PDA

Vis full versjon : 92. 245 lugger når er kald.



E.Winjum
13/01/13, 03:00
Hallo,

245'n går ureint på tomgang og lugger med pådrag når motoren er kald... ganske irriterenes. Jeg har bytta pluggledninger, tennplugger, coilkabel, fordeler lokk og rotor så det er i orden. Lambda lampa lyser nå, men er ikke noe forskjell når jeg får den bort med nullstilling av hjernen :P Jeg lurer litt på om det ikke kan være LMM? Har en liggenes, så lett å bytte :) Men om det ikke er det som er feilen, er det noen som har tips til hva annet det kan væra? Går 99% strøkent når den er varm, hender den lugger pytte litt en sjelden gang når den er på drifts temp.

Mvh,
E.Winjum

v0lv0 Aksar
14/01/13, 16:28
kaldstartdysa eller ein føler? er den tungstartet da den er kald? har ikkje så møkje greie på elektronisk, men var det eg tenkte først.

E.Winjum
14/01/13, 18:13
Fyrer uten problemer, pumpa i tanken er ødelagt så er litt tungstarta når det er lite bensin på tanken :p men om den er full eller tom så lugger den like mye...

v0lv0 Aksar
15/01/13, 07:59
Hm ok.

Litt merklig at den starter lett da den er kald da, om kaldstarten ikkje fungerer. Hvilken olje kjører du på? Prøvd å skifte LLM? Ser ikkje for meg det har så møkje å sei men.

Jannern
15/01/13, 08:36
lmm helst :P hvis det er konstant gnist og du har sjekket alt det andre så tipper jeg på at innmaten i lmm driver å løsner litt :*)

gaupe
15/01/13, 08:46
Ingen kaldstartdyse på denne bilen, på 92 modellen er kaldstarten via dei vanlege dysene.

Les av koda som blir satt du, så har du ein plass å starte på.

E.Winjum
15/01/13, 12:16
Ingen kaldstartdyse på denne bilen, på 92 modellen er kaldstarten via dei vanlege dysene.

Les av koda som blir satt du, så har du ein plass å starte på.

Nå har jeg bytta LMM, lugger fortsatt... leste meg opp på hvordan lese feilkoder og får 1-1-1 hele veien på stikker 2 og 6 :s Dog lyser ikke lambda lampa nå, så jeg får vel prøve igjen når lampa kommer igjen.

gaupe
15/01/13, 13:27
Det er nok matepumpa di, du har større bensinbehov ved kald motor, samt at på tomgang har du ikkje nok spenning på hovudpumpa til å halde jamn tomgang.

E.Winjum
15/01/13, 17:53
Han lugger faktisk ikke lenger nå :) Når jeg bytta lmm idag før jonn fyra jeg den vare og gikk inn igjen. når jeg dro på jobb idag lugga den ikke lenger :) MEN! Det er også noe feil med pumpa i tanken, den er kobla ut siden da bare kødder bilen, mister effekt etc.. Hvordan kommer man til armaturet i tanken på 245?

Jan turbo
15/01/13, 20:00
Kommer til fra bagasjerommet,bare å løfte unna noen tepper og plater. Og muligens skru av ei dekkplate.

gaupe
15/01/13, 21:02
Kan vere eit reint helvete å få av ringen som låser armaturer. Eg kjøpte IPD-verktyet til det, hjalp ein del.

E.Winjum
15/01/13, 23:58
Kommer til fra bagasjerommet,bare å løfte unna noen tepper og plater. Og muligens skru av ei dekkplate.

Aha, får ta en titt på det til hælja :)


Kan vere eit reint helvete å få av ringen som låser armaturer. Eg kjøpte IPD-verktyet til det, hjalp ein del.

