PDA

Vis full versjon : Dieselvarmeren igjen!



vikry
11/01/13, 15:02
Så har dieselvarmeren streiket igjen. Plutselig kom jeg til kald bil og nedfrosset frontrute.
Jeg prøvde å få den i gang etter at jeg hadde satt meg inn i bilen, og hørte derfor ikke om brenneren gjorde noe startforsøk.
Etter tre forsøk var det slutt, da blinket displayet PÅ to ganger og deretter AV uten en lyd.
Det samme skjer om jeg prøver igjen. Det virker som den gikk i en slags av-modus.

Ingen sikringer er gått, og pluggen ble skiftet i fjor.
Ingen feilkoder dukker opp på mitt ny-innkjøpte meter, og dermed er det heller ingen feilkoder å slette.

Foreløpig vet jeg ikke om det er noe feil på brenneren, eller om den kanskje har stoppet pga lav batterispenning, og siden gått i AV-modus fordi jeg forsøkte å restarte den uten å tenke på batterispenningen.
De første sekundene etter start kan fortelle mye om hva som er galt, men når der ikke er noen som helst respons på startforsøk så vet jeg ikke hvor jeg skal begynne. Akkurat nå står jeg bom fast. Hvordan får jeg brenneren ut av AV-modus slik at den svarer på startforsøk? Takknemlig for alle tips.

xc70 2006 D5

Erik E
11/01/13, 17:29
Har samme problem med min varmer så da er vi i allfall to om det problemet. Hvordan skal man ta varmeren ut av bilen? finnes det en "kokebok oppskrift" på dette arbeidet?

tigergutt89
11/01/13, 19:23
tror jeg har svaret :) siden det samme har hendt meg... bytt overopphetings termostat, mener det var det den het, sitter inni motorvarmern på toppen blå og hvit kabel. må av med fram fangern og motorvarmern for å bytte den delen

Alfs80
11/01/13, 19:46
Tigeergutt har ak gjort det på min s80 og den ligger utenpå men en fordel ta ut varmeren

tigergutt89
11/01/13, 19:56
den ligger da inni,må av med ett deksel/lokk og den ligger da under den derre vifta inni der....

Alfs80
11/01/13, 22:23
Min lå på utsiden og papir til Volvo sier at den ligger inni ja. 1-0 til deg

Thomasbrudheim
11/01/13, 22:56
Overopphetingstermostaten min ligger på utsia. Men flammevakta ligger inni ved vifta. Det er på min v70 2005 modell

aarnes
11/01/13, 23:14
vel, er det nødvendig å krangle om hvem som har rett om hvor den sitter? :P
ALle dere har samme type varmer, som sitter på samme sted. Ardic 912-D

Det kan være så mye mer enn overopphetningssensor..
lav batterispenning, vifta kan være treg etc

Dieselvarmern har så utrolig mye rart som gjør at den ikke vil på , det kan jeg skrive under på!
HAr du mulighet til å lese ut feilkoder, så start der. den forteller deg nøyaktig hva som gjør at den ikke går som den skal.

vikry
12/01/13, 01:03
vel, er det nødvendig å krangle om hvem som har rett om hvor den sitter? :P
ALle dere har samme type varmer, som sitter på samme sted. Ardic 912-D

Det kan være så mye mer enn overopphetningssensor..
lav batterispenning, vifta kan være treg etc

Dieselvarmern har så utrolig mye rart som gjør at den ikke vil på , det kan jeg skrive under på!
HAr du mulighet til å lese ut feilkoder, så start der. den forteller deg nøyaktig hva som gjør at den ikke går som den skal.

Ja, hvis det var så vel. Men problemet er at jeg får ikke opp noen feilkoder. Det koster tusen kroner å få noen til å lese av koder, så jeg kjøpte like godt en kodeleser selv. Men så viser den bare at det ligger ingen feilkoder i systemet, og så er jeg like langt.

aarnes
12/01/13, 09:54
Har du bare forsøkt med den kodeleseren du har kjøpt selv? som jeg antar ikke er volvo sin originale? isåfall er det derfor du ikke får opp feilkode. sjelden de universalleserne leser alle styreenheter.
du bor ikke i nærheten av Oslo, Bergen eller Krsand? er jo folk på de stedene med vida og dice som kan hjelpe deg

Tor-Erik
12/01/13, 10:03
Men problemet er at jeg får ikke opp noen feilkoder. "Det koster tusen kroner" å få noen til å lese av koder, så jeg kjøpte like godt en kodeleser selv. Men så viser den bare at det ligger ingen feilkoder i systemet, og så er jeg like langt.

Eg byttet nettopp overopphetingstormestat på varmer til Alf80 på anbefaling av flere her i forumet, og som du sier ingen feilkoder på hva problemet er, men den nektet å starte. Når vi leste av feilkoder så kom det bare opp at parkerings varmer hadde for mange u-seksfulle oppstarter og derfor ikke vil starte.

Det var ikke helt og bli klok på. Men så var det flere kloke hoder her i forumet som sa med deres erfaringer så var det det nettopp termostat som nevnt over. Mener den koster ca 230,- hos Frydenbø i Bergen, mulig Alfs80 kan bekrefte det.

Eg vet ikke hvor du holder til i verden, men eg kan være behjelpelig med å skifte den vist du ønsker, det er veldig lett.

vikry
12/01/13, 15:29
Eg byttet nettopp overopphetingstormestat på varmer til Alf80 på anbefaling av flere her i forumet, og som du sier ingen feilkoder på hva problemet er, men den nektet å starte. Når vi leste av feilkoder så kom det bare opp at parkerings varmer hadde for mange u-seksfulle oppstarter og derfor ikke vil starte.

Det var ikke helt og bli klok på. Men så var det flere kloke hoder her i forumet som sa med deres erfaringer så var det det nettopp termostat som nevnt over. Mener den koster ca 230,- hos Frydenbø i Bergen, mulig Alfs80 kan bekrefte det.

Eg vet ikke hvor du holder til i verden, men eg kan være behjelpelig med å skifte den vist du ønsker, det er veldig lett.


Siden så mange peker på denne thermostatsikringen så blir det fristende å skifte den og håpe at det løser problemet.
230 kroner var jo billig til å være Frydenbø. Jeg får ta meg en tur dit og handle over helgen, og så får vi se, hvis termostaten er så lett å skifte som du sier så bør jeg vel greie det selv. Men tusen takk for tilbudet om hjelp.

vikry
12/01/13, 15:43
Har du bare forsøkt med den kodeleseren du har kjøpt selv? som jeg antar ikke er volvo sin originale? isåfall er det derfor du ikke får opp feilkode. sjelden de universalleserne leser alle styreenheter.
du bor ikke i nærheten av Oslo, Bergen eller Krsand? er jo folk på de stedene med vida og dice som kan hjelpe deg

Ja, jeg har bare forsøkt å lese kodene selv. Jeg har som leveregel at hvis det står om verktøy så kjøper jeg det jeg trenger, heller enn å sette bilen på verksted. Jeg undersøkte litt og fant ut at Biltema faktisk hadde en kodeleser som ble anbefalt her på Forumet et sted, så jeg dro avgårde og skaffet meg en slik (art.nr. 15-1363). Den virker solid og grei, og fungerer tilsynelatende ok. Men den fant altså ingen feilkoder på bilen min. Må si jeg stusser litt på det..... har jeg kjøpt katta i sekken?

