PDA

Vis full versjon : turb00le: Volvo 965 bruksbil -solgt :-(



turb00le
31/12/12, 16:22
Bytta til meg denne i romjula 2012 mot en 945 jeg hadde.
960n manglet da EU godkjenning og trengte litt kjærlighet for å gå gjennom, ble EU godkjent i januar.

Kort historie det jeg vet om den:
Begynte sitt liv i tyskland og ble senere importert til sverige.
"de icer" importerte den så til Norge for å ha den som bruksbil men kom plutselig over en V90, så denne ble bytta ut.
Den havna så hos broren til "skistav" som brukte den litt og bla benyttet den som landbruksredskap (les dro av veien).
Skistav hadde den så ei stund men satte den bort når den skulle vært eu godkjent, forståelig siden stakkaren jobber i alle norges kroker og kriker.

Bilen er da en 95 modell registrert i 94.
Den er 019 svart og har svart "skrynkelskinn" interiør.
Motoren er B6304 ettellerannet med automatgir.
Sitter GE senkesett på den, bakfjøra er ei ikke-nivåmat fjør som er kappa på bredden.
Vinterfelgene er noen 16 toms "direktørfelger" mens på sommern blir det 18 tommere som jeg har liggende.

Planer for bilen fremover:
-Bygge om støtfangere fram+bak. Har 850r front og 850 bakfanger som skal plastes sammen med 960 overdeler.
-Lakk av fangere, panser og framskjermer (har fått tak i to pent brukte framskjermer).
-Trekke opp dørsidene på nytt med ny vinyl.
-Litt stereo (sitter angivelig audiosystem elementer i dørene og kicker i dashbordet, blir en 4 kanaler og ei monoblokk med to 8 tommere baki).
-Nye dempere (monroe demperne som følger med GE settet er ikke akkurat top notch, så her skal bilstein på plass).
-Behandling av skinnsetene og en skikkelig runde utvendig.
-Bygge ny eksos, trolig 2x2,5" som går ut i en tut på hver side bak.
-Bytte regreim, mulig kammer i samma slengen.

Videre så har jeg lyst på luftfjøring, driver å prøver å få godkjent det så skal sende inn en saftig søknad snart.
For å få dette godkjent er det diverse krav, men som vanlig usikker på standardkravet om uttalelse fra "teknisk uavhengig laboratorium" stikker kjepper i hjula mine.
TÜV godkjenning blir uaktuelt.

Noen bilder da, bilen er bare spylt og ikke gjort skikkelig ren pga kaldt vær:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1698.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1699.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1700.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1701.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1702.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1703.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1704.jpg

skistav
31/12/12, 23:42
Takk for handel. Blir godt att noen gir tilbake livet bilen fortjener

gaupe
31/12/12, 23:49
Tidlegare bilen til de_icer dette, gratulerer :-)

turb00le
01/01/13, 00:10
Jo takk gisle, åssen liker olga seg på fjellet?

Skal se om vi får den i nogenlunde stand. Er veldig usikker på om jeg ska legge i femmeren, er jo som du sa, cruisebil.

Stemmer det gaupe. Er ikke bil som vokser på tre med denne kombinasjonen av farge, interiør og utstyr.

Not sent using Tapatalk

gaupe
01/01/13, 00:24
Stemmer det gaupe. Er ikke bil som vokser på tre med denne kombinasjonen av farge, interiør og utstyr.

Her er annonsa når den var på finn:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23373161

turb00le
01/01/13, 00:28
Har sett den, fikk den av de_icer.
Ser ikke helt sånn ut nå...

Not sent using Tapatalk

thune
01/01/13, 18:52
gleder meg til det kommer bilder.. blir bra detta

de_icer
01/01/13, 21:09
Gode greier, velkommen i sort-965956-med-takluke-klubben ;)
Siden du er så treig med bilder, legger jeg ut et av våre to sammen fra den gangen begge var her:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/10.jpg

turb00le
08/01/13, 09:30
Treig med bilder, mye å gjøre om dagen.
Skal ta siste rykk før EU i morgen kveld så knepper noen da.

Har henta meg nye brukte framskjermer som var bedre enn de som sitter der samt noe nips.

