PDA

Vis full versjon : V70 2.4d blir ikke varm



Torsen67
06/01/13, 21:32
Eller, det blir den men det etter 10-12 km. Prøvde i dag med 0 grader ute og kjøring mellom 50-80 kmt på bygdeveier. Nådde drifttemåeratur i det jeg parkerte. Er ikke det for lang tid?
Mener det skal være unødvendig å bruke direktevarmer hver gang man starter bilen.
Kan nevne at jeg ikke har beskyttelsesplate under motor, men jeg vet ikke om det skal ha noe å si.

Christian
06/01/13, 21:44
Det er en konsekvens av å koble bort autostart på dieslevarmern. De blir rett å slett ikke varme. Et "vanlig" problem på nyere dieselmotorer.
Hvis du lar den stå på tomgang uten dieselvarmern, blir den varm da? Holder den seg varm når du kjører?

Torsen67
06/01/13, 22:47
Blir nok aldri varm bare av å stå på tomgang. Men når den først har blitt varm så holder den seg.

C.Erstad
06/01/13, 22:52
Prøv og bytt termostat... Det kan hjelpe...

Kan være din henger litt oppe :)

Torsen67
06/01/13, 23:01
Ok, har vært inne på tanken. Er ikke denne av den gode gamle typen? Vanskelig å bytte? Koster vel ikke all verden heller.
Savner uansett å fikle litt med kjerra:)

Christian
06/01/13, 23:24
Ikke spesielt vanskelig å bytte, men den er ganske dyr, i det minste over disk.

Torsen67
06/01/13, 23:53
Christian: Har du byttet den? Hvor er den lokalisert?

Ser vi har samme bil. Har din original hk? :)

Christian
07/01/13, 00:00
Har ikke byttet den. Den sitter der vannslangen går inn på toppen ved syl. 1.
Du ser den med en gang du tar av motordekselet. Har et bilde for å illustrere, men ikke bry deg om hva som er ringet rundt da bildet er tatt fra en annen tråd. :p

Det er den slangen til venstre her.

http://i652.photobucket.com/albums/uu250/KristofferHelle/3.jpg


Jeg har tilsynelatende samme bil som deg ja, og jeg trenger ikke fler enn de 131hk som er der, så den er nok orginal. :)

Torsen67
07/01/13, 00:50
Takker!! Hmm, lurer på om jeg ikke ryker på 163 hester'n til Bsr. Savner litt mere moment. Ellers så syns jeg den går greit.
Hva ligger forbruket ditt på? Automat eller manuell?

Christian
07/01/13, 01:41
Automat på min. 285kkm. Stipulert ligger den på 0.50-0.58, men når jeg måler den på pumpa er vi oppe i 0.75-0.80.
Jeg skylder på dieselvarmern, da jeg har den på hver morgen, i tillegg til autostartfunksjonen.
Får se til våren når det blir varmere, regner med det bedrer seg litt.

Torsen67
09/01/13, 00:21
Merkelig dette med volvo til tider. Må jo kjøpe hele termostathuset når man skal bytte termostat!? Tror jeg avventer dette byttet litt. Blir nok Bilstein dempere først:)

Kenny_
09/01/13, 09:46
Takker!! Hmm, lurer på om jeg ikke ryker på 163 hester'n til Bsr. Savner litt mere moment.

Er det noe å lure på ? Trim i vei.

Nå i det siste har jeg kjørt ca 7-8km før bilen er 50% av drifts temperatur.
Prøver å følge med når den har drift temperatur etter jeg så denne tråden, men trøtt i tryne om morningen, så lett å glemme.

eab
09/01/13, 16:53
Nå har jeg riktignok autostart-funksjonen til dieselvarmeren i min bil, og i 4-5 minus bruker den ca 15min kjøring på å bli varm. Tidligere i vinter fant jeg ut at dieselvarmeren starter under kjøring også, hvis det blir kaldt nok. Etter en liten stund i 80-ish km/t med utetemp mellom -20 og -25 grader så begynte motortempen å falle, før propellflyet under venstre framlykt starta opp og tempen steg igjen :)

Og de forbrukstalla lenger opp her kan vel umulig være småkjøring i byen på vinterstid? Min bil bruker lett 1 liter mila på sånt. Fikk den ned i 0,49 mellom tr.heim og oslo i sommer'n som var.

163hk er jo litt lite da, må jo opp til 197hk og 470Nm :P

Christian
09/01/13, 17:56
Det er småkjøring, men riktignok "på landet", bilen går maks en mil av gangen..
Men den er alltid driftsvarm. Bruker dieselvarmern flittig.