FroBe
12/01/13, 16:54
Ja, jeg har bare forsøkt å lese kodene selv. Jeg har som leveregel at hvis det står om verktøy så kjøper jeg det jeg trenger, heller enn å sette bilen på verksted. Jeg undersøkte litt og fant ut at Biltema faktisk hadde en kodeleser som ble anbefalt her på Forumet et sted, så jeg dro avgårde og skaffet meg en slik (art.nr. 15-1363). Den virker solid og grei, og fungerer tilsynelatende ok. Men den fant altså ingen feilkoder på bilen min. Må si jeg stusser litt på det..... har jeg kjøpt katta i sekken?

Du har kjøpt katta i sekken for ditt behov i dag.
Den er kjekk hvis man trenger sjekke flere biler fra forskjellige produsenter, men for Volvo kunne du faktisk fått en spesialisert DICE+VIDA billigere fra Kina (eBay eller nettbutikker) inkludert frakt.
Biltema-varianten kan kun lese ut koder fra motorstyringen (+ karroseri og chassis, aner ikke hva de mener med dette) men forklaringer og tips på disse kodene er du nødt til å google deg frem til.
Feilmeldinger fra andre Volvo-moduler enn motor og girkasse får du ikke med annet enn DICE, der får du også feilsøkingstips og veiledninger for feilkodene.

Alfs80
12/01/13, 17:30
som Toremannen skrev så har vi skifta den delen på min bil for 3 uker siden og etter det jeg husker tror jeg ikke jeg fikk mld om at det var den som var gåen men gåen varden for alt virket etterpå.Men en annen ting du kan sjekke er om pumpa under baksetet tikker?Var en som sa at tikker ikke denså er det overopphetings termostaten jeg vet ikke

Erik E
12/01/13, 20:19
Jeg etterlyste en "kokebok oppskrift" på dette arbeidet. Hva gjøres først osv.osv,osv.

vikry
12/01/13, 23:03
Da dukker det opp et spørsmål til. Hvis det faktisk er overopphetings termostaten som er gåen, og jeg skifter denne, vil da varmeren starte som normalt, eller vil den nekte å starte fordi der ligge feilkoder som må slettes pga alle de mislykkede startforsøkene ?

cortinaterje
12/01/13, 23:23
Feilkoden må også slettes

andreas
14/01/13, 08:31
Og då er det igjen billigare å kjøpa VIDA + DICE frå aliexpress/eBay enn å få sletta feilkodene hos Volvo.

Tor-Erik
14/01/13, 11:28
For å forstå dieselvarmerenn litt bedre.

Eg som sikkert mange andre er fascinert og nysgjerrig på park heater etter anskaffelse av volvo. Flotte greier. Stiller den inn til å være varm til visse klokke slett og det har fungert fint til for et par dager siden.

Som eg pleier så sjekket eg om det var lyd i bilen og at varmeren var startet, men det var den ikke. Eg gikk ut og tok direkte start og med det så gikk den fint.
Tenke at dette var et engangstilfelle. Til neste gang da ville den ikke starte med direkte start engang.

Da leste eg ut feilkoder og fikk frem at feil på heat sensor, eg slettet feilkoder og tok direkte start og den startet med engang. Ahaaa alt i orden tenkte eg :-)

I dag så hadde eg innstilt på at den skal være varm til eg skulle ut, stikker hode ut døren men hører ingen lyd fra bilen.

Gikk da ut og så da at innstilt program 1, 2, var avslått. Trykte på direkte start og den startet med engang.

Kan det være at overopphetings sensoren kan oppføre seg så ustabil.

Kan sikkert bare bestille meg ny med engang, men lurte på om noen hadde en logisk forklaring på dette?

xc70_awd
14/01/13, 14:39
Har vi et produktnummer ?

Tor-Erik
14/01/13, 16:01
Har vi et produktnummer ?

Det vises 2 stykker på tegning med nr

Overopphetningstermostat

3729976
3730414

Og hva du skal ha beror på chassis nr på bilen din, det vet volvoforhandler på dele lager

vikry
14/01/13, 20:00
som Toremannen skrev så har vi skifta den delen på min bil for 3 uker siden og etter det jeg husker tror jeg ikke jeg fikk mld om at det var den som var gåen men gåen varden for alt virket etterpå.Men en annen ting du kan sjekke er om pumpa under baksetet tikker?Var en som sa at tikker ikke denså er det overopphetings termostaten jeg vet ikke

"alt virket etterpå" sier du. Betyr det at varmeren startet etter utskiftingen av termostat uten at dere måtte slette feilkoder først?

Tor-Erik
14/01/13, 20:31
"alt virket etterpå" sier du. Betyr det at varmeren startet etter utskiftingen av termostat uten at dere måtte slette feilkoder først?

Du slipper nok ikke unna sletting av koder.
Det ligger en sperre i software til volvo slik at når det er feil på brenner så skal den ikke starte før alt er fikset.

Det er helt sikkert noen i nerheten av der du bor som kan hjelpe deg med å slette koder vist du ikke klarer det selv

vikry
14/01/13, 21:28
Biltema var grei og tok kodeleseren tilbake.
Så nå ligger det an til å kjøpe volvo dice + vida et sted på nettet.
Da dukker det opp så mange tilbud at jeg blir litt forvirret og vet ikke helt hva jeg skal slå til på.
Flere averterer med "nyeste versjon og oppdatert programvare", men da begynner det å ringe en bjelle. Jeg forsøkte nemlig å laste ned Vida fra nettet i fjor en gang, men det hele strandet på manglende kompatibilitet med min PC som kjører Win7-64bit, mens Vida i nett-versjonen kun taklet Win7-32bit.
Så da blir mitt spørsmål om det er noen her på forumet som vært borti denne problemstillingen, og om det er noen som kjører Win7-64 som har fått Vida til å funke, og i så fall hvilken versjon de har og hvor de har kjøpt.
Jeg burde kanskje ha startet en ny tråd for dette, men prøver først her.

