PDA

Vis full versjon : V70 TDI 99 mod. BOMKJØP?



martis850
18/01/13, 08:52
kan dette være et bomkjøp da motoren ikke er volvo? motoren er VAG. har snakket med forskjellige verksted i TILFELLE ting skal skje på priser, og det koster endel for reparasjoner på motor. kom med tips!

C.Erstad
18/01/13, 08:54
Godt kjøp!

Så lenge alt er utført til riktig tid.... med tanke på servicer og reimer.

TheStig
18/01/13, 09:42
Kunne tenkt meg en sånn en sjøl jeg, kjørte et drøyt år med en 99 2,5 TDI som taxi og jeg har kun positive erfaringer med motoren iallfall. Godt drag, bra moment og rimelig forbruk. Ca 0,43 på langkjøring og 0,9 på litt blanda småkjøring og heftig pådrag innimellom. Den drar ifra det meste med chip, selv om det ryker svart lang vei.. Artig redskap, men servicer bør selvsagt overholdes hvis du ønsker å ha den ei stund.

Sagen
18/01/13, 10:53
Hei. Har en '98 modell som jeg nå har kjørt ca 180' km med (totalt på telleren 333' + km). Grunnen til at jeg har hatt den nå i flere år og kjørt på såpass med km, er at jeg har vært veldig fornøyd. Motoren er tunet på et eller annet vis, antagelig chip, + K&N innsatsfilter, men det ble gjort før bilen ble importert til Norge (fra Belgia). Har ikke noe eksakt antall HK, men som referanse, har jeg ingen problemer med å følge D5'en med 185 HK (testet i oppoverbakke!). Jeg har alltid vært nøye med olje- og filterskift. Skifter ca hver 10' km. Skyller også girkassa (automat) med ny frisk olje med jevne mellomrom. Det eneste jeg har vært nødt til å skifte gjennom årene, er normale slitedeler som følger med uansett hva slags bruktbil man kjører. Det eneste "negative" jeg opplever, er at jeg er nødt til å sørge for og alltid ha et godt ladet batteri når kvikksølvet kryper under 15 kalde - og selvsagt glødeplugger som virker. Når det gjelder svartrøyk. så har jeg blendet EGR ventilen. Det gjør at den ryker betydelig mindre, og hindrer at mye sot/koks legger seg igjen i innsuget. Viktig at også register- og dieselpumpereim blir skiftet på rette inntervaller. Her følger også med etterstramming og timing av dieselpumpe. Om noe skulle skje, så koster det kroner, men det gjør det med alt. Sørg for regelmessig ettersyn og vedlikehold, så har du bil i lang tid. Skifte av reg. reimer har jeg alltid tatt på mitt lokale Volvo verksted, da det er kjekt å ha med garanti på en sånn type jobb. Erfarte at det var gull verdt da det røyk et strammehjul. Grisetur at regreima ikke hoppet over.. Med litt god pris, betaler jeg under 6' for skifte av alle reimer inkl stramme/løpehjul. Vær obs på at det kan lønne seg å skifte vannpumpe på disse, da den blir drevet av reg. reima. Ryker vannpumpa, ryker resten.. Nok skrevet for nå... men er det spørsmål, så har jeg gitt erfaring med bilen, så er det bare å spørre :)

martis850
20/01/13, 00:03
takk for fine svar! nå ble jeg ENDA tryggere på å kjøpe meg bil :) bytter fra 850 bensinmotor grunnet forbruket. har ikke råd til å kjøre den da det kjøres mye til jobb og skole. kom gjerne med PM om dere vet om noen som skal selge V70 TDI.

turb00le
20/01/13, 20:41
Har lånt muttern sin v70 nå, med den motoren. Er helt grei motor, men kødd ikke med regreim og bytt gjerne før intervallet.

Er ikke 100% sikker men tror motoren er omtrent identisk med den i c4 audi a6 og 100.

Not sent using Tapatalk

brynna
20/01/13, 23:21
Er motoren påpasset går den 500 000.

