PDA

Vis full versjon : Klokke og temp klikker når grøftelys blir skrudd på hjelp



Turbovogn850
09/01/13, 21:27
Har noe problemer med tempen og klokka når grøftelysene blir skrudd på, da må man skru motoren av og på. Noen som har forslag til hva det kan være?

Bilde vedlagthttp://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/509.jpg

brynna
09/01/13, 22:49
Sjekk sikringer. Har hatt noen unormale og ulogiske feil i min caravelle da en sikring (som jeg ikke skjønner er til noe... umerket i sikringsboks) gir slike feil du nevner.
Tror det er en sammenkobling av ledningsgater som jeg regner med har en logisk forklaring. (Har ikke skjønt det jeg enda:D)

Vedr. klikking... er det nok relè hvis det kommer fra området rundt sikringsboks

Turbovogn850
09/01/13, 22:57
Sjekk sikringer. Har hatt noen unormale og ulogiske feil i min caravelle da en sikring (som jeg ikke skjønner er til noe... umerket i sikringsboks) gir slike feil du nevner.
Tror det er en sammenkobling av ledningsgater som jeg regner med har en logisk forklaring. (Har ikke skjønt det jeg enda:D)

Vedr. klikking... er det nok relè hvis det kommer fra området rundt sikringsboks

Okei, ja det kunne jo vært litt logisk det!
Men hvis dette forårsaker dette og sikringen ikke har gått, da burde jeg vel se bort i fra dette?

Men tenkte litt på dette da, har nylig koblet xenon i grøftelysene, kanskje det lager noe kødd med bryteren?
Mulig jeg kobler det over relé for og se om det ble noe forskjell :)

brynna
09/01/13, 23:18
Okei, ja det kunne jo vært litt logisk det!
Men hvis dette forårsaker dette og sikringen ikke har gått, da burde jeg vel se bort i fra dette?

Men tenkte litt på dette da, har nylig koblet xenon i grøftelysene, kanskje det lager noe kødd med bryteren?
Mulig jeg kobler det over relé for og se om det ble noe forskjell :)

Søker du litt i forumet vedr xenon er det flere som har fått rare symptomer etter xenon montering. Kan være en grei start å koble via relè

Videre feilsøking... hvis dette ikke fører til løsning, får nok andre som har mer peiling på elektrisk enn meg ta over:o

Turbovogn850
09/01/13, 23:22
Får koble over relè når jeg får tid da, takk for svar :)
Tror det er dette xenon styret som gjør at bryteren henger litt etter mulig balastene som gjør det.
Man ser at lyset til bryteren lyser i et par sekunder etter man har trykket på den :(

1987_Turbo745
10/01/13, 16:31
jeg hadde koblet ett relè på hver ballast og ta styrestrøm fra den orginal relèt til grøftelysene. da får ballastene mere strøm en det orginele relèt hadde greid. HUSK! xenon krever mye strøm:D

Turbovogn850
10/01/13, 16:35
jeg hadde koblet ett relè på hver ballast og ta styrestrøm fra den orginal relèt til grøftelysene. da får ballastene mere strøm en det orginele relèt hadde greid. HUSK! xenon krever mye strøm:D

Okei, tror det har noe med xenon'n å gjøre. Den oppførte seg ikke sånn når det ikke var xenon, men hvorfor skulle akkurat denne her bli noe tull med da, grøftelyset har vel ikke noe å gjøre med speedometeret?

Vet du hvor reléet til grøftelysene er, og eventuelt hvilken kabel man skal ta strømmen i fra? Bilder? :)

TheStig
10/01/13, 16:48
Jeg mistenker at det som skjer er at strømmen til klokka brytes idet du slår på xenonlysene. For når jeg bytta ut klokka i min bil til kjørecomputer så trodde jeg først computeren var gåen, displayet så akkurat sånn ut i en god stund før det ble normalt. Og dette gjentok seg hver gang jeg trakk ut kontakten til computeren og satte den inn igjen..

Det har nok en sammenheng med det sjokket ballasten skaper idet den skal tenne pærene.

Turbovogn850
10/01/13, 16:51
Aha!
Den var ny :)
Men hvordan burde jeg legge det opp for å ikke ha det sjokke?

TheStig
10/01/13, 16:54
Det burde vel muligens fikse seg med bruk av et rele tenker jeg.

