PDA

Vis full versjon : 850-x70: Automatisk tåkelys triks.



Morgis
10/05/10, 14:38
Automatisk tåkelys i lysbryter posisjon 0, med forrigling mot hovedlys uten ekstra rele
Denne omkoblingen er veldig enkel.


Bryter pos 0 slår automatisk på tåkelys og parklys. (Ikke kjørelys).
Bryter pos 1 (parkeringslys) slår av tåkelysene og kun parkeringslys lyser. (Parklysene vil forbli påslått selv om tenning slåes av slik som før)
Bryter pos 2 slår på nærlysene og slår av tåkelys. (Tåkelys kan overstyres manuelt med tåkelysbryter som normalt om man ønsker å benytte både tåke og kjørelys samtidig (ulovlig i norge).


1.
http://forum.vccn.no/dokumentasjon/Veiledere/800-x70/Eksterior-elektrisk/850-x70/automatisk%20takelystrix/1.jpg
Bruk en liten flattrekker, trykk inn og vri om den lille skrubryteren slik at den står i loddrett posisjon. (om man ser på baksiden av lysbryteren skal den nå stå i pos A)

2.
http://forum.vccn.no/dokumentasjon/Veiledere/800-x70/Eksterior-elektrisk/850-x70/automatisk%20takelystrix/2.jpg
Dra ut hovedlysbryter og klipp (evnt åpne kontakt og dra ut ledning for å ikke ødelegge kabelen) grønn/rød kabel som er tilkoblet pkt. 5.
Husk i isoler så den ikke kortslutter.

3.
http://forum.vccn.no/dokumentasjon/Veiledere/800-x70/Eksterior-elektrisk/850-x70/automatisk%20takelystrix/3.jpg
Lokaliser sort/hvit kabel som er tilkoblet pkt. 8 på hovedlysbryter.
Den har kun som formål å slå av instrumentbelysning med lysbryter satt i pos. 0.

4.
http://forum.vccn.no/dokumentasjon/Veiledere/800-x70/Eksterior-elektrisk/850-x70/automatisk%20takelystrix/4.jpg
alt strømstjeler:
http://forum.vccn.no/dokumentasjon/Veiledere/800-x70/Eksterior-elektrisk/850-x70/automatisk%20takelystrix/030920103996.jpg
Sort/hvit kabel som er tilkoblet pkt. 8 skal klippes i god lengde, evnt skjøtes/erstattes med ny kabel slik at den rekker over til tåkelysbryteren.
På tåkelysbryteren skal sort/hvit kabel kobles inn sammen med brun/rosa kabel ved tilkbl.pkt 1.


Vola ! ;)

TeamBørnOut
04/07/10, 16:25
Dette fungerer på nyere 960 også :)

ThePlace
02/09/10, 18:57
Den Sort/hvite som går inn på stikk 8, skal den fysisk fjernes fra hovedlysbryteren eller skal den kun laskes over til tåkelysbryterens pkt.1?

Norhagen
02/09/10, 19:56
Den Sort/hvite som går inn på stikk 8, skal den fysisk fjernes fra hovedlysbryteren eller skal den kun laskes over til tåkelysbryterens pkt.1?



kabelen kappes ca 5cm fra lysbryteren og skjøtes over til tåkelysbryter

Morgis
03/09/10, 16:59
Koblet dette opp på en 98mod V70 i dag. Fungerte fint :)

Jeg valgte her å dra ut de to aktuelle kablene fra hovedlysbryterkontakten og isolere disse.
Så dro jeg ut en kabel fra ei kabelmatte jeg hadde liggende med samme kabelsko i den ene enden som jeg da dyttet rett inn i hovedlysbryterkontakten hvor den hvit/sorte kabelen stod.
Strakk den over til tåkelysbryteren og brukte en strømstjeler der.

Veldig kjapt og enkelt :)

http://morgis.net/Volvoforum/Veiledere/Eksterior-elektrisk/850-x70/automatisk%20takelystrix/030920103996.jpg

S70TDI
04/09/10, 09:16
men jeg mistet instrumentbelysninga når jeg skrur på park og tåkelys.
er det sånn det skal være da eller?

