PDA

Vis full versjon : FK på 0.9 bar + 3"JT lugger noe sinnsykt ved bare 0 bar eller lavt turtall! Trolig løst. Funker hvertfall nå



Feiltenning
07/01/13, 20:43
Ja som sagt. FK med 0.9 bar ved fult trykk samt 3" eksos uten kat.

Første gangen lugginga oppstod var rundt nyttår nå. Etter den dagen fungerte alt normalt helt til igår.
Med en gang nåla nærmet seg 0.5 bar, så lugget motoren noe jævlig. Jeg slapp selfølgelig gassen når dette skjedde, og motoren ble normal igjen. Jeg kjørte til side og stoppet bilen. Planen var å kjøre en "restart", men motoren ville jo ikke fyre igjen. Pussig. Etter 2-3 min med venting uten å røre noe, startet bilen som normalt.
Nå skulle jeg prøve å dra ut andregiret for å teste, å problemet var enda til stede. Men da var det ikke nok med å lugge, det kom et smell fra eksosen også.

Kjørte til butikken idag. Alt virker ok. Var oppe i ca 0.6 bar på et tidspunkt uten problem (asfalt er skjelden kost nå pga is, så det rakk ikke til mer)

Spørsmålet er vel hva som sannsynligvis er synderen. Jeg holder en knapp på luftmengdemåler, men det er gjetting. Noen som har opplevd lignende?

MGP
07/01/13, 20:58
Tenningsmodul? Prøv en ny lr lån en, bare en tanke da bruke bilen min var slik, bytta den å alle tennings deler å den ble som ny. Dog kunne d vært rotor og fordeler, men fant ikke no galt me de, så i mitt tillfelle var d tenningsmodulen på inner skjermen.


§16 Skriftspråk
SMS-språk og dialekt er ikke tillatt. For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Benytt bokmål, nynorsk eller det gjeldene språket i ditt hjemland. (F.eks svenske, dansk, engelsk)

Feiltenning
08/01/13, 17:52
Da prøver jeg den først når jeg får mulighet. Delebilen ligger ca. 2 timers kjøring unna, så det blir noen uker til jeg får prøvd da. Er det andre forslag så peis på

MGP
08/01/13, 19:24
Et annet typisk problem med lh2.4 biler er bensin pump rele, de går opp i loddingene og da får man den typiske kutten når bilen/rele er varmt, så kan den stå 30min så går den igjen, da relet har blitt kladt.

Det er en grunn til at biltema har både bensinpump rele og tenningsmodul for lh2.4 i sitt sortiment, og det krever enn viss etterspørsel før ting bli produsert for ettermarkeds firmaer som biltema.

/MGP

Feiltenning
09/01/13, 11:03
Du sier noe der ja. Var jo plaga med at relèet ikke slo inn i det hele tatt når jeg nettop hadde bygd motoren i sommer. Bensinpumpa starta liksom aldri. Men så ble det bra av seg selv, helt til det som skjer nå.

eab
09/01/13, 17:04
Hver gang mine fk-motorer har "møtt veggen" ved flat fjøl og stigende ladetrykk rundt 2500-3000rpm så har det vært bensinmangel.. De skyter gjerne tilbake i innsuget også, har jeg merka.

Feiltenning
12/01/13, 14:41
Bytta bensinpumperelèet igår. Kjørte en langtur på ca 1 time. Alt virket 100%. Stoppa bilen på bensinstasjonen, startet fint etterpå. Dro på med 0.9 bar uten å nøle.

Krysser fingrene å håper det ikke var verre :p

MGP
12/01/13, 16:57
told you ;) håper d holder seg slik da hehe

Feiltenning
25/02/13, 18:33
Da kom akkurat samme symptomet som i førsteposten tilbake. Det kom på torsdagen når det ble mildvær ute. Pissregn å dritt, å bilen lugger.
Jeg bytta da tenningsregulatoren, til ingen nytte.
På fredag var bilen normal igjen. Det samme var været. Det snødde og temperaturen ute holdt ca. 10 minus.
Lørdag kom regnet igjen og det holder på enda (Mandag), å bilen lugger.

Hvorfor er dette væravhengig? Eller er det bare en sinnsyk tilfeldighet. Symptomene i førsteposten oppsto også ved mildvær.

Jonas Soldal
25/02/13, 18:58
Sjekket fordelerlokket ditt?

Feiltenning
25/02/13, 19:04
Bygde motoren i sommer og alt var 100% når jeg monterte. Bilen fungerer normalt til jeg passerer 0.5 bar. Jeg lurer på om det kan være bensinpumpeproblem?
Motoren står i en 740 anno 1989, å det forbauser meg ikke om pumpene er originale. Er det to pumper på bilen min kontra 940'n motorn sto i?

Jonas Soldal
25/02/13, 19:10
Bytta du bensinfilteret når du bygde motoren? Hvilken farge har du på pluggene??