Tor-Erik
14/01/13, 21:45
Biltema var grei og tok kodeleseren tilbake.
Så nå ligger det an til å kjøpe volvo dice + vida et sted på nettet.
Da dukker det opp så mange tilbud at jeg blir litt forvirret og vet ikke helt hva jeg skal slå til på.
Flere averterer med "nyeste versjon og oppdatert programvare", men da begynner det å ringe en bjelle. Jeg forsøkte nemlig å laste ned Vida fra nettet i fjor en gang, men det hele strandet på manglende kompatibilitet med min PC som kjører Win7-64bit, mens Vida i nett-versjonen kun taklet Win7-32bit.
Så da blir mitt spørsmål om det er noen her på forumet som vært borti denne problemstillingen, og om det er noen som kjører Win7-64 som har fått Vida til å funke, og i så fall hvilken versjon de har og hvor de har kjøpt.
Jeg burde kanskje ha startet en ny tråd for dette, men prøver først her.

Alt er mulig, ingen ting er umulig det umulige tar bare litt lenger tid :-)

Selv har eg Win7 64 bit

Eg fant VMware Workstation på nett og lastet ned
Da installerte eg Win 98 pro der

Men mener faktisk at vist du har win 7 pro 32 eller 64 bit så skal det gå med nyeste software som du får med kopi av når du kjøper eksempel på ebay som eg gjorde.

Har ikke prøvd med win 7 pro ennå, men lurer på å teste det ut

På ebay ser du mange tilbud som her (http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=Vida+Dice&_sop=15)

Du velger bare den som er nyest og rimeligst, klart det er muligheter for å få det billigere vist du leiter lenge nok, men et tips se etter merke Top-rated seller som eg føler er det sikreste å ikke bli lurt av. Svindelforsøk er ganske populært i disse tider.

Og husk det kan i blant ta bort i 3 til 4 uker før pakken kommer, er du heldig så kommer den før.

vikry
15/01/13, 21:04
Alt er mulig, ingen ting er umulig det umulige tar bare litt lenger tid :-)

Selv har eg Win7 64 bit

Eg fant VMware Workstation på nett og lastet ned
Da installerte eg Win 98 pro der

Men mener faktisk at vist du har win 7 pro 32 eller 64 bit så skal det gå med nyeste software som du får med kopi av når du kjøper eksempel på ebay som eg gjorde.

Har ikke prøvd med win 7 pro ennå, men lurer på å teste det ut

På ebay ser du mange tilbud som her (http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=Vida+Dice&_sop=15)

Du velger bare den som er nyest og rimeligst, klart det er muligheter for å få det billigere vist du leiter lenge nok, men et tips se etter merke Top-rated seller som eg føler er det sikreste å ikke bli lurt av. Svindelforsøk er ganske populært i disse tider.

Og husk det kan i blant ta bort i 3 til 4 uker før pakken kommer, er du heldig så kommer den før.

takk for tips. Jeg sitter fortsatt med noen uklarheter: hvilken versjon av Vida er nyest, 2012A eller 2012D, og spiller det noen rolle hvilken man kjøper?
Det kreves Win.XP. Jeg går ut fra at det menes XP eller nyere?
Det kreves NTFS format, men hva er nå det?
Vida på engelsk er forsåhvidet greit, men er det noen som selger en norsk/svensk versjon?

Dudden
15/01/13, 21:22
Jeg bruker VIDA i "Windows Virtual PC", eller XP-Mode som det kalles.. Gratis er det og :)

turb00le
15/01/13, 22:32
Jeg la inn i helga, dersom en har win7 må det være pro eller ultimate. Funka ikke å endre i registeret heller for å lure den til å tro at det var annen versjon.

Not sent using Tapatalk

runepv50
20/01/13, 21:57
jeg byttet denne overopphetingstermostaten på min for ett år siden.....var ikke inne å slettet noen feilkoder etterpå....og alt fungerer fortsatt...

mener å huske at et tegn på at denne er gåen, er at det ikke tikker fra pumpa forran høyre bakhjul...

for å bytte denne må jeg kutte ledingene til den gamle og så skøyte inn den nye.....demonterte slik at jeg fikk vippet varmeren ut...slik at jeg kom til....tok av hjulet og innerskjerm for å komme til...noen tar vel front fangeren heller...!

vikry
20/01/13, 23:43
jeg byttet denne overopphetingstermostaten på min for ett år siden.....var ikke inne å slettet noen feilkoder etterpå....og alt fungerer fortsatt...

mener å huske at et tegn på at denne er gåen, er at det ikke tikker fra pumpa forran høyre bakhjul...

for å bytte denne må jeg kutte ledingene til den gamle og så skøyte inn den nye.....demonterte slik at jeg fikk vippet varmeren ut...slik at jeg kom til....tok av hjulet og innerskjerm for å komme til...noen tar vel front fangeren heller...!

Det er noe slikt jeg håper på. Det samme skjedde meg i fjor da glødepluggen kortsluttet og sikringen røyk . Ingen feilkoder å slette, og alt virket fint med ny plugg etterpå.
Nå har jeg kjøpt ny overopphetings termostat, men det er lite fristende å legge seg ut og skru på bilen i den kulda vi har nå. Ergerlig at det skulle skje akkurat når man har mest bruk for varme, men nå får det vente til gradstokken nærmer seg null i det minste.

vikry
24/01/13, 23:24
Hm...det var da ikke sååå enkelt dette, likevel. Jeg trosset kulda og skrudde ned støtfangeren og så rett inn på varmeren. Der var det trangt som f.. og ikke noe sted å begynne å skru. Måtte bare skru sammen igjen før jeg fraus ihjel. Kanskje det er mer å se fra baksiden? Men innerskjermen ser ut til å være festet med popnagler. Ikke så fristende å begynne å bore ut disse for å få klar bane heller. La merke til undenifra at brenneren ser ut til å stå på en stålfot som bøyer seg innunder rammen og er festet med en skikkelig stor sekskant skrue. Skrur man ned denne for å komme til? Må innrømme at motet sank litt, det begynner å lukte verkstedsbesøk.

Tor-Erik
25/01/13, 09:30
Hm...det var da ikke sååå enkelt dette, likevel. Jeg trosset kulda og skrudde ned støtfangeren og så rett inn på varmeren. Der var det trangt som f.. og ikke noe sted å begynne å skru. Måtte bare skru sammen igjen før jeg fraus ihjel. Kanskje det er mer å se fra baksiden? Men innerskjermen ser ut til å være festet med popnagler. Ikke så fristende å begynne å bore ut disse for å få klar bane heller. La merke til undenifra at brenneren ser ut til å stå på en stålfot som bøyer seg innunder rammen og er festet med en skikkelig stor sekskant skrue. Skrur man ned denne for å komme til? Må innrømme at motet sank litt, det begynner å lukte verkstedsbesøk.

Bra du har kommet så langt og fått av støtfanger.

Det ser nok litt mer skremmende ut en det egentlig er, det enkleste er å løsne pumpen også ha den sånn halveis ut i fanget ditt.

Pumpen sitter fast med 3 skruer. Den ene ser du i forkant i rammen også er det en likens samme sted bare i bakkant og skrue nr 3 står i et stag på toppen av pumpen der må du bøye deg ned for å se.