Hørte på lakk så først og fremst blir hele fronten lakkert opp og fangerne bygd om, blir nok utover våren.
Har bestilt meg PP tilsatstråd så skal sveise sammen framfanger med en 850R underdel samt 850 underdel bak med dobble utblås.
Skal også få bestilt en XC70 grill og lime den sammen med en 960 grill.

turb00le
17/01/13, 17:02
Noen bilder, crappy quality:

En lang sak som omvandler bensin til lyd:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1059.jpg

Interiør (skal farges opp der det er slitt):
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1060.jpg

Lettere slitt bladfjør:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1061.jpg

Utvendig:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1062.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1063.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1064.jpg

Skal få tatt noen bedre bilder en dag det er lyst, EU til uka...

turb00le
29/01/13, 07:28
I går ble bilen eu godkjent.

Sitter GE senkesett på denna, fant ut at det var Monroe dempere der. DE SKAL BORT!!!!
Hadde aldri trodd at det var så sinnsykt stor forskjell på dempere, men disse kontra bilstein er jo som natt og dag.

turb00le
06/02/13, 08:02
Førstepost oppdatert med litt mere info og bedre bilder.

karoline
06/02/13, 12:46
Må følge med her. Høres ut som dette blir en fin bil, når du får gjort det du har skrivd over :)

Volvo-Lars
06/02/13, 13:28
T5!


5tegn

de_icer
06/02/13, 14:06
T5!


5tegn

Enig der, eneste aberet er at den er bruktimportert i 2009...

turb00le
06/02/13, 15:22
Tanken om å sleppe nedi femmern er absolutt der... Er bare at det er så god cruisingbil som den er nå og legger jeg i femmer blir det busbil med en gang.
Har uansett alle delene jeg trenger for å få fram en potent 400hk femmer med manuell.

Trodde ikke du var særlig positiv til femmer marius? mr Titlestad mente omtrent at det var blasfemi å ødelegge en såpass "sjelden" 960 med sånt tull.

I første omgang så blir det å få resten av bilen i god stand samt forbedre kjøreegenskaper. Ingen vits med 400hk når en omtrent spretter av veien (les monroe dempere).

Martin.S
06/02/13, 16:36
Dette har jeg trua på. Flott utgangspunkt. Litt skremmende at en bil kan misshandles så mye på 3 år, når man ser hvor fin den var i annonsen.

de_icer
06/02/13, 22:01
Tanken om å sleppe nedi femmern er absolutt der... Er bare at det er så god cruisingbil som den er nå og legger jeg i femmer blir det busbil med en gang.
Har uansett alle delene jeg trenger for å få fram en potent 400hk femmer med manuell.

Trodde ikke du var særlig positiv til femmer marius? mr Titlestad mente omtrent at det var blasfemi å ødelegge en såpass "sjelden" 960 med sånt tull.

I første omgang så blir det å få resten av bilen i god stand samt forbedre kjøreegenskaper. Ingen vits med 400hk når en omtrent spretter av veien (les monroe dempere).

Tja, er vel delvis enig med Espen, men bilen var ikke noe utstillingsbil da jeg hadde den heller, og etter den tok en tur av veien for senere å bli stående i fritt forfall ser det ut til å være enda mer å sette tennene i.

Den er mye mer jobb og penger for å få denne til strøken originalbil enn det er å få den til å bli en trivelig 960 med oppgraderinger. Og hvis jeg skal ha et ankepunkt på 960 3,0 - så blir det at den går for dårlig - altså hadde T5 passa bra!

Jeg ser poenget ditt da, og det er vel derfor jeg har hatt både 940 Turbo og 960/V90 samtidig så lenge - men et fint kompromiss ville jo vært T5 og automat. Da blir det ikke like bus, samtidig får man litt mer gnell for bensinen sin.

Og sort med sort skinn og soltak vil den jo fortsatt være, skulle noen ville det kan den helt fint tilbakestilles til rekkesekser igjen :)

SirKim
06/02/13, 22:36
skal du få gjort en god del i understellet eller bare bytte dempere?
om det blir litt mer dikkedarie må du legge ut bilder! er noen av oss som er interesert i å vite hva som kan gjøres :)

har det noen hensikt på "940 forstillinga" f.eks å flytte innfestninga til stabstag fra bærearmen å opp til fjærbeinet? slik det er på 960 "mk2" forstillinga.

turb00le
07/02/13, 07:49
Har spekulert litt på det med automat og t5, men det blir liksom litt feil i mine øyne. Automatkassene i 960 er jo solide og burde takle en femmer fint, R.G. hadde finni ut at det var mye samma kassa som i supra.
Blir det t5 så blir det med m90 siden jeg har det liggende til hvitmotor.
Havner t5 i denne så løfter jeg nok bare sekseren pent ut og lar være å herpe hele el.nettet så
det er plug&pray å legge i raksexan igjen. Helt enig med deg i at den ikke akkurat drar skinnet av pølsa.

