PDA

Vis full versjon : Kortslutning smeltet tilh.kontakten. Får konstant spenning. Jordet til innerbelysn i sikr.boks. Hva er galt?



Aalsen
11/01/13, 20:23
Batteriet tappet seg plutselig på 3 timer en dag, tilhengerkontakten var smeltet og baklysene, blinklysene samt parklysene stod på (jamfør http://forum.vccn.no/showthread.php?...slått-tenning med bilder etc)

Har byttet kontkten, men fremdeles konstnt spenning til den. Har nå funnet ut litt mer.
-Kontakten (høyre baklys, venstre baklys, tåke/ryggelys og bremselyspunktene i kontakten) får konstant spenning på 13V, altså selv når tenning er av, og nøkler i lomma.
-Gummislangen med ledningene går opp til venstre i bagasjerommet, fremover og under gulvet på venstre passasjerside bak, inn i midtkonsollen og fremt til sikringsboksen. (Ser ikke ut som alle ledningene går til sikringsboksen, men noen gjør det, bl.a. jording. 4 av dem går til venstre, mot rattet eller noe tror jeg)
-Gummislangen ser hel ut, men har ikke sjekket den under gulvet og i midtkonsollen. Regner med den robuste gummislangen er hel her.

-Jordinga fra tilhengerkontakten er jordet i nr.5 Når jeg plugger ut den sikringen, forsvinner spenningen i kontakten.
http://forum.vccn.no/

Så ikke noe galt av det jeg fikk se da jeg vippet sikringsholderen opp og tittet under. Ser ut som tyvstrømkoblingen og koblingen i sikringen på undersiden er helt fine.
*Men hvorfor er den jordet her? Og hva kan være galt/grunnen til at kontakten får konstant spenning? Hvorfor har ikke dette skjedd før?



Kan de andre ledningene (tåke/ryggelys, høyre baklys, venstre baklys og bremselys) gjøre slik at kontakten får konstant spenning?

1987_Turbo745
11/01/13, 22:30
jeg hadde prøvd og tatt av kontakkta på bak tenningslåsen hvis det blir mørt da hvet du må bytte tenningsbryteren som sitter i to skruer med flat skrue hode, bruk en liten skrutrekker
gjort på 2min du finner sikkert noe på hoggeren:D jeg hadde prøvd hovedstrømbryteren hvis det ikke blir noe bedre

Aalsen
11/01/13, 22:52
jeg hadde prøvd og bytte tenningsbryteren bak tenningslåsen som sitter i to skruer med flat skrue hode, bruk en liten skrutrekker
gjort på 2min du finner sikkert noe på hoggeren:D

Det kan jeg sjekke ut :) Hva slags funkjson har denne? Hvis den er defekt, hjelper det ikke å koble alle kablene til baklysene i stedet for heller?

Tenkte jeg skulle koble jordinga til karosseriet i stedet for, for å se om det ble bra da. Tror du det har noe å si?



Målte forreste for snikstrøm i stad. Målte mellom minusledningen og minuspolen på batteriet, det samme med plus siden. Målte 0.00ampere og 12,ett-eller-annet i volt. Da går det vel ikke strøm til kontakten mens bilen er avslått?
Kan hende jeg målte feil, for da jeg slo på parklysene med minuspolen av og målte mellom, så viste det heller ingenting, og parklysene gikk ikke på da jeg sluttet kretsen med ampermeterpinnene. Kan ikke skryte på meg kunnskap :p

1987_Turbo745
11/01/13, 23:14
det går fint og koble ledningene til lykktene. på min er det koblet på lykktene, den blåe ledningen til henger kontakta kan brukes til tåkelys eller til ryggelys

Aalsen
11/01/13, 23:36
det går fint og koble ledningene til lykktene. på min er det koblet på lykktene, den blåe ledningen til henger kontakta kan brukes til tåkelys eller til ryggelys

Men vil den konstante spenningen i kontakten forsvinne? Skjønner ikke hvordan det kan være volt der når alt i bilen er avslått..