Har en manual i pdf format eg sendte deg en privat melding.

Torsen67
25/01/13, 09:58
Den store sekskantskruen er egentlig en av fire bolter som holder hjelperamma oppe. Om du løsner den alene så har ikke det noe å si. Men du vil se at rammen "detter" ned et par cm pga tyngden av motor og gir.

vikry
25/01/13, 14:45
Bra du har kommet så langt og fått av støtfanger.

Det ser nok litt mer skremmende ut en det egentlig er, det enkleste er å løsne pumpen også ha den sånn halveis ut i fanget ditt.

Pumpen sitter fast med 3 skruer. Den ene ser du i forkant i rammen også er det en likens samme sted bare i bakkant og skrue nr 3 står i et stag på toppen av pumpen der må du bøye deg ned for å se.

Har en manual i pdf format eg sendte deg en privat melding.

Tusen takk for manualen. Jeg skal studere den grundig, så får vi se om jeg blir litt klokere.

Erik E
26/01/13, 20:47
Er det mulig å få den manualen? Har sannsynligvis samme problemet, hos meg starter varmeren og det lukter diesel, men den tenner ikke.

Tor-Erik
27/01/13, 21:29
Er det mulig å få den manualen? Har sannsynligvis samme problemet, hos meg starter varmeren og det lukter diesel, men den tenner ikke.

Javist send meg mail adressen din i privat melding til meg her så kan eg sende.

Eg får ikke lagt den inn her på forumet så eneste måten er mail

FroBe
27/01/13, 22:13
Hvis denne manualen er hjemmelaget og ikke en rettighetsbeskyttet kjøpemanual kan den legges i en DropBox og deles derfra via en link.
Hos DropBox (https://www.dropbox.com/) kan man få 2GB lagringsplass gratis.
Etter registrering og kopiering av filen(e) i Public-mappen kan man man høyreklikke og gi beskjed om share this file. Da får man en link som kan deles.
Jeg bruker selv DropBox til å lagre bilder som jeg deler her på forumet.

Erik E
27/01/13, 22:21
Har sendt priv.meld.

Tor-Erik
28/01/13, 12:45
Hvis denne manualen er hjemmelaget og ikke en rettighetsbeskyttet kjøpemanual kan den legges i en DropBox og deles derfra via en link.
Hos DropBox (https://www.dropbox.com/) kan man få 2GB lagringsplass gratis.
Etter registrering og kopiering av filen(e) i Public-mappen kan man man høyreklikke og gi beskjed om share this file. Da får man en link som kan deles.
Jeg bruker selv DropBox til å lagre bilder som jeg deler her på forumet.



Det står ikke noe om opphavsrett, men fremkommer Ardic tilleggvarmer.

Fikk selv denne av en her på forumet. Noen har gjort litt notater tilleggs informasjon.

Kanskje noen andre kan legge den ut her, akkurat det kan eg ikke så mye med.

locked
29/01/13, 17:19
Send manualen til epost i signaturen min så skal eg publisere den :-)

https://www.dropbox.com/s/kefqqoxk4nn907w/Dieselvarmer%20bytte%20komponenter%20manual.pdf

vikry
01/02/13, 22:52
Som trådstarter må jeg bare avslutte med å si at dette er et fantastisk sted å være, fullt av folk med innsikt og vilje til å hjelpe. Som «Toremann» på Osterøy som i går fikk dieselvarmeren min i gang igjen, med skifte av overopphetingstermostat og sletting av feilkoder. Og sparte meg for et dyrt verkstedsbesøk. Kjempebra, og takk for hjelpen.

Tor-Erik
02/02/13, 10:31
Som trådstarter må jeg bare avslutte med å si at dette er et fantastisk sted å være, fullt av folk med innsikt og vilje til å hjelpe. Som «Toremann» på Osterøy som i går fikk dieselvarmeren min i gang igjen, med skifte av overopphetingstermostat og sletting av feilkoder. Og sparte meg for et dyrt verkstedsbesøk. Kjempebra, og takk for hjelpen.

Må bare si meg helt enig med deg "vikry" Dette forumet er helt supert, mye hjelp fra folk med mye erfaringer og som vi etterhvert tilegner oss og kan hjelpe andre igjen :-)

Det var bare en glede og hjelpe deg med dieselvarmerenn. Det er bare å ta kontakt igjen.

Ola Hagen
04/02/13, 06:36
På min kuttet dieselvarmeren da det var lite diesel på tanken, fylte full tank to min etterpå, men den nektet å starte, bare slik prøvetenninng. Antakelig så var dieselen litt tjukkflytende da dette var på den kaldeste dagen denne året.

Og etter tre forsøk så viser displayet først på også av etter 2 sek. På noen biler så skal visstnok noen feilkoder bli sletta hvis man tar ut sikringa i sikring sentralen og venter noen min. Men jeg måtte inn og restarte dieselvarmer. De tok 400 for jobben..

Tor-Erik
04/02/13, 15:25
På min kuttet dieselvarmeren da det var lite diesel på tanken, fylte full tank to min etterpå, men den nektet å starte, bare slik prøvetenninng. Antakelig så var dieselen litt tjukkflytende da dette var på den kaldeste dagen denne året.

Og etter tre forsøk så viser displayet først på også av etter 2 sek. På noen biler så skal visstnok noen feilkoder bli sletta hvis man tar ut sikringa i sikring sentralen og venter noen min. Men jeg måtte inn og restarte dieselvarmer. De tok 400 for jobben..

Mener det ligger en sikkerhet i at om man får 3 mislykkede start av varmer så går den i nødmodus og man må til forhandler og slette feilkoder, eller man har eget Vida Dice apparat som mange etterhvert har skaffet seg.

Ja det ligger også en sperre på ca 1/4 tank at for lite drivstoff vil den heller ikke starte.

Et Vida Dice apparat som man kjøper rimelig på nettet sparer man fort inn igjen også får man gleden av og ha spart penger etterpå :-)

Søk Vida Dice på ebay.com eller aliexpress.com og helt sikkert andre steder på nettet.

Når det gjelder å ta ut sikkring for å nullstille så gikk vist det bare på biler fra 2000 og eldre. (dette er ikke 100% sikker på men sikkert noen her som vet)

vikry
04/02/13, 23:50
Mener det ligger en sikkerhet i at om man får 3 mislykkede start av varmer så går den i nødmodus og man må til forhandler og slette feilkoder, eller man har eget Vida Dice apparat som mange etterhvert har skaffet seg.

Ja det ligger også en sperre på ca 1/4 tank at for lite drivstoff vil den heller ikke starte.

Et Vida Dice apparat som man kjøper rimelig på nettet sparer man fort inn igjen også får man gleden av og ha spart penger etterpå :-)

Søk Vida Dice på ebay.com eller aliexpress.com og helt sikkert andre steder på nettet.

