Vis full versjon : Hvor hente høyttalersignal til aktiv sub i XC90
Har en 2005 XC90 med 7 seter. Siden det er AC på 3. rad har ikk ebilen original sub.
Har kjøpt en enkel aktiv sub som trenger høyttalersignaler.
Noen som vet om høyttalersignalene som ligger i bakerste stolpe (D) er fulltone (har bass-signal)? Ville været enkelt siden jeg ønsker å plassere hele greia bak i bilen...
Er det så vanskelig å strekke et par ledninger fra en annen fulltonehøyttaler a? Du tenker å montere en speaker til line-konverter, ikke sant?
Er det så vanskelig å strekke et par ledninger fra en annen fulltonehøyttaler a? Du tenker å montere en speaker til line-konverter, ikke sant?
Har en aktiv subb med både Line-In og Speaker-in. Siden bilen kjører på MOST (opptisk skvip) har jeg ingen line-signal å hente og må derfor kjøre på speaker in. Veldig enkelt åå ta dette fra D-stolpene om mulig, siden jeg finner både power og høytalere der, samt at det er baki der greia uansett må plasseres...
Neida; er ikke noe problem å trekke 4 ledninger fra ett annet sted, men hvorfor trekke unødvendig langt? Greit å få svar på dette snart, for ute-temperaturen nærmer seg snart "ut i garasjen å finne på noe"...
4ledninger? Remote, signal og pluss? jord har du jo overalt.
EDIT: Siden du uansett må ha remote fra spilleren eller tenning, er det jo like greit å kjøre på med ledninger fra dashen eller døra til speaker-in. Batteriet er vel bak hos deg?
4ledninger? Remote, signal og pluss? jord har du jo overalt.
EDIT: Siden du uansett må ha remote fra spilleren eller tenning, er det jo like greit å kjøre på med ledninger fra dashen eller døra til speaker-in. Batteriet er vel bak hos deg?
4 ledninger som i speaker left +, speaker left -, speaker right + og speaker right -.
+ og gnd henter jeg selvsagt bak, Remote henter jeg fra ett baklys eller skiltlys; minimum parklys er på når man spiller musikk i bilen uansett; om forsterkeren står på uten radioen spiller miindre rolle, vi bor i Norge så litt ekstra med varmekilder er aldri å forakte...
Mener du å si at du har pluss og minus til både left og right i den ene Dstolpa?
Mener du å si at du har pluss og minus til både left og right i den ene Dstolpa?
Pøh; men det er enkelt å hente til den andre på andre siden siden jeg likevel må opp med bagasjeromsbunnen for å komme til batteriet :p
Diskantane i D-stolpen er fulltone(innebygd delefilter). Dei er paralellkobla med høgtalarane i bakdørene.
Remote, det kan du ta strøm frå strømuttak eller så kan du bruke forsterker med høgnivåinngang sånn at du slepp remote :) Orginalsubwooferen er ikkje teikna i skjema med nokon form for remote. Berre to MOST ledningar og strøm/jord.
Edit: på V70 forsyne REM subwoofer med remote signal, det er utgang D:7 så du kan sjå om du får same signalet på XC90 :)
I 850 fant jeg igjen remoteledningen bak sidedekselet på venstre side i bagasjen, det kan jo være sånn i XC90 også?!
Mener den var blå med hvit stripe.
Sent from my ☆GT-I9100☆ using Tapatalk 2
på XC90 forsynes SUB via MOST (google det, det er optisk signal) så om du skal sette inn en uoriginal sub må du ta høynivåsignaler fra høyttalere.
Om det blir bra lyd? Neppe.
Løsning?: kast ut de bakerste setene!
på V70 forsyne REM subwoofer med remote signal, det er utgang D:7 så du kan sjå om du får same signalet på XC90 :)
Dette virka ikkje på min bil, muleg det hadde fungert om eg fekk lasta programvare for subwoofer, men det hjelpe deg uansett ikkje på XC90.
på XC90 forsynes SUB via MOST (google det, det er optisk signal) så om du skal sette inn en uoriginal sub må du ta høynivåsignaler fra høyttalere.
Du har då to alternativ,
1. Egen sub og forsterker med høgnivå innganga. Det har eg i bilen min og det fungerar veldig bra.
2. Kjøpe ein orginalsub, programmere software for det og så demontere heile greia og bygge ditt eget opplegg med den basshøgtalaren og forsterkaren som er inni der :)
Dette virka ikkje på min bil, muleg det hadde fungert om eg fekk lasta programvare for subwoofer, men det hjelpe deg uansett ikkje på XC90.
Du har då to alternativ,
1. Egen sub og forsterker med høgnivå innganga. Det har eg i bilen min og det fungerar veldig bra.
2. Kjøpe ein orginalsub, programmere software for det og så demontere heile greia og bygge ditt eget opplegg med den basshøgtalaren og forsterkaren som er inni der :)
Jeg var inne på tanke 2 men har for noen måneder siden investert i tanke 1. Mangler bare tid og ork til installasjon :-)
Ubrukelig løsning når man har valgt XC90 fordi det er en 7-seter :mad: Forøvrig ser du ut av innlegg #3 i denne tråden at jeg er veldig klar over at det er optisk MOST-møkk i denne bilen...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.