PDA

Vis full versjon : Spørsmål til dere som har havarert automatkasse, i hovedsak geartronic



Børge Vikebø
10/01/13, 23:07
Jeg lurer på om dere som har hatt havari på kassen deres kan fortelle meg hvordan det utartet seg.

Slurte den unormalt, hvordan girte den etc? Lyder under kjøring?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg har fått en lyd i min V70 som høres ut som hjullager, men jeg byttet det ene fra den siden lyden høres ut å komme fra. Lyden er der fremdeles, følger farten til bilen. Tappet olje og ikke funnet spon på magnet/tappeplugg. Flushet kassen i samme rennet, lyden er der fremdeles. Mest fremtredende i 60-80-60, men kassen girer tilnærmet optimalt (må resette adapsjon etter flushing) og slurer ikke unormalt utfra hva jeg merker. Mulig det kan være diffrentialen som støyer, eller kan hjullager fra høyre side forplante lyd/vibrasjon mot girkassen gjennom drivakselen samtidig som lyden ikke er særlig hørbar i fart under 40, og heller ikke kan kjenne "rumling" gjennom fjærbein under rotasjon av hjul...

Christian
10/01/13, 23:09
Ville uansett begynt med det andre hjullageret, da det er enklest/billigst. :p For å utelukke.
Også er det vel et lager på akselen som går til høyrehjulet.

Torsen67
10/01/13, 23:26
Er det ikke slik at senter på felgen blir varm når hjullager er gåent?

TommyG
11/01/13, 07:08
Hørte ikke noe ulyder under kjøring på min. Men f.eks når jeg kjørte inn i en rundkjøring og slapp gassen. Når jeg på veg ut igjen av rundkjøringen gav gass, så reagerte ikke kassen med en gang, for så å smelle i gir uten noen sluring

Sent from my XT910 using Tapatalk 2

hgnubel
11/01/13, 07:22
Du har vel kanskje også et støttelager på høyre drivaksel som kan rumle?

Havariet mitt gav lite lyd fra seg, bortsett fra at girene i perioder nå mot slutten forsvant slik at motoren ruset seg før jeg rakk slippe gassen... Og så sluret det og rykket, og ikke minst feilkoder på kassen.

Symptomene den hadde i litt lengre tid (mer enn siste uken før havari) var forsinket rykk da den ble satt i D, tydeligst ved varm kasse. Og rykk ved nedgiring 4-3, dette arter seg omtrent som at hvis du tenker deg at fart, motbakke og pådrag tilsier at NÅ skal den bytte, men så skjer det ingenting (fortsetter i 4. og seigdrar) før den smeller ned i 3. med et skikkelig rykk etter et-to sekunder.

Mikael
11/01/13, 11:17
Jeg ville byttet hjullager på andre siden.
Jeg har blitt lurt på den lyden der mange ganger før, bytter lageret jeg tror lyden kommer fra, og virker mest logisk, men så er det egentlig andre siden.

Torsen67
11/01/13, 11:31
Hørte ikke noe ulyder under kjøring på min. Men f.eks når jeg kjørte inn i en rundkjøring og slapp gassen. Når jeg på veg ut igjen av rundkjøringen gav gass, så reagerte ikke kassen med en gang, for så å smelle i gir uten noen sluring

Sent from my XT910 using Tapatalk 2

Og etter dette så havarerte kassa? Min kasse har vært på RATS og fått nytt ventilhus samt blitt flushet. Men jeg kjenner også at den tar hardt og brått ut av feks rundkjøringer. Har byttet momentstag og øvre motorfeste. Bortsett ifra dette, så girer den silkemykt.

Børge Vikebø
11/01/13, 12:52
Skal forsøke å bytte lageret på høyre side til kvelden. Så får vi se om det blir endring etter dette. Pleier normalt sett ha god kontroll på hvor lyder kommer fra, sjelden at jeg bommer når jeg feilsøker slike lyder på Toyotaene på jobb (men så har de kanskje "kjipere" lagre :P )

Det er ikke umulig at det kan være støttelageret som du sier Christian, dette fikk jeg ikke sjekket godt opp i går kveld når jeg flushet kassen. Jeg tvangskjørte den i 3 gir slik at den lå på rundt 40 km/t uten at det støyet noe jeg reagerte på, men så dro den mest på venstre side og høyre roterte med sen hastighet. Klarte vel egentlig ikke å høre tydelige lyder fra kassen heller, litt vil den jo lage (lyd som du hører med skrujern mot kassen, men de skal jo være der...)

Får se om det støttelageret kan skaffes løst evt..