Når det gjelder å ta ut sikkring for å nullstille så gikk vist det bare på biler fra 2000 og eldre. (dette er ikke 100% sikker på men sikkert noen her som vet)

Men ikke glem at med til utstyret hører også en laptop som takler Vida, og det er ingen selvfølge at den folk har fra før gjør.
Xp pro eller Win7 pro og 4 Gb RAM og 40Gb ledig på Hdd er minimumskrav.

boris2k
06/02/13, 05:44
Men ikke glem at med til utstyret hører også en laptop som takler Vida, og det er ingen selvfølge at den folk har fra før gjør.
Xp pro eller Win7 pro og 4 Gb RAM og 40Gb ledig på Hdd er minimumskrav.

Må få lov å arestere deg litt der, JA på win XP og win7 pro eller ultimat, men bare 32bit verson, som igjen gjør at man ikke kan bruke mer enn 2,8 gb av instaler minne, trenger heller ikke mer enn 20 gb ledig på hdd.

Så eneste problemet jeg ser i forhold til pc er å skaffe seg win7 pro eller ultimat, og bite i det sure epplet å sansynligvis gå fra 64bit til 32bit system.
Og opperativsystem finner man lett på div nettsider for gratis nedlasting, finner også siste verson av VIDA gratis på nett om man vet hvor man skal lete.

Er forøvrig sikkert 10-20 poster her fra før av som omhandler VIDA og Dice, bare å gjør et søk.

Tor-Erik
06/02/13, 08:23
Eg installerte Win8 pro på min acer 5830TG

Her starter og går Vida på 64bit så da slipper eg Vmware

FroBe
06/02/13, 09:29
Eg installerte Win8 pro på min acer 5830TG

Her starter og går Vida på 64bit så da slipper eg Vmware

Hvilken versjon av VIDA bruker du, det er ikke sikkert alle eldre versjoner klarer Win 8 Pro 64?

Forøvrig er det nå for sent å laste ned Win 8 Pro oppgradering på tilbud til kr 249, men man kan ennå kjøpe billig DVD-utgave under kr 500 i de få butikkene som fortsatt har dette på lager til gammel pris (Elkjøp, Lefdal + noen andre (http://prisguide.hardware.no/produkt/microsoft-windows-8-professional-norsk-oppgradering-167770)).

En annen mulighet til å skaffe seg en maskin med Windows PRO-utgave er å spørre fint om man kan få en gammel datamaskin på jobb når disse byttes ut, de er vanligvis kapabel til å kjøre VIDA.

Tor-Erik
06/02/13, 15:51
Hvilken versjon av VIDA bruker du, det er ikke sikkert alle eldre versjoner klarer Win 8 Pro 64?

Forøvrig er det nå for sent å laste ned Win 8 Pro oppgradering på tilbud til kr 249, men man kan ennå kjøpe billig DVD-utgave under kr 500 i de få butikkene som fortsatt har dette på lager til gammel pris (Elkjøp, Lefdal + noen andre (http://prisguide.hardware.no/produkt/microsoft-windows-8-professional-norsk-oppgradering-167770)).

En annen mulighet til å skaffe seg en maskin med Windows PRO-utgave er å spørre fint om man kan få en gammel datamaskin på jobb når disse byttes ut, de er vanligvis kapabel til å kjøre VIDA.

Min Vida versjon er 2012A

Eg fikk den til 249 ja, veldig billig og veldig synes eg så langt.

Veldig anderledes, men når man først får taket så er win 8 utrolig bra.

FroBe
06/02/13, 17:44
Jeg installerte Start8 for å få tradisjonelt brukergrensesnitt, har nesten ikke brukt Metro-grensesnittet.
Noen av endringene Microsoft har gjort er greie, men tror det var en tabbe av dem å kutte vekk tradisjonell navigering fra Win 8.

Tor-Erik
07/02/13, 13:54
Min Vida versjon er 2012A

Eg fikk den til 249 ja, veldig billig og veldig synes eg så langt.

Veldig anderledes, men når man først får taket så er win 8 utrolig bra.

Rart eller ikke rart?

Idag skulle eg prøve Vida Dice med Win 8 pro, eg får logget inn, men den finner ikke selve apparatet.

Så nå er eg igang med å installere VMware 8 og Win7 pro for å se om eg er heldigere.

Er det noen andre som har prøvd ut dette med Win 8 ?

Tore
07/02/13, 14:07
Sporet litt av denne dieselvarmerdiskusjonen; lage egen tråd for VIDA/DICE på ulike windowsversjoner kanskje?

Tor-Erik
07/02/13, 15:37
Sporet litt av denne dieselvarmerdiskusjonen; lage egen tråd for VIDA/DICE på ulike windowsversjoner kanskje?

Ja helt enig, sorry kan eg flytte eller må eg slette?

Tore
08/02/13, 10:37
Holder sikkert å bare opprette en ny tråd om det nye emnet; denne kan vel få forbli slik den har blitt for meg i alle fall ;-)

Jan Egil F
19/02/13, 16:12
slenger meg på her eg. Har ein v70 07 mod som eg har byttet elektronikk og brennkammer på i mars 2012. No e den begynnt å spise glødeplugger. Nåke tips der? Frydenbø åsane har hatt den inne 3 ganger på dele garanti. Men dei får da ikkje til. Men dei greier jo ha bilen inne 2 dager, for å so berre ha bytta glødeplugg. So dei stoler eg ikkje på...

Tore
19/02/13, 16:20
slenger meg på her eg. Har ein v70 07 mod som eg har byttet elektronikk og brennkammer på i mars 2012. No e den begynnt å spise glødeplugger. Nåke tips der? Frydenbø åsane har hatt den inne 3 ganger på dele garanti. Men dei får da ikkje til. Men dei greier jo ha bilen inne 2 dager, for å so berre ha bytta glødeplugg. So dei stoler eg ikkje på...

Hva skjer med pluggene dine da? Kortslutter de eller blir det brudd? Jeg byttet plugg for litt siden på min og fant ut at jeg også måtte bytte kontaktstykket fra kabelen inn på pluggen. Pluggen hadde kortsluttning og tok sikringen, mens det var dårlig kontakt i kontaktstykket (loddes på kabelen).

Jan Egil F
19/02/13, 17:58
Den kortslutter.... har loddet kabelen... men ingen forskjell.... :(

Tor-Erik
22/02/13, 14:48
Eg hopper inn i tråden her og håper på raskt svar.

Eg sitter nå i bilen og har skiftet termostaten på dieselvarmeren, men så kommer det opp ny feil melding at feil signal fra glødestift.

Eg tok ut glødestiften og prøvde den rett på batteri, den glødet med en gang.

Kan feilen være på noe annet? siden glødestiften virker?

locked
22/02/13, 18:24
Eg hopper inn i tråden her og håper på raskt svar.

