PDA

Vis full versjon : V70N 2004 med MASSE feilkoder



DT1972
04/01/13, 16:02
Hei!

Har hatt bilen hos Billia i dag, fordi jeg fikk SRS Airbag feilkode + Bremsefeil/parker bilen (noe tilsvarende tekst) + blinklys virker ikke. og vindusviskerene (!) og spyleren ikke virket, det lyste i den gule trekanten i dasjbordet, og bremsefeillyset + ABS lyset blinket litt om hverandre. Reine juletreet!!!

Disse feilene oppsto helt plutselig.

Etter at de feilsøkte litt på den, sa de det var mange flere feilkoder som dukket opp, og at de ikke hadde mer til til å se på dette nå, så jeg fikk time i uke 3.

Når jeg kjørte fra Billia, så virket heller ikke noen av klokkene i bilen (dasjbordet), og det var i tillegg helt sort. Det "eneste" som virker nå er at motoren starter og kjører, vinduene kan tas opp og nes, og varmeapparatet (+ har kjørelys + bremselys).

Billia mente det kunne være hovedstyreenheten som må byttes, og og skulle ringe meg med en pris på dette. Har purret på mail, men fortsatt ikke hørt noe fra dem.

Mens jeg har ventet og gnagd negler, og følt tusenlappene forsvinne, fant jeg dette forumet, og da er mitt spørsmål:

Noen anelse om hva dette kan koste (hele hovedstyreenheten)?
Kan det være en enkel lodding som bare behøves (håpe håpe)?
Vil det lønne seg å bestille deler fra Sverige/Ebay og få noen til å bytte for meg?
Er dette superbilligere å reise til Sverige og fikse?
Noen tips eller råd?

Jeg er ikke en mann, så hvis dette er skrevet på en lite bilintressert måte, så er det derfor! :)

Torsen67
04/01/13, 16:59
Velkommen til forumet:) Når du får ett prisoverslag så ville jeg også sjekket prisen i Sverige. Du har såpass mange feil at de uansett vil merke fort om det er hovedenheten som er synder eller ei. Er det ikke det, så skal du vel strengt tatt ikke betale for den.

DT1972
04/01/13, 17:02
Takker og bukker for hyggelig velkomst og svar!

Er det sånn og forstå at de i uke 3 feilsøker videre for å se an hva som kan være galt, eller bare bytter de delen?
Billia sendte ingen mail før de reiste hjem i dag, så derfor har jeg ikke noe å forholde meg til.

gswede
04/01/13, 17:46
Det absolutt første jeg ville gjort, var å sjekke batteriet - rengjør polene - sku på igjen - skikkelig. Når det begynner å bli slitent lyser dashen opp som et juletre. Bilen vil likevel starte og ellers fungere som normalt. At du får en masse rare symptomer når spenningen synker, er det ingen tvil om.

Du har så mange lamper og feil som ikke naturlig hører sammen. Batteri evnt katastrofal feil på ecm. Billigst å sjekke batteri først. Sjekk i samme slengen jording og husk og rengjør polene samt innsiden av armaturet som legges på polene. De selger glimrende polrenser i de fleste bilrekvisitabutikker.

gswede
04/01/13, 17:54
Ett batteri koster deg 1000lappen, ecm pluss jobb tør jeg ikke tenke på hva koster engang..

edit: så nå at de faktisk feilsøkte..

FroBe
04/01/13, 18:33
Jeg fant ikke tråden nå, men leste nylig her om en som etter mye feilsøking fikk beskjed av verkstedet (i Sverige?) at tilsvarende tilfeldige feil kunne komme av en dårlig jording.
Dette var vist en kjent feil, men tydeligvis ikke så kjent at de kom på å sjekke dette første gangen...

Torsen67
05/01/13, 12:20
Tror nok det er riktig å starte med batteri og jording her ja.

Tor-Erik
05/01/13, 13:15
Takker og bukker for hyggelig velkomst og svar!

