PDA

Vis full versjon : Lambda-lampe og fusk/stopp ved kaldstart, v70 2,0T -97



Anders Mathiesen
13/01/13, 21:59
Heisann.

Har nå fått litt trøbbel med volvoen.. Nylig byttet toppakning, regreim, vannpumpe, multireim, bensinretur, girkasse, fikset veivhusventilasjon ++ på verksted, men nå har altså lambdalampa begynt å lyse og de siste dagene har den vært lite villig ved start. Det er kun fusking og hosting på ned til 400 o/min og så stopper den. Start nummer to eller tre går bra og bilen ligger litt høyt på tomgang, men går nå bra og får ikke mer fusk resten av turen. Under kjøring blir bilen nesten aldri i driftstemperatur (skal bytte termostat nå), og tempmåleren fyker opp og ned som den vil. Ved stopp går el-vifta i 1-2 min etter bilen er stoppet, parkert og jeg har låst. Dette har den ikke gjort på de 1,5 årene jeg har hatt den...
Noen som har noen ide? Tempsensor, kanskje? Luftmassemåler? Går heller aldri under literen på mila, selv når jeg tvinger på den litt "gubbekjøring"..

Har lite lyst til at verkstedet skal ta en tusing i timen hvis det er noe jeg kan fikse selv ^^

Naske
14/01/13, 16:24
Lampen du beskriver som "lambdalampe" heter motorelektronikklampe. Du har feilkoder som du bør lese av, disse vil vise deg hvor feilen ligger. Tipper på at du har et tempsensorproblem.

Anders Mathiesen
10/02/13, 20:45
For å avslutte dette, så lå feilen simpelt i termostaten som var knekt. dette gav en feilkode på tempsensor som satte bilen i "nød-program". Termostat til 144,- var hele greia.