TommyG
11/01/13, 12:53
Og etter dette så havarerte kassa? Min kasse har vært på RATS og fått nytt ventilhus samt blitt flushet. Men jeg kjenner også at den tar hardt og brått ut av feks rundkjøringer. Har byttet momentstag og øvre motorfeste. Bortsett ifra dette, så girer den silkemykt.

Jeg valgte å kjøre den til sverige mens den ennå gikk, og byttet girkasse hos en volvoforhandler der.

Sent from my XT910 using Tapatalk 2

Tore
11/01/13, 12:59
Jeg ville sjekket støttelageret på høyre drivaksel :-)

Mindre sannsynlige kilder kan være selve drivknuten som romler, bærebruforinger (slik at det ligger inntill og romler med dette vil normalt gi mer klakking i humper enn romling i fart, motoroppheng/lager/feste osv...

De fleste automathavari jeg har hørt om på disse innbefatter heller tvilsom giring og sluring/rykking.

hgnubel
11/01/13, 13:32
Christian var raskere enn meg med å nevne støttelageret ja :)

Men geartronic sier du Vikebø, det er vel AW55-50 bare med smartere TCM/PNP-switch enn i min slik at du kan kjøre "manuelt"? Eller jeg nekter ikke for at det heter geartronic, men det jeg ville frem til var at jeg tror du har mye samme kassen som meg. Ville nevne at dårlig kjøling og overoppheting var på toppen av listen til han jeg snakker med hos www.automatgear.no når det gjaldt årsaker til havari på disse kassene i Volvo.

Om ikke volvo har ekstra oljekjøler originalt til P2-bilene (som de har til P80) så går det alltids an å få koblet en uoriginal kjøler i serie med den i radiatoren. Kjenner på lommeboken at akkurat dette med ekstra oljekjøler er noe jeg kommer til å snakke varmt om i en tid fremover :p

Christian
11/01/13, 13:56
Det finns til P2, mener den er å finne under S80/XC90 med V8.

Børge Vikebø
11/01/13, 14:07
AW55-51 heter vel kassen. Ekstra oljekjøler kommer etterhvert da bilen skal dra cv i ny og ne. Skal ha ny adapsjon på den når jeg har funnet ut av lyden, for den hverken slurer eller girer unormalt

hgnubel
11/01/13, 14:17
Sånn i følge Vida ser det ikke ut som støttelageret er løst nei, det er bare holderen som er løs og lageret ser ut som det følger akslingen. Men sjekk med volvo, mulig de har en løsning jeg ikke ser.


(om oljekjøler:)


Det finns til P2, mener den er å finne under S80/XC90 med V8.

S80 P2 kom aldri med V8 såvidt jeg vet, men XC90 har et kit med ekstra oljekjøler som har partnr 30792717 for TF-80SC kassen levert med V8, og partnr 8685834 for AW55-50. Vet ikke hvor bra denne passer på andre modeller, men det kan man sikkert finne ut :)

Er bare slanger og eventuelt koblinger mot kassen som er forskjellig mellom de to kitene, selve kjøleren er den samme: 30741490.

Edit: Mange på bildelsbasen.se: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=3&query=30741490 :)

hgnubel
11/01/13, 14:23
AW55-51 heter vel kassen. Ekstra oljekjøler kommer etterhvert da bilen skal dra cv i ny og ne. Skal ha ny adapsjon på den når jeg har funnet ut av lyden, for den hverken slurer eller girer unormalt

Mener jeg fant ut at AW55-50 er for FWD og AW55-51 er for AWD, men AW55-50 brukes som en slags fellesnavn trur eg.

Gi en lyd hvis du ikke har god tilgang på å få resatt adapsjon selv. Det fikser jeg ganske kjapt, så er det bare å kjøre noen minutter etter anvisningene, og ferdig :)

Christian
11/01/13, 14:50
Sånn i følge Vida ser det ikke ut som støttelageret er løst nei, det er bare holderen som er løs og lageret ser ut som det følger akslingen. Men sjekk med volvo, mulig de har en løsning jeg ikke ser.


(om oljekjøler: )



S80 P2 kom aldri med V8 såvidt jeg vet, men XC90 har et kit med ekstra oljekjøler som har partnr 30792717 for TF-80SC kassen levert med V8, og partnr 8685834 for AW55-50. Vet ikke hvor bra denne passer på andre modeller, men det kan man sikkert finne ut :)

Er bare slanger og eventuelt koblinger mot kassen som er forskjellig mellom de to kitene, selve kjøleren er den samme: 30741490.