Sagen
21/01/13, 07:16
Det er tilsvarende som audi brukte i A6/tranporter. Motorkode AAT/AEL. Det er AEL som er basis for V70, da det var denne som hadde 140HK også i VAG. AAT hadde 115 HK. Volvo har blant annen en annen turbo, men kjenner ikke de spesifikke detaljene ellers. Som turb00le skriver, og som jeg har påpekt; Vær nøye med reg. reimer og skifte av disse, inkludert stramme-/løpehjul.

C.Erstad
21/01/13, 07:29
Er motoren påpasset går den 500 000.

+ mye mer ja...

martis850
21/01/13, 08:11
Hva med Manuell VS automat? jeg er veldig gira på automat men det sies å være mindre driftssikkert, og i verste fall kan bli kostbart.

C.Erstad
21/01/13, 08:29
Hva med Manuell VS automat? jeg er veldig gira på automat men det sies å være mindre driftssikkert, og i verste fall kan bli kostbart.

Holder lenge det. Men bytt olje.
Manuell er best!

Men girkassen til TDI er annerledes enn de som går til bensinerene bare så du vet...

martis850
21/01/13, 18:37
Holder lenge det. Men bytt olje.
Manuell er best!

Men girkassen til TDI er annerledes enn de som går til bensinerene bare så du vet...

Så om jeg bytter olje ofte så vil det helst gå bra?

T90
21/01/13, 19:33
ligger også en 940 med tdi på autodb.
bare å kjøpe
v70 er brae biler i forhold te mye annet du får på markedet.
min v70 med automat går på 0,75 på blandet kjøring.

Svirre
21/01/13, 19:59
Vag dieselen som sitter i V70'n er bare en videreutvikling av Audi mekaniske diesel 5'er. MAO; Audi har samme motor i sine biler på samme årstallet. Holdbare, så lenge de blir kjørt gjennomvarme FØR man belaster dem, samt overholder vedlikeholdet på de. Dyserens er anbefalt på det sterkeste, og kan anbefale Tunap som du får bl.a. hos Bilia. Bilen blir helt annerledes og du får kjørt reint systemet.

Ang. det med regreimsskifte; ikke utfør det så sant du ikke er 100% trygg på det. I værste fall så må du inn på et merkeverksted og få timet opp motoren elektronisk igjen. Knall motor med lite forbruk og høy ytelse. Men om du skal gå til innkjøp; lytt til motor når den er kald. Går den ujevnt -> stor sjanse for at den kan være sliten.

Sagen
22/01/13, 07:04
Jeg har automatkasse i min, og har aldri hatt plunder med den. Noen av grunnen kan være at jeg har skyldt den god med olje med jevne mellomrom. Heller et ekstra oljeskift enn havari... Jeg kjører den heller ALDRI hardt når den er kald og holder turtallet til maks ca 2500 o/min når det er kalde dager som nå - inntil motoren er driftsvarm. Har hatt bilen i over sju år nå, og er veldig fornøyd - ellers hadde den vært bytta for lengst :)

turb00le
22/01/13, 10:44
Det med slitasje er jo litt sjansespill. Vet aldri når pumpa går åt skogen.
Hvis motoren hørs ut som ett pukkverk kan det være noe så enkelt som timinga på pumpa.
Uten at jeg har skrudd noe på denne så regner jeg med at det er tilsvarende som for VAG 1,9 tdi mtp reimskifte.
Der huker jeg bare på reima og vrir pumpa med motoren i ØD til en bestemt åpning (bruker måleur i ett lite hull i bakkant av pumpa).

Det kan i mange tilfeller være forskjell på en motor som høres ut som ett pukkverk til at den går helt nydelig.

martis850
22/01/13, 12:28
Takker for mange gode tips! blir ikke mindre gira på TDI....

turb00le
22/01/13, 12:55
Faktisk en av få dieselbiler som er levelige.
Blir relativt fort varme selv når det er kaldt.

martis850
22/01/13, 12:59
Faktisk en av få dieselbiler som er levelige.
Blir relativt fort varme selv når det er kaldt.

apropos varme; ble disse levert med webasto? evt dyrt å ettermontere?

TheStig
22/01/13, 14:16
Faktisk en av få dieselbiler som er levelige.
Blir relativt fort varme selv når det er kaldt.

Dette er min erfaring i fra taxien jeg kjørte også. Om det var 15-20minus når jeg kom for å starte bilen på tidligoppmøte så tok det sjelden mer enn 10minutter å få en liten varme i kupeen, og den varmet godt når den først ble skikkelig varm også. Denne bilen var somregel i drift når jeg tok over den, unntatt ved en og annen anledning når den hadde blitt parkert kvelden i forveien av en eller annen grunn. Da kunne den ha stått i 5-6 timer før jeg kom, så i 20 minus tviler jeg på at det var mye restvarme igjen å hente når resten av bilen var dekt av is. Men den imponerte meg stort på alle punkt denne bilen, så jeg savner rett og slett den V70'n.

Tror jeg kommer til å prøve å skaffe meg en sånn en selv en gang, selv om jeg liker 850 også så når den ikke helt opp til samme nivå liksom. :p

jerognal
23/01/13, 00:15
Min er nå rullet pene 436.000. Automat.
Skifter olje ca hver 10.000. Automatkassa blir skylt hver 50.000.
Går som en drøm. Lavt forbruk. Råsterk og rask med lavt forbruk.
Møller sier registerskift hver 90.000 sammen med pumpereimen. Det har jeg holdt meg til iallefall. volvo sier 120.000 men det er risikosport.
Min går like pent bruker nada olje og jeg kunne aldri hatt en bedre motor.
Med chip og sperring av egr-ventilen har du over 180 hk og det sparker godt unna.

Eneste utlegg jeg har hatt på motoren er skifte av vacuumpumpe og simmer-ring på veiven. Sjekk vacuum-pumpen på følgende vis:
Hører du knatring som ventiltikking? Pumpe så mange ganger på bremsepedal. Slutter det å tikke en liten stund da? Da er pumpen moden for utskifting. En utslitt vacuumpumpe ødelegger kamaksel..... Og ny pumpe kjøper du ikke hos Volvo. Der er det dobbel pris av møller. Og billigst er Norsk Bildelsenter....

Sagen
23/01/13, 07:11
Jeg kunne nesten ha kopiert teksten til jerognal... :) Har også chip og sperret EGR. EGR'en har ikke noe å si på effekten, så sant den virker som den skal. Men med chip unngår du en del soting..

Angående varme, så et jeg ikke om disse ble levert med webasto eller tilsvarende. Min (de fleste har vel) elektrisk forvarming. Det er tre tilsvarende glødeplugger som sitter på venstre side av toppen (i kjøreretn.) som varmer vannet inn til kupèn. Merker kulda om dagen.. Hadde 25 blå i dag tidlig, og selv med motorvarmer, så går det et kvarters tid med normal kjøring før jeg har normal motortemp.

Den eneste store motoroperasjonen jeg har hatt var i fjor vinter.. Jeg fikk oljelekkasje, og trodde det var simringen på veiva. Det viste seg at det var pakningen rundt oljepumpa som lakk. Noen disse er levert med papirpakning, andre med stålpakning. Jeg hadde altså papirpakning.. Det ble anbefalt å bytte oljepumpa i samme slengen, siden bilen har gått såpass. Bytte pakning måtte jeg - til stålpakning, og siden jeg fikk en meget hyggelig pris på jobb og deler, så bytta jeg like gjerne oljepumpa i samme slengen. Nå kan det hende at oljepumpa hadde holdt så lenge jeg kommer til å ha bilen... Det var også nevnt at oljepumpa kan slå seg litt, siden pumpehuset er i alu, og er skrudd mot stålblokka. Ikke like sikker på det, men det var en liten ekstra pris å betale for ny pumpe, når jeg først måtte opp med alt sammen. Det neste blir å skifte vakuumpumpa.. Men det blir ikke før det er varmegrader i lufta.. Et lite tips.. jeg har sjekka priser på skandix.de og tatt med de til mitt lokale Volvo verksted. Nå kjenner jeg folka "mine" godt etterhvert, men det hjelper å ha en referanse, for de har vel god profit på mange deler.

martis850
27/01/13, 12:11
Jeg kunne nesten ha kopiert teksten til jerognal... :) Har også chip og sperret EGR. EGR'en har ikke noe å si på effekten, så sant den virker som den skal. Men med chip unngår du en del soting..

