PDA

Vis full versjon : varselampe



rubra40
17/01/13, 01:18
HEISANN!

har en 93 modell 850 stasjonsvogn 2.5 10 V som har rullet godt over 300 000 . lyste plutselig opp en lampe i instrumentpanelet som jeg ikke finner ut av hva betyr.har forsøkt og lete på disse sidene og andre medier uten og finne noe oversikt på hva varselampene på disse bilene betyr(de fleste er opplagt men ikke denne lampen :()

finner ikke ut av hvordan man legger inn bilder ,så jeg får nok bare forklare så godt jeg kan. den ligger til venstre for servicelampen og er oransje med en grønn trekant med bilde av noe som ser ut som en jekk????????? arrester meg gjerne hvis jeg tolker symbolet helt vilt.

hgnubel
17/01/13, 07:07
Høres ut som "lambda"-lampen, som varsler veldig generelt at det er noe galt med motoren/innsug/eksos.

Gå til et verksted (eller en volvonerd du kjenner) og få hjelp til å lese ut feilkoder, for det kan være så mange ting. Men for å si det sånn, du trenger ikke ringe NAF og få dem til å taue deg til verkstedet, det går nok greit å kjøre litt med dette.

Merker du noe endring på ytelsen, bensinforbruk, eksoslukt?

Gustav850
17/01/13, 14:28
Les av feilkoder

http://forum.vccn.no/showthread.php?1587-850-Lese-ut-feilkoder

rubra40
17/01/13, 21:32
Har ikke merket noen spesiell forskjell angående ytelse/eksos eller bensinforbruk men servicelampen begynte og lyse ca en mnd. tid før lambdalampen kom på.kjenner desverre ingen volvonerd så jeg får nok ta en tur til et volvo verksted og få ut feilkoden(koster vel skjorta) :( leste foresten på forumet her at disse bilene godt kunne gå på delsyntetisk/syntetisk olje men jeg har etterfylt mineralolje fra biltema da jeg trodde dette var bedre for en motor som har gått såpass langt.

Naske
18/01/13, 02:10
Har ikke merket noen spesiell forskjell angående ytelse/eksos eller bensinforbruk men servicelampen begynte og lyse ca en mnd. tid før lambdalampen kom på.kjenner desverre ingen volvonerd så jeg får nok ta en tur til et volvo verksted og få ut feilkoden(koster vel skjorta) :( leste foresten på forumet her at disse bilene godt kunne gå på delsyntetisk/syntetisk olje men jeg har etterfylt mineralolje fra biltema da jeg trodde dette var bedre for en motor som har gått såpass langt.

Altså, du kjører ikke bevisst på en mindreverdig olje(mineral) fordi motoren har gått langt :confused: Det er det samme som å fore en gamling på gamlehjemmet med råtten mat bare fordi han er gammel selv om helsa er bra.

hgnubel
18/01/13, 07:07
Du kan like gjerne dra til et uavhengig verksted, de bør klare å lese ut feilkoder av en såpass gammel bil :) Snapdrive hadde ingen problemer med å lese feilkoder fra gamle 850en min da jeg hadde den.

Forøvrig er jeg enig med siste post om mineralolje her. Hører ikke hjemme på disse motorene. Det jeg ville gjort var å bytte olje og filter og få på noe helsyntetisk olje. Biltema sin virker sikkert fint.

Erlend
18/01/13, 07:52
ikke bruk biltema olje!!! i hvertfall ikke på disse motorene, olja kokser motoren helt tett.... kjøp kvalitet olje, du får hva du betaler for ;)

hgnubel
18/01/13, 08:00
Her er det like mange meninger som typer olje... jeg bruker ikke biltema-olje selv, men det at den er helsyntetisk er i mine øyne viktigere enn merket.

Jeg har enda til gode å være misfornøyd med noen motoroljer jeg har prøvd (bortsett fra prisen av og til), men har holdt meg til Mobil1, Valvoline og Castrol. Mekonomen har vel fremdeles tilbud på Castrol Magnatec eller hva den heter, helt ok olje :)

Erlend, hvis motoren din har kokset helt tett mens den gikk på Biltema-olje så høres det egentlig mer ut som andre problemer, eller som om du burde kreve mer enn bare pengene tilbake for oljen.

