PDA

Vis full versjon : noen som har bygd om b230f til turbo her?



ellingsøyern
16/01/13, 20:57
hei, ska sette på 940 grenrør å 13c turbo på en b230f, det jeg lurer på er:

-kan jeg prøve med orginalt bensinoppsett? blir orginalt fk ladetrykk, grunnen til jeg lurer på dette er at min motor bruker 1,5l på mila så fuel skal den få nok av, noen innspill?

hva er dysemotstand og orginale trykkrør verdt sånn ca? er det mulig å koble dysemotstand selv?

ellingsøyern
17/01/13, 15:49
ingen?

turb00le
17/01/13, 16:47
Hvis du tenker å kjøre med org F hjerne, dyser osv så har du ikke så fryktelig mye suppe tilgjengelig...
Ville vurdert en FT/FK hjerne samt dyser, lmm er lik.

Dysemotstand kan du lodde inn selv, det går fint å bruke effektmotstander fra elfa, husker ikke helt hvor mange ohm de skal være på.
Eller du kan bruke standard motstandene fra FT/FK.
Prøv for all del ikke uten, da brenner du utgangene i ecu'en.

ellingsøyern
17/01/13, 20:30
ja men skal jo være nok bensin når en bil som ska bruke 0.8-1.0 (+/-) bruker 1,6-1.7

Sondre93
17/01/13, 21:30
ja men skal jo være nok bensin når en bil som ska bruke 0.8-1.0 (+/-) bruker 1,6-1.7

Går fint ann å teste B230FKen med standard oppsett. Men bør helst ikkje kjørest lenge, og iallefall ikkje hardt over tid. Kan også med fordel bruke 98 bensin for å minske sjangsen for tenningsbank.

Forbruket ditt har ingenting med kor mykje hk du kan ha. Det tyder bare på feil i systemet som gjør at den bruker meir drivstoff under normal kjøring. Sjekk feilkode!

ellingsøyern
17/01/13, 22:15
det er noe feil men siden den bruker 1,5l men det må da gå an å prøve.. skal 98 vær nødvendig på f motor, har ikke de middels lav kompresjon?

Larsge
17/01/13, 22:38
Med det forbruket går den mest sannsynlig i nødmodus. Sjekk feilkoder. 98 er ikke nødvendig på F motorer, ei heller på originale FK og FT. Men oppjustert og chippet FK/FT trenger 98. 98 har høyere bankefasthet og faren for tenningsbank blir litt mindre. Dersom du har tenkt å prøve med turbo på F sprut så kan 98 gjøre det litt mer tilgivelig ved evt utmagring... Men bare litt.... En kompis av meg satte 13C på sin B230FB og brukte FB sprutet.... Funket ikke, men jeg mistenker at noe annet var riv ruskende galt/feilkoblet.. Den gikk på tomgang men ikke på halv gass og på full gass gikk den bare opp til 3500-4000rpm...

ellingsøyern
17/01/13, 23:19
den gikk sikkert for magert da.. takk for tips

Arrnty90
18/01/13, 16:32
eg har fk dyser,org motstand og ein org chip samt ein trim chip viss du er intrisert..kommer fra ulsteinvik så en hall time unda ålesund:P

Sondre93
18/01/13, 17:28
Med det forbruket går den mest sannsynlig i nødmodus. Sjekk feilkoder. 98 er ikke nødvendig på F motorer, ei heller på originale FK og FT. Men oppjustert og chippet FK/FT trenger 98. 98 har høyere bankefasthet og faren for tenningsbank blir litt mindre. Dersom du har tenkt å prøve med turbo på F sprut så kan 98 gjøre det litt mer tilgivelig ved evt utmagring... Men bare litt.... En kompis av meg satte 13C på sin B230FB og brukte FB sprutet.... Funket ikke, men jeg mistenker at noe annet var riv ruskende galt/feilkoblet.. Den gikk på tomgang men ikke på halv gass og på full gass gikk den bare opp til 3500-4000rpm...

Må tenke på at den motoren har 15hk meir enn trådstarts motor. Det gjer ikkje ting bedre når den allerede får for lite :)

Er vell ein måte og rekne ut ca antall hk på 4 sylindere med så store dyser som di gule orginale er?

ellingsøyern
18/01/13, 18:47
kan vær jeg har misforstått helt og da.. for det kan jo være den får for mye bensin når den går på tomgang osv, er ikke sikkert den leverer perfekt med bensin over hele registeret, den er jo i nødmodus, det er helt sikkert, men vet ikke når den bruker mye bensin

Jannern
21/01/13, 08:31
Om bilen din bruker 1,5l på mila burde virkelig lambda lampa lyse i dashbordet ditt.. Jeg kjørte med 98bensin hele tiden på min f. Den gikk bedre og brukte mindre.

ellingsøyern
27/01/13, 16:18
må bare bumpe denne, noen som kan linke til en porsjektlogg eller noe som har bygd om f til turbo? trenger svar på div spm

Batland
27/01/13, 16:50
Om bilen din bruker 1,5l på mila burde virkelig lambda lampa lyse i dashbordet ditt.. Jeg kjørte med 98bensin hele tiden på min f. Den gikk bedre og brukte mindre.
Har du tenkt over hvorfor det var/er slik? :)

Jannern
28/01/13, 08:18
høyere oktan, bedre forbrenning = mindre drivstoff over tid? Pluss at jeg har blitt anbefalt av noen gamle volvo karer å bare kjøre på 98 :) de fortalte at de motorene er bygd for 98 bedre enn 95 :)

Jannern
28/01/13, 08:23
må bare bumpe denne, noen som kan linke til en porsjektlogg eller noe som har bygd om f til turbo? trenger svar på div spm


http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2521 <-- konge link!

Volvo360tic
06/02/13, 19:11
jeg kjøpte en volvo 245 for 2 år siden. etter noen mnd og en ny åpnet motorsportbane bare 3 km unna meg var jeg ikke tung og be da kompisen min hadde et kina grenrør og en liten turbo. monterte grenrør.tubo.motstander.dyser og en justerbar btr. 3.5bar bensintrykk 1.5bar turbo trykk. den fuska som faen på tomgang og gikk ikke uten fjusking før 2500rpm men over 3000 så funka det voldsomt. varte akkurat i 10 timer før rådeboltene takka for seg og sendte stempel og råde ut av blokka ;)

Volvo360tic
06/02/13, 19:12
den hadde en b230 f motor org. brukte org hjerner,