PDA

Vis full versjon : Erfaringer med ulike bremseklosser



hgnubel
17/01/13, 20:13
Blir nye bremseklosser snart, hadde egentlig bestemt meg for EBC Redstuff etter anbefaling fra V70wangen, men så leste jeg at Ferodo DS2500 var "mye bedre", og begynte å kikke etter slike. Men så leser jeg at de støver mye... Ikke lett å bli klok, ender sikkert opp med å kjøpe originalklosser i frustrasjon over alle valgmulighetene :rolleyes:, men spør litt her også:

Hvilke bremseklosser anbefaler DU?

Jeg ser etter noe som,
1. Har veldig god bremseeffekt
2. Støver lite
3. Støyer lite
4. Ca normal holdbarhet/slitasje

Blir bare gatekjøring, og ikke noe galmannskjøring heller, men jeg vil ha så gode bremser som jeg kan uten å ofre punkt 2-4 over.

Skivene blir ganske sikker originale fra Volvo.

TommyG
17/01/13, 20:45
Jeg har mekonomen sine klosser på brembo skiver, og irritere meg grenseløst over skriking, så jeg jeg følger ivrig med på svar her

hgnubel
17/01/13, 21:37
Jeg har mekonomen sine klosser på brembo skiver, og irritere meg grenseløst over skriking, så jeg jeg følger ivrig med på svar her

Vet du hvem som lager/leverer Mekonomen sine? De produserer gjerne ikke selv..

TommyG
17/01/13, 22:34
Det vet jeg ikke. De kommer i esker merket med mekonomen, og det står mekonomen på dette belegget på dem som skal hindre skrikelyd

hgnubel
29/01/13, 14:09
Andre som har tips/innspill her? :)

Øyvind G
29/01/13, 14:18
Jeg har klosser fra Mekonomen (Mintex) på 240'en og hadde samme type klosser på 940 før jeg skiftet litt før vinteren. Har aldri hatt problemer med bremseskrik.
Når jeg skiftet klosser på 940 før vinteren monterte jeg biltemaklosser. Disse skriker! De støver også mye mer enn Mintexklossene.

(De klossene jeg snakker om her er ikke de klossene som det står mekonomen på esken. Esken er svart og rød/orange og det står Mintex)

Daniel V
29/01/13, 15:13
Jeg kjører redstuff på 850en. Veldig fornøyd med dem. Bremser bedre enn vanlige klosser, holder mye lenger og støver lite når de blir innkjørt :) De støver endel de første to ukene, for deretter å gi seg. Jeg har aldri brukt dem i minusgrader, men det sies at de kan være litt dårligere med engang når de er kalde, og at etter et par oppbremsinger er de helt 100 :)

Øyvind G
29/01/13, 15:30
Jeg kjører redstuff på 850en. Veldig fornøyd med dem. Bremser bedre enn vanlige klosser, holder mye lenger og støver lite når de blir innkjørt :) De støver endel de første to ukene, for deretter å gi seg. Jeg har aldri brukt dem i minusgrader, men det sies at de kan være litt dårligere med engang når de er kalde, og at etter et par oppbremsinger er de helt 100 :)

Hvordan vet du at bilen bremser bedre med Redstuffklosser enn den gjør med vanlige klosser?

Daniel V
29/01/13, 16:09
Man kjenner jo fort om de biter bedre. ;)

Øyvind G
29/01/13, 16:21
Man kjenner jo fort om de biter bedre. ;)

Du klarer nok ikke å måle bremseeffekt uten å kjøre rulleprøve med diagram.

hgnubel
29/01/13, 21:52
Du klarer nok ikke å måle bremseeffekt uten å kjøre rulleprøve med diagram.

Har sett en del interessante poster om det når jeg har søkt litt rundt på nettet... jeg tror jeg vil klare å "låse" hjulene, dvs at abs slår inn, på tørr vei i hvert fall i de hastighetene jeg vanligvis kjører i, og hvis man kommer så langt med standardbremser er det ingenting å hente på bremselengde ved den typen panikkbrems.

Det som fremheves som positivt med noen klosser som "biter bra", er at man får følelsen av at de bremser bedre fordi de biter mer raskere. F.eks. 80% effekt ved 20% pedaltrykk, i steden for 20% effekt med 80% pedaltrykk. Så denne tanken om å få "bedre bremser" har jeg i stor grad kastet litt åt skogen, men bedre bremsefølelse kanskje :) Når jeg bytter klosser rundt om blir det også nye calipere og skiver bak, og ny bremsevæske, så om ikke det merkes litt i hvert fall blir jeg skuffet :p

Uansett, jeg har aldri vært misfornøyd med bremseeffekten på originalklosser (bortsett fra når stemplene foran begynner å henge, men det teller ikke...), og jeg tror at nesten uansett hva jeg velger kommer jeg til å rose det opp i skyene så lenge det ikke støver mye...

TommyG
09/05/13, 10:10
Ingen som har flere innspill på denne?

Svirre
09/05/13, 11:14
Du kan montere såkalte "skrikeplater". Funker til det aller meste har jeg fått høre :confused:

TommyG
09/05/13, 11:24
De fra Mekonomen som jeg har, hadde noe sånnt montert fra fabrikk. Men de uler likevell