Får satse på det beste da konto'n er rimelig skrapa :P Fikk testa litt mer med "nye" LMM etter jobben idag, Den lugger betraktelig mindra og lugga ikke når den var varm heller. Men det lukter greit med bensin av den av på tomgang når den er kald :P

E.Winjum
18/01/13, 18:36
Da kom Lambada lampe opp igjen :P Stikker 2 gir feilkode 2-3-2 mens stikker 6 gir 1-1-1. Leste noe om at 2-3-2 er mager/fet blanding og da vil jeg tru at det er masterpumpa sin skyld. Jeg får ta og se om ledningene ikke er ryki over iløpet av hælja :)

gaupe
21/01/13, 15:30
Da kom Lambada lampe opp igjen :P Stikker 2 gir feilkode 2-3-2 mens stikker 6 gir 1-1-1. Leste noe om at 2-3-2 er mager/fet blanding og da vil jeg tru at det er masterpumpa sin skyld. Jeg får ta og se om ledningene ikke er ryki over iløpet av hælja :)

Kan vere fleire ting, det første eg ville ha gått over, er vakuumslangar, slik som den som går til BTR. Og sjekk innsugslangen, den er ofte slitt hol i, vanskeleg å sjå, før du ser etter. Denne koda kan vere vanskeleg å få has på.

Jan turbo
21/01/13, 15:48
Sjekk etter falskluft rundt innsugspakningen din også,det er en god gammel synder.

E.Winjum
21/01/13, 16:09
Har også hørt noe snakk om at noen har vakumslanger fra luftfilter boksen, noe jeg ikke har, kan det ha noe med saken å gjøre? :s

Jan turbo
21/01/13, 16:50
Er vel ikke noen slanger der,men du har jo de to i fra kullfilterboksen,de sitter helt ytterst på spjellhuset og går inn under frontskjegget til kullfilterboksen.Skal ta seg av noe bensindamp.

E.Winjum
17/02/13, 21:02
Skifta LMM for en måneds tid sida og satt i sikringa til Lambda/bensin pumpe og en ting til om jeg ikke husker feil? Og den har fungert helt perfekt, ikke lugga og ikke kutta gassen eller noe inntil i dag.. Kjørte bilen inn i verkstedet for å bytte ei dør og fikse litt småtteri og når jeg skulle kjøre hjem igjen begynte dritten og dø ved pådrag. Fylte full tank og resetta hjernen uten hell, tok ut sikringa og bilen fungerer perfekt... eneste er at nå kan den ikke stå på tomgang så lenge før lambda lampa lyser opp... Noen som har tips til hva det kan væra? :s Kan det være at bilen eter LMM eller noe? Den fungerte jo bra etter å ha bytta...

volvo245gl
18/02/13, 19:19
Skifta LMM for en måneds tid sida og satt i sikringa til Lambda/bensin pumpe og en ting til om jeg ikke husker feil? Og den har fungert helt perfekt, ikke lugga og ikke kutta gassen eller noe inntil i dag.. Kjørte bilen inn i verkstedet for å bytte ei dør og fikse litt småtteri og når jeg skulle kjøre hjem igjen begynte dritten og dø ved pådrag. Fylte full tank og resetta hjernen uten hell, tok ut sikringa og bilen fungerer perfekt... eneste er at nå kan den ikke stå på tomgang så lenge før lambda lampa lyser opp... Noen som har tips til hva det kan væra? :s Kan det være at bilen eter LMM eller noe? Den fungerte jo bra etter å ha bytta...

Prøvd å bytte lambda sonden?
Eller kanskje det holder å gjøre den ren.
Hadde det problemet før jul en gang, tok ut lambdaen rengjorde den (var litt sotete) etter har bilen gått som en drøm.

E.Winjum
18/02/13, 19:43
Jeg tok og resetta hjernen før jeg dro fra jobb idag og satt i sikringa igjen og da fungerte den som en drøm helt hjem.. Men kan absolutt prøve å rense lambda'n en dag!

Agrostar
18/02/13, 20:52
Korleis rensar ein den? Bør vel ikkje akkuratt bortpå med nokon stålkost på dei :p

volvo245gl
19/02/13, 19:15
Korleis rensar ein den? Bør vel ikkje akkuratt bortpå med nokon stålkost på dei :p

Torky og rødsprit fungerer glimrende!

Runar
20/02/13, 17:22
Hadde akkurat samme på min 93 245, byttet lamda tilslutt så var alt i orden.