PDA

Vis full versjon : Volvo 850 10v 144hk starter ikke



Naske
08/01/13, 17:03
Gjelder en 850 1997 b5252s, 270 000 km på ryggen. Den har nå stått ubrukt i 2 uker, og under startforsøk i dette kalde våte været gikk starteren kraftig og fint rundt, men bilen tente ikke. Har i mine 2 års eie alltid startet umiddelbart.

Lot den først kynne i et par sekunder, men slapp starteren av gammel vane og refleks. Hørte at den tente svakt på muligens 1-2 sylindre etter at jeg stoppet startmotoren. Kynnet videre i omganger på rundt 20 sekunder, men til ingen nytte. Hører et par tre eksplosjoner etter at jeg stopper startmotoren, men intet mer. Nå er batteriet til lading.

Hører ellers at bensinpumpa starter på tenning II. Har ikke sjekket gnistkvalitet siden jeg ikke har medhjelper. Skal bytte plugger og samtidig ta en hårføner og varme og tørke alle tenningsdeler. Batteriet er kun ett år gammelt.

Hva ville dere ha gjort i mitt sted? Fylle litt olje i hver sylinder? Kynne avgårde med gassen i bånn i rundt ett minutt og kynne videre?

Svirre
08/01/13, 17:06
Ser at du har LPG i bilen, og mener å huske at du hadde samme type som meg? :p Isåfall; napp ut sikringa til hjernen for gassanlegget og prøv deretter å starte. Hjernen i bilen min hang seg opp når den kom under 0 grader + at den var vanskelig å starte etter å ha stått en stund.

Naske
08/01/13, 17:37
Stemmer det svirre, den er propanisert, dog ikke akkurat samme type som det du hadde, men mere komponenter som kan svikte blir det jo. Rått og kaldt er det, svinger rundt null hele tida nå, konstant vått. Var vått på enkelte kontakter i motorrommet.

Skulle ønske at jeg hadde en 240 nå, er mye sant i den en tysker sa om jolla til en kompis på hytta hans: "wenig technik, wening kaputt" :)

Skal nappe sikringen på propan-ecu´n og se hva som skjer når jeg har fått kynnet litt med fullt batteri :)

EDIT: Hvor lenge kan man la starteren gå på disse bilene?

Svirre
08/01/13, 23:18
Anbefales ikke noe mer enn 20 sek i strekk. Bør ta pause på minst tilsvarende kinne interval.

Naske
09/01/13, 14:39
Faen så frustrerende, fulladet batteri og snurrer startern lenge og vel. Fortsatt like død. Lukter bensin fra eksosen. Hører som sagt tidligere et par eksplosjoner når jeg slipper startern. Var borte hos Volvo i dag, de trodde det var "plenklipper-syndrom" og sa at jeg burde slepe den i gang.

Fortsettelse følger.

Naske
09/01/13, 20:43
Lånte meg et lastebilbatteri og kinnte startmotoren med 30 sekunders intervaller. Etter hver runde humpet motoren svakt i 1-2 sekunder, men motoren tente sterkere og sterkere for hvert forsøk. Etter 10 minutter startet den, gikk fint på tomgang. Ruste forsiktig, og etter noen minutter på tomgang førsøkte jeg å kjøre ut på veien. Rygget deretter 10 meter, satte den i 1 gir og kjørte 5 meter; deretter døde bilen plutselig når jeg ga gass.

Prøvde umiddelbart å starte igjen , men bilen var steindød. Kinnte i 30 sekunder, ingen respons. Kjørte starteren igjen, motoren var stein død, ingen bluddring eller tenning fra motoren i det hele tatt....

Dyttet bilen tilbake til innkjørselen og koblet på lastebilbatteriet og fortsatte å kjøre startmotoren. Den eneste responsen fra motoren var at den såvidt raslet og buldret i et par sekunder, men ble ikke bedre, bare bluddret og raslet svakt i et par sekunder.

Gav opp og demonterte deksler, sjekket kontakter til sprederreleet over radiaatoren, kamakselsensorkontakt, temperatursensorkontakt samt alle kontakter til sprederene. Sjekket sprederbrua og det sprutet litt bensin ut med relativt svakt trykk. Sjekket alle pluggledninger for overslag.

