PDA

Vis full versjon : Strøm på begge ledningene på dysene



Kalsn
06/01/13, 14:25
Kjøpte meg en ombygd b230f -> b230ft her nylig, probleme er at den fjusker noe voldsomt, starter men vill ikke gå. Jeg har strøm på begge ledningene, men skal være jordpulser fra hjernen på den ene..
Svinghjul står rett, lmm funker, formotstander skal være kobl rett, har prøvd med anna bensinhjerne, register står rett, hva er d som forårsaker at hjernen ikke sender ut jord? Har jord inn på pinne 18 som det skal være, har målt også at det er jord der.

Kjøpte bilen "ferdig ombygt" så er enda vanskeliere å finne, noe innspill?

Jan turbo
06/01/13, 14:46
Hva slags bil/modell er dette. Har den lh 2,4 orginalt??????

Kalsn
06/01/13, 14:59
1994 modell 940 med lh2.4 org

Jan turbo
06/01/13, 15:29
Sitter begge jordingsledningene på plass oppe på innsprutet?????
De ved fuelrailen???

Kalsn
06/01/13, 15:38
Jepp de to på innsuge sitter, samt de to bakpå toppen også, og selvsagt storjorda fra batteriet.

Jan turbo
06/01/13, 15:41
Har bilen fungert skikkelig etter ombygging ?? . Eller har dette oppstått i ettertid??

Kalsn
06/01/13, 15:53
Nei bilen har aldri funket, fikk den superbillig.. Før tidligere eier har gitt opp:)
Mener at bilen har FT motornett, kan det være at det mangler noe på ft nettet som f-nette inni bilen trenger?
Bilen starter men dauer når man er borti gassen. Men hovedgreia her er hvorfor jordledning har 12v istedefør jord?

Kalsn
06/01/13, 17:17
Står feil i overskrifta, mener strøm på begge ledninger!

Øyvind G
06/01/13, 17:26
Startsperre?

Kalsn
06/01/13, 17:31
Har prøvd med chippa 962hjerne og 937 hjerne, dem har ikke startsperre..

Jan turbo
06/01/13, 17:43
Eneste forskjell på F nett i forhold til FT/FK er vel at forvarming av åndeluft mangler på F nettet. Men det har liten eller ingen betydning.
Jeg ville ha tatt opp igjen koblnga som er gjort på dysemotstand for hvis det er koblingsfeil der så kan du vel ødelegge hjerner.

Kalsn
06/01/13, 18:25
Har lest at folk bruker å ta "feil" ledning når dem kobler motstandern... Ser noe lugubert ut heile koblinga, men den motstandern får strøm.. Er d slik at den skal vise mindre enn 12v når den har vært innom motstandern, eller er d bare ohm som er blitt mindre? (Dårlig elektrokunnskaper:p )

Jan turbo
06/01/13, 18:33
Når jeg bygger om disse så splitter jeg ledningsmatta rett under innsuget der alle fire dyseledningene kommer sammen,der er det veldig lett å se hvem ledning du skal ta. En tykk som går over til fire,en til vær dyse. den tykke skal til midten av dysemotstanden og de andre til hver enkelt motstand/dyse.

Kalsn
06/01/13, 18:49
Jepp den veit jeg om, meeeeeen er som sagt blitt brukt ftmotornett her.. Så går 4 ledninger hele veien istedefør at dem går i hop.. :)

Jan turbo
06/01/13, 19:27
Da skal jo dette være iorden,men veit du hva slags modell nettet kommer fra. er jo forskjell på gammel og ny 940.

Kalsn
06/01/13, 22:48
Da skal jo dette være iorden,men veit du hva slags modell nettet kommer fra. er jo forskjell på gammel og ny 940.

Gammel 940, altså 1993 mod:)

Jan turbo
06/01/13, 23:28
Jeg er ikke så god på når det ble skifte på lednettet på disse,men mener det er forskjell på de på ett eller annet tidspunkt.
Så da er det jo ikke sikkert at det stemmer når man bytter motornett delen fra en gammel 940 til en nyere f.eks.
Bare lurer jeg??????? For noe er det jo som ikke stemmer på denne.

Kalsn
07/01/13, 22:21
Den røde og grønne ledninga fra dyserelet på høyre dempertårne, skal denne gå rett til dysene?

Sondre93
08/01/13, 17:09
Har du diagnose på dempertårnet? Fra 96 og oppover fekk dei OBH kontakt i midtkonsollen.

Syns uansett det er rart visst noken har byttet ledningsnett istaden for å bare lodde inn formostanderen :)

eab
08/01/13, 20:23
http://autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm

Der finner du ganske lettfattelige koblingsskjema for både lh og ezk. Tegnforklaring helt nederst.

Kalsn
08/01/13, 22:03
Har du diagnose på dempertårnet? Fra 96 og oppover fekk dei OBH kontakt i midtkonsollen.

