PDA

Vis full versjon : Div lys på bilen lyser med avslått tenning



Aalsen
08/01/13, 23:41
Volvo 740GL stv. 1988

Tok turen opp til en kompis i stad. Var der i 3t. Da jeg kom ut til bilen igjen (som stod parkert mot meg) så jeg at div lys stod på. Lysbryteren i bilen var vridd på 0.

- Kjørelysene bak.
- Blinklyset på høyre side lyste (ikke så skarpt som når det blinker)
- Blinklyset på venstre side lyste enda svakere
- Bremselyset midt på bakruta lyste, men ikke så skarpt som når jeg bremser. Det lyste som et kjørelys.
- La merke til da jeg åpnet panseret at park-lysene foran så vidt lyste..
- Vred på lysbryteren, men kjørelysene gikk ikke på. (jeg vet ikke om det var "glød" i dem i det hele tatt, men de lyste i hvert fall ikke opp veien. Jeg kunne ikke se noe lys fra dem da jeg satt i bilen.)
- Jeg vred blinklysspaken bakover et par ganger for å sjekke langlys, og da lyste langlysene med et svakere lys enn vanlig kjørelys.. (har ikke tusenmetere)

Da jeg tråkket på bremsepedalen, lyste bremselysene bak. (kjørelysene bak ble sterkere)

Jeg vred nøkkelen til starteren, men det var ikke et eneste tegn til liv. Med tenningen på var det bittelitt lys i høyre blinklys pil (samt svakt lys i diverse andre lamper)

Det jeg syns var litt merkelig er at da jeg vred blinklys-spaken opp for å blinke til høyre, lyste lyset i blinklyspilen som peker til høyre litt sterkere. Setebeltevarslerlyset lyste også litt sterkere da.. Blinklyset på høyre siden bak på bilen lyser også litt sterkere enn blinklyset på venstresiden bak..?
Noen rar sammenheng her?

Mener også at blinklyset på sideskjermene lyste svakt på begge sider..

Lysene inni bilen lyste ikke. Hanskeromlyset virket.

http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-8-1357683285266.jpg
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-8-1357683434127.jpg
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-8-1357683252758.jpg


Batteriet må vel være flatt *sjokk*, men å tømme seg på 3 timer?

Noen som vet hva grunnen til dette kan være? Hvor feilen ligger?

Christian
09/01/13, 01:12
Her er det vel no seriøs jordingsfeil ute å går, først å fremst, sjekk hengerkontakta.
Har også vært borti at hovedlysrelè takker for seg, og blir hengende "på", husker ikke akkurat hvilket det er, men mener det er på første rad, litt til venstre.

Hvis du opplever at lysa står på ved en senere anledning, prøv å dunk lett på relèene bortover, hvis det ene sier "klikk", også slukker lysene, så har du syndern.

Grunnen til at det er helt flatt er fordi du har en kortslutning et sted.

Jan-Einar Jenssen
09/01/13, 03:31
plages med no slikt med ene 740'n jeg hadde og da var det gjordinga som sitter rett bak blinklys forran som var synderen. plukka løst, pussa rent under den, pussa den gjordingsplata med 4? stikk og alt av lys problemer var borte :)

kan og være releét som christian over her sier.

Aalsen
09/01/13, 03:59
Tusen takk for raske svar sent på natten! :) Må være ved bilen før 10 i morgen tidlig, ellers får jeg bot :p
Tar med meg tipsene deres og tusler bortover tidlig i morgen. Håper det er en enkel fiks siden jeg egentlig skal til Oslo på torsdag!


Har kjørt en god del med henger den siste måneden, og da har det ene kjøre- eller bremselyset på hengeren stått på ved avslått motor og lys. Kanskje det er noe der, så starter der først.
Hvor skal jeg se der egentlig? Under/bak hengerkontakten?

Jan-Einar Jenssen
09/01/13, 04:11
Tusen takk for raske svar sent på natten! :) Må være ved bilen før 10 i morgen tidlig, ellers får jeg bot :p
Tar med meg tipsene deres og tusler bortover tidlig i morgen. Håper det er en enkel fiks siden jeg egentlig skal til Oslo på torsdag!

Har kjørt en god del med henger den siste måneden, og da har det ene kjøre- eller bremselyset på hengeren stått på ved avslått motor og lys. Kanskje det er noe der, så starter der først.
Hvor skal jeg se der egentlig? Under/bak hengerkontakten?

henger kontakten kan du sjekke enkelt ved å ta en slik prøvelampe å se om det er strøm rundt om i kontakten :) skal ikke være det med lys/tenning av. har en tildens til å fylles med drit di kontaktene som kan skape litt styr, så litt elektrospray å sause inn med er ikke en uting:) kan og prøve å koble av kontaktstykket/ene til hengerkontakten å se om det bli noe forbedring :) den ligger under/ved låsen til bakluka mot venstre baklykt vis jeg ikke husker helt feil.

så det er da noe å starte med :)



edit: skrivefeil :p begynner vist å bli sent nå..