Feiltenning
25/02/13, 19:17
Jeg har ikke bynt å se på bilen enda, så pluggene vet jeg ikke noe om. Bensinfilter og pumper har jeg ikke gjort noe med nei. Å siden problemet ser ut til å oppstå ved plussgrader å drittvær så lurer jeg på om vannet kansje plager det som er under bilen (pumpe og filter hvis jeg har skjønt rett).
Bilen blir kjørt på 98 oktan fra Shell om det har betydning. V-power eller hva det heter.

Jonas Soldal
25/02/13, 19:50
Begynn i det små, bytt bensinfilter, sjekk pluggåpning osv., dyre ting sjekker du til slutt :)

Feiltenning
25/02/13, 20:01
Joda jeg ser den. Men som fattig student så vil jo alle de små tingene bli dyre til slutt :p
Men bensinfilter og tenningssystem skal sjekkes først.
Problemet er jo at jeg ikke får gjort noe før jeg kjører hjem i helgene (15 mil ca), og da er det greit å ha meg seg en snau liste med ting å sjekke. Det andre problemet er at hvis det blir vinter igjen nå, så får jeg ikke dradd bilen over "kritisk" trykk pga. spøling og da aner jeg ikke om operasjonen hjalp.

Men det er bare å pøse på med forslag.

Evolve_88
27/02/13, 20:32
Har du chip i bensin hjernen din??

Feiltenning
28/02/13, 22:34
Har du chip i bensin hjernen din??

Ja klart. Kjører med Ecomax. Bilen har fungert optimalt med oppsettet før, så det er noe som har skjedd i senere tid.

Batland
01/03/13, 16:14
Joda jeg ser den. Men som fattig student så vil jo alle de små tingene bli dyre til slutt :p
Men bensinfilter og tenningssystem skal sjekkes først.
Problemet er jo at jeg ikke får gjort noe før jeg kjører hjem i helgene (15 mil ca), og da er det greit å ha meg seg en snau liste med ting å sjekke. Det andre problemet er at hvis det blir vinter igjen nå, så får jeg ikke dradd bilen over "kritisk" trykk pga. spøling og da aner jeg ikke om operasjonen hjalp.

Men det er bare å pøse på med forslag.
Hvis dette var mitt problem så hadde jeg gjort følgende:
1. Finn frem trykkluft, en reduksjonsventil og en blåsespiss.
2. Juster reduksjonsventilen til ca. 1,0 bar og koble blåsespissen til den tynne slangen på bensintrykksregulatoren.
3. Ta av returslangen fra bensintrykksregulatoren og putt den opp i en 1,5 L flaske eller lignende.
4. Få bensinpumpen til å gå, enten ved å tjuvkoble reléet eller dra en ledning fra batteri + til pumpens +.
5. Mål tiden det tar å fylle opp 1,5L.
6. Øk trykket inn på bensintrykksregulatoren til 2,0 BAR og se hvor ille det står til da.

andersg
01/03/13, 17:03
Hvordan ligger LMM? Org. filterboks? Når jeg hadde kasta sammen siste rest av motorbygget for å kjøre til autoslalom i hui og hast så lå bare LMM'en i motorrommet på skeiva, og jeg fikk småfjusk. Blei enda værre i regn. Fikk retta den opp og kasta på et filter seinere, fusk borte.

Feiltenning
09/03/13, 15:25
Da har jeg bytta bensinfilter uten hell. Symptomene er som følger:
Under normal kjøring kan jeg ikke passere mer enn 0-0.2 bar før lugginga begynner. Bilen vil ikke ha trykk.
Hvis jeg har lavt turtall (si 1500 rpm ca) å gir litt for mye gass, så lugger det igjen.

Jeg begynner å tenke på tenningsfeil. Men kvelden nå kommer til å bli brukt på bytte av bensintrykksregulator og LMM for testing.

Edit: Bensintrykksregulator er byttet uten hell. LMM neste...

Edit 2: LMM byttet uten hell. Nå begynner jeg å bli desperat. Neste blir å tine intercooler for evt. is, hvis dette slår feil blir jeg å hente fordelerlokk, tennkabler etc. fra fungerende bil.

Edit 3: Intercooler var helt ok. Desperat forsøk. Jeg byttet så til en annen coil, uten hell. Men med fordelerlokk og tennkabler fra en annen bil, så var plutselig alt iorden.
Så da er problemet lokalisert og reparert. Fordelerlokket som var dårlig så forøvrig helt nytt ut, men det er kjøpt på Biltema og det er vel grunn nok til at den ikke funker som tenkt. Nå har jeg montert et gammelt lokk som er noe slitt i forhold, men bilen går normalt.

Nå håper jeg det holder en stund. Nye tenningsdeler blir hvertfall bestilt snarest.

tarb3rg
12/05/13, 22:50
dette fungerer enda?

Feiltenning
13/05/13, 09:33
Har vært problemfri siden ja. Ser ut som konklusjonen holder

tarb3rg
13/05/13, 09:54
flott! har samma problem etter montering av "300-oppsett" på min fk så har bestilt alle tenningsdeler nytt fra volvo! håper de er det som er feilen!

Joakim-G_R
13/05/13, 11:50
Det er "alltid" tenningsdeler ved værsjuk bil.