Edit: Mange på bildelsbasen.se: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=3&query=30741490 :)

Hmm, kan det være T6 som hadde den da? Mente det fantes et kit til S80, men det er nok bare XC90 jeg tenker på. XC90 er vel P2?
Minnes å huske bl.a. Locked har montert en sånn kjøler på V70'en sin.

locked
11/01/13, 20:08
men XC90 har et kit med ekstra oljekjøler som har partnr 30792717 for TF-80SC kassen levert med V8 Vet ikke hvor bra denne passer på andre modeller, men det kan man sikkert finne ut :)
:)
Passa heilt OK på min V70 D5 AWD med TF-80SC kasse. Litt knot å feste kjølaren men den gjekk ok på plass og røra/slanga passa.

Mi kasse begynte å ruse opp i mellom giringa fra 2-3gir og fra 4-5gir. Den gjekk liksom i fri sånn at motoren rusa kraftig opp før den mildt sagt gjekk i neste gir med et brak. Bilen nærmast hoppa når den gjekk i gir.

Så fekk eg ny kasse, levert av Volvo til 55000kr og den har også sine svakhetar sjølv om at volvo ikkje vil innrømme det. Den girar dårleg fra 2. til 3. gir (ukomfortabelt) og fra 5. til 4. (ukomfortabelt) samt at veksling mellom N. og R. gir et kraftig rykk i bilen. Frå N. til D. er den heilt grei.

Forbanna helvettes asiatjævlar som har produsert desse kassene...


Edit: Det som gjorde det vanskeleg å feste kjølaren var at holbildet stemde ikkje heilt perfekt samt at det var noko plastleamikk rundt radiatoren som eg måtte sage hakk i for å få plass til slangane. Kunne sikkert kjøpt akkurat desse delane til XC90 og fått noko som passa utan at eg studerte nærmare på det :)

TommyG
11/01/13, 20:26
Så fekk eg ny kasse, levert av Volvo til 55000kr og den har også sine svakhetar sjølv om at volvo ikkje vil innrømme det. Den girar dårleg fra 2. til 3. gir (ukomfortabelt) og fra 5. til 4. (ukomfortabelt) samt at veksling mellom N. og R. gir et kraftig rykk i bilen. Frå N. til D. er den heilt grei.


De tingene du nevner her høres jo ut som momentstagene. Har du byttet dem etter at du fikk ny kasse?
De får jo litt juling av den deffekte kassen. Volvo i Sverige byttet ikke disse når de byttet min kasse. Etter at jeg skiftet dem selv ble min helt fin :)

Det nederste mitt var ikke så lett å se at var gåent før jeg plukket det av

Og husk å bruke originale, og ikke disse polyamidsakene som er mye hardere. Det øvre har vel Volvo en nyere utgave og som er firkantet i gummiforingen i stedet for det gammel som var rundt

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2

FroBe
11/01/13, 21:13
Er det ikke slik at senter på felgen blir varm når hjullager er gåent?

Hos meg var det kun lyden når bilen var i fart som røpet at bakhulslageret var dårlig.
Jeg sjekket temperatur både med hånden og termokamera uten å finne forskjeller, og prøvde å rotere hjulene for hånd mens jeg lyttet på lagrene med stetoskop uten at jeg klarte å lokalisere det dårlige lageret.
Til slutt lå jeg i bagasjerommet mens kona kjørte, da klarte jeg å lytte meg frem til hvilket hjullager som var problemet.

locked
11/01/13, 21:46
De tingene du nevner her høres jo ut som momentstagene. Har du byttet dem etter at du fikk ny kasse?De får jo litt juling av den deffekte kassen. Volvo i Sverige byttet ikke disse når de byttet min kasse. Etter at jeg skiftet dem selv ble min helt fin :)Det nederste mitt var ikke så lett å se at var gåent før jeg plukket det avOg husk å bruke originale, og ikke disse polyamidsakene som er mye hardere. Det øvre har vel Volvo en nyere utgave og som er firkantet i gummiforingen i stedet for det gammel som var rundtSent from my Nexus 7 using Tapatalk 2Eg har skifta ALLE gummioppheng til motor/gir etter girkassebytte. Volvo orginal til latterleg mangen tusen til sammen.

TommyG
11/01/13, 21:54
Eg har skifta ALLE gummioppheng til motor/gir etter girkassebytte. Volvo orginal til latterleg mangen tusen til sammen.

Sikter du da kanskje til at den girer litt "hardere" når den er kald? Det gjør i så fall min og.