Turbovogn850
10/01/13, 16:56
Og da bruker jeg de originale kablene fra før?
Da er det jo total 2 relé for å slå på to ballaster, tror det skal funke :)
Takk for hjelp, roper ut hvis det ikke går ;)

TheStig
10/01/13, 17:01
Det kan funke. Det er ikke så mye finelektronikk i 850 som i nyere biler, men tror klokka er litt følsom for elsjokk. Et rele pr ballast kan ta den verste støyten muligens.

Turbovogn850
10/01/13, 17:07
Jaokei, men fikk med et relésett med xenonkittet, hvordan er det og få lagt opp et relé sett til?

TheStig
10/01/13, 17:25
Jaokei, men fikk med et relésett med xenonkittet, hvordan er det og få lagt opp et relé sett til?

Hmm, hvis du allerede har et relesett på ballastene så burde jo det holde egentlig.
Du tar kun styrestrøm fra grøftelysene og hovedstrømmen til ballastene rett fra batteriet vel? Med et rele mellom der pr ballast så burde ikke klokka gå bananas, med mindre det går overslag fra xenonkablene dine over i noen andre ledninger som klokka kan reagere på.

TheStig
10/01/13, 17:28
Kanskje du har en jordingsfeil et sted?!

Turbovogn850
10/01/13, 17:47
Nei, vær så snill og ikke si jeg har det!
Det har jeg hatt nok problemer for å si det sånn! :(
Men neida, har ikke koblet noe relé enda, på noen av ballastene :)
Kobler dette og ser hvordan det går

1987_Turbo745
10/01/13, 18:17
http://forum.vccn.no/showthread.php?744-850-El-sentral-Sikringsboks

JK91
10/01/13, 19:23
Har samme problem med klokke etter at jeg monterte xenon i fjernlys... Det skjer riktig nok ikke hver gang jeg bruker fjernlysa....men innimellom... så er nok ganske sikkert at xenonkitet som er årsaken :) Venter spent på en oppdateringspost fra deg etter du har fått satt inn relè :)
Jeg må forresten ikke stoppe motoren for at det skal restarte....det ordner seg selv etter kort tid... må bare stille klokka hver gang det skjer... litt plagsomt ^^

ovlov86
12/01/13, 12:47
Er antagelig ballasten som gir elektronikken i bilen et sjokk når den tenner pæra. Var sånn i forrige bilen min og. Løste det med hjemmemekk, pakka ballasten inn i masse aluminiumsfolie. :p

TheStig
12/01/13, 13:01
Er antagelig ballasten som gir elektronikken i bilen et sjokk når den tenner pæra. Var sånn i forrige bilen min og. Løste det med hjemmemekk, pakka ballasten inn i masse aluminiumsfolie. :p

Ja, det er akkurat noe sånt som skjer, og klokka er sikkert meget følsom for slike elsjokk. Aluminiumsfolie var ikke dumt, det funker sikkert som fjell for å isolere unna overslaget. ;)

brynna
12/01/13, 13:11
Ballasten er ikke montert nært ECU kassen?? Hvis...kan det være en idè å flytte den unna

ovlov86
12/01/13, 13:21
Ballasten er ikke montert nært ECU kassen?? Hvis...kan det være en idè å flytte den unna

Absolutt.

Turbovogn850
12/01/13, 14:30
Takk for forslag folkens :)
Har ikke fått tid til å gjøre noe med dette. Men har først og fremst tenkt til å koble det over relé, men ECU-boks, hva er det?

TheStig
12/01/13, 14:31
Electronic Control Unit regner jeg med..

Turbovogn850
12/01/13, 14:33
Electronic Control Unit regner jeg med..

Aha :-)
Hvor ligger denne?

Har lagt den ene ballasten stripsa på det ene grøftelyset og den andre lagt pent på venstre førersiden under blinklyset

TheStig
12/01/13, 14:44
På høyre side i motorrommet, rett ved kjøleveskebeholderen ser du en svart boks. Det er ECU'n. ;)

Turbovogn850
12/01/13, 14:47
Der har vi nok problemet :-)

TheStig
12/01/13, 14:49
Der har vi nok problemet :-)

Du får se over litt, passe på så det ikke oppstår kontakt mellom ballast og den boksen der på noe vis. Og tipset om å pakke inn ballasten i alufolie syns jeg heller ikke var dumt. Håper det fikser seg da. :)

Turbovogn850
12/01/13, 14:54
Okei, får se om noe av dette funker da :-)

Men beste plassering av ballastene, vet du hvor det kan være?