Aalsen
09/01/13, 04:19
Da skal jeg sjekke dette. Takker :)

Begynner å bli tidlig mener du :p

Tok batteriet på sykkelen i stad og det dundret i bakken og landet på det ene hjørnet på toppen av batteriet så hjørnet sprakk og batterivann lakk ut.
Er det farlig å lade/bruke batteriet da? Hørte noe småknitring fra batteriet da jeg koblet til laderen nå.. Ikke store sprekken, men det drypper greit når jeg tilter batteriet til siden :p

Jan-Einar Jenssen
09/01/13, 04:26
Da skal jeg sjekke dette. Takker :)

Begynner å bli tidlig mener du :p

Tok batteriet på sykkelen i stad og det dundret i bakken og landet på det ene hjørnet på toppen av batteriet så hjørnet sprakk og batterivann lakk ut.
Er det farlig å lade/bruke batteriet da? Hørte noe småknitring fra batteriet da jeg koblet til laderen nå.. Ikke store sprekken, men det drypper greit når jeg tilter batteriet til siden :p

hehe, alt etter hvordan man ser det :p

hmm, er vel aldri et godt tegn at dem lekker eller har sprukket :p
men om det er farlig å bruke det kan jeg ikke svare på. men den syra er ikke grei å få på klær. etser fort.. foråvidt ikke no sjakktrekk å få på øya heller. råder deg til å vaske henda godt viss du har fått no syre på dem, blir greit sårfingra etterhvert viss syra får jobbe litt med huden

Aalsen
09/01/13, 04:36
Går og vasker henda med en gang...

Jan-Einar Jenssen
09/01/13, 04:41
Går og vasker henda med en gang...

like greit det, vis dem har vært i kontakt med syre

Aalsen
09/01/13, 04:45
like greit det, vis dem har vært i kontakt med syre

Holdt hånden under da jeg tilta batteriet til side for å se hvor omfattende lekkasjen var. Det drypte greit. Håper bare stoffstolen i stua ikke tar skade av syrevannet, tørket hånden på den :p

Da får jeg vel finne avslapningsplanken. Opp om et par timer :s

Takker så meget for svar :)

Jan-Einar Jenssen
09/01/13, 04:50
Holdt hånden under da jeg tilta batteriet til side for å se hvor omfattende lekkasjen var. Det drypte greit. Håper bare stoffstolen i stua ikke tar skade av syrevannet, tørket hånden på den :p

Da får jeg vel finne avslapningsplanken. Opp om et par timer :s

Takker så meget for svar :)

det finner du plutselig utav :p

bare hyggelig:) får satse på at det løser seg :)

Aalsen
09/01/13, 14:52
Tror jeg fant feilen..

http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-9-1357739387795-n400.jpg

Ser ut som det har vært kortslutning i kontakta, så har det blitt varmt og smeltet..?
Eller noen drittunger som har stått der i evigheter med lighteren?

Umulig å skru ut de fastgrodde råtne skruene! :mad:



Noen som vet om det forresten er en sikring som har gått et sted, slik at jeg ikke bare bytter kontakt og det samme skjer igjen, eller er det bare kontakta som har streiket?

Svirre
09/01/13, 15:54
Ser ut som om det har ulma en liten kortslutning der, for så at det har utviklet seg varmgang ;) Bare klipp av alle lederen rett bak kontakt og kjøp en ny en. Fargekode på ledningene finner du her:

http://www.tilhenger.com/?cat=teknisk&page=koblingskjema

Turbovogn850
09/01/13, 16:18
Bruk rikelig med wd-40 og vent litt før du skrur de av.. Det skal funke ;)

Team Tynner
09/01/13, 17:12
eventuelt vinkelsliper:p

Christian
09/01/13, 18:02
Her er det vel no seriøs jordingsfeil ute å går, først å fremst, sjekk hengerkontakta.


Tror jeg fant feilen..

http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-9-1357739387795-n400.jpg

Ser ut som det har vært kortslutning i kontakta, så har det blitt varmt og smeltet..?
Eller noen drittunger som har stått der i evigheter med lighteren?

Umulig å skru ut de fastgrodde råtne skruene! :mad:



Noen som vet om det forresten er en sikring som har gått et sted, slik at jeg ikke bare bytter kontakt og det samme skjer igjen, eller er det bare kontakta som har streiket?