Eg sitter nå i bilen og har skiftet termostaten på dieselvarmeren, men så kommer det opp ny feil melding at feil signal fra glødestift.

Eg tok ut glødestiften og prøvde den rett på batteri, den glødet med en gang.

Kan feilen være på noe annet? siden glødestiften virker?

Det kan vere i kontakten eller kabelen til glødestiften og. Og det er slett ikkje sikkert at den er heilt i orden, for batterispenning er den ikkje meint for.

Dudden
22/02/13, 18:41
Kva med kabelmatta som går til varmaren? Eg veit at det har vore et problem på nokre S60 og V70

Tor-Erik
22/02/13, 19:16
Det kan vere i kontakten eller kabelen til glødestiften og. Og det er slett ikkje sikkert at den er heilt i orden, for batterispenning er den ikkje meint for.

Når eg hadde ute glødestiften så sjekket eg kontakten og den ser og virker helt fin ut. Eg trekte tilbake den rød hetten og der var ingen korresjon eller rust.

Men det skal vel være litt motstand i glødestiften?. Når eg koblet den til batteri så glødet den, men brukte litt tid ) antar ca 5-6 sek før den var rødglødet.

Feilmelding som her:
CEM-5F46 Glødstift felaktig signal

Relatert CSC

Temperaturstyring Oppvarming ikke varm nok i fremre del. 8E
Temperaturstyring Varmeren varmer sakte i fremre del, SU
Temperaturstyring Oppvarmingikke varm nok i bakre del, SY
Temperaturstyring Varmeren fungerer ikke, TN
Temperaturstyring Varmeren varmer sakte i bakre del, VH

Tor-Erik
22/02/13, 19:17
Kva med kabelmatta som går til varmaren? Eg veit at det har vore et problem på nokre S60 og V70

Den har virket helt fint siden eggjorde alt rent, kan det bare sånn plutselig skje noe med kabelmatta uten at det er skade på liksom?

Dudden
23/02/13, 08:57
Nei eg har hørt om tilfeller der det har smelta... Usikker på om det er sant eller ikke, da volvo sto klar for å selge meg dette når eg feilsøkte min.. Dei anbefalte å bytte den på det varmeste..

Tor-Erik
25/02/13, 17:05
Nå er eg litt rådløs og trenger litt hjelp!

Eg har hatt litt problemer med diesel brenner siste tiden, den vil ikke starte.
Eg leste av feilkoder og fikk frem feil på termostaten og den har eg skiftet og samtidig får eg feil verdi på glødestift.

Eg sletter feilkoder etter å ha skiftet termostaten og da var det problemet løst. Men feil ved glødestift ved varer selv om eg har skiftet til ny.

Eg har sjekket stiften som går inn på glødestiften og den ser ut som ny, er det noe annet eg kan måle, sjekke?

kan heller ikke se at det har vært noe varmegang på kablene fra brenner og til styringsboksen alt ser helt fint ut.


Håper på raske svar siden støtfanger fremdeles er av......

Alfs80
25/02/13, 19:19
tikker det under baksetet?Da er det i så fall en bombe gjemt hehe

Tor-Erik
25/02/13, 20:03
tikker det under baksetet?Da er det i så fall en bombe gjemt hehe

Nei tikker ikke, skal vel ikke bli feilaktig signal på glødeplugg da?

Tor-Erik
25/02/13, 20:14
Nå har eg demontert brenner for å gjøre den ren, men den var helt ren ingen sot eller noe.

Eg har åpnet alle kabler og målt hver kabel frem til kontakten som går inn i styreenheten. Faktisk ser det ut som alt er nytt, iallefall ikke slitt eller dårlig.

Kontakten som går inn på glødestift som mange her inne har problemer med og må skifte, er ingen problem på min.

Håper det er noen som har gode forslag, for hva er livet uten en varm bil :-)

cortinaterje
25/02/13, 21:21
Har du prøvd å åpne elektronikkboksen?
Kretskortet inni der kan være svidd, mulig du kan lukte det også om du åpner litt.
Det er fire eller seks små torx skruer som holder boksen sammen. Vær nøye med at du får pakningen tett igjen.

Tor-Erik
25/02/13, 21:39
Har du prøvd å åpne elektronikkboksen?
Kretskortet inni der kan være svidd, mulig du kan lukte det også om du åpner litt.
Det er fire eller seks små torx skruer som holder boksen sammen. Vær nøye med at du får pakningen tett igjen.

Takker for forslaget :)
Nei eg har ikke åpnet den elboksen, men hva kan ha forårsaket at den blir svidd da?

Eg satt strøm direkte på vannpumpen og den malte så fint som bare det, kjente vann sirkulere i slangen også :o

Eg kan prøve meg på den på onsdag vist været holder seg.

Håper at det kommer andre forslag før det, for vist den boksen er svidd så lukter det penger også. Eg vet ikke hva den koster men sikkert ikke billig.

Tore
27/02/13, 09:19
Håper at det kommer andre forslag før det, for vist den boksen er svidd så lukter det penger også. Eg vet ikke hva den koster men sikkert ikke billig.
Regner med at kontrollerboksen er kurrant bruktvare om den har feilet, men tror ikke det er mer avansert enn at de burde ha en overkommelig pris som ny heller. Har hørt om folk som har måttet bytte dette og kan ikke huske at prisen virket spesielt skremmende, men tørr ikke gjette på hva den var.

Tor-Erik
27/02/13, 14:19
Regner med at kontrollerboksen er kurrant bruktvare om den har feilet, men tror ikke det er mer avansert enn at de burde ha en overkommelig pris som ny heller. Har hørt om folk som har måttet bytte dette og kan ikke huske at prisen virket spesielt skremmende, men tørr ikke gjette på hva den var.

Med en pris på 2700,-kr hos en ikke original forhandler så synes eg prisen er skremmende. Langt over lommeboken min nå iallefall.

Men rart at en styrenheten bare kan ryke sånn helt plutselig. Men det må jo la seg gjøre å få tak i en slik brukt til en overkommelig pris?

Alfs80
27/02/13, 18:37
han jeg anbefalte deg har kansje denne styreenheten ta en tlf til han

Tor-Erik
27/02/13, 19:23
han jeg anbefalte deg har kansje denne styreenheten ta en tlf til han

Det var han som skulle ha 2700,- kr

Tore
27/02/13, 21:51
Hva er det som ryker i styreenhetene da? Tipper det er en eller annen FET som styrer de ulike utgangene som etter hvert går varm og kvelder? Burde jo være overkommelig å feilsøke og reparere?

Brukt komplett varmer til 3000 sek : http://laga.se/visa-produkt?Part=16432581

Tor-Erik
27/02/13, 22:29
Hva er det som ryker i styreenhetene da? Tipper det er en eller annen FET som styrer de ulike utgangene som etter hvert går varm og kvelder? Burde jo være overkommelig å feilsøke og reparere?