1987_Turbo745
12/01/13, 00:29
vet du hvilken ledning det er konstant spenning på hvilken farge kode det er:confused:

Aalsen
12/01/13, 00:49
vet du hvilken ledning det er konstant spenning på hvilken farge kode det er:confused:

Hmm.. Det var konstant spenning i alle da jeg målte alle punktene fra jord på kontakten. Eller mener du at det er èn ledning som drar med seg spenning fra batteriet og gir det til alle?
Jeg er ikke helt ram på elektronikk :p

Christian
12/01/13, 01:00
Det går ikke ann å jorde i en sikring. Du må jorde i gods. Det er pluss i sikringen.

Aalsen
12/01/13, 01:10
Det går ikke ann å jorde i en sikring. Du må jorde i gods. Det er pluss i sikringen.

Aha! :D Da skal jeg gjøre det i morgen! Takker og bukker :)

1987_Turbo745
12/01/13, 01:23
det skal ikke være spenning i kontakta når tenningen ikke er på.

1. L GUL VENSTRE BLINKLYS:
2. 54G BLÅ DIV.
3. 31 HVIT Jording:
4. R GRØNN HØYRE BLINKLYS:
5. 58R BRUN HØYRE BAKLYS:
6. 54 RØD BRMSELYS:
7. 58L SVART VENSTRE BAKLYS:

Aalsen
12/01/13, 01:37
det skal ikke være spenning i kontakta når tenningen ikke er på.

1. L GUL VENSTRE BLINKLYS:
2. 54G BLÅ DIV.
3. 31 HVIT Jording:
4. R GRØNN HØYRE BLINKLYS:
5. 58R BRUN HØYRE BAKLYS:
6. 54 RØD BRMSELYS:
7. 58L SVART VENSTRE BAKLYS:

Takker så meget :)

-Hvit, brun, rød og svart gikk til sikringsboksen. Den hvite skal jeg jorde karosseriet i morgen og håper da inderlig at alt løser seg :)

-Den gule var koblet i en kontakt som satt på noe som så ut som et rele med 2 kontakter på rett over bremsepedalen.

-Den grønne og blå gikk til en hvit rektangulær "klump" rett til høyre nede ved panseråpneren hvor maaange ledninger var koblet gjennom.

Fullstendig kaos kobling som er gjort!

1987_Turbo745
12/01/13, 02:02
jeg hadde fjernet ledningene og koblet inn på lykktene.

tvilsom figur som har koblet her:p

lykke til i morgen:rolleyes:

Aalsen
12/01/13, 02:19
jeg hadde fjernet ledningene og koblet inn på lykktene.

tvilsom figur som har koblet her:p

lykke til i morgen:rolleyes:

Hvis det ikke blir bra i morgen, så gjør jeg det.

Jah, utrolig klønete lagt opp :|

Takker :)

Aalsen
12/01/13, 15:58
Da har jeg jordet ledningen i karosseriet i midtkonsollen, så leste jeg av målinger. Under hele målingen var tenning av og nøkler i lomma.
Spenningen var nå borte når alt var av (kun hanskeromlyset som stod på), men når jeg skrudde på parklyset fikk jeg noen rare målinger.

-Høyre baklys -11,8V
-Venstre baklys -0,01/0,02
-Ryggelys/tåkelys -0,01/0,02
-Bremselys -11,8
-Høyre blinklys -0,00/0,01
-Venstre blinklys -0,06/0,07

Alle tall er i minus.. Jeg er ganske rådvill her :confused:

Christian
12/01/13, 16:14
Ser ut som om du har koblet bremselys og venstre baklys feil. De burde være byttet? At du får minusmålinger betyr at du har satt +pinnen på jord, og -pinnen på pluss.

Aalsen
12/01/13, 16:35
Mener du høyre baklys?

Ja håper det er så enkelt :D Litt merklig om jeg har klart å skjøte rød og brun ledning sammen :p Hvis jeg skjøter brun med rød, kan det være fare for at bremselyset lyser konstant og høyre baklys lyser når jeg bremser hvis det er koblet riktig foran? :p

Christian
12/01/13, 16:43
Når parklyset er på skal høyre og venste baklys ha ~12v.
Siden du har 12v i bremselyset, men ikke i venstre baklys, høres det ut som om disse to er byttet om.
Prøv å mål kun på venstre baklys, mens noen tramper på bremsen. Får du 12v der da, har du byttet om.