Morgis
04/09/10, 10:01
skjønner ikke helt..

Du skal ikke trenge å ha lysbryteren i parklysposisjon lengre.
tåkelysene skal slå seg på av seg selv i posisjon 0 på lysbryteren. selv når tåkelysbryteren er avslått..

S70TDI
04/09/10, 12:35
skjønner ikke helt..

Du skal ikke trenge å ha lysbryteren i parklysposisjon lengre.
tåkelysene skal slå seg på av seg selv i posisjon 0 på lysbryteren. selv når tåkelysbryteren er avslått..

men instumenbelysninga er borte både ved posisjon 0 og hvis jeg snur bryteren over til park og bryteren til tåkelys.. altså, uansett hvilken måte jeg skrur på park og tåkelys så er instrumentbelysninga mørk..


hvis jeg kun har parklys så er det lys i instrumentet, men hvis jeg slår tåkelys på mens den står på parklys så blir det mørkt i instrumentet?

Morgis
04/09/10, 13:03
har du fulgt veilederen helt riktig?
Du klippet/koblet fra den hvit/sorte kabelen som beskrevet i pkt 4? det er den som slår av instrumentbelysningen i pos 0...

Fungerer fint i 850a og v70a jeg gjorde dette på så.. burde ikke være noe forskjell

http://www.morgis.net/Volvoforum/Veiledere/Eksterior-elektrisk/850-x70/automatisk%20takelystrix/4.jpg
Sort/hvit kabel som er tilkoblet pkt. 8 skal klippes i god lengde, evnt skjøtes/erstattes slik at den rekker over til tåkelysbryteren.
På tåkelysbryteren skal sort/hvit kabel kobles inn sammen med brun/rosa kabel ved tilkbl.pkt 1.

S70TDI
04/09/10, 14:47
Jepp.. det var jeg som koplet feil... satt strømstjeler på sort/hvit kabel... i orden nå :) tusen takk.. :P

jeg er dom :P

rugtveit
27/02/11, 16:33
det virket ikke oss meg har koblet slik:

klippet av kabel 5.

tatt ut hvit svart kabel nummer 8 .

satt inn ny kabel ned i nummer 8 og trekt den over til tåke lys bryteren og satt strøm tyv på nummer 1 på tåkelys bryte. så det er ingen ting lys i pos 0

Norhagen
27/02/11, 18:46
det virket ikke oss meg har koblet slik:

klippet av kabel 5.

tatt ut hvit svart kabel nummer 8 .

satt inn ny kabel ned i nummer 8 og trekt den over til tåke lys bryteren og satt strøm tyv på nummer 1 på tåkelys bryte. så det er ingen ting lys i pos 0


har du flyttet den lille vribryteren til midtstille pos A

Bruk en liten flattrekker, trykk inn og vri om den lille skrubryteren slik at den står i loddrett posisjon. (om man ser på baksiden av lysbryteren skal den nå stå i pos A):D

rugtveit
27/02/11, 23:45
har du flyttet den lille vribryteren til midtstille pos A

Bruk en liten flattrekker, trykk inn og vri om den lille skrubryteren slik at den står i loddrett posisjon. (om man ser på baksiden av lysbryteren skal den nå stå i pos A):D

hehe oki klarte og knekke den så e kje så løye at det ikkje virke :D då får eg skaffe meg ein ny bryter :p

Morgis
28/02/11, 08:56
olm det er 850, så har jeg hovedlysbrytere liggende.

rugtveit
02/03/11, 21:37
olm det er 850, så har jeg hovedlysbrytere liggende.


