PDA

Vis full versjon : B21A går ikke under belastning



Brisendal
13/01/13, 16:38
Som topic, jeg har en B21A som nekter å gå under belastning. Tidligere har jeg mistenkt fordeleren, en original mekanisk sak med stifter, og fant etter mye om og men ut at vakumfunksjonen på denne hadde sluttet å fungere. Fortenningen ble stilt til 25 grader FØD for å få ting til å fungere midlertidig, og forbruket gikk opp til 1,3.

En ny fordeler med elektronisk tenning og modul ble innkjøpt og montert. Bilen gikk umiddelbart bedre på tomgang, ble mer lettstartet, og tenningen ble stilt til de 12 gradene motoren skal ha. Dessverre fikk dette den ulykkelige følge at motoren nå igjen oppfører seg som den gjorde med den gamle fordeleren og skyter innsuget straks den får belastning. På tomgang er alt fint, fortenningen øker med turtallet som den skal, og vakumfunksjonen øker fortenningen betraktelig når den kobles fra og til. Det ble i tillegg montert en ny høyeffektscoil fra biltema, med merkbart mer gnist enn den originale.

Det eneste som nå gjenstår er nye tennplugger og ledninger, før hele tenningssystemet er nytt. Jeg er klar over at begge disse komponentene vil påvirke motorgangen i stor grad, men forventet ikke at effekten skulle knyttes så tett til økt motorbelastning.

Er det noe annet som kan være galt, eller er det bare å bite i det sure eplet og sende en velformulert søknad til biltilsynet om bytte til en B6304?

golden girl
13/01/13, 16:45
Bytt pluggledniner,det hjalp når jeg hadde samme problem med b21a

Berg Performance
13/01/13, 17:06
Bytt membran i forgasseren ;) Mens du sender søknad om b6304 ! =)

Batland
14/01/13, 13:06
Som topic, jeg har en B21A som nekter å gå under belastning. Tidligere har jeg mistenkt fordeleren, en original mekanisk sak med stifter, og fant etter mye om og men ut at vakumfunksjonen på denne hadde sluttet å fungere. Fortenningen ble stilt til 25 grader FØD for å få ting til å fungere midlertidig, og forbruket gikk opp til 1,3.Det var en veldig dårlig idé.

og skyter innsuget straks den får belastning.
Dette er typisk mager blanding, vanligvis forårsaket av at noen har glemt å fylle forgasserolje, eller at de har montert "sport-luftfilter" og bruker dette vinterstid.

Brisendal
16/01/13, 20:54
Her var det flere som hadde rett, men det kan virke som pluggledningene var den virkelige synderen. Selv med bare 20000 på samvittigheten hadde en av ledningene tydelige grønne korrosjonsskader mot fordeleren. Nye plugger og ledninger, og bilen gikk - ikke som ei kule - men gikk like fullt. Etter å ha festet membranen igjen da den hadde løsnet fra forgasserstempelet klarte jeg mer enn 50 på andre gir også.

Da blir det bytte til weber, så får rekkesekserplanene tid til å modnes litt lenger:cool: