PDA

Vis full versjon : Eksos mottrykk for turbomotorer



Riviera
06/01/13, 15:16
Dette er et område for diskusjon, siden flere her på forumet mener at det generelt sett er for høyt mottrykk i Volvo sine turbomotorer.

Hva er riktig eksostrykk (ut av turbo) :confused: Har noen målt dette ved ulike ladetrykk:confused:

GeTReibeAktienGesellschaf
06/01/13, 16:09
Riktig er vel lavest mulig, endel mener vel at helst ikke så mye mer enn det man har i ladetrykk er bra.

Flere ting som er med å bestemmer mottrykket på turboen er det i hovedsak hvordan eksos huset er i størrelse og hva slags turbin det sitter i som bestemmer mye.

Så f.eks en 13c har nok ikke så alvorlig motrykk ved 0.3 bar men ved 1bar så er det værre.
En T3 i forskjellig utførelse blir helt andre målinger.

Riviera
06/01/13, 16:19
Riktig er vel lavest mulig, endel mener vel at helst ikke så mye mer enn det man har i ladetrykk er bra.

Flere ting som er med å bestemmer mottrykket på turboen er det i hovedsak hvordan eksos huset er i størrelse og hva slags turbin det sitter i som bestemmer mye.

Så f.eks en 13c har nok ikke så alvorlig motrykk ved 0.3 bar men ved 1bar så er det værre.
En T3 i forskjellig utførelse blir helt andre målinger.

Hvor stor betydning vil dette da ha i praksis, f.eks. rundt 1,5 bar i ladetrykk (T3) for å oppnå 250HK i en FK?

Har kam valg også betydning, hva vil skje om T kam byttes til A kam ved samme ladetrykk? Vil HK øke til 260 - 270 og mottrykk gå ned:confused:

På forumet her er også 3" eksos et "must" for ikke å få høyt eksostrykk og tap av effekt, hvordan blir originalt opp mot det? Har noen målt hvor stor forskjellen er og hva slikt medfører i HK tap?

Svirre
06/01/13, 16:35
Regner med at det ikke er noe hokus pokus ved å regne ut dette hvis man har de riktige regnestykkene. Selfølgelig sier det seg selv at bedre gjennomstrømning for eksosen er bra for turbobilene hvis du kjører på med større turbo/høyere trykk. Den mengden med luft som kommer inn skal også ut.

Hvis jeg ikke husker helt feil så for å regne ut teoretisk luftmengden INN ved 20grader i motor hvert minutt så blei det slik: motorvolum (oppgitt i liter) * turtall (rpm) / 2 (hvis du har 4takter) = ant. m3 med luft i min.
Altså for en B23: 2,3l * 900 (tomgang) / 2 = 1035m3 pr. min. Dette skal også ut igjennom eksosen.

Og ved ladetrykk med turbo så trur jeg det blei oppgitt i % trykk økning. F.eks. 0,3bar -> 30% mer luft.

Så: 2,3l * 4000 rpm * 30% / 2 = 5980 m3 i min. Dette er orginalt oppsett på en FK. Hvis man modifiserer og kjører på med 0,9bar:

2,3l * 4000 rpm * 90% / 2 = 8740 m3 i min.

Ikke ta disse regnestykkene for god fisk, for er flere år siden jeg regner på dette. Men det gir et bilde av hvilken mengde som går igjennom eksosen. Luftmengden i eksosen er nok større også siden lufta har blitt varma opp en del!



2,5" eksos med igjennomgangspotter pleier å være en suksess :)

MGP
06/01/13, 18:00
Nå må d skilles mellom MOTTRYKK og BAKTRYKK

MOTTRYKK
Mottrykk måles FØR turbon i grenrøret og er det man skal være mest opptatt av, jeg foretrekker at mottrykket er 1:1 lr lavere i forhold til turbo trykket jo lavere jo bedre, Eks. 1.5bar turbo trykk, 1bar mottrykk.

Hva skaper mottrykk? jo motoren produsere mere eksos enn turboen/turbin klarer og ta unna, dette skaper flere problemer som varme, wastegate ventiler åpnes før de skal osv.

et høyt mottrykk er døden for effekt, har man 1bar turbotrykk og 2bar motrykk funker motoren i realiten som en sugemotor, og varmen gjør at man må senke tenning osv, mens på LH2.4 blir tenningen den samme å er ikke "mye" justerbar så tenningsbank blir følgen. er den ikke bort i 25grader på lh2.4 tro? å d er i mange tilfeller mye på hardt trimma motorer også, de fleste jeg har byggd havner mellom 17-20grader tenning men nok om d.

så å bytte til A kam i en FK når org 13c fortsatt er på plass vil bare øke mottrykket enda mer siden motoren blir mere effektiv og lager mer eksos.

