PDA

Vis full versjon : Bedre lys i 850, uten xenon?



Haukefer
11/01/13, 00:00
Hei. Synst lyset i 850en er meget dårlig. Hvor mange watt kan jeg putte i lykta? :-P Er sugen på å prøve 95w pæra til biltema, men har dårlig erfaring fra en tidligere gang på en annen bil,der smelta noe plastikk inni lykta pga varmen. Har og gode erfaringer med di pærene. Noen som har testa? Blir evt de gule pærene :-D har 55/60w nå.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Rockeren
11/01/13, 07:00
Tror ikke du skal prøve med noe sterkere enn 55watts pærer i originallykter. Det går hardt utover reflektorer og alt. Men jeg har vært veldig overrasket og fornøyd med resultatet etter å ha bytta til Osram Nightbreaker, eller andre typer "xenonlook" pærer.

hgnubel
11/01/13, 07:27
Jeg var veldig fornøyd med lyset fra GP Thunder 7500K i 850en jeg hadde. Eller, det kan jo alltid bli bedre men det ble hvitt og fint og jeg følte det gav meg bedre overblikk.

Vet ærlig talt ikke hvilke pærer som står i bilen jeg har nå..

Haukefer
11/01/13, 09:45
okei, kan jo testa ein av dei dåke nemte. Dei seie jo da at Osram Nightbreaker er meget oppegåande..

Robert H.
11/01/13, 10:52
Ville også målt spenningen på kontakten på pæra.
Dersom det er lavere spenning der enn på batteriet ville jeg montert et nytt rele til lyktene.
Osram nightbreaker på toppen så blir det gode greier.
Biltema har dette settet som jeg har hatt god erfaring med på US biler.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Belysning/Belysning-ovrig/Kabelsett-for-lyskaster-42680/

Erlend
11/01/13, 11:01
Jeg kan virkelig anbefale nightbreaker, har det i kjørelys, fjernlys og grøftelys :) kjempedeilige å kjøre med og så bra lys du kan få uten å bytte til xenon :)

hgnubel
11/01/13, 13:06
Jeg har hørt Nightbreaker har "dårlig levetid", men vet ikke helt hva vedkommende mente med det. Noen erfaringer på levetid her?

R-M-I
11/01/13, 14:21
Jeg har kjørt med mine nightbreaker en god stund.. ene settet holdt i 2 år.. det andre røk etter relativt kort tid :/ 4-5 mnd kanskje...
Litt rart i og med at pærene er grisedyre til vanlig..

todleif
11/01/13, 16:04
Eg køyrer ca 16 000km i året. Nightbreaker varer i ca 1 år i nærlysa mine. Har no Nightbreaker + som skal vare lenger.

Morgis
11/01/13, 16:24
95watts pærene til biltema er bare 40watt med ekstra varme og 4% ekstra lysutbytte..
ikke kjøp biltema pærer.. mulig det forklarer det dårlige lyset ditt pr dags dato ?
Prøv Philips Silverstar, eller osram nightbreaker. Disse lyser fint.

G.Jensen
11/01/13, 19:47
Prøvde biltema 100w pærer opp mot nightbreaker pærene på hver sin side, så ganske klar forskjell.
Biltema pærene blir det litt grønnaktig lys på, mens nightbreaker gir ett klart hvitt lys.
Dette var H4 pærer på en Volvo 850.
Har også prøvd GP thunder pærer fra dioder.no, fungerte fint mot snø og tørr asfalt men var bedritent på våt vei.(helt ubrukelig, men så bra ut)
Så har nå montert nightbreaker pærer i begge bilene her å godt fornøyd med lyset.

Haukefer
11/01/13, 22:13
Tror eg får gå for nightbreaker, Koss blir lyset om eg eventuelt folierer lyktene gule? :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

ThePlace
11/01/13, 23:05
Har også prøvd GP thunder pærer fra dioder.no, fungerte fint mot snø og tørr asfalt men var bedritent på våt vei.(helt ubrukelig, men så bra ut)
Så har nå montert nightbreaker pærer i begge bilene her å godt fornøyd med lyset.

Har samme erfaring med GP Thunder og Nightbreaker.
Kjører nå med Nightbreaker i nærlys og ettermontert xenon i fjernlys på V70, det gamle karroseriet.

ovlov86
12/01/13, 12:44
Jeg har hørt Nightbreaker har "dårlig levetid", men vet ikke helt hva vedkommende mente med det. Noen erfaringer på levetid her?

Har hatt 3 sett Nightbreaker og ingen av de holdt mer en 7-8 mnd. :p

Travellingman
12/01/13, 19:25
Hva er pris på disse nightbreaker pærene?

G.Jensen
12/01/13, 22:03
299 kronasjer på Torshov bilrekvisita, men ofte på tilbud til 199 kroner settet.

Torsen67
12/01/13, 23:50
Nightbreaker tåler ikke ujevn spenning i el-nettet. Er strømmen stabil så kan de vare eb stund.
Men vær obs på en ting. Begge de settene jeg har prøvd har røket med kun få timers mellomrom.

Christian
13/01/13, 02:36
Osram har kommet med en NightBreakerPlus, som skal gi samme lys men ha bedre levetid.
Har hatt tilsammen tre sett i hhv tre forskjellige biler, alle har holdt i godt over ett år. Syns det er konge pærer.

Haukefer
13/01/13, 11:13
Tror eg får gå for nightbreaker, Koss blir lyset om eg eventuelt folierer lyktene gule? :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

??