Plukket ut bensinpumpereleet, slo litt på det og satte det tilbake.

Det eneste jeg fant av glapp var den ene sprederkontakten til sylinder 2 som ikke satt skikkelig låst fast.

Dette tok omtrent 20 minutter, satte meg inn og bilen startet umiddelbart, kjørte litt fram og tilbake på gårdsplassen uten problemer.

Jeg aner ikke hva som var galt, men skal hente meg et nytt bensinpumperele i morra, mistenker at det er det som skaper seg. Tør ikke å legge meg ut på veien helt enda uten viktige reservedeler :)

Svirre
09/01/13, 22:42
Husker ikke, men har du bytta/sjekka bensinpumpa?

Naske
09/01/13, 22:46
Husker ikke, men har du bytta/sjekka bensinpumpa?

Nei, det har jeg ikke, men tanken har slått meg. Jeg hører jo at den går i et par sekunder hver gang når tenninga står på II. Spurte også volvomekken i dag om den kunne være ødelagt, men han mente at den ikke var det når man hørte den gikk.

Det som er litt rart er jo at bilen startet umiddelbart når den fikk stå de 20 minuttene mens jeg gikk over koblingene og testet for trykk i fuel-railen. Ikke vet jeg om et defekt bensinpumperele med gleppkontakt kan gi de symptomene jeg har hatt.

R-M-I
09/01/13, 22:49
Jeg hadde def bensinpumpe-relè på min... hos meg var det slik at den startet FINT ved første oppstart osv.. ingen problemer, men om jeg stoppet bilen en KORT stund(f.eks for å fylle bensin), for så å prøve å starte igjen, DA ville ikke pumpa slå inn..
Ufattelig irriterende. Så da ble man sittende å ta tenning av og på, vente litt, prøve igjen. Helt til man igjen hørte pumpa "prime" skikkelig. Og da ville bilen gå fint igjen helt til neste gang man var uheldig å måtte stoppe en kort periode.
Er loddinger i disse som er sprø som kjeks ofte som forårsaker disse tingene, samt evt. dårlige kondensatorer (1 på 22uF og en på 100uF om jeg ikke husker HEELT feil).

Naske
09/01/13, 22:53
Ja RMI. Mine symptomer er ikke akkurat slik. Utrolig tungstartet av en eller annen grunn jeg ikke kjenner årsaken til for deretter å dø ved gasspådrag og belastning. Nå siste gang startet den jo med en gang, skal bli spennende å starte den i morra.

Forresten noen som har forslag til andre komponenter som kan ha tatt kvelden?

R-M-I
09/01/13, 23:03
Kan vel vere ganske mange ting:

Om den dauer ved pådrag kan jo bensinpumpe vere en mulig synder.

- Bensinpumpe
- Tenningsdeler
- Veivsensor (liten svart sak på gearkassen med en ledning stikkende inn i, festet med to bolter)

Har du noen feilkoder på bilen din? Om du har det, kan jo det i det minste gi en noelunne indikasjon på hva problemet kan vere..

Naske
09/01/13, 23:13
Jeg har dessverre ikke feilkodeleser til 96/97 850. Krever sånn egenbygd diodelampe :(

Om noe skulle være galt, tipper jeg på veivsensor eller en dårlig kontakt av de tingen som er listet. Skal ta meg en tur på hoggern i morra og plukke litt.

R-M-I
09/01/13, 23:24
Kjapt gjort å lodde seg en slik feilkodeleser.. er vel bare en 12v diode og en resistor eller to som trengs? og litt ledning?

Naske
09/01/13, 23:31
Ja, du har rett. Skal lage meg en sånn.

Naske
09/01/13, 23:35
Men kan det være feilmeldinger selv om motorelektronikk-lampa ikke lyser?

Naske
12/01/13, 16:26
Kaldt og tørt vær ute. Klasket inn et bensinpumperelé fra høggern for sikkerhets skyld. Bilen startet umiddelbart og går nå bra. Fortsettelse følger :)