Vedr understell så finnes det jo alltid planer og ideer for hva som kan gjøres. Problemet med 960 understellet er at det finnes fint lite å få tak i "eftermarknads" sånn som poly foringer osv.
Stort sett må dette lages selv, men det er jo strengt talt ikke mere komplisert enn at jeg greier meg med dreiebenken til han far.
Sånn som høyden på bilen er nå så får den bakre foringen på bærebruene framme skikkelig deng, disse er ikke som på 940 men har bolt vertikalt gjennom og ikke horisontalt.
I tillegg er det en finurlig sak da den sitter mellom to konuser, ytterringen er i plast også (stussa på det da jeg skulle snitte de opp for bytte).

Har lyst til å space ned bærekule+styrekule framme for å spare foringene litt og få mere riktig geometri med lav bil. Skal nok også gjøre samme som på topplagringene på 940n, flytte de inn for mer camber.
Bak har jeg ei halvferdig nedre bærebru tegnet opp i solidworks, denne er noen mm kortere enn org brua og har i tillegg slissespor for å kunne justere camber bak da denne blir litt brutal med lav bil.
Denne er fortsatt litt på utviklingsstadiet siden det gjenstår noe FEA analyse og optimalisering i ansys på den.
Justeringa blir enten med slissespor eller stillskruer for å låse dette fast. Planen var å frese den ut av ett stykke 6082T6 alu.

turb00le
24/02/13, 16:32
Her skjer det ikke stort om dagen, litt for mye å gjøre på jobb.

Var i går hos tbo en tur, noe som resulterte i at det en av de nermeste dagene blir bestilt en ny styreboks til girkassa. Hvis vi får den til å virke, noe jeg har stor tro på, så blir det mulig å kjøre den helt manuelt og fullt justerbart auto modus.

Not sent using Tapatalk

sikkan
24/02/13, 23:38
Interessant!

andersg
25/02/13, 17:08
Så i teorien kan du kjøre med flaps bak rattet?

turb00le
25/02/13, 21:35
Jupp. Men det blir litt for moderne.. vurderer å finne en annen slepering og operere inn to brytere i rattet.

Not sent using Tapatalk

andersg
25/02/13, 23:37
Eller som gærningene i Black Smoke Racing, girspak ved siden av girspaken... Næt!

Volvo-Lars
02/03/13, 08:12
Var det deg jeg spotta kjørende mot ferja i går?

turb00le
02/03/13, 09:50
Stemmer nok det lars, midlertidlig plassert i horten fram til juni-juli ett sted.

Not sent using Tapatalk

Volvo-Lars
02/03/13, 10:21
Stemmer nok det lars, midlertidlig plassert i horten fram til juni-juli ett sted.

Not sent using Tapatalk

Blitt hortenser si!

turb00le
02/03/13, 10:39
Nja. Pendler jo fra andre siden av dammen da. Men for all del, kurrant å jobbe i horten. Er sånn når en er "yrkes prostituert" les utleid.

Not sent using Tapatalk

turb00le
25/03/13, 06:33
Kommer noen bilder en dag....
Har bla fått i 2din touch spiller, ha-7400 (eller noe sånt) og litt div.

Skulle ha i gamle 3l kammene også, men til min store begeistring satt de der fra før. Bortkastet tid med andre ord.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

skistav
25/03/13, 19:11
det var jo nok ein ting je glømte der å

skistav
17/05/13, 16:07
Skjedd noe mer her eller????????

turb00le
23/05/13, 10:36
Skjer da ting, mest "skrot" som ankommer boden og blir der. Litt mye styr med jobb for tiden, samt at jeg og dama har holdt på rundt husveggen i det siste.
Ser fram imot å bli ferdig med beis, maling, planering, såing av gress, gjerder osv.

Det som har skjedd siden sist det ble oppdatert her er:
Satt inn 2din spiller kjøpt av skistav samt en forsterker fra C70 som jeg kjøpte fra ovlov86.
Fått på noen andre felger.