Jeg begynner med å sitere meg selv. :D


Det er rett å slett blitt så varmt at plasten har smelta, og det har kortslutta. Det ser ikke bra ut for sikkerhets-sjekk ferdighetene dine når du kjører med henger, hvertfall. ;)
Bytt tilhengerkontakt og gå over ledningene helt inn til stikket, kan være kortslutning der og.

Aalsen
09/01/13, 19:18
Ser ut som om det har ulma en liten kortslutning der, for så at det har utviklet seg varmgang ;) Bare klipp av alle lederen rett bak kontakt og kjøp en ny en. Fargekode på ledningene finner du her:

http://www.tilhenger.com/?cat=teknisk&page=koblingskjema
Takker :)


Bruk rikelig med wd-40 og vent litt før du skrur de av.. Det skal funke ;)
Har ikke prøvd det enda, men får vel ikke smøremiddelet inn i vekene og slikt der skruen sitter fast?

Aalsen
09/01/13, 19:21
eventuelt vinkelsliper:p

Har gått til investering av en drill :cool:
Tenkte å drille hull i skruene og få de ut på den måten.. ;)

Aalsen
09/01/13, 19:25
Jeg begynner med å sitere meg selv. :D


Det er rett å slett blitt så varmt at plasten har smelta, og det har kortslutta. Det ser ikke bra ut for sikkerhets-sjekk ferdighetene dine når du kjører med henger, hvertfall. ;)
Bytt tilhengerkontakt og gå over ledningene helt inn til stikket, kan være kortslutning der og.

Har skaffet meg en ny kontakt med ledniger og slikt fra Mekonomen. De sa at det kan være en jordingsfeil på hengeren som skapte overledning på hengerkontakten min.
Skal aldri kjøre med den hengeren igjen i hvert fall. Det ene lyset på hengeren stod på da jeg skrudde av tenningen hver gang jeg brukte den. Det skal det jo ikke. Dette skal tydeligvis ha forårsaket krøll med kontakten på bilen.
Mener du at jeg må gå over ledningen helt frem til sikringsboksen foran? Ledningen går rett fra kontakten, til venstre, opp til bagasjerommet (hvor det ikke går an å få tak i den) og videre fremover :s

Svirre
09/01/13, 19:29
99% av tilfellene så ligger problemet i kontakta på bilen, ikke på selve hengeren. Og du har jo et flott eksempel hos deg :)

Aalsen
09/01/13, 21:06
99% av tilfellene så ligger problemet i kontakta på bilen, ikke på selve hengeren. Og du har jo et flott eksempel hos deg :)

Hehe, det kan du si :p

Ja, jeg bytter kontakten først ser om problemet forsvinner :)

Svirre
09/01/13, 22:43
I værstefall så hjelper det betydelig!

Aalsen
10/01/13, 00:03
Fant ut at det var muttere på baksiden av huset til skruene, så da tok jeg Turbovogn850 sitt tips og dynket de med WD40 og lot det virke i to omganger. Da løsnet de litt :D

Med litt makt og en hissig bruk av hammer til slutt banket jeg bort hele dritten.

Å si at det var en kortslutning er vel en underdrivelse :p

Edit: Når huset knakk, å fytte helvete det stinka svidd plastikk lang vei!! Det svei i neseborene :p
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-7-1357772053481.jpg
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-7-1357772116820.jpg
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-7-1357772143208.jpg
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-7-1357772176113.jpg
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-7-1357772203894.jpg

Turbovogn850
10/01/13, 00:04
Like før en ledningsbrann

Aalsen
10/01/13, 00:25
Tror ikke det var så langt unna nei. Tømte et 12 volts batteri på 68 ah

Turbovogn850
10/01/13, 00:26
Såpass ja!

Aalsen
10/01/13, 00:33
Noen som forresten vet hvor sikringen til hengerfestekontakten er?

Team Tynner
10/01/13, 00:38
er vel bare kobla på med strømtjuver på baklyktene?

Aalsen
10/01/13, 00:50
Ledningen fra kontakten går inn i bagasjerommet ut til venstre og videre fremover langs siden. Har ingen kontakt med ledningene til baklyktene, så lurer litt på hvor den ender..

larsverm
10/01/13, 02:32
Oi, kanskje heldig at du ikke fikk en enda mer brent bil der...?

Aalsen
10/01/13, 03:24
Ja, helt sykt. Takk gud for at atteriet ikke var dobbelt så stort :p

Men jeg har et spørsmål, når den nye kontakten er koblet opp, kan jeg da måle om det går strøm gjennom kontakten når tenningen er av? Det skal vel ikke gå strøm der når ikke en henger er koblet på? Så mao skal jeg måle 0 ampere og 0 spenning i tilhengerkontakten når tenningen er av, og motsatt når tenningen er på?