Naske
18/01/13, 20:33
Biltema helsyntet funker fint på min motor. Om Biltema hadde solgt olje i så store kvanta som de gjør og oljen hadde vært dårlig hadde ikke Biltema eksistert i dag.

Erlend
18/01/13, 22:11
Det som er med biltema olja som jeg tror jeg har forklart omtrent 1000 ganger her inne :p jada, den er godkjent og følger krava, men den kokser mye mere og har ikke like gode egenskaper som andre bedre oljer. Dette er bl.a hvor god olja er til å frakte kondens, smøring, slagfasthet osv. Og biltema/statoil olja, er god nok den altså, må gjerne bruke den på biler. Men bilene våre begynner å bli gamle og da også oljekanaler osv. Det er det samme som å ha høyt kolestrolnivå i kroppen. Og så fortsette med feit mat, mens bedre oljer er som f.eks omega3 å sunne ting...
Og ja, veivhusventilasjonen min var pottetett etter mange års kjøring på biltema olja. Men hei, hver sin smak, gjør hva dere vil:) jeg prøver bare å anbefale noe som har fungert godt for meg:) og alle de kundene jeg har hatt på mekonomen som har takka meg for at volvon deres har gått bedre igjen:)

Naske
18/01/13, 22:46
Det som er med biltema olja som jeg tror jeg har forklart omtrent 1000 ganger her inne :p jada, den er godkjent og følger krava, men den kokser mye mere og har ikke like gode egenskaper som andre bedre oljer. Dette er bl.a hvor god olja er til å frakte kondens, smøring, slagfasthet osv. Og biltema/statoil olja, er god nok den altså, må gjerne bruke den på biler. Men bilene våre begynner å bli gamle og da også oljekanaler osv. Det er det samme som å ha høyt kolestrolnivå i kroppen. Og så fortsette med feit mat, mens bedre oljer er som f.eks omega3 å sunne ting...
Og ja, veivhusventilasjonen min var pottetett etter mange års kjøring på biltema olja. Men hei, hver sin smak, gjør hva dere vil:) jeg prøver bare å anbefale noe som har fungert godt for meg:) og alle de kundene jeg har hatt på mekonomen som har takka meg for at volvon deres har gått bedre igjen:)

Veivhusventilasjonen tetter seg selv om du bruker en dyr merke-olje. Tett veivhusventilasjon finner du sikkert på biler som har kjørt på Mekonomen olje også. Problemene kommer av dårlig motordesign, kjørestil med korte turer hvor motor ikke blir skikkelig varm over tid.

Har du noen objektive undersøkelser som kan støtte påstandene dine når du står og lurer kunder på Mekonomen, eller er alt bare en historie om Keiserens nye klær?

I USA og England har også folk tett veivhusventilasjon selv om det ikke selger en dråpe Tema olje der. Til din opplysning var veivhusventilasjonen tett på kjerra mi, og den hadde ikke sett en dråpe av Biltema olje. Står likevel ikke og lirer av meg falske påstander om at Shell og Mobil-1 olje tetter PCV systemet.

hgnubel
18/01/13, 22:52
Veivhusventilasjonen blir vel tett på disse bilene ved mye småkjøring uansett... Dårlig design fra Volvo. Jeg sier ikke at Biltema er veldig god kvalitet, men jeg er litt enig med Naske her også. Fryktelig ille kan den ikke være.

Og neste måned kan det være en helt annen produsent. Det er jo visstnok ikke statoil lenger, men noe britisk leste jeg nylig. Var noe med en ny type kanne som satte folk på sporet tror jeg?

Uansett er oljeskift bra for en sliten motor, og det skader ikke å legge litt mer enn minimum av penger i det. Jeg hadde ikke følt meg vel om jeg kjørte bilen min på Biltema-olje, akkurat som jeg ikke hadde følt meg vel om jeg smurte inn bilen med Turtlewax... Men er jo nok av folk som gjør begge deler og er lykkelig :)

Naske
19/01/13, 01:15
Veivhusventilasjonen blir vel tett på disse bilene ved mye småkjøring uansett... Dårlig design fra Volvo. Jeg sier ikke at Biltema er veldig god kvalitet, men jeg er litt enig med Naske her også. Fryktelig ille kan den ikke være.