Syns uansett det er rart visst noken har byttet ledningsnett istaden for å bare lodde inn formostanderen :)
Ja er diagnose på dempertårne..MEN den funker kun når alt av elektrisk er oppkoblet rett skjønner du :) jo sant, men var for å slippe å forlenge kabel til batteriet osv...men syns selv at det er tåpenlig løsning å bruke ft nette...



http://autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm

Der finner du ganske lettfattelige koblingsskjema for både lh og ezk. Tegnforklaring helt nederst.
sant sant, se der ja..Men lurer på radiointerferance relet (dyse) som sitter på dempertårnet..ifølge koblingskjemaet skal det BL-Y SB R og GN-r, altså blå gul, sort, rød og grønn og rød, MEN på mittt rele så er det 2 røde strømledninger med konstantstrøm fra batteriet og ei sort og rød (jordstyrt fra hjernen?) og den røde og grønne som skal rett til dysene... Skal denne rett til dysene uten og være innom noe annet? før på mitt ledningsnett ser det ut som den stikker inn i kupeen.... og da sender jeg jo strøm rett inn i ukjent området liksom... Har ikke turt å koble slik, er redd for å brenne hjernen..

eab
08/01/13, 22:14
Dysene skal ha konstant 12v fra bensinpumpereleet (hvis jeg ikke husker feil, mulig det er innom noe mer på turen) og så skal jord pulse fra utgang 18 på bensinhjernen.

disclaimer: jeg har ikke sett på koblingsskjemaet, dette er fritt fra hukommelsen :P


*edit: nei, det er såklart lh boksen som får strøm fra bensinpumpereleet, som igjen sender 12v for å aktivere 2/12 releet på skjemaet der. Uansett, du skal ha 12v på dysene så lenge tenninga er på.

Kalsn
08/01/13, 22:36
Dysene skal ha konstant 12v fra bensinpumpereleet (hvis jeg ikke husker feil, mulig det er innom noe mer på turen) og så skal jord pulse fra utgang 18 på bensinhjernen.

disclaimer: jeg har ikke sett på koblingsskjemaet, dette er fritt fra hukommelsen :P


*edit: nei, det er såklart lh boksen som får strøm fra bensinpumpereleet, som igjen sender 12v for å aktivere 2/12 releet på skjemaet der. Uansett, du skal ha 12v på dysene så lenge tenninga er på.

jepp sant som du sier med 2/12 releet, MEN hos meg er det 2 ledninger fra batteriet, og ei rødsort og ei grønrød ledniing på det releet, og spørsmålet er om rødgrønnledninga skal direkte til dysene (innom motstander først)..?

eab
09/01/13, 07:55
Jeg bruker egentlig ikke å henge meg så mye opp i fargene når jeg feilsøker. Det enkleste er å følge ledningene visuelt eller med multimeter. Så farger kan jeg egentlig ikke hjelpe deg med :P

30 på releet skal ha 12v fra batteriet, og 87 skal vel til dysene.

Kalsn
09/01/13, 23:30
Jeg bruker egentlig ikke å henge meg så mye opp i fargene når jeg feilsøker. Det enkleste er å følge ledningene visuelt eller med multimeter. Så farger kan jeg egentlig ikke hjelpe deg med :P

30 på releet skal ha 12v fra batteriet, og 87 skal vel til dysene.
sant, det releet er nok desverre koblet rett opp...
noe LMM ikke var i det hele tatt, fulgte ledningene til lmm'n og dem førte til en heelt annet plass enn de skulle, så la opp nye ledninger dit dem skulle da fyra den med engang, og gikk mye renere enn tidligere..
MEN har fortsatt 12v på begge dyseledningene og dermed fjusker bilen.. kan en komponentfeil, altså ødelagt giver, lambdasonde eller lignende føre til slik strømfeil?

Kalsn
12/01/13, 19:51
komma litt lenger enn sist, har feilsøkt å kommet fram til at lmm ikke var koblet rett, ikke i det heile tatt, men koblet rett nå, så går mye finere enn sist.. Men virker som den bare fyrer på 2 av sylindra nå, altså syl nr 2 og nr 4, for viss jeg tar av dysekontakt på syl nr 1, så er det NULL endring i gangen, men tar jeg av 2 eller 4 så går den på bare 1 sylinder virker det som, mens på 3'ern er d samme som 1, altså null endring... og alle ledningene har strøm og viser likt, om jeg bytter mellom kontakta på dysene, så oppfører dem seg likkens, KAN virke som om dyse 2 og 4 er ødelagt evt tett. Men har bytta dem og null bedring..
Har sett litt på TPSn, hører ikke klikk fra den, kan den forårsake noe slikt? Ser også at b230FT har 2 ledninger inn i hjernen fra tpsn, mens b230f har 3, ser ut som den ene kuttes ut når man bygger om? har prøvd også dette uten hell ... :)

Shaiko
13/01/13, 21:47
Det er fordi du måler når kontakten står på dysa. Ergo strømmen går imellom spola på dysa og du får + i begge 2. Koble av kontakten fra dysa så ser du mednengang at det bare er en som har 12volt+

Kalsn
14/01/13, 23:58
Nei har målt med med kontakten av dysa, men har målt over alle ledningene, og fant ut t tomgangsregulatorn var kobla feil, så kobla den opp, så fikk jeg anna signal, samt bytta alle plugga da null lmm har kvelda dem, så bilen funker fjell nå:)