PDA

Vis full versjon : Feil med avgassystemet



immortal92
08/01/13, 17:25
Da har jeg fått opp et oransj lys i dashbordet, feil med avgassystemet.
Er det da jeg må bytte lamda?

Bilen er en 2002 mod S60 2.0T, har snart rullet 170 000 km.

Vet sånt er billigere fra ipdusa, men der er jo lang leveringstid, å dette bør vel ordnes snarest. Noen norske sider som selger disse til en grei sum?

FroBe
08/01/13, 18:31
Min 2,4T er gått like langt.
Jeg hadde en periodisk feil som trigget det oransje lyset. Hver gang dette skjedde gikk bilen i limp home mode, med turtallsperre på 2000rpm, og jeg måtte starte og stoppe den for å få motoren til å gå normalt.
Med periodisk feil vil det oransje lyset slukke etter en håndfull kjøreturer uten feil.

Byttet LMM, ETM og fikk ny software på motor som gjorde at den sluttet å gi feilmeldinger, men gasset ikke helt jevnt før jeg byttet TCV. I etterkant byttet jeg også Lambda, usikker på om det hjalp noe men føler bensinforbruket sank på langkjøring.

Alle deler ble kjøpt fra USA, dermed kom de bare rundt tusenlappen hver. Det var vel på tide å bytte delene selv om de fleste var uten akutte feil.
Du må selv avgjøre hvor travelt du har det med å bytte delene, med mindre du får feil drivstoffblanding slik at katalysatoren får problemer.

Dette lyset kan forøvrig også tennes ved å kjøre uten tett bensinlokk, sjekk feilkoder på bilen for å få mer spesifikt svar på hva du bør gjøre.

immortal92
08/01/13, 18:49
Takker for godt svar! Har merket at drivstoff forbruket har gått opp betraktelig, det er det ingen tvil om. Men limp home mode har jeg ikke opplevd enda, men siden lyset kom opp idag så vet man aldri.

Har du link til LMM, ETM og TCV? Jeg kjenner ikke så godt til disse delene. Vet lambda og LMM bør byttes ved 160 000 km, men dette ble ikke gjort.
Bilen går helt friskt og fint enda, men da med litt høyt drivstoff forbruk.