Angående varme, så et jeg ikke om disse ble levert med webasto eller tilsvarende. Min (de fleste har vel) elektrisk forvarming. Det er tre tilsvarende glødeplugger som sitter på venstre side av toppen (i kjøreretn.) som varmer vannet inn til kupèn. Merker kulda om dagen.. Hadde 25 blå i dag tidlig, og selv med motorvarmer, så går det et kvarters tid med normal kjøring før jeg har normal motortemp.

Den eneste store motoroperasjonen jeg har hatt var i fjor vinter.. Jeg fikk oljelekkasje, og trodde det var simringen på veiva. Det viste seg at det var pakningen rundt oljepumpa som lakk. Noen disse er levert med papirpakning, andre med stålpakning. Jeg hadde altså papirpakning.. Det ble anbefalt å bytte oljepumpa i samme slengen, siden bilen har gått såpass. Bytte pakning måtte jeg - til stålpakning, og siden jeg fikk en meget hyggelig pris på jobb og deler, så bytta jeg like gjerne oljepumpa i samme slengen. Nå kan det hende at oljepumpa hadde holdt så lenge jeg kommer til å ha bilen... Det var også nevnt at oljepumpa kan slå seg litt, siden pumpehuset er i alu, og er skrudd mot stålblokka. Ikke like sikker på det, men det var en liten ekstra pris å betale for ny pumpe, når jeg først måtte opp med alt sammen. Det neste blir å skifte vakuumpumpa.. Men det blir ikke før det er varmegrader i lufta.. Et lite tips.. jeg har sjekka priser på skandix.de og tatt med de til mitt lokale Volvo verksted. Nå kjenner jeg folka "mine" godt etterhvert, men det hjelper å ha en referanse, for de har vel god profit på mange deler.


så man er avhengig av strøm på oppvarming da altså. starter kupèvifta samtidig?

Svirre
27/01/13, 12:17
Det er litt avhengig av hvordan programmeringen er til Webasto'n. Om den er programmert til å starte kupévifta med en gang, eller etter at det har opparbeidet seg litt varme. Eller i det heletatt om den skal gå. Noen biler har program som overstyrer hva du har stilt varmeapparatet inn på, men det som er mest vanlig er at du velger det selv. Har en ford connect med slik funksjon. Der starter den varmeapparatet ved en bestemt temp. og da må jeg ha valgt hvor høy hastighet vifta skal gå på, hvor den skal blåse etc.

Sagen
28/01/13, 07:55
Veit ikke hva du tenker på med "strøm til oppvarming". Webastoen trekker strøm, og det vil også kupèvifta gjøre om det er programmert så den skal starte sammen med webastoen. Den elektriske forvarminga kobler ikke inn før du starter motoren. Innkoblinga er også styrt av utetemperatur og motortemperatur. Det er tre tilsvarende glødeplugger som sitter på venstre side av toppen som varmer kjølevannet.

Svirre
28/01/13, 13:22
MAO; du trenger ingen ekstern strømkilde så lenge du har bra batteri.

martis850
29/01/13, 09:55
MAO; du trenger ingen ekstern strømkilde så lenge du har bra batteri.

det var det jeg ville frem til ja! så jeg kan stille inn når jeg vil at oppvarmingen skal starte(eller tidspunkt når bilen skal være varm) så starter den automatisk i forhold til utetemp.

Sagen
31/01/13, 06:50
Webasto ja, men ikke den elektriske forvarminga. Den kobler ikke inn før etter motoren er startet.