PDA

Vis full versjon : Resistor i tennplugg eller ikke?



Naske
14/01/13, 02:24
Spørsmålet gjelder en 245 med b21a og forgasser fra 1977.

Har til nå kjørt med NGK BPR6ES plugger, dette har i det store og hele fungert bra.

I vått, rått og kaldt vær har det vært startproblemer med gulaktig gnist på pluggene. Jeg er klar over at dette kan skyldes fukt og overslag i lokk eller tennkabler, men jeg kom samtidig til å tenke på at det ikke er noen grunn til å ha resistor i tennpluggen på en så gammel bil uten elektronikk.

Derfor er planen å skifte til NGK BP6ES. Vil det bli mindre motstand og sterkere gnist med en slik "gammeldags" tennplugg uten resistor? Jeg kjører forøvrig på propan, så trenger så mye gnist jeg kan få.

Alle svar, meninger og innspill mottas med takk.

Naske
16/01/13, 23:01
La meg reformulere: Ble biler fra denne tiden laget for å kjøres med plugger uten resistor? Må da være en volvonørd som vet noe om dette :)

Batland
21/01/13, 12:52
Spørsmålet gjelder en 245 med b21a og forgasser fra 1977.

Har til nå kjørt med NGK BPR6ES plugger, dette har i det store og hele fungert bra.

I vått, rått og kaldt vær har det vært startproblemer med gulaktig gnist på pluggene. Jeg er klar over at dette kan skyldes fukt og overslag i lokk eller tennkabler, men jeg kom samtidig til å tenke på at det ikke er noen grunn til å ha resistor i tennpluggen på en så gammel bil uten elektronikk.

Derfor er planen å skifte til NGK BP6ES. Vil det bli mindre motstand og sterkere gnist med en slik "gammeldags" tennplugg uten resistor? Jeg kjører forøvrig på propan, så trenger så mye gnist jeg kan få.

Alle svar, meninger og innspill mottas med takk.

Gulaktig gnist er ett dårlig tegn.
Kjører du med stiftetenning eller elektronisk?
Når man ikke har en sensitiv ECU i bilen så er det ingen grunn til å kjøre med resistorplugger eller ihjeldempede ECU tilpassede pluggledninger.

Når man kjører propan så kan man med fordel spandere på seg en liten bunke 100 lapper og investere i en oppgradert stor og kraftig Amerikansk coil.
Hvis man kjører med stifter da er det Accel 140001 som gjelder.

Naske
21/01/13, 13:23
Takker for utfyllende svar Batland.

Kjerra har et gammeldags tenningsanlegg med stifter, blå Biltema coil, rotor og lokk. Bosch resistorledninger og ngk resistorplugger. Har allerede stifter uten resistor på vei i posten.

Skjønner at det er for mange kjipe tenningskomponenter i dette systemet, men motoren har oppført seg betydelig mye bedre etter bytte av pluggledninger. Skal undersøke denne coilen du linket til, takker igjen for gode råd.

Batland
21/01/13, 15:11
Takker for utfyllende svar Batland.

Kjerra har et gammeldags tenningsanlegg med stifter, blå Biltema coil, rotor og lokk. Bosch resistorledninger og ngk resistorplugger. Har allerede stifter uten resistor på vei i posten.

Skjønner at det er for mange kjipe tenningskomponenter i dette systemet, men motoren har oppført seg betydelig mye bedre etter bytte av pluggledninger. Skal undersøke denne coilen du linket til, takker igjen for gode råd.
Værsågod.
Akkurat.
Stiftene er ikke i stand til å bryte mye strøm og er derfor avhengig av en svak coil. Dette gir dessverre svak gnist.
Man har da ikke råd til å sabotere denne gnisten ytterligere med:
1. Resistorpluggledning mellom coil og fordeler.
2. Resistor i lokket mellom coilledning og rotor.
3. I selve rotoren.
4. I pluggledningene.
5. I tennpluggene. (Tennplugger som NGK sine BCP7EVX er gode saker til gamle motorer).

Pluggledninger er slitedeler og skal egentlig skiftes hvert 2. til hver 5. år avhengig av kvalitet.

Hvis du har budsjett og mulighet til å montere en Original elektronisk Volvo fordeler så vil jeg anbefale dette fremfor å kjøpe ACCEL 140001 coilen og beholde stiftefordeleren.

Hvis budsjettet rekker kan du i tillegg til den Originale elektroniske fordeleren montere en ACCEL ULTRA coil og bedre resultat enn det du får da er det vanskelig å klare uten å legge ut en hel formue.