Og neste måned kan det være en helt annen produsent. Det er jo visstnok ikke statoil lenger, men noe britisk leste jeg nylig. Var noe med en ny type kanne som satte folk på sporet tror jeg?

Uansett er oljeskift bra for en sliten motor, og det skader ikke å legge litt mer enn minimum av penger i det. Jeg hadde ikke følt meg vel om jeg kjørte bilen min på Biltema-olje, akkurat som jeg ikke hadde følt meg vel om jeg smurte inn bilen med Turtlewax... Men er jo nok av folk som gjør begge deler og er lykkelig :)

Kannene minner veldig mye om britiske Carlube som selger superbillig olje, bare å sjekke ved å google. Jeg føler meg vel på Biltema olje, men nå drikker jeg også vann fra krana i stedet for å kjøpe Imsdal.

Nå har ikke det dette så mye med bil å gjøre, men jeg anbefaler boken "A branded World" av Michael P. Levine om man vil lese om merkevarenes makt over oss forbrukere.

Erlend
19/01/13, 14:22
sier ikke at den blir tett på biltema olje, men det jeg prøver å komme frem til her er at . : kvalitet koster penger... du får hva du betaler for, og there`s no such thing as a free lunch...
Jeg kjører selv på Castrol 5w-40 c3 helsynt, og etter at jeg bytta til det, så gikk bilen min merkbart stillere og roligere... men jeg sier ikke hva dere skal gjøre, for all del, gjør hva dere vil ;)
men, da spør jeg dere, ville dere kjøpt biltema olje på en splitter ny lambo/ferrari/porsche eller en annen dyr bil? eller fulgt anbefalingene fra produsentene av motor osv.?

og en annen ting, det må være en grunn til at volvo og castrol gir deg garanti mot motorras som følge av evnt. problemer med olja på castrol edge 0w-30(tror det er den viskositeten) olja si da? som er spessielt designet for 5`erne i nyere volvoer....
hvorfor gjør de ikke det med den supre biltema olja si da?

Naske
19/01/13, 15:35
Det er helt sikkert forskjell på oljer med tanke på additiver og slikt, men Tema-olje tilfredsstiller kravene til de fleste biler dom durer rundt i Norges land. Ikke brukes majoriteten av disse bilene hardt, og motorras er vel heller ikke den vanligste årsaken til at biler tas av veiene.

Angående disse garantiene du nevner, står det sikkert masse i liten skrift som gjør eventuell refusjon ganke så umulig for en person som gjør oljebyttene selv uten dokumentasjon. Biltema selger jo kun til folk som "gjør det selv". Å tilby refusjon til alle de som fyller olje på gamle traktorer, skurtreskere, rævkjørte rånebiler og andre ting som av helt naturlige og andre grunner en olje knekker sammen hadde vært en kilde til søksmål fra en drøss håpefulle fjortenåringer som vil ha penger på bok og ny motor.

Neste gang skal jeg forresten fylle "Effekt" helsyntetisk motorolje fra Europris, den har høyere klassifisering en Biltema-olje, og overgår alle krav fra Volvo angående API/ACEA klassifisering. Høy MB og Porsche klassifisering har den også :)

240´n surrer og går fint på denne olja, ingen tegn til motorras enda.

hgnubel
19/01/13, 16:14
Så da prøver jeg å avslutte dette som egentlig er en umulig diskusjon i feil tråd med: Velg en syntetisk motorolje du føler deg komfortabel med å helle på bilen.

Og det viktigste er nok å ikke la det gå for lenge mellom hvert bytte. Oljens jobb er å smøre, men også holde på dritt som samler seg opp slik at minst mulig ender opp som avleiringer, gjør oljekanaler tynnere og setter seg på ventilløftere så de tikker, etc. Bytt minst en gang i året vil jeg si, gjerne oftere.

Trådstarter, ta gjerne et oljeskift og se om lampen forsvinner. Det skader uansett ikke, og du blir kvitt mineraloljen...