PDA

Vis full versjon : Rykk og napp V50 2.0D m/powershift



Ivar Hestø
01/01/13, 19:37
Hei, har merket at bilen rykker og napper litt under kjøring, og lurer på om det er noen kloke hoder som kanskje har vært borti det samme før. Er egentlig samme hvilken fart jeg kjører i, så dukker det opp.

Legger med film:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/8.jpg (http://i396.photobucket.com/albums/pp49/ivarhesto/A9AB88C9-A858-452B-BE39-E8D97AE12E9B-3983-000002F4332651F1.mp4)

aarnes
02/01/13, 13:56
Skjer det kun med cruisekontroll på? har merket sånt selv, men ikke så mye variasjon på turtellern. faktisk så beveger ikke min turteller seg i det hele tatt.
forsøk å skru av AC, se om det hjelper. vet at det er flere på forumet her som har samme greia, både med S60 og V70

Ivar Hestø
02/01/13, 15:12
Nei skjer både med og uten cruisekontroll. Satte den på for å få jevnt pådrag på ei lang slette, sånn bare for å sørge for at det ikke var bare jeg som innbilte meg det. AC er ikke i bruk, så er ikke den som driver å jager.

THolandsli
02/01/13, 15:36
Sjekka om det er noen feilkoder?

Ivar Hestø
02/01/13, 16:04
Næ, var ikke før igår kveld jeg tok tak i problemet.

gswede
02/01/13, 17:29
tenker dieseltrykk, etm (throttle module), vakumlekkasje eller soting av gasspjeld..

Ivar Hestø
02/01/13, 23:02
Er noen av disse feilene noe som vil komme opp på en evt diagnose, eller vil man bli famlende rundt i blinde med" vi tror det er det, vi bør bytte, det var visst ikke den likevel osv" i typisk bytte-deler-istedet for å feilsøke-verksted-stil ?

Skal se om jeg får skvisa meg inn på det lokale volvo-verkstedet imorgen å iallefall tatt en avlesning av evt feilkoder. Jeg satt selv å holdt en knapp på at etm`en kan være slitt i en viss posisjon da bilen lunker jo stort sett i samme snevre turtalls-område hele tiden...

gswede
03/01/13, 01:54
etm og vakum skal vel gi kode. muligens trykket også. koden kommer gjerne ikke før problemet er akutt og delen er helt ferdig..
Sjekk alltid kodene først, dyrt å gjette. Kjørte lenge med en dårlig tcv, ingen kode. Ble ny bil når den ble byttet. Ikke alltid like enkelt..

Ivar Hestø
03/01/13, 11:19
Nå er iallefall jeg spent, stakk innom å spurte om avlesing av koder, viste de filmen å forklarte problemet å det er vel snart 1,5 time siden mekanikeren stakk av med bilen. Får satse på at de har en pekepinn :)

Edit: da fikk en igjen bilen, der verksmester og mekaniker klødde seg i huet og etter telefonering med volvo i nabobyen, ikke ble noe klokere på problemet. Da var visst neste steg å sende rapport til volvo sentralt.

Ivar Hestø
16/01/13, 14:16
Da var det kommet svar fra teknisk avdeling på Volvo, som mistenker det kan være en av to hastighets-sensorer på gearkassen som tuller. Volvo skulle ta inn bilen å se på problemet, så da får man se om det blir greit eller ikke. Oppdatering følger!

Ivar Hestø
04/02/13, 12:11
Da var det kommet en avgjørelse på problemet. Mekanisk feil i Powershift-kassen. Blir bestilt ny kasse idag, så iløpet av neste uke er den vel i orden. Free of charge, Volvo tar hele regninga på reklamasjon, da bilen ikke er gått mere enn 70 000km :)

gswede
04/02/13, 14:05
Jøss, ikke værst. Får håpe problemet er ute av verden da.. Hvilken årsmodell snakker vi om?

Tore
04/02/13, 15:09
Jøss, ikke værst. Får håpe problemet er ute av verden da.. Hvilken årsmodell snakker vi om?

Og i signaturen har Ivar Hestø så genialt skrevet:

Volvo V50 2.0 R-Design 09`

Ivar Hestø
04/02/13, 15:19
Og i signaturen har Ivar Hestø så genialt skrevet:


Og for å suplere disse opplysningene, 09 modell registrert 11 desember 08 :)


Ja håper at det blir greit. Vet ikke egentlig ikke helt om de tar regninga pga at den er gått lite, eller om det går på reklamasjon. For disse hadde vel bare 3 års garanti ? Begynte vel ikke med 5 års garanti før 2010-2011?


Men så lenge de tar regninga, så driter jeg egentlig i det, regner med disse kassene koster vel en 50-60 000 som de vanlige automatene til Volvo ?

gswede
04/02/13, 15:49
Ikke alltid signaturene blir nilest :-)

Ja, klart - så lenge de tar regninga er alt vel. Syns det har vært vel mye dill med disse bilene, neste på tapetet her i gården er gåen vindusmotor og servopumpe som synger på siste verset..

Ivar Hestø
04/02/13, 17:45
Har heldigvis vært forskånet mot annet tull. Driver ikke med småfeil jeg, skal det først komme feil, skal det komme store dyre feil :)

gswede
04/02/13, 18:05
Har heldigvis vært forskånet mot annet tull. Driver ikke med småfeil jeg, skal det først komme feil, skal det komme store dyre feil :)

Hehe sikkert like greit med få store feil kontra masse små som irriterer en grønn.
Lykke til med byttet.

Ivar Hestø
04/02/13, 18:29
Hehe, slipper alt småplukket iallefall. Jo takk takk :)

Børge Vikebø
08/02/13, 11:49
Norskkjøpt bil samt bruktkjøpt hos merkeforhandler(?) så går det nok på goodwill/forbrukerkjøpslov. Ikke uvanlig praksis.

Ivar Hestø
09/02/13, 02:58
Bilen er norsk-kjøpt ja, ikke handlet hos merkeforhandler. Ble handlet hos Aust-agder bilutsalg? mener jeg de het. Men det lokale Volvo-verkstedet fikset biffen :)