Brukt komplett varmer til 3000 sek : http://laga.se/visa-produkt?Part=16432581

Eg ser på printplaten at en liten komponent som har vært litt varm, så og få skiftet den skulle ikke være problem for en som kan det.

Men hvem kan gjøre noe sånt då?

Tore
28/02/13, 11:07
Eg ser på printplaten at en liten komponent som har vært litt varm, så og få skiftet den skulle ikke være problem for en som kan det.

Men hvem kan gjøre noe sånt då?

Tiden da man fant ett radio og TV verksted i en eller annen bakgård i de fleste tettsteder er vel forbi. Du kan jo sjekke om det finnes noen skole med elektronikklinje i nærheten av der du ferdes; om de finner ut hva slags komponent som er gåen så kan de sikkert hjelpe deg å skaffe ny og lodde om... Mulig å ta ett nærbilde i macro av komponenten å legge ut her kanskje?

Tor-Erik
28/02/13, 19:33
Tiden da man fant ett radio og TV verksted i en eller annen bakgård i de fleste tettsteder er vel forbi. Du kan jo sjekke om det finnes noen skole med elektronikklinje i nærheten av der du ferdes; om de finner ut hva slags komponent som er gåen så kan de sikkert hjelpe deg å skaffe ny og lodde om... Mulig å ta ett nærbilde i macro av komponenten å legge ut her kanskje?

Her er bilde av den

http://i1058.photobucket.com/albums/t414/Toremann/IMG_2890_zps1f3ea4fb.jpg

FroBe
28/02/13, 20:31
Vanskelig å se detaljer på bildet.
Det eneste jeg reagerer på er at det ser ut til å ha vært en lekkasje oppe i venstre hjørne? Er det mulig å få et bilde kun av dette?
Den brune kondensatoren der er skitten eller korrodert, slike keramiske kondensatorer blir i utgangspunktet ikke varme.
Effektkretsen med 7 bein ved siden av kondensatoren ser ut til å være litt korrodert øverst på kjøleflaten.

Tor-Erik
28/02/13, 22:56
Vanskelig å se detaljer på bildet.
Det eneste jeg reagerer på er at det ser ut til å ha vært en lekkasje oppe i venstre hjørne? Er det mulig å få et bilde kun av dette?
Den brune kondensatoren der er skitten eller korrodert, slike keramiske kondensatorer blir i utgangspunktet ikke varme.
Effektkretsen med 7 bein ved siden av kondensatoren ser ut til å være litt korrodert øverst på kjøleflaten.

Hmm... vet ikke helt hvordan mer detaljert, vist du laster ned bilde og så forstørrer det opp 400%

FroBe
01/03/13, 07:10
Den eneste måten jeg klarer å laste bildet ned på gir et lite bilde med 1024x682 oppløsning, forstørrer man dette ender man opp med store firkantede piksler i Duplo-kvalitet.

Kortet og komponentene ser ut til å være forsøkt beskyttet med et lag loddelakk, men det er ikke alltid nok hvis det kommer fuktighet.
Kombinasjonen elektrisk strøm og skittent vann setter i gang en reaksjon som tærer vekk ubeskyttet kobber, dermed kan man oppleve at selv små sår i beskyttelseslakken kan gjøre at små printbaner, gjennompletteringer (kobberfylte hull i kortet) eller komponenttilkoblinger er tæret vekk slik at det blir brudd i forbindelsen.

Tore
01/03/13, 11:58
Ser ut til at den keramiske kondensatoren oppe til venstre har kommet til det stadiet at den har sluppet ut røyken. Disse trenger som kjent å ha røyken på innsiden for å fungere...

Jeg har liten tro på at det er fuktskade som har forårsaket dette; Kortet er lakkert med beskyttende lakk (ser ut som PUR eller cellulose, dette er ikke vanlig loddelakk som stort sett bare er flux) og det skal ganske mye fukt til for å gjøre skade med en slik overflatebehandling; da vil det vises mye bedre.

Den mest vanlige feiltilstanden for en keramisk kondensator (slik som den lille komponenten oppe til venstre i bildet) er at den kortslutter; dette har sikkert skjedd her; derfor er det brunt rundt denne; det ser også ut til at kretskortlakken over komponenten er svidd hvilket styrker antagelsen. Er nok varmen og lekkasje fra kondensatoren som gir "flekker" på GND-padden til driverkretsen som står ved siden av.

I mange tilfeller går det å fjerne slike kondensatorer; det fjerner kortsluttningen og ting kan kanskje forhåpentlig vis fungere igjen om ikke kortsluttningen har ført til følgefeil, eller at konensatoren har viktigere oppgaver enn å stabilisere en spenning/støyfjerning.

Bedre enn å fjerne kondensatoren er selvsagt å bytte den ut, men det krever at man har ny å sette inn.

Om du lodder ut kondensatoren så pass på at du får av tinnet og får løsnet den på begge sider i stede for å bryte den opp; det kan medføre at banene fra printkortet blir revet av.

Stian MH
01/03/13, 18:19
Anbefaler å sette på et luftfilter på luftinnsuget til varmeren. Veldig ofte kvelder varmeren fordi vifta er full av dritt og møkk.. Måtte bytte varmeren på focusen min for noen uker siden, og den var 2 år gammel.. :) luftfilter er montert nå etter tips fra Tomas på Autoutrustning.

locked
01/03/13, 18:47
Anbefaler å sette på et luftfilter på luftinnsuget til varmeren. Veldig ofte kvelder varmeren fordi vifta er full av dritt og møkk.. Måtte bytte varmeren på focusen min for noen uker siden, og den var 2 år gammel.. :) luftfilter er montert nå etter tips fra Tomas på Autoutrustning.
Viktig å huske på justering av luftmengde (CO måling) etterpå. Varmaren er tross alt ikkje berekna for å ha luftfilter.

Tor-Erik
02/03/13, 10:24
Ser ut til at den keramiske kondensatoren oppe til venstre har kommet til det stadiet at den har sluppet ut røyken. Disse trenger som kjent å ha røyken på innsiden for å fungere...

Jeg har liten tro på at det er fuktskade som har forårsaket dette; Kortet er lakkert med beskyttende lakk (ser ut som PUR eller cellulose, dette er ikke vanlig loddelakk som stort sett bare er flux) og det skal ganske mye fukt til for å gjøre skade med en slik overflatebehandling; da vil det vises mye bedre.

Den mest vanlige feiltilstanden for en keramisk kondensator (slik som den lille komponenten oppe til venstre i bildet) er at den kortslutter; dette har sikkert skjedd her; derfor er det brunt rundt denne; det ser også ut til at kretskortlakken over komponenten er svidd hvilket styrker antagelsen. Er nok varmen og lekkasje fra kondensatoren som gir "flekker" på GND-padden til driverkretsen som står ved siden av.