Rykk fra n til r har ikke min. Det er ikke tilfeldigvis når du kjører framover, stopper og er kjapp i revers? Det skulle gjerne klare å lage rykk.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2

locked
11/01/13, 21:58
Sikter du da kanskje til at den girer litt "hardere" når den er kald? Det gjør i så fall min og.

Rykk fra n til r har ikke min. Det er ikke tilfeldigvis når du kjører framover, stopper og er kjapp i revers? Det skulle gjerne klare å lage rykk.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Det er såklart verst når den er kald, men den er ikkje god når den er varm heller. Når eg har køyrt veldig langt med tilhengar så kjem den seg, dels pga. høgare oljetemperatur samt at det er større masse som skal rykkast i og så er det meir belastning slik at den girar på litt høgare turtall kanskje. Med 1800kg på kroken girar den som varm kniv i smør etter landevegsøyring.

Den rykkar frå N til R uansett kor forsiktig eg er. Og uansett kor mangen ganga eg gjere det etterkvarandre.

Det må bli ny girkasse eller ny bil for eg er jævla lei heile faenskapet..

Børge Vikebø
11/01/13, 22:41
Setter over det brukte lageret fra venstre side på høyre side som et ledd i feilsøkingen i morgen. Skulle det vise seg å hjelpe så bestiller jeg nytt og skifter det på neste hobbykveld på jobb, ryggen liker ikke å skru uten slikt egentlig ;)

Har heller ikke hørt om andre som har hatt defekte lagre i diff eller utgående aksel på girkasse, så jeg utelukker nesten den egentlig...

hgnubel
11/01/13, 23:34
Det må bli ny girkasse eller ny bil for eg er jævla lei heile faenskapet..

Hvor langt har den nye kassen gått nå? Det høres jo helt absurd ut at en ny kasse skal oppføre seg sånn.

locked
12/01/13, 07:24
Hvor langt har den nye kassen gått nå? Det høres jo helt absurd ut at en ny kasse skal oppføre seg sånn.
Litt usikker, rundt 50 000,men den har vore like dårleg sidan 0km :-(

Børge Vikebø
12/01/13, 16:36
Uansett, det later til at feilen har blitt funnet.

Ved hjelp av et ekstra sett ører som hører så er feilen funnet i høyre hjullager, lyden endret karakter i sving. Dette blir bestillt over helgen, og får heller kjøre litt 245 noen dager :D

TommyG
12/01/13, 18:22
Godt det var så enkelt :)

Sent from my XT910 using Tapatalk 2

Børge Vikebø
14/01/13, 21:33
Hjullager byttet, problemet løst :D :D

Børge Vikebø
18/01/13, 22:16
Mener jeg fant ut at AW55-50 er for FWD og AW55-51 er for AWD, men AW55-50 brukes som en slags fellesnavn trur eg.

Gi en lyd hvis du ikke har god tilgang på å få resatt adapsjon selv. Det fikser jeg ganske kjapt, så er det bare å kjøre noen minutter etter anvisningene, og ferdig :)

Si når det passer, og gjerne om du vil ha en slant for det og, adapsjonen skal jo vel resettes etter oljeskift. Volvo tar seg vel overbetalt for dette..

hgnubel
18/01/13, 22:32
Det er fort gjort en kveld hvis du skal til denne siden av byen en dag, etter kl 18. Bare å gi en lyd eller vi kan avtale en kveld?

Skal ikke ha noe for det, du kan heller kanskje hjelpe meg med å få en ok pris på ATF-olje fra Toyota en gang jeg skal flushe :) Mener Toyota T-IV er samme JWS3389-oljen som automatkassene våre vil ha..

Børge Vikebø
18/01/13, 23:18
Jepp. Er den olja jeg har på nå :) Så sålenge jeg fremdeles jobber der så skal vi ordne det, eller så ordner vi det gjennom andre bakveier ;)

Jeg gir deg en lyd via forumet en dag jeg ser jeg kan rydde plass i kalenderen, så ser vi om det passer!

Tuborgexport
19/01/13, 09:35
Litt nyskjerrig…… Hva ligger koster det og skifte kasse i Norge/Sverige?

TommyG
19/01/13, 11:01
I Norge skulle de vel ha rundt 55 lapper for gearkasse bytte mener jeg å huske.

I Sverige betalte jeg 40 lapper inkludert hoved service som Frydenbø skulle ha 8500 for

Tuborgexport
19/01/13, 11:07
Er det for Gear-tronic? Hva ligger da den "enkle" kassa på?