Er det sånn og forstå at de i uke 3 feilsøker videre for å se an hva som kan være galt, eller bare bytter de delen?
Billia sendte ingen mail før de reiste hjem i dag, så derfor har jeg ikke noe å forholde meg til.

Det er et godt forslag som Torsen67 sier :-)

Erfarte dette selv på min v70 02

Fikk feilkoder med at dørheiser, dørlås og noen flere feil ikke virker selv om de virker.

Kjøpte nytt batteri på biltema

Slettet alle feil pånytt, og alle feilkoder ble borte.

V90
05/01/13, 14:43
Kan være noe så enkelt som en løs jording-ledning til dynamoen...

Les denne tråden;
http://forum.vccn.no/showthread.php?50125-Volvo-850-Problemer!!!-Hjelp&p=692258#post692258

Lord_Hatlem
06/01/13, 01:44
Det er ikkje Instrumente som sender alle feilkodane då?
Meinar 2004 moden og hadde "svakt instrument" så det kjem ein såkalt DIN feil på¨instrumentet ein får ikkje opp feilmelding på sjølve instrumentet, men det sammarbeider jo med det meste i bilen...
har DIN feil i mitt instrument, der eg får beskjed om bla feil på airbag, sjølv om eg ikkje har det pluss at klokka mi går bananas,
dette er bare eit forslag eg slenger ut altso....
du seier du har eit hav av feilmeldinger men klarer ikkje å sjå om du seier at bilen ikkje går skikkelig?... vist bilen virker heilt fint så ville eg lagt ein liten knapp på Instrumentet... søk litt på forume, e eit hav av info ang. dette, pluss verksted som fikser dette LANGT billigere enn å kjøpe nytt...
Uansett Lykke til satser på at det er ein grei fiks...

larsverm
06/01/13, 03:58
Jeg fant ikke tråden nå, men leste nylig her om en som etter mye feilsøking fikk beskjed av verkstedet (i Sverige?) at tilsvarende tilfeldige feil kunne komme av en dårlig jording.
Dette var vist en kjent feil, men tydeligvis ikke så kjent at de kom på å sjekke dette første gangen...

Det var en tråd om en V70 med et kaos av feilmeldinger, som ble "parkert" på grunn av for mye aggresjon, først og fremst fra trådstarters side.

Det kom ikke fram om det ble noen løsning i det tilfellet, men et etter alt å dømme fornuftig forslag som dukket opp, var at det kunne være problem med jording mellom chassis og girkasse. Når man får mange forskjellige feilmeldinger på en gang, er det tross alt mer sannsynlig at de skriver seg fra noe slikt enn at alle feilene som meldingene signaliserer skulle ha dukket opp samtidig. :p

hanssen.robert@yahoo.no
08/01/13, 08:55
Jeg og hadde sjekket instrumentet. kjent feil det.

FroBe
08/01/13, 09:33
DIM-problemene var vel hovedsaklig kun 2001-2003 modellene, og trådstarter har i tillegg problemer med blinklys/viskere/spylere på sin 2004 modell.

DT1972
08/01/13, 13:44
Hei!

Da er batteripolene sjekket, og de er helt fine. Min svigersønn har vært i kontakt med han som fikser instrumenterne for 2.500,- i Brønnøysund (?), og han mener det er CEM'en som må byttes. Billia sier at dette vil koste ca. 15.000,- inkl. arbeid og programering. De vil fortsette feilsøkningen videre uke 3, og det vil koste 8-1.600,-
Brukt/overhalt del i Sverige vil koste ca. 5.000,- inkl. alt. Og nå sjekker jeg ut hva det koster på verksted i Sverige for den jobben Billia skal ha 15.000,- for.

Tusen takk for masse gode tips og råd!

paravolv
10/01/13, 10:41
Hei.
Fikk pris på bytte av CEM i strømstad, 10.100 SEK

locked
11/01/13, 20:13
Gå over å sjekk ALLE sikringane du kan finne. Berre EI gåen sikring kan få bilen til å virke alvorleg sjuk!

Sikringar har du over alt, sjekk instruksjonsboka di.