En annen ting jeg ikke forstår er at det kan da ikke være noen sikring koblet til hengerkontakten? I og med at den ble så varm at den smeltet?

flarssen
10/01/13, 06:55
Men jeg har et spørsmål, når den nye kontakten er koblet opp, kan jeg da måle om det går strøm gjennom kontakten når tenningen er av? Det skal vel ikke gå strøm der når ikke en henger er koblet på? Så mao skal jeg måle 0 ampere og 0 spenning i tilhengerkontakten når tenningen er av, og motsatt når tenningen er på?
Hold deg til spenningsmåling. Det går ikke strøm før du kobler til noe. Mål spenningen mellom jord og de andre punktene, både når det skal være spenning der og når det ikke skal (tenning av/på, brems og blink). Var forresten borti en 245 som hadde spenning konstant på en pinne. Dette var tydeligvis på en pinne for tåkelys, for tåkebaklyset på båthengeren min lyste konstant, også med tenninga av.

Aalsen
10/01/13, 11:07
Hold deg til spenningsmåling. Det går ikke strøm før du kobler til noe. Mål spenningen mellom jord og de andre punktene, både når det skal være spenning der og når det ikke skal (tenning av/på, brems og blink). Var forresten borti en 245 som hadde spenning konstant på en pinne. Dette var tydeligvis på en pinne for tåkelys, for tåkebaklyset på båthengeren min lyste konstant, også med tenninga av.

Takker så meget Mr. flarssen :) Akkurat det jeg ville vite :) Da er det bare å måle når kontakten er koblet opp :D

flarssen
10/01/13, 12:45
Kan det ha vært tåkelyset som lyste på hengeren din også? Vet ikke hvordan ledningen for tåkelys (blå) er koblet opp, men kanskje noen kreative sjeler har brukt den til fast 12V til campingvogn e.l.?

Diagram (http://uk-trailer-parts.co.uk/wp-content/uploads/2011/06/7-pin-n-type-wiring-diagram.jpg)

Aalsen
10/01/13, 15:06
Kan det ha vært tåkelyset som lyste på hengeren din også? Vet ikke hvordan ledningen for tåkelys (blå) er koblet opp, men kanskje noen kreative sjeler har brukt den til fast 12V til campingvogn e.l.?

Diagram (http://uk-trailer-parts.co.uk/wp-content/uploads/2011/06/7-pin-n-type-wiring-diagram.jpg)

Det har jeg ikke tenkt over. Det er faktisk veldig godt mulig. Når jeg tenker meg om var det nok tåkelyse som stod på, for lyset var sterkt og kun den ene siden.

Hvis jeg måler tåkelyspinnen i kontakten når tenningen er av og den viser 0 spenning, så er vel alt i orden? Hvis jeg måler 12V når tenningen er på, så har du nok rett. Da bare kutter jeg ledningen til tåkelyset.

Aalsen
11/01/13, 14:45
Mål spenningen mellom jord og de andre punktene, både når det skal være spenning der og når det ikke skal (tenning av/på, brems og blink)

Da var alt lagt opp og ledninger skjøtet på, men, med tenning av og nøkkelen i lomma måler jeg 13V i alle punktene unntatt blinklys høyre og venstre..
Skal det ikke måles spenning i kontakten, eller er det fordi jeg slutter kretsen når jeg måler?

Team Tynner
11/01/13, 14:58
skal ikke være spenning der når tenninga er av..

Aalsen
11/01/13, 15:02
Faen.. Det er så jævelig genialt lagt opp også, for slangen med ledningene forsvinner forover i bilen og blir borte.

Team Tynner
11/01/13, 15:25
vet du hvor den får strøm fra?tenningslås eller sikringsboks problemer kansje?

Aalsen
11/01/13, 15:28
Nope. Tenkte å følge slangen og se hvor ledningene havner hen, uansett om jeg må demontere halve bilen :p

Tenningslås og sikringsboks er gode tips :) Da har jeg litt å gå ut ifra i hvert fall

flarssen
14/01/13, 06:59
Nope. Tenkte å følge slangen og se hvor ledningene havner hen, uansett om jeg må demontere halve bilen :p
Det kan kanskje være en multikontakt et sted som er smeltet, og hvor det har oppstått overledning. Det virker som opplegget er originalt, så du kan kanskje finne ut hvor den er, om du får tak i koblingskjema for bilen. Virker lysene på bilen slik de skal?