:D ka ska du ha for den eventuelt? vett du om noen plass dei selger forsterka clutch o te t5r

Morgis
06/03/11, 12:37
150kr :)send meg en PM så tar vi det videre derifra.

forsterket kløtsj kan du lett få tak i. sachs performance leverer bolt-on kløtsj som er en veldig bra sak :)

lyngen
10/08/11, 17:39
jeg å fikk lyst, men må tenke litt på dette. liker ikke klippe ledningene og skjøte sammen :o :D

Morgis
10/08/11, 19:03
åpne koblingene og dra ut ledningene istedet?

lyngen
10/08/11, 22:07
åpne koblingene og dra ut ledningene istedet?

ja, du sier noe dær ja :D

oper1989
20/08/11, 08:26
Fungerer dette på V70N og da tro?

Lasse_v50
28/08/11, 00:39
Sånn vil jeg og ha lysa til å virke på min 08 mod v50. Er noe drit me nye biler der alt er datastyrt.....

Agrostar
03/09/11, 14:05
Fungerte fint dette gitt :)

Sollien
17/09/11, 22:28
funket bra dette :) men hva er stikk 4 på hovedlysbryteren til??

Erlend Dystland
22/03/12, 18:35
Tar opp et spørsmål, jeg..
Har en 1997 modell 855 som jeg ønsker å montere originale runde "kurvelys/spredere" på.
Jeg har originale slike lys liggende. Jeg tok en titt under fangeren, og der var det også kabler for tilkobling av nettopp disse spredera.

Så da var spørsmålet; Går det ann å koble disse på ledningsnettet, gjøre slik som guiden sier, og dermed få lysene til å fungere uten å bruke rele? Jeg har også bryter til å montere her.
Tror det var ledningene som satt på det "dekslet/blendeplastikken" som man kan koble bryteren på. Går dette? :)

Mvh
Erlend242

Agrostar
22/03/12, 19:23
Om ledningane ligg framme så kan det jo hende at relet står i og da :p Er no berre til å prøve uansett!

gobiljen
24/03/12, 02:37
har eit lite problem, har nettopp sett inn grøftlys i fronten på min 850 (originalt og etternmontert)
og lysa vil ikkje lyse, de e og kobla opp til kabellnettverke som var montert på fabrikken.
men på grøftlysknappen knappen, så e de lys på (ikkje ditta lyse så kjem på når du tar på grøftlysa men lyset som "alltid" e på, trur du at eg manglar relê? har sjekka sikringa og har sjekka med 3 andre brytera, så de kan umulig være bryteren eller sikringa som e gåen, hjelp :P

Morgis
24/03/12, 13:47
har du husket å sette i releet?
noen har 2 releer også. 1 "jumper rele", og et vanlig rele.

gobiljen
24/03/12, 14:41
de kan hende at eg har glømt de ja :P

gobiljen
24/03/12, 18:18
kor finner eg grøftlysrele'et? har sett rett bakom knappen, men kabelen går over rattet og "forsvinner" ein eller anna plass
har skrud opp sikringsboksen og ser at de mangler to releer der, e eit av dei releet til kurvelysa?
EDIT: fan ut kor releet skal vere, så takker for posten i How-to spalta :)

Morgis
25/03/12, 03:46
Rele G og jumper-rele Q under rattstamme
http://forum.vccn.no/showthread.php?744-850-El-sentral-Sikringsboks

Børge Vikebø
30/03/12, 14:55
funket bra dette :) men hva er stikk 4 på hovedlysbryteren til??

Selv om det er lenge siden du skrev dette innlegget, var det en v70n du testet dette på?

Sollien
31/03/12, 12:22
Nei det var 1gen V70:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

LN-LVT
02/04/12, 12:52
Prøver ut dette på min 1999 V70 nå, uten noe særlig hell.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/130.jpg

Har klippet rød/grønn kabel på lysbryteren. Så klippet jeg hvit/sort kabel på instrumentlys bryteren (som går til 8 på lysbryteren) og koblet den inn på 1 (rosa/brun) på tåkelysbryter, ved hjelp av en sukkerbit.

På pos 0 får jeg kun parklys og ingen tåkelys, da må jeg skru på tåkelysbryteren manuelt.

