PDA

Vis full versjon : Motstandsbryter på varmeaparatet



Gaus
11/05/10, 20:29
Er det noen som har vært ute for at motstandsbryteren på varmeapperatet på 940 slutter og virke?

Har bytta den to eller tre ganger no, sist så bytta eg selve vifta og, men no er motstander gåen igjen. Så den virker kun på fullt.

Noen som veit hva som gjør at den ryker?

boman
12/05/10, 02:41
Motstandsbryteren? mener du motstanden eller bryteren? Så vidt jeg vet sitter det ingen motstand i bryteren ..

Gaus
12/05/10, 05:34
Det er motstanden som sitter bakom hanskerommet.

ChrML
12/05/10, 05:56
Somregel er det dårlig vifte som gjør at motstandene går istykker. Hvis vifta er i ferd med å få et dårlig lager eller dårlig spole som gjør at den trekker mer strøm enn den skal så vil det også gå mer strøm gjennom motstandene enn de er beregnet for, i tillegg til at vifta leverer mindre luft for kjøling.

Quality
14/07/10, 16:44
Somregel er det dårlig vifte som gjør at motstandene går istykker. Hvis vifta er i ferd med å få et dårlig lager eller dårlig spole som gjør at den trekker mer strøm enn den skal så vil det også gå mer strøm gjennom motstandene enn de er beregnet for, i tillegg til at vifta leverer mindre luft for kjøling.

Vet du om d er noe relè til cupèvifta? Evt hvilken det er..
Har en '92 940 som vifta ikke går på, motstand & sikringer er OK .
Takker for svar !

ChrML
14/07/10, 18:11
Vet du om d er noe relè til cupèvifta? Evt hvilken det er..
Har en '92 940 som vifta ikke går på, motstand & sikringer er OK .
Takker for svar !
Er/var ikke det på min. Ville målt om du fikk spenning frem til viftepluggen.

Quality
14/07/10, 18:39
Er/var ikke det på min. Ville målt om du fikk spenning frem til viftepluggen.


har prøvd litt igjen nå.
Har spenning frem til motstand men ikke ut, selv om vifta står på 1,2,3,4 eller 5.
Så da prøvde jeg og kjøre strøm inn på vifta utenom motstanden, da virka vifta, men som nevt tidligere i topic, bare på 5.
Er vel bare å handle ny motstand da?

ChrML
14/07/10, 18:48
har prøvd litt igjen nå.
Har spenning frem til motstand men ikke ut, selv om vifta står på 1,2,3,4 eller 5.
Så da prøvde jeg og kjøre strøm inn på vifta utenom motstanden, da virka vifta, men som nevt tidligere i topic, bare på 5.
Er vel bare å handle ny motstand da?
Yup. *5 tegn*

Quality
14/07/10, 18:51
Ok *..mere tegn*

V0lv0
22/07/10, 11:55
har faktisk akkurat sammen problemet på min 740, vifta fungerer kun på fullt. Hva som kan være problemet har jeg lurt på lenge. Er dette da motstanden som må skiftes?

heggset90
23/10/10, 23:26
har samme problem på min 95 mod 940, er vel motstand som har gått, men hvordan er de å skifte den?

ChrML
24/10/10, 08:04
har faktisk akkurat sammen problemet på min 740, vifta fungerer kun på fullt. Hva som kan være problemet har jeg lurt på lenge. Er dette da motstanden som må skiftes?


har samme problem på min 95 mod 940, er vel motstand som har gått, men hvordan er de å skifte den?

Sannsynligvis. Når du tar av dekslet under hanskerommet så sitter motstandene skrudd inn i ventilasjonsrøra. De blir avkjølt av kupeviftelufta. Bare å skru ut de og sette inn en ny en.

Svirre
24/10/10, 13:54
Sliter med samme problem selv. Nå er jeg så heldig å ha hakk 5 tilgjenlig, så en dauer ikke helt :D

Jeg ble anbefalt å fikse vifta FØR en setter inn ny mottstand da denne vil bare brenne opp denne også. Dette gjelder kun hvis du har fugleredet i vifta ;) Men uansett, det kan være greit å smøre opp igjen lagre evt bytte i vifta før du bytter motstand.

ChrML
24/10/10, 14:48
Sliter med samme problem selv. Nå er jeg så heldig å ha hakk 5 tilgjenlig, så en dauer ikke helt :D

Jeg ble anbefalt å fikse vifta FØR en setter inn ny mottstand da denne vil bare brenne opp denne også. Dette gjelder kun hvis du har fugleredet i vifta ;) Men uansett, det kan være greit å smøre opp igjen lagre evt bytte i vifta før du bytter motstand.
Det stemmer det du sier. Hvis kupevifta er full av drit, har dårlig lager, spolen begynner å brenne seg eller lignende ting som gjør at vifta trekker mer strøm enn den skal, så blir motstandene over tid for varme og brenner seg. Dvs "spiser" motstander.