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Espen Hveding Nordgård
13/01/13, 11:22
Ikke bruk nightbreaker bak gul film... Det gir grønt lys, og det ser ikke bra ut :p
Anbefaler biltemas golden yellow pærer bak gul film :)

MadAss
13/01/13, 11:30
Mine Nightbreaker må jeg bytte en til to ganger i året. Dette skjedde etter at jeg monterte rele og fikk høyere spenning på pærene.
Men med det gode lyset jeg får ut av de, synes jeg de er vel verdt pengene! :)

Sent from my GT-I9100

Svirre
13/01/13, 11:40
Ville også målt spenningen på kontakten på pæra.
Dersom det er lavere spenning der enn på batteriet ville jeg montert et nytt rele til lyktene.
Osram nightbreaker på toppen så blir det gode greier.
Biltema har dette settet som jeg har hatt god erfaring med på US biler.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Belysning/Belysning-ovrig/Kabelsett-for-lyskaster-42680/

Er ganske normalt at det er lavere spenning ved pæra enn ved batteriet. Spenningsfall får man uansett. Om man har spenning i nærheten av 12v (+- 0,5v er best) så varer pæra lenger. Setter man på en dobbelt så stor pæra så må man ty til større leder for å oppnår samme spenningsfall som ved en 55w pære kontra 100w. Derfor oppleves ikke biltema pærene den ønskede effekten, men hvis man da la opp en ny krets med 2,5mm2 ledning, så er mye gjort!

MadAss
13/01/13, 12:06
Må si meg litt uenig med deg ang. høyere spenning - lenger levetid.

Jo høyere spenning du har på pæra, desto varmere blir den (bedre lys), og desto fortere brenner du tråden i pæra.

Men få biler i dag er ikke beregnet for sterkere pærer, da enkelte bilmerker kjører med 0,75 mm2 kabel.

Sent from my GT-I9100

MadAss
13/01/13, 12:09
Så nå at jeg misforstod litt det du skrev ;)

Sent from my GT-I9100

Svirre
13/01/13, 12:14
Så nå at jeg misforstod litt det du skrev ;)

Sent from my GT-I9100

Det er derfor det står 12v pære, og ikke 14v ;)

Erlend
13/01/13, 15:25
mine vanlige nightbreakere har jeg kjørt med i over 2 år nå uten at de har ryki, og jeg kjører mye.

Haukefer
13/01/13, 16:21
Hehe, Sopass :-P
Er dei pærene eg bruker no. Langlyset er bra, men nærlyset eg ikkje e heilt fornøyd me :-P

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Svirre
14/01/13, 17:09
Hehe, Sopass :-P
Er dei pærene eg bruker no. Langlyset er bra, men nærlyset eg ikkje e heilt fornøyd me :-P

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Nightbreaker i nærlyset? Hvis det er dårlig ville jeg sjekka om reflektorene er blitt dårlige.

Haukefer
14/01/13, 17:20
Hehe, Glømte å quote ene innlegget lengre oppe her :-P men mente biltema gold 60w pærene.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Svirre
14/01/13, 17:39
Da er jeg med ;) De er som vanlige glødepærer, desverre. Har 2 stk knallgule pærer fra eBay i kurvelysene, og de funker faktisk ganske bra! Har bestilt til hovedlys/nærlys også :)

Jack89
14/01/13, 19:59
Har hvite pærer å gul film, fungerer helt fint det på min S70 :-)

Hammervoll
14/01/13, 22:30
Bytta til Osram Nightbreaker Plus selv her en dag, hadde de i forrige bilen også, kan IKKE klage! :D

Svirre
14/01/13, 22:59
Var akkurat stad og invisterte i 55w xenon, er direkte skuffa. Det lyser vanvittig, men den er ikke så konsentrert som ved pærene jeg har fra før av. Er forøvrig NightBreaker det også. Og de gir bedre lys enn xenon-pærene! Blir nok å bytte til H1 pærer og et par 1000-metre gitt.

yearbogen
15/01/13, 10:40
Slutter meg til de gode erfraingene med soram nigthbreaker. Pleierå kjøpe disse på ebay, og har ingen ting å usette på forholdet mellom pris/lys/levetid.
Det er desverre ingen tvil om at orginallyktene mine har sett sine glansdager. Vurderer derfor å gå til innkjøp av nye, men antar dette fort vil koste 4-5000 dersom man vil handle orginale lykter.
Jeg ser scstyling selger et rimelig alternativ med orginalt utseende (http://www.scstyling.no/stralkastare-volvo-850-p-4956-c-6156.aspx), noen som har erfaring med disse? Godt lys? kvalitet/holdbarhet?

ovlov86
15/01/13, 11:11
Var akkurat stad og invisterte i 55w xenon, er direkte skuffa. Det lyser vanvittig, men den er ikke så konsentrert som ved pærene jeg har fra før av. Er forøvrig NightBreaker det også. Og de gir bedre lys enn xenon-pærene! Blir nok å bytte til H1 pærer og et par 1000-metre gitt.

Må være første gang i verdenshistorien at halogen er bedre enn xenon. :-p

Sent from my GT-N7100

Tore
15/01/13, 12:42
Slutter meg til de gode erfraingene med soram nigthbreaker. Pleierå kjøpe disse på ebay, og har ingen ting å usette på forholdet mellom pris/lys/levetid.
Osram-kopi fra Kina? :p

yearbogen
15/01/13, 12:55
Osram-kopi fra Kina? :p

Nei, var nok høyrehånda som skrev litt senere enn venstre :)

Svirre
15/01/13, 16:42
Nei, var nok høyrehånda som skrev litt senere enn venstre :)

Godt sagt ;)

Nei, er ikke no soram, men skikkelig Osram ;) T.o.m pærene fra eBay lyste bedre...mulig det har noe med plasseringa av lyspunktet i pæra og gjøre, men syns det rett og slett vart dårlig.