PDA

Vis full versjon : V50 gir/clutch problem



maglux
02/01/13, 15:03
Hei,

jeg har en 2008/9 Volvo V50, gått ca 90 000km

Har merket noe rart med girkasse / clutch. Hvis jeg kjører inn mot et kryss / rundkjøring etc som krever fartssenkning, hender det jeg setter bilen rett i fri fra feks 4. eller 5. gir og triller frem mot krysset (opp en bakke, eller ved lang slette frm mot rødt lys etc). Hvis jeg så må stoppe helt før krysset, merker jeg noen ganger at girkassen ikke er helt i fri allikevel, da motoren dras ned i turtall og brummer litt når farten blir tilstrekkelig lav. Etter et par sekunder virker det så som girkassen "spretter" skikkelig i fri og går på normal tomgang. Dersom jeg clutcher når jeg merker at motoren harker litt, går det med en gang til normalt tomgangsturtall. Jeg tolker dette til at girkassen ikke var "helt" i fri, selv om jeg satte den i fri tidligere og bare har trillet fremover.

Noen tips om hva dette kan være? Synkroniseringsringer? Noen med "gaflene" i kassa? Har merket dette fra flere gir (til fri), ikke bare et enkelt gir. Dette bør vel dekkes av garanti/reklamasjonsrett?

takk for innspill!

todleif
02/01/13, 17:00
Feil bruk av girkassen! (vil eg sei)

Bensin eller diesel?

Eg setter girkassen i fri når bilen er stoppa. (manuell) Aldri i fart!

C.Erstad
02/01/13, 17:06
Skrive hvilken motor og gir du har så hjelper det litt ;)

maglux
03/01/13, 08:58
Motoren er 1,6 D. Har merket problemet i allefall fra 4. og 5. til fri, kanskje også flere gir - må ta en prøvetur og notere hvilke gir og evt hastigheter dette gjelder

Turbo Garage
03/02/13, 11:27
Hei
Hadde samme problem på min v70.
Der var det rust aksling i kassa sånn att clutch ikke vandret som den skulle.
Prøv å spraye noe rens eller lignende aksling igjennom luke til clutchpumpe.
Pass på å ikke søle på clutch plate da den ikke er noe spesielt glad i smøring
Lykke til.