Så tilpass turbo og A/R etter motorn for og få bukt med mottrykk.

BAKTRYKK
baktrykk måles i eksosen ETTER turbon. et trangt eksos annlegg produsere også litt varme men største probleme med baktrykk er at den bremser turbon og saboterer for spool, så angående eksos anlegg er d "bigger the better" som gjelder.

håper noen skjønte noe av dette, prøver og forklare så enkelt som mulig :P

/MGP

dalsinje
06/01/13, 19:23
Nå må d skilles mellom MOTTRYKK og BAKTRYKK

MOTTRYKK
Mottrykk måles FØR turbon i grenrøret og er det man skal være mest opptatt av, jeg foretrekker at mottrykket er 1:1 lr lavere i forhold til turbo trykket jo lavere jo bedre, Eks. 1.5bar turbo trykk, 1bar mottrykk.

Hva skaper mottrykk? jo motoren produsere mere eksos enn turboen/turbin klarer og ta unna, dette skaper flere problemer som varme, wastegate ventiler åpnes før de skal osv.

et høyt mottrykk er døden for effekt, har man 1bar turbotrykk og 2bar motrykk funker motoren i realiten som en sugemotor, og varmen gjør at man må senke tenning osv, mens på LH2.4 blir tenningen den samme å er ikke "mye" justerbar så tenningsbank blir følgen. er den ikke bort i 25grader på lh2.4 tro? å d er i mange tilfeller mye på hardt trimma motorer også, de fleste jeg har byggd havner mellom 17-20grader tenning men nok om d.

så å bytte til A kam i en FK når org 13c fortsatt er på plass vil bare øke mottrykket enda mer siden motoren blir mere effektiv og lager mer eksos.

Så tilpass turbo og A/R etter motorn for og få bukt med mottrykk.

BAKTRYKK
baktrykk måles i eksosen ETTER turbon. et trangt eksos annlegg produsere også litt varme men største probleme med baktrykk er at den bremser turbon og saboterer for spool, så angående eksos anlegg er d "bigger the better" som gjelder.

håper noen skjønte noe av dette, prøver og forklare så enkelt som mulig :P

/MGP

dette va bra forklart tosk...:)

Riviera
06/01/13, 20:38
Joda, kom muligens ikke godt nok frem, men det var fokus på mottrykk i eksos ut av turbin på turbo. :)

Ellers bra forklart av deg Tosk, og nyttig info om restriksjontap fra motor og inn på turbin. Har du gjort målinger f.eks. med forskjellige oppsett på eksos siden for å se hvor stor(t) forskjell/tap det blir med "vanlig" eksos kontra 3" med T3 turboer:confused:

MGP
06/01/13, 21:03
Ikke reinspikka test på kun bytte av downpipe/eksos, men Jens på sävarturbo prøvde i benken mener jeg og huske, bytte fra 3" til 3.5" på en 500hk maskin, d gav 8hk lr noe på samma mapp og 400rpm i spool, letet etter tråden for og sjekke fakta men fant den ikke i farta.

Kom på et skrekk eksempel på mottrykk med 940 manifold og 18t på en 230 motor, 1.5bar turbo trykk 4bar mottrykk, effektiv motoro? ;)

/MGP

Jannern
07/01/13, 18:29
nå høres sikkert jeg veldig lite smart ut men er ganske ny i dette gamet haha :) Vil det si at innstalasjon av dumpventil vil fjerne mottrykket da? har en fx motor med ft blokk og turbostempler. kjører på 0,9bar med en orginal 13c turbo. Noen som kan si meg hvor mye mottrykk jeg har og hva jeg evt bør gjøre for å fjerne det, hvis dette bør fjernes? hehe :) Går også med 3" eksos foresten

Sondre93
08/01/13, 17:39
nå høres sikkert jeg veldig lite smart ut men er ganske ny i dette gamet haha :) Vil det si at innstalasjon av dumpventil vil fjerne mottrykket da? har en fx motor med ft blokk og turbostempler. kjører på 0,9bar med en orginal 13c turbo. Noen som kan si meg hvor mye mottrykk jeg har og hva jeg evt bør gjøre for å fjerne det, hvis dette bør fjernes? hehe :) Går også med 3" eksos foresten

Ein dumpventil skåner bare turboen. Den gjør at trykket forsvinner ut der istaden for at den brå stopper turboen og går ut gjennom den.

Med orginal 13c turbo er den beste og enkleste måten og bytte til større turbo. 3" eksos hjelper sjølvsagt på...

Riviera
11/01/13, 08:46
Har utført en test med manometer på downpipe for å sjekke trykk ut i eksosanlegget. Bilen har FK med Turbonetics 63ar eksoshus og fremre eksosanlegg 3" uten kat. MEN med bakre del originalt ca 2". Fullt ladetrykk er 1.3. AFR rundt 12 ved full gass i med tung belastning opp mot 6800rpm. Brukte 530 topp med T kam, portet 940 grenrør.