TommyG
19/01/13, 11:10
Ikke geartronic, men det er vel samme kassen?

hgnubel
19/01/13, 11:35
5-trinns geartronic frem til og med 2005 skal være samme kassen ja, AW55-50. Skal stå på en metallplate ikke så langt fra peilepinnen, bør ikke være umulig å se bare ved å åpne panseret (og kanskje tørke bort gammel drit :) ).

På min med gamle typen karosseri må jeg av med røret som fører luft inn i luftfilterboksen for å se denne veldig tydelig, men er vel en litt annen patent på nyere karosseriet.

gaupe
19/01/13, 12:20
Trur det kom eit skifte på 04 modellen. Trur kassa fortsatt er med, fina fortsatt P2 med 2,5t

TommyG
19/01/13, 13:00
Trur det kom eit skifte på 04 modellen. Trur kassa fortsatt er med, fina fortsatt P2 med 2,5t

Du mener det kom en ny kasse i 04?

gaupe
19/01/13, 13:39
Du mener det kom en ny kasse i 04?

Meiner at det skal vere ei oppdatering der ja. I den 04 s80 awden eg hadde, var kassa knapt til å kjenne igjen, i forhold til den som står i 00 R AWDen, og dette skal jo vere like kasser. Den kassa er ein av dei beste kasser eg har brukt.

TommyG
19/01/13, 21:32
Meiner at det skal vere ei oppdatering der ja. I den 04 s80 awden eg hadde, var kassa knapt til å kjenne igjen, i forhold til den som står i 00 R AWDen, og dette skal jo vere like kasser. Den kassa er ein av dei beste kasser eg har brukt.

Greit å vite til neste gang jeg skal ha ny bil :)

hgnubel
19/01/13, 21:51
Meiner at det skal vere ei oppdatering der ja. I den 04 s80 awden eg hadde, var kassa knapt til å kjenne igjen, i forhold til den som står i 00 R AWDen, og dette skal jo vere like kasser. Den kassa er ein av dei beste kasser eg har brukt.

Vet ikke helt hva det innebærer, men partnr på kassen er 8251819 tom. 2004, 8251840 i 2005, og 36000840 i 2006... så det er noe snusk der ja.

Tilsvarende for 2000 V70R AWD er 8601955. For sikkerhets skyld er det helt andre partnummer på tilsvarende kasser i V70N AWD... og da er det sikkert forskjellige partnr på alle bilene. Men alt er "AW55-50" (eller mer presist AW55-51 som er AWD-kassen).

Jeg trodde egentlig det ville vært kostnadseffektivt å ha én kasse med ett partnr og heller ha forskjellene i software i TCM, og eventuelt nye revisjoner av kassen fra Asin på tvers av alle modeller, men Volvo har vel klart seg relativt bra så de har kanskje en grunn til å gjøre det slik.

TommyG
19/01/13, 22:02
Fikk v70 awd og xc70 (regner med de har samme betegnelse på kassen) også nye part nummer i 2005 og 2006?

hgnubel
19/01/13, 23:05
Fikk v70 awd og xc70 (regner med de har samme betegnelse på kassen) også nye part nummer i 2005 og 2006?

Ikke like lett å lese på V70 AWD og XC70 siden det går på chassisnr, men det er mye bytter av nr...

V70 AWD: CH -24612, CH 24613-26212, CH 26213-125531, CH 125532-
XC70: CH -1722999, CH 173000-195852, CH 195853-

Alt dette kom opp på 2005-modeller, men mistenker at det strekker seg over flere modellår. Og så er det forskjellig partnr på girkassen mellom forskjellige motorer. Jeg tror ikke jeg orker se flere partnr på en stund nå... :p

TommyG
19/01/13, 23:27
Jaja... Menne... Det der var jo fullstendig oppklarende...

hgnubel
19/01/13, 23:46
Jaja... Menne... Det der var jo fullstendig oppklarende...

Bare hyggelig å kunne hjelpe... :rolleyes:

gaupe
19/01/13, 23:52
Partnr seier berre at dei ikkje er identiske, forskjellane kan vere minimale likevel.

TommyG
20/01/13, 03:24
Bare hyggelig å kunne hjelpe... :rolleyes:

Takker masse for hjelpen din. Forvirret av alle artikkelbyttene til volvo

hgnubel
20/01/13, 08:40
Partnr seier berre at dei ikkje er identiske, forskjellane kan vere minimale likevel.

Slik som caliper/holder foran på V70, alt delelager kan se er at den nye caliperen "ikke passer" på den gamle holderen, når all praktisk forskjell er at glideboltene har fått torx-spor i steden for sekskant...