PDA

Vis full versjon : Skifte tennplugger på 2006 V50



Novi
14/01/13, 09:56
Det er plutselig 'dags för service' for min V50, og jeg har fått et tilbud fra et Volvo-verksted her i byen. Det er jo dyrt uansett, men akkurat skifte av tennplugger syns jeg var noe stivt priset. Selv med 15% rabatt kommer det på 708,- for pluggene, og 1478,- for jobben. I tillegg er det 154,- i pakninger. Jeg er ikke noen mekaniker selv, men byttet tennplugger selv på min Saab 9-3 2005 uten problemer.

Spørsmålet er da: Har noen erfaring med å bytte tennplugger på V50 2006-modell, og lar dette seg gjøre uten større komplikasjoner? Og hvilke pakninger er det man bytter ved bytte av tennplugger?

gswede
16/01/13, 02:20
Pluggene bytter du enkelt selv, pakningene er til coilpackene, så det ikke kommer vann/skit ned i pluggbrønnen.
For øvrig greit å fortelle hvilken motor du har..

Novi
16/01/13, 09:40
Tenkte på det etterpå, ja :) Det er en 2.4 bensin, så 5-sylindret.

Tror også det er noe jeg kan gjøre selv uten spesielle komplikasjoner. Har også en Haynes-bok som beskriver det rimelig bra. At Volvo tar mye for delene var jeg forberedt på, men at en slik ting skal koste over 1700,- i arb. timer er vel nesten svindel...

gswede
24/01/13, 22:27
Vel, volvo krever 1500,- timen inkl moms så jeg er ikke overrasket.. en time og en skvett det. Billigere hos tannlegen, og han vet attpåtil hva han gjør.
Men at pluggene skal koste 7-800 er heller ikke bra. Det koster rett over en 200lapp i uniten. Husk å sjekke åpningen på pluggene før du hiver dem i. Som regel er det "gappa" korrekt men du skal ikke ta det for god fisk.
Har forresten hørt om flere som sliter med løst innsugsplenum på din bil. Skruene kan løsnes med håndmakt. Verd å sjekke.

Novi
25/01/13, 08:15
1500,- timen høres riktig ut det, ja. Har en slik 'gapping tool' fra sist jeg skifta tennplugger, så det skal nok gå bra.

Men hva betyr 'løst innsugsplenum'? Hvilken del er det?

gswede
25/01/13, 19:23
Innsugskanalene med blandingen/luft bensin. Litt vanskelig å unngå da dette plenumet ligger over HELE motoren din. Plastikk. Hvor hvert "rør" møter innsugsporten er det montert en pakning som gjør at du ikke drar falskluft. På mange biler sitter plenumet litt for løst mot innsugskanal med falskluft som resultat, mindre effekt og høyere forbruk..