I mange tilfeller går det å fjerne slike kondensatorer; det fjerner kortsluttningen og ting kan kanskje forhåpentlig vis fungere igjen om ikke kortsluttningen har ført til følgefeil, eller at konensatoren har viktigere oppgaver enn å stabilisere en spenning/støyfjerning.

Bedre enn å fjerne kondensatoren er selvsagt å bytte den ut, men det krever at man har ny å sette inn.

Om du lodder ut kondensatoren så pass på at du får av tinnet og får løsnet den på begge sider i stede for å bryte den opp; det kan medføre at banene fra printkortet blir revet av.

Vet ikke om det er en bedre vinkel her
http://i1058.photobucket.com/albums/t414/Toremann/IMG_2891_zpsf96e9770.jpg

FroBe
02/03/13, 12:23
http://i1058.photobucket.com/albums/t414/Toremann/IMG_2891_zpsf96e9770.jpg

Dette var bedre utsnitt, men skulle likt å sett det ennå nærmere og sett fra hjørnet.
Tore hadde muligens bedre forslag enn jeg hadde, men det er vanskelig å vurdere ut ifra et bilde. Denne kondensatoren er større enn de andre, da har den sannsynligvis større verdi (1uF?) og er ikke bare for støydemping.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD

Tore
02/03/13, 16:24
Står nok der får å stabilisere en spenning. Står trolig foran evt en regulator og trenger derfor litt størrelse for å takle en uregulert 12v. Se om du får demontert kondensatoren, lar det seg gjøre så prøv kortet uten. Får du da målt spenningen over paddene kan du finne ut hvilken spenning evt ny mondensator må ha. Jeg ter vel en 1206 smd 16v 1uF ellernoe vil jeg tro....

Edit er ikke sikker den er større enn en 0805 heller?

FroBe
02/03/13, 17:03
Har du ikke loddebolt tilgjengelig kan du også feilsøke ved å skrape vekk plasten og skitt/smeltet plast av denne kondensatoren og måle med multimeter om det er kortslutning mellom de fortinnede endene.

Når Tore refererer til 0805 SMD snakker han om fysisk størrelse i tidels tommer, 0,08"x0,05" = 2mmx1,25mm. 1206 = 3,2mmx1,6mm.
http://en.wikipedia.org/wiki/Surface-mount_technology

Tore
02/03/13, 18:34
Blir fort litt uforståelig for andre når sivilingeniører prøver å forklare noe innet eget fagfelt... Ofte til de grader teoretisk også ;-)

Tor-Erik
03/03/13, 13:02
Står nok der får å stabilisere en spenning. Står trolig foran evt en regulator og trenger derfor litt størrelse for å takle en uregulert 12v. Se om du får demontert kondensatoren, lar det seg gjøre så prøv kortet uten. Får du da målt spenningen over paddene kan du finne ut hvilken spenning evt ny mondensator må ha. Jeg ter vel en 1206 smd 16v 1uF ellernoe vil jeg tro....

Edit er ikke sikker den er større enn en 0805 heller?

Heisann
Fint at det er noen som vet hva di snakker om her :-)

Mener du å bare legge en overligger så det går direkte, er det i såfall trygt for resten.

Det kan eg lodde på, men det må nå bare være for å teste iallefall.

Men hva da med irr'en på ic'e kretsen

Tore
03/03/13, 14:03
Heisann
Fint at det er noen som vet hva di snakker om her :-)

Mener du å bare legge en overligger så det går direkte, er det i såfall trygt for resten.

Det kan eg lodde på, men det må nå bare være for å teste iallefall.

Men hva da med irr'en på ic'e kretsen

Du må ikke legge en "overligger" på den defekte kondensatoren; disse kondensatorene brukes blant annet mellom + og jord på kretskortet for å filtrere/stabilisere spenningner. Når de ryker kortslutter de (og da mistyer man + spenningen). Det du kan gjøre er å koble den fra (lodde den ut) og se om kortet fungerer uten denne. Slik jeg ser det så er det ikke noe irr å bry seg om :-)

Om kortet fungerer uten kondensatoren så måler du spenningen over loddepunktene og noterer ned denne så får du noen til å lodde inn en ny kondensator og lakkere over loddepunktene med egnet lakk før du monterer det endelig i bilen. (Ta vare på den kondensatoren du tar ut i fall den kan brukes til å finne riktig verdi (står i mange tilfeller trykt på de om man studerer den i lupe).

Tore
04/03/13, 18:51
Beep beep. ?. Timeout alarm... Over 24 timer siden reply her nå... Så lang tid tar det da ikke å lodde ut en kondis og teste om det blir noen endring (eller bare ohme dioden).

Tor-Erik
07/03/13, 19:39
Beep beep. ?. Timeout alarm... Over 24 timer siden reply her nå... Så lang tid tar det da ikke å lodde ut en kondis og teste om det blir noen endring (eller bare ohme dioden).

Piip piip! hehe

Har vært så opptatt her og mangler tid, sikkert noe alle kjenner til også er det så kaldt ute

Tor

Tore
10/03/13, 18:50
Ohme kondansatoren mente jeg ;-) kjenner til dette med lite tid ja....

Tor-Erik
10/03/13, 18:54
Ohme kondansatoren mente jeg ;-) kjenner til dette med lite tid ja....

Må eg ikke lodde den av først?

Tore
10/03/13, 18:56
Kommer litt ann på hva som er ellers i kretsen, men i utgangspunktet kan du godt prøve å ohme den der den står. Om den viser kortsluttning så er den synderen...

Tor-Erik
11/03/13, 20:42
Kommer litt ann på hva som er ellers i kretsen, men i utgangspunktet kan du godt prøve å ohme den der den står. Om den viser kortsluttning så er den synderen...

Eg var ute hos Video & Camera Service idag og di målte kondis, det var ikke kortslutning i den.

Han kunne ta den inn og prøve å finne feil, men lovet ingen resultat. Dette ville koste meg minimum 550,- kr og vist han også skiftet deler så var time prisen der. Han kunne anta en 12 - 1500,- kr selv om ikke dette virket.

Det er helt sprøtt.

Selv er eg vant med vist eg selger en tjeneste så må det vises resultat og det gjelder vel alle firma.

Tor-Erik
17/03/13, 13:55
Et spørsmål til, her er bilde at boksen med dele nr på.
Er det noen som kan forklare meg hva nr eg skal ta hensyn til av de?

http://i1058.photobucket.com/albums/t414/Toremann/bilde1_zpsa7bdd2fd.jpg

Eg finner dette på bildatabasen.se
http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&post_id=21104318

Kan eg bruke den?

FroBe
17/03/13, 14:05
Vanskelig å si om de er kompatible siden de tre delenumrene (P/N) er forskjellig (både Volvos og produsentens).
Produsenten (103411) er den samme for begge modulene, men i følge serienummeret er din produsert i 2002 i uke 26, mens den i Sverige er produsert i 1999 i uke 36.