TheStig
12/01/13, 15:25
Okei, får se om noe av dette funker da :-)

Men beste plassering av ballastene, vet du hvor det kan være?

Jeg ville satt den et sted hvor den ikke kommer i kontakt med andre ledninger, skjermet for søl og skitt iallfall..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Turbovogn850
12/01/13, 15:28
Skjønner!

Ballastene er vanntette da ;)
Men gidder liksom ikke å legge de så de garantert får vann på seg da ;p

TheStig
12/01/13, 15:47
Jeg har aldri montert xenon i Volvo før, så jeg har liksom aldri sett etter steder hvor det kan være aktuellt å sette ballastene heller. Men når jeg hadde montert xenon i Mercedesen så skrudde jeg dem rett i rammevangen på hver side av motoren. De ballastene hadde en sånn metallholder som man kunne skru fast. Og jeg hadde aldri noen problemer med xenonlysene i Merca iallfall.
Hadde xenon i 3 tusenmetringer også, og de ballastene stripset jeg bare fast i hulrommet mellom radiatoren og grillen.

Men når elektronikken kødder så må man bare prøve seg litt fram tror jeg, det tyder jo på at plassen de står nå ikke er best egnet. Kanskje holder det å pakke inn ballasten litt for å slippe problemet.

Turbovogn850
15/01/13, 17:03
Har tenkt litt på dette problemet, men ikke funnet en løsning enda...
Men jeg fikk med et relè-sett til to ballaster, hvordan har det seg?
Er det bare for en ballast da, kanskje for å dempe det elektrosjokket, med å bare tenne èn og ikke to?

ovlov86
15/01/13, 22:08
Det sjokket er nok på en måte elektromagnetisk strålingfra ballasten. Så hjelper lite med relè skulle en tro...

TheStig
17/01/13, 10:23
Jeg tenkte først på det store strømtrekket ballasten skaper ved tenning av kald pære, at det kanskje slo ut klokka hvis det var innen samme krets på noe vis. Men tror nå mer på teorien til ovlov86, at det rett og slett er et statisk sjokk fra ballasten som slår ut klokka. For ballasten blir så kraftig elektrisk ladet at den skaper et kraftfelt som klokka ikke tåler, spesiellt når pæra er kald og krever maks spenning for å tenne. Så skjerming med alufolie tror jeg burde funke..

TheStig
17/01/13, 10:37
Har tenkt litt på dette problemet, men ikke funnet en løsning enda...
Men jeg fikk med et relè-sett til to ballaster, hvordan har det seg?
Er det bare for en ballast da, kanskje for å dempe det elektrosjokket, med å bare tenne èn og ikke to?


På det xenonkitet jeg hadde så var det en ferdig kontakt som passet til ene pærekontakten i bilen, denne koblet jeg til venstre hovedlyspære. Eller ikke til pæra men til kontakten som skulle stått på pæra rettere sagt.. (Merce 124)
Så var det 2 ballaster som var koblet via denne kontakten med en forgreining fra venstre til høyre via et rele som hadde en lang hovedstrømkabel for seg selv. Denne kobles rett på batteriet, og ballastene henter strøm fra denne kabelen via releet når de får styrestrøm (impuls) fra pærekontakten og via releet. Hver ballast hadde i tillegg egen jording mener jeg å huske. Og jeg mener også å huske at denne jordingen var ekstremt viktig at den var skikkelig god, for jeg sleit med at ene ballasten ikke ville tenne i starten. Og fant ut at jordingskabelen hadde litt skitt på anleggsflaten, så her måtte det gjøres rent til stålet og en skikkelig skrue til. Så jeg fant det best egnet å sette jordingen rett i ramma på bilen, da funket kitet perfekt.