Ellers ser det ganske greit ut.

Aalsen
12/01/13, 16:52
Når parklyset er på skal høyre og venste baklys ha ~12v.
Siden du har 12v i bremselyset, men ikke i venstre baklys, høres det ut som om disse to er byttet om.
Prøv å mål kun på venstre baklys, mens noen tramper på bremsen. Får du 12v der da, har du byttet om.

Ellers ser det ganske greit ut.

Aha! Tusen takk for informasjon og tips Christian! Hadde du vært en jente skulle jeg gitt deg et hjerte :p Da går jeg ut og prøver dette :D

Aalsen
12/01/13, 17:10
Hmm, var ingen endring i venstre baklys eller noen andre, unntatt bremselyset som gikk fra 11,9V til 11,75V..

Disse er koblet i sikringsboks:
-Høyre baklys
-Venstre baklys
-Bremselys
-jording

-Venstre blink er koblet i bremsekontakten

Disse er koblet til en hvit rektangulær "overgang" med 30 ledninger eller noe
-Høyre blink
-Rykke/tåkelys (blå)


Vurderer å bare koble jordinga til sikringsboksen igjen og kjøre den gjenom en bryter som jeg slår på når jeg kjører med henger, og av når jeg kjører uten.
Dødsdømt prosjekt dette her :p Nesten umulig å fikse uten å koble til baklyktene tror jeg, hehe.



Tusen hjertelig for all hjelp :D

Christian
12/01/13, 20:12
Du kan ikke koble jordinga i plussen og kjøre med bryter og jall, da ender du med enda en smelta hengerkontakt.
Det kan virke på meg som om de som har kobla dette ikke har tatt hensyn til fargeskjema / hatt et annet skjema. Jeg ville koblet tilhengerkontakten på nytt, med en prøvelampe, og sjekket alle ledningene èn etter èn, og koblet de der de skal. For noe er jo koblet feil.

Noen grunnleggende tips:
- Det skal ikke være noe strøm i hengerkontakten når tenningen er avslått.
- Det kan være strøm i bremselys-utgangen, da bremselyset fungerer uten tenninga på (hvis det er kobla riktig)
- Det skal være strøm i "Høyre baklys" og "Venstre baklys" når lysbrytern står i "park" eller "nærlys", eller hvis tenninga er på (generelt når lyset er på på bilen, skal det være på på hengern)

Aalsen
12/01/13, 20:38
Ok, da skal jeg sjekke dette. Multimeter går vel for det samme som prøvelampe?
Har aldri gjort dette før, så hvordan går jeg frem for å sjekke hvilken ledning som er koblet til hva?

Nei, jeg var faktisk innom tanken selv i går, at de som har koblet bare har koblet uten hensyn til fargekodene..

Christian
12/01/13, 20:47
Kan fint bruke multimeter og, sålenge du vet hvordan det brukes.

Enkleste måten å gjøre dette på, er å koble fra alle ledningene bak på tilhengerkontakta, finne ut hvilken du valgte å jorde (hvit?) og koble denne på den svarte pinnen på multimeteret(hvis du har piping på multimeteret kan du jo også bekrefte at den faktisk er koblet skikkelig til jord).

Deretter skrur du på parklyset, og måler deg igjennom de resterende seks ledningene til du sitter igjen med to ledninger med 12v. Dette blir da høyre og venstre baklys (hvilken som er hvilken spiller ingen rolle)
Disse kobler du til hengerkontakta.

Nå sitter du igjen med fire ledninger. Hvis du har en kompis med deg, få han til å tråkke på bremsepedalen. Hvis ikke, så kan du sperre den med en planke eller noe. En av disse fire ledningene skal nå ha 12v.
Den kobler du til bremselyset i hengerkontakta.

Nå sitter du igjen med tre ledninger. Skru på tenningen, og sett på blinklyset til høyre. En av disse tre ledningene skal nå ha 12v "blinkende".
Denne kobler du på høyre blinklys i hengerkontakta.

