Er ikke store larva som skal til for at loddet sitter der :)

skal undersøke :) er vel fort gjort og sveise fast :)

henrik940
23/03/11, 21:17
Trenger ikke legge på noe stål der men det gjør det nok litt lettere å sveise. Er ikke store larva som skal til for at loddet sitter der :)
Snurrer fort jo?

Når du har 4000 i 4 gir så har du jo nesten 1:1 ratio :p

The Sven
23/03/11, 21:17
Eh nei, da har du f.eks 3,73:1 ratio.

Luigi
23/03/11, 21:18
Snurrer fort jo?

Når du har 4000 i 4 gir så har du jo nesten 1:1 ratio :p

joo, men trenger ikke legge sånne sinnsyke sveise klatter for at det skal holde heller :p

ChrML
23/03/11, 21:18
Snurrer fort jo?

Når du har 4000 i 4 gir så har du jo nesten 1:1 ratio :p
Det er hele diffen, ikke innmaten :). Med mindre du har ethjulspinn med den farta :p.

Men det er mye krefter som går på det loddet faktisk, tro det eller ei. Det er ikke uten grunn at tennene som driver slyngene ofte blir slitt runde med tiden eller at loddet havarerer sånn som skjedde med meg. Men en ordentlig sveis gjør nytta der :).

The Sven
23/03/11, 21:19
Med andre ord kan du dele turtallet på 3,73 og du får omdreiningstallet på diffen i 4. gir.

TurboHansen
23/03/11, 21:19
Snurrer fort jo?

Når du har 4000 i 4 gir så har du jo nesten 1:1 ratio :p

Har lagt på en 1cm bred sveis på de 3 diffene jeg har modda og har ikke vært problemer med noen av dem :) Fjøra bare tar man en spisstang og drar i i begge ender :)

Kalsn
23/03/11, 22:53
Har åpnet slyngdiffen på multilinken min nå, men syns den ser annerledes ut i forhold til en vanlig 1041?


http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1.jpg?t=1300915542

http://i513.photobucket.com/albums/t334/simonbabbs/1041kinstalled.jpg

Luigi
23/03/11, 23:19
et bedre bilde hadde ikke gjort noe :p
regner med det siste bilde er henta fra nett?

Kalsn
23/03/11, 23:30
et bedre bilde hadde ikke gjort noe :p
regner med det siste bilde er henta fra nett?
ble kullmørkt uten blits, å med blits glinsa det som satan, heh:) ja siste bilde er tatt fra nett.
Men det bilde jeg har tatt, er det en del av loddet den "sølv" dingsen der?under loddet... ser ikke den på 1041 akslingen(?).

henrik940
24/03/11, 06:30
Fordi han har kappa det.

Ta bare å tørk av skikkelig nå, ta varmeblåsa og brenn vekk litt olje, legg så ei fuge mellom diffen og loddet :)

Kalsn
24/03/11, 07:50
Fordi han har kappa det.

Ta bare å tørk av skikkelig nå, ta varmeblåsa og brenn vekk litt olje, legg så ei fuge mellom diffen og loddet :)

Altså "sølvdelen" er en del av loddet? Så bare sveise den fast i kanten under? Må bare spørre å være helt sikker... :)

henrik940
24/03/11, 19:00
Jepp!

PVT
21/06/12, 11:23
hvis spærra låser alt for lett, si når du parkerer hva er gærli da? for slakk fjør?

henrik940
21/06/12, 15:28
hvis spærra låser alt for lett, si når du parkerer hva er gærli da? for slakk fjør?

Høres sånn ut :P

PVT
21/06/12, 15:46
nja riktig. må du plukke fra hverandre hele diffen for å bytte? fjøra altså

ellingsøyern
30/12/12, 12:31
bumper denne, har slyngdiff i bilen å om jeg blir stående fast i snøen kobler den ikke inn men om det andre hjulet går litt rundt slår den inn som bare det, om jeg skal børne går det fint men ikke i snøen, hva kan dette være? er stiv aksel

TurboHansen
30/12/12, 14:54
bumper denne, har slyngdiff i bilen å om jeg blir stående fast i snøen kobler den ikke inn men om det andre hjulet går litt rundt slår den inn som bare det, om jeg skal børne går det fint men ikke i snøen, hva kan dette være? er stiv aksel

Bygg om til multilink....

Jonas Soldal
30/12/12, 17:40
Prøvd å sparke litt i clutchen?

ellingsøyern
30/12/12, 18:48
ja men skal da ikke vær nødvendig å gjør det hver gang?

Jonas Soldal
30/12/12, 18:51
Er sånn på gamle hiacer også. Må liksom bare vise den hvem som er sjefen :p ;)

ellingsøyern
30/12/12, 21:58
har hiace slyngsperr og?

Jonas Soldal
30/12/12, 22:57
Mener det. Enten det eller lamell. Må hvertfall sparke den i gang :p

jacobsen
31/12/12, 03:23
enn hvis man har automat? :P

Olav'en
31/12/12, 12:14
Napp litt i håndbrekke...

jacobsen
31/12/12, 16:10
Håndbrekket er litt slapt, klarer ikke å låse bakhjulene på snø engang. :(

Jonas Soldal
31/12/12, 16:13
Jokke litt på gasspedalen da?

SirKim
01/01/13, 19:18
Håndbrekket er litt slapt, klarer ikke å låse bakhjulene på snø engang. :(

Da foreslår jeg at du tar å fikser brekket ditt! :o

siggen
02/01/13, 13:13
how too???

ellingsøyern
25/02/13, 20:37
tror dere det er vits for meg å sveise loddet? har f motor å spinner bare på ett hjul om jeg prøver å legge den i rundkjøringer

EDIT: hjelper det med stivere bil bake for å få sleng?

henrik940
25/02/13, 21:10
Ja hjelper det :)

kermitt
25/02/13, 21:34
Det hjelper mye med litt senk og ett sett skikkelige krengehemmere. Og mer satsing :p Om du ikke har gromt understell og motor så må du ha mer fart.