Det ble meget lite trykk i eksosanlegg, nesten skuffende! I korte øyblikk (1-3sek.) rett før WG aktuator åpnet ble det 0,4 bar trykk. Med fullt ladetrykk og WG åpen 0 -0,1 bar. Dette betyr at behovet for 3" eksos hele veien er minimalt! Skal også teste med en A kam, deretter A kam i 530 topp portet++ av overboostracing, men regner med samme resultat.

Kan kanskje være behov for 3" ved effekter rundt 500HK, men det er neppe nødvendig på effekter rundt 300hk:confused:

Jannern
14/01/13, 21:04
Skjønner poenget. Så egt kan du kjøre med orginaleksos uten problemer.

HansOla
15/01/13, 18:17
du kan sikkert bruke org eksos bare du har 3" downpipe

gull pilen
15/01/13, 21:34
T kammen slepper jo ingenting igjennom så ikke så rart det ikke ble noe trykk på måleren din da...

Riviera
16/01/13, 07:57
T kammen slepper jo ingenting igjennom så ikke så rart det ikke ble noe trykk på måleren din da...

Akkurat! T kam sies å være slapp, versus A og V kam. Men det vil fort vise seg når jeg måler med V kam som jeg snart skal ha i 530 toppen. Tør du tippe hvor stort trykket blir? Fordelen med bakre del av esksosanlegget orginalt er jo at flere prøver å kjøre forbi.... ;) Ja, og så er det jo billigere!

Jannern
17/01/13, 10:13
tror de fleste rundt om bare tenker på 3" som grommere lyd, ikke som noe som går greit haha :) men fortell hvordan forskjellen blir a Riviera på t og v kam da jeg har vx3 kam i 531 toppen min på en turbomotor.

Riviera
19/01/13, 19:14
tror de fleste rundt om bare tenker på 3" som grommere lyd, ikke som noe som går greit haha :) men fortell hvordan forskjellen blir a Riviera på t og v kam da jeg har vx3 kam i 531 toppen min på en turbomotor.

Jada, det skal opplyse om når det er klart. Blir nå denne uken :confused:

Jannern
03/02/13, 18:34
funnet ut noe Riviera?

Riviera
04/02/13, 08:31
funnet ut noe Riviera?

Har fått i V kam i uken som gikk pluss gjort endringer på 3" downpipe samt ny Redback 3" sportskatalysator. Regner med testkjøring så snart snø/is gir seg litt her, bilen føles raskere og piggere på turtall med V kam :)

Jannern
04/02/13, 12:45
du får legge ut det når du får målt :) hva er forskjell på v og vx3?

kermitt
04/02/13, 14:04
Vx er kryssning av V og X kam, VX3 er samme kammen med dreining 3 grader på eksosen. Hvilken vei de har dreid den kommer jeg ikke på.
Etter min mening er V kammen en bedre kam å kjøre med. Etter mine 80 000km med VX3 kam i toppen så syns jeg den er noe drit :p Ikke noe bunndrag som rødblokka vanligvis har og toppdraget er skuffende. Ikke noe bedre med turbo heller, kanskje heller værre.

Batland
04/02/13, 16:29
Vx er kryssning av V og X kam, VX3 er samme kammen med dreining 3 grader på eksosen. Hvilken vei de har dreid den kommer jeg ikke på.
Etter min mening er V kammen en bedre kam å kjøre med. Etter mine 80 000km med VX3 kam i toppen så syns jeg den er noe drit :p Ikke noe bunndrag som rødblokka vanligvis har og toppdraget er skuffende. Ikke noe bedre med turbo heller, kanskje heller værre.
Jeg har ikke forsøkt VX eller VX3 kammene selv da jeg ikke synes noe om spec. på dem, men mye tyder på at disse krever ganske ekstreme mengder "advance" for å fungere.
En hel tann, som vanligvis er reinspikka idioti, er ikke det i akkurat dette tilfellet da ventiltidene rundt ND er "pisseskjeive" originalt.

Riviera
07/02/13, 13:15
funnet ut noe Riviera?

Har testet igjen, men med V kam og ikke A kam som tidligere planlagt. Grunnen er at V kam liker turtall litt bedre, men er ellers relativt lik A kammen :)
Det ble lite trykk i eksosanlegg denne gangen også! I korte øyblikk (1-3sek.) rett før WG aktuator åpnet ble det 0,5 bar trykk. Med fullt ladetrykk (1,3bar)og WG åpen 0,1 -0,2 bar. Altså knapt målbart. Regner med ved høyere ladetrykk så vil trykk øke gradvis.