Nå sitter du igjen med to ledninger. Med tenningen fortsatt på, sett på blinklyset til venstre. En av disse to ledningene skal nå ha 12v "blinkende".
Denne kobler du til venstre blinklys i hengerkontakta.

Nå sitter du igjen med en ledning, denne kontrollmåler du med tenning av/på, lys av/på, blinklys av/på, etc. Det skal normalt sett ikke være 12v i denne ledningen.
Denne kobler du på det siste stikket i hengerkontakta.

Nå gjenstår det bare å koble jordingsledningen i hengerkontakta.
Kontroller gjerne alle stikkene, at de har strøm når de skal ha strøm.

Nå skal det funke!

Aalsen
12/01/13, 21:08
Kan fint bruke multimeter og, sålenge du vet hvordan det brukes.

Enkleste måten å gjøre dette på, er å koble fra alle ledningene bak på tilhengerkontakta, finne ut hvilken du valgte å jorde (hvit?) og koble denne på den svarte pinnen på multimeteret(hvis du har piping på multimeteret kan du jo også bekrefte at den faktisk er koblet skikkelig til jord).

Deretter skrur du på parklyset, og måler deg igjennom de resterende seks ledningene til du sitter igjen med to ledninger med 12v. Dette blir da høyre og venstre baklys (hvilken som er hvilken spiller ingen rolle)
Disse kobler du til hengerkontakta.

Nå sitter du igjen med fire ledninger. Hvis du har en kompis med deg, få han til å tråkke på bremsepedalen. Hvis ikke, så kan du sperre den med en planke eller noe. En av disse fire ledningene skal nå ha 12v.
Den kobler du til bremselyset i hengerkontakta.

Nå sitter du igjen med tre ledninger. Skru på tenningen, og sett på blinklyset til høyre. En av disse tre ledningene skal nå ha 12v "blinkende".
Denne kobler du på høyre blinklys i hengerkontakta.

Nå sitter du igjen med to ledninger. Med tenningen fortsatt på, sett på blinklyset til venstre. En av disse to ledningene skal nå ha 12v "blinkende".
Denne kobler du til venstre blinklys i hengerkontakta.

Nå sitter du igjen med en ledning, denne kontrollmåler du med tenning av/på, lys av/på, blinklys av/på, etc. Det skal normalt sett ikke være 12v i denne ledningen.
Denne kobler du på det siste stikket i hengerkontakta.

Nå gjenstår det bare å koble jordingsledningen i hengerkontakta.
Kontroller gjerne alle stikkene, at de har strøm når de skal ha strøm.

Nå skal det funke!

Tusen takk for en kjempe bra forklaring! :D Jeg bruker denne som guide når jeg går til bilen nå :)

Aalsen
13/01/13, 16:50
Da har jeg fått målt, og endelig faller bitene på plass! :D

Under målingen hadde jeg jord i karosseriet, og ikke i sikringsboksen som det var opprinnelig. Ikke skjønner jeg hvorfor man hadde jordet den der.
-Brun og rød = Kjørelys
-Gul = Bremselys
-Grønn =Venstre blink
-Blå = Høyre blink
-Svart = Sikkert tåkelys, glemte å måle. Måler i morgen. 25 blå ute :s

Ikke rart jeg har fått rare målinger..

Christian
13/01/13, 17:27
Jeg foretrekker å gjøre det skikkelig første gangen, så slipper man å gjøre det opp igjen mange ganger. :)

Aalsen
13/01/13, 17:43
Er helt enig, derfor jeg demonterte "hele" dashboardet for å finne ledningene :p

Jeg visste ikke mye, nå har jeg lært en del :D

Takker så meget for hjelpen! Jeg kom til en vegg og hadde ikke peilig på hva jeg skulle gjøre. Var helt rådløs, men nå ser det ut til at det ordner seg :D

Aalsen
15/01/13, 22:18
Da var det fikset!

Ledningene fulgte ikke fargekodene, så var bare å mikse om litt. Ingen spenning med tenning av :)

Tusen takk folkens :D