Turbovogn850
22/01/13, 18:43
På det xenonkitet jeg hadde så var det en ferdig kontakt som passet til ene pærekontakten i bilen, denne koblet jeg til venstre hovedlyspære. Eller ikke til pæra men til kontakten som skulle stått på pæra rettere sagt.. (Merce 124)
Så var det 2 ballaster som var koblet via denne kontakten med en forgreining fra venstre til høyre via et rele som hadde en lang hovedstrømkabel for seg selv. Denne kobles rett på batteriet, og ballastene henter strøm fra denne kabelen via releet når de får styrestrøm (impuls) fra pærekontakten og via releet. Hver ballast hadde i tillegg egen jording mener jeg å huske. Og jeg mener også å huske at denne jordingen var ekstremt viktig at den var skikkelig god, for jeg sleit med at ene ballasten ikke ville tenne i starten. Og fant ut at jordingskabelen hadde litt skitt på anleggsflaten, så her måtte det gjøres rent til stålet og en skikkelig skrue til. Så jeg fant det best egnet å sette jordingen rett i ramma på bilen, da funket kitet perfekt.

Blir litt sent med svar på denne tråden ja :/ beklager det
Men virket ganske logisk det du forklarte, ballastene mine har ikke noen egene jordinger, men jeg merker mer at disse tenner saktere, har det noe med at xenon pæra blir varmet opp?

TheStig
22/01/13, 20:06
Blir litt sent med svar på denne tråden ja :/ beklager det
Men virket ganske logisk det du forklarte, ballastene mine har ikke noen egene jordinger, men jeg merker mer at disse tenner saktere, har det noe med at xenon pæra blir varmet opp?

Ja det er gassen i pæra som blir varmet opp sånn at den begynner å lyse i riktig styrke og farge, det pleier å ta etpar sekunder første gangen eller hvis pæra har vært avslått såpass lenge at den har rukket å bli kald. Derav betegnelsen fargetemperatur på xenonpærer, måles i Kelvin. 4900-6000 Kelvin er mest vanlig temperaturområde på xenon, der 4900 er hvitt med svakt gulskjær, og 6000K gir mer blåhvitt lys. :)

En bitteliten rettelse bare, mente 4300Kelvin og oppover som er mest vanlig. Bare en liten bagatell.. :p

Turbovogn850
22/01/13, 20:08
Aha, lærer noe nytt hver dag ja :)
Hva bruker du i grøftelysene dine?

TheStig
22/01/13, 20:18
Aha, lærer noe nytt hver dag ja :)
Hva bruker du i grøftelysene dine?

I grøftelysene mine har jeg LED pærer, forøvrig i omtrent samme fargeskala som 6-8000Kelvin Xenon. Men disse lyser altså bare en brøkdel så kraftig som xenon, faktisk mye svakere enn vanlig halogen også. Har ingen praktisk funksjon, de er mest bare til pynt. :p
Men forhåpentligvis lyser de svakt nok til at jeg kan få ha dem på i fred sammen med nærlysene uten at noen gidder å bry seg. :p

Turbovogn850
22/01/13, 20:31
I grøftelysene mine har jeg LED pærer, forøvrig i omtrent samme fargeskala som 6-8000Kelvin Xenon. Men disse lyser altså bare en brøkdel så kraftig som xenon, faktisk mye svakere enn vanlig halogen også. Har ingen praktisk funksjon, de er mest bare til pynt. :p
Men forhåpentligvis lyser de svakt nok til at jeg kan få ha dem på i fred sammen med nærlysene uten at noen gidder å bry seg. :p


Skjønner den, slitsomt å bli blinka på annenhver bil ;p
Men jeg mener grøftelysene gjør seg enormt med xenon, merket nesten ingen funksjon med de med halogenpære og nærlys på. Så nesten ut som grøftelysene ikke var der :)

TheStig
22/01/13, 20:40
Det ser stilig ut med xenon, og de får en viss bruksverdi med skikkelig lys. Men når man veier opp imot hvor mye man irriterer alle andre, og samtidig risken for bøter og mangellapper så syns jeg personlig ikke det er verdt det. Samtidig som det ser stilig ut for enkelte så er det et trekkplaster på snuten å kjøre rundt med det.. Da er LED bedre tross allt, det irriterer ingen med blending, stiligfaktoren er der fortsatt i en liten grad, og blir man stoppet kan man kalle det for daylight runners. Det er jo tross alt lovlig sammen med nærlys å ha slike svake ledlys under fangeren, flere biler som har det originalt. Lov til å prøve seg iallfall.. :p