Gjort noe feil? :/

Edit: Lysbryter står i A

Hvordan er det det egentlig skal fungere, Skal den svart/hvite sende en spenning til tåkelysbryteren? Hvis det er koblet normalt, så er det spenning på rosa/brun når tåkelys er avslått også forsvinner spenningen når det slås på. Og på den svart/hvite er det ikke spenning i det hele tatt i noen av lysbryterens posisjoner.

Sollien
03/04/12, 13:37
Du skal ikke klippe noe på instrumentlyse om jeg ikke husker feil, er kun hovedlyset og grøftlysbryter som skal kobles på:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

LN-LVT
03/04/12, 17:41
Den sort/hvite ledningen gikk fra nr 8 i hovedlysbryteren og til instrumentlys regulatoren. Den skulle klippes og kobles inn på nr 1 på tåkelysbryteren, sant? Så da klipte jeg den bare ved instrumentlys bryteren så den ble lengst mulig.

Sollien
03/04/12, 21:23
Stemmer det... har du klippa nr 5 på hovedlysebryteren? Og sjekka at du har den i pos A?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

LN-LVT
03/04/12, 21:43
Stemmer det... har du klippa nr 5 på hovedlysebryteren? Og sjekka at du har den i pos A?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jupp. Klipt 5 og koblet 8 fra lysbryteren til 1 på tåkelysbryter. Bryter i pos A. Da får jeg kun parklys og må skru på tåkelys selv. Men er ingen stor fare, det får bare være sånn.. Men litt rart det ikke funker.

Morgis
04/04/12, 07:18
når du vrir over bryteren, slår instrumentbelysningen seg av når den sort-hvite kabelen er tilkoblet og lysbryteren er vridd om til kontinent posisjon A? Om det ikke gjør det, kan det være noe galt med lysbryteren?
Den sort-hvite kabelen jordes når lysbryteren står i posisjon 0, det samme gjør tåkelysbryteren når den slåes på.
Derfor vil tåkelysene slå seg på når bryteren står i pos0

LN-LVT
04/04/12, 12:10
Ja, før jeg begynte å koble slo instrumentbelysningen seg av når bryteren var i 0.

Har målt litt nå, ser ut som det er en feil med lysbryteren. Kan ha skjedd når jeg tok ut bryetern første gang.. Svart-hvit ledning blir ikke jordet i 0 stilling, og det er vel det som må til for å skru på tåkelys. spørs om jeg gidder å bytte bryteren, får bare bruke tåkelysbryteren manuelt. Må bare huske å skru de av i nærlys-stilling når det er mørkt ;)

God påske :)

Morgis
09/04/12, 07:17
Har du prøvd for ordens skyld både A, B og C posisjonen på den lille sjalteren? Men regner med siden det slår seg av at det er riktig posisjon.
Kan sende deg en sort 850 hovedbryter om du vil teste. Send meg adressen din på PM

LN-LVT
12/04/12, 13:22
Fikk ny lysbryter i dag. Bestillte brukt fra Sverige. Nå fungerer det helt fint ;) Ellers takk for hjelpen :)

PellaR
13/06/12, 20:24
noen som vet om jeg kanj gjøre det samme på min 03 v70 lr er det da styrt elektronisk?

Morgis
13/06/12, 22:15
mest sannsynlig elektrisk styrt, men studer koblingsskjemaene, så kanskje det er nogenlunde likt :)

Hassel
16/08/13, 09:26
Går det an å isteden for å klippe/erstatte den hvite/svarte ledningen som man trekker over til tåkelysbryteren at man legger opp "dobbelt" av denne? Altså en til instruementpanelet og en til tåkelysbryteren. Slik at man ikke mister funksjonen ved at instrumentlyset skrus av ved bryter i pos 0 ? :)

Vet ikke om det her ble helt forståelig jeg :p

Morgis
16/08/13, 10:32
så kobler du inn en strømstjeler på den kabelen slik at tåkelysbryteren blir jordet i 0-posisjonen til hovedlysbryteren

skogy
30/07/15, 22:34
Må prøve denne[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Oxcyder
14/04/18, 02:12
Går det an å koble slik at tåkelyset ikke kommer automatisk, men kun når tåkelysbryteren er på?