Vis full versjon : Hjulager V70
No er det på tide å skifte hjullager framme på V70 etter 280.000, har den typen hjullager som har ei bolt i midten.
Det eg lurer på er hvilke dreiemoment eg skal bruke på hjullager boltene og drivaksel bolten når dette skal sammen igjen.
Takk på forhand.
Nicklas
Ser ut til at eg fant svar på dette selv via jobben.
Hjullager bolter:
Trinn 1 - 35 Nm
Trinn 2 - 90 °
Drivakselbolt 50 Nm
Stemmer dette eller er eg på bærtur?
Haynesboka refererer til 120 nm + 60 grader på sentermutter. (volvo 855)
Dette bør du få sjekket opp fra Volvo. Er vel en av de viktigste mutterne på bilen
Drivakselbolt skal ikke skrus hardt til. Når vi monterte bolten på drivakselen så var det å dra den inntil med mutterntrekker, så stramme den litt på føling, så kan tenke meg noe rundt 50-70nm. Den bolten trenger ikke sitte stramt siden dens oppgave kun er å holde drivakselen i sporet sitt og ikke noe annet, så derfor trenger den ikke strammes så mye.
ola normann
13/01/13, 18:13
Tror det er stor forskjell på moment på drivakselen om du har mutter (tidliger modeller tror jeg) eller bolt (senere modeller tror jeg), 120nm + 60grader er til mutter.
Regner med at det er bolt siden de to 850'ene jeg har vært borti har hatt bolt også.
ola normann
14/01/13, 20:55
ok, da er det bolter på tidligere modeller og mutter på senere modeller da... trodde egentlig bolt versjonen kom ved 99-00 x70, men jeg har tatt feil før og kommer sikkert til å gjøre det igjen :)
ok, da er det bolter på tidligere modeller og mutter på senere modeller da... trodde egentlig bolt versjonen kom ved 99-00 x70, men jeg har tatt feil før og kommer sikkert til å gjøre det igjen :)
Husker ikke 100% fra da jeg dreiv på bilia, men var vel bolt på 850, v70 og v70n? Kan ikke huske vi dreiv med noen mutter da.
V70 har mutter. Mener det gjelder for de fleste 850 og. Moment er 120Nm + 60 grader (Mutter)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.