Jannern
13/02/13, 22:06
skjønner :)

Men hvorfor er vx3 kammen så ettertraktet hvis den er som dere sier? Den skal, etter det jeg har hørt, øke draget både bunn og topp mer enn de andre kammene? Den gir jo b230f motoren 20 hk mer bare med vx3 kam og 531 topp (som da blir B230fx)! er vel ikke bare toppen som gjør det!?

kermitt
13/02/13, 22:09
Fordi folk er idioter, jeg kan ikke komme på noen annen forklaring.

Jannern
14/02/13, 09:19
fint med et saklig svar da jeg heller kunne tenkt meg å bytte kam hvis vx3 kammen liksom skal være så "dårlig". En kam som liksom skal være så dårlig kan jo ikke være det hvis den er så ettertraktet? Ingen som har ett godt svar på det?!?
Hva slags kam vil dere anbefale til ft motoren min med 531 topp da a?

jorg1
14/02/13, 17:44
A kam virker greit. kurant bunn og toppdrag. Personliglig liker jeg K kammen mest. men da er det ikke mye å skryte av effekt under 3000 turn. med litt større turbo da riktig nok..
13c og K kam har vel ikke noe sammen å gjøre vil jeg tru..

kermitt
15/02/13, 02:08
Personlig syns jeg A,V, H og K kam er mye bedre. VX3 kam er en kam som er ment å ta ut 131 sugehester, ha ett akseptabelt forbruk og gjøre motoren "kvikkere" på turtall. Sannheten er at den "aldri" drar, det blir bare mer turtall uten noe videre virkning. Og til turbo så er den alt for veik.
Jeg mente å gi deg ett serriøst svar på forrige side. Det er bare sånn det er, folk er idioter. Så fort noe er "trim" så er det rette veien å gå uansett hvor dårlig det funker i praksis. Skal du legge penger i en kam så kjøp deg KG2T med engang. Da har du en bra kam lenge! Da kan du bare beholde den og sakte men sikker kjøpe grommere deler rundt som f.eks Turbo, dyser, datasprut, grenrør, porta topp osv.

Batland
15/02/13, 08:57
Personlig syns jeg A,V, H og K kam er mye bedre. VX3 kam er en kam som er ment å ta ut 131 sugehester, ha ett akseptabelt forbruk og gjøre motoren "kvikkere" på turtall. Sannheten er at den "aldri" drar, det blir bare mer turtall uten noe videre virkning. Og til turbo så er den alt for veik.
Jeg mente å gi deg ett serriøst svar på forrige side. Det er bare sånn det er, folk er idioter. Så fort noe er "trim" så er det rette veien å gå uansett hvor dårlig det funker i praksis. Skal du legge penger i en kam så kjøp deg KG2T med engang. Da har du en bra kam lenge! Da kan du bare beholde den og sakte men sikker kjøpe grommere deler rundt som f.eks Turbo, dyser, datasprut, grenrør, porta topp osv.

Jeg har samme innstilling som du, nemlig at man ikke må glemme å tømme sylindrene også. De fleste har bare fokus på å fylle dem og ser ut til å glemme at man ikke klarer å fylle frisk luft inn i en sylinder som er trykksatt og derfor helt full i eksos fra før. Dette er grunnen til at jeg mener at de originale 35 mm eksosventilene er ALT for små til en 4 syl. 2,3L motor.

KG2T og VX kammen befinner seg i hver sin ende av ekstremitetene.
KG2T er mild på innsug og hissig på eksos. Dette fordi det er lett å fylle sylidrene når man har ladetrykk i innsugsmanifolden, men det er vanskelig å tømme dem når man har høyt trykk i eksosmanifolden. Burde være enkelt å forstå.

VX kammene er nøyaktig motsatt. Gudene alene vet hvorfor dette er en god idé og hvorfor det er ettertraktet.

Jannern
04/03/13, 09:18
Takker for svar! Da blir det vel kjøpt inn en KG2T til sommeren tenker jeg når det blir litt mer penger på bok :) kan jeg justere og bytte kam uten å ta av toppen igjen? litt ny i gamet. Alltid tatt av toppen når jeg har drevet for da har jeg stort sett byttet toppakningen i samme slengen, men nå er jo den ny hehe :)

Batland
04/03/13, 15:30
Vil minne om at KG2T kammen er en fornuftig kam til fornuftige motorer og fornuftige eiere.

Vi snakker altså om redusert kompresjonsforhold, 530 topp selvsagt, 940 manifold og en GOD turbo.

Hvis man vil "svenske" med original komp., kjempegrenrør, Holset eller kina bla bla, psykoinnsug, 531 topp osv osv, da er KG2T kammen ALT for mild og derfor HELT FEIL.