Turbovogn850
22/01/13, 20:42
Det ser stilig ut med xenon, og de får en viss bruksverdi med skikkelig lys. Men når man veier opp imot hvor mye man irriterer alle andre, og samtidig risken for bøter og mangellapper så syns jeg personlig ikke det er verdt det. Samtidig som det ser stilig ut for enkelte så er det et trekkplaster på snuten å kjøre rundt med det.. Da er LED bedre tross allt, det irriterer ingen med blending, stiligfaktoren er der fortsatt i en liten grad, og blir man stoppet kan man kalle det for daylight runners. Det er jo tross alt lovlig sammen med nærlys å ha slike svake ledlys under fangeren, flere biler som har det originalt. Lov til å prøve seg iallfall.. :p

Joda, sant nok.
Men her tenkte jeg på at grøftelysene skal bli brukt også da, og ikke bare se kult ut ;p
Men for all del, jeg synes de var kule med bare vanlig halogen også jeg da :)

TheStig
22/01/13, 20:51
Joda, sant nok.
Men her tenkte jeg på at grøftelysene skal bli brukt også da, og ikke bare se kult ut ;p
Men for all del, jeg synes de var kule med bare vanlig halogen også jeg da :)

Ja jeg har hatt xenon i grøftlysene på flere biler jeg har hatt før. Og de gjør nytten for seg, spesiellt som elg-lys ut til skogsidene langs svingete grusveier. Har reddet meg mer enn en gang faktisk, for en elg er ikke god å få øye på i mørket når den har skog rundt seg. Men står den rett ved veikanten så trenger den bare å ta to skritt før den sitter i fanget på deg i verste fall.. Da er det kjekt med godt lys med skikkelig spredning så man får øye på djevelskapen i god tid. ;)

Turbovogn850
24/01/13, 15:10
Ja jeg har hatt xenon i grøftlysene på flere biler jeg har hatt før. Og de gjør nytten for seg, spesiellt som elg-lys ut til skogsidene langs svingete grusveier. Har reddet meg mer enn en gang faktisk, for en elg er ikke god å få øye på i mørket når den har skog rundt seg. Men står den rett ved veikanten så trenger den bare å ta to skritt før den sitter i fanget på deg i verste fall.. Da er det kjekt med godt lys med skikkelig spredning så man får øye på djevelskapen i god tid. ;)

Skjønner den veldig!
Har aldri opplevd dette selv, forhåpentligvis ikke heller. Men opplevd rev og lignende da, med vanlig halogen.

Men dette hadde jo vært et veldig godt argument da! :) med tanke på politi!

Turbovogn850
15/03/13, 13:42
Da jeg endelig fikk somlet meg til å koble det over relé kortsluttet det enda.
Selv om ballastene ble jordet på egen jording.

Men jeg ga meg ikke enda, ballastene ble pakket inn i overdrevet aluminiumsfolie og det fungerte! Tusen takk for tipset ovlov86
Nå fungerer det å sette på grøftelysene imens kjørelysa står på, noe som kortsluttet den lille klokka.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1172.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1173.jpg

ovlov86
15/03/13, 16:17
Bra at det løste seg. :)

Sent from my GT-N7100

Turbovogn850
15/03/13, 16:20
Ja :)

Turbovogn850
15/03/13, 16:23
Har samme problem med klokke etter at jeg monterte xenon i fjernlys... Det skjer riktig nok ikke hver gang jeg bruker fjernlysa....men innimellom... så er nok ganske sikkert at xenonkitet som er årsaken :) Venter spent på en oppdateringspost fra deg etter du har fått satt inn relè :)
Jeg må forresten ikke stoppe motoren for at det skal restarte....det ordner seg selv etter kort tid... må bare stille klokka hver gang det skjer... litt plagsomt ^^

Har koblet det over relé og pakket ballastene inn med aluminiumsfolie og da løste problemet seg!
Anbefaler deg å gjøre det samme :)
Mulig du ikke trenger å koble det over relé, men å pakke de inn hjalp.
Relé hjalp ingenting angående klokka, jeg føler bare det er sikrere å koble det over eget relé sånn at det ikke skal bli noe tull med det originale ledningsnettet, eneste som er orginalt kabler nå er styrestrømmen fra grøftelysa :)
Håper det løser seg for deg!

JK91
19/03/13, 18:21
Supert med feedback!! Skal se om ikke får susa meg til å gjøre noe med det! Jeg prøver nok bare med alu-folie i første omgang, så får jeg se :) Nok en gang, takker for tilbakemelding! :D