Så har jeg kjøpt inn shiftkit til girkassa, pakningssett, masse atf olje, regreim, oljefilter, masse olje osv.
Så ligger det beige dørtrekk som jeg skal røske av skinnet på og trekke opp på nytt i svart.
Har også fått taki en takvinge fra 940 som jeg vurderer å skifte ut 960 vingen med.

Satser på å få henta meg 960 fangere så jeg får gjort ferdig de med 850 underdeler i nærmeste framtid, skal bestille eksossarger fra volvo i dag.
Så har jeg nye "bättre begagnade" framskjermer liggende klare for lakk.

Tenkte også å dra med meg ei senkenivåmat fjør fra volvo etterpå for å se åssen det blir med den, sitter ei kappa fjør for gassdemper der nå som er helt ok å kjøre med.
Så blir det 850 coilovers framme, gav opp luftfjøringsprosjektet.

sikkan
26/05/13, 09:14
Fortsatt spent på det shift-kittet ditt. Hva går det ut på?
Megashift?

Volvo-Lars
30/05/13, 14:26
Fikk du tak i camping-kule?

SirKim
03/06/13, 18:18
hvorfor gav du opp luftfjæringa? :/

turb00le
04/06/13, 08:17
sikkan:
Shift kittet er enkelt og greit nye fjører til akkumulatorene og en gjeng borr for å borre opp større kanaler til clutchpakkene i ventilhuset.
Var en del mere skrot der også men har ikke fått satt meg inn i akkurat hva alt er.
Planen på sikt er megashift, men vil ha ei kasse som girer kjappere først og fremst og da passer det fint å få det på plass samtidig som flushing skjer.

lars:
Bamse hadde, men tbo hadde liggende i låven han også så skal rappe ett av han. Krok må'n ha til hengeren.

Kim:
Grunnen til at jeg gav opp var at uansett hva jeg gjorde mtp dokumentasjon så blodnekta biltilsynet å godkjenne det.
Jeg fikk vel ikke direkte nei men jeg vet hva som skjer av tidligere erfaring.
Jeg hadde tenkt å bruke "aerosport" puter framme, de tres bare ove fjørbenet. Måtte lage overgang nede og nytt fjørsete oppe.
Siden jeg jobber som konstruktør så skulle det ikke vært noe stress å dokumentert at det er sterkt nok, men forrige gang jeg prøvde meg på
den fikk jeg bare beskjed om at "vi ikke innehar tilstrekkelig kompetanse til å kunne gå god for dine beregninger".

I tillegg så kosta nivåreg ventilene nesten 2000kr stk så detta blei veldig fort ganske dyrt.

Planen nå er å prøve å få den godkjent med 850 coilovers framme, bak vet jeg ikke hva jeg skal finne på enda.
850 beina framme burde ikke være noe problem da de står oppgitt med høyere tillatt akselvekt enn 960.

sikkan
10/07/13, 23:57
Høres spennende ut dette. Skal igang med megashift selv snart. Venter på pakken først og fremst.
Hvor kommer fjørsettet og greiene til akkumulatorene fra? Du vil ofre myk giring?
Regner med du har tatt en titt på denne (http://turbobricks.com/forums/showthread.php?t=47229)?

SirKim
12/07/13, 15:07
om du får den godkjent med 850 coilovers foran, så setter du en ny grense for alle 960II folk å blir helten dems en liten periode ! :P

turb00le
15/09/13, 20:18
Og her står det tilsynelatende stille...
Hadde store planer men pga jobb og renoveringer i heimen har ikke tiden strekt til.

Hentet i går en b5234t til, med sep coiler, 960 sump, r innsug og ferdig merket ledningsmatte. Skal visstnok være h-råder og coatede r stempel i den så det skal sjekkes ut. Angivelig bygd av "skruffse" i Sverige.

Skal bestille 707 trykkplate og r lamell neste uke tenkte jeg.

Snart går søknad om senk avgårde også.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

andersg
16/09/13, 16:33
Femmer-cruiser? Det er bølle. Jeg har en raddis som er din!

turb00le
16/09/13, 16:55
Har vært planen hele tia det. Har bare skorta litt på tid... Sekseren er jo en død hest, eller snarere en dings som forvandler bensin til lyd.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

turb00le
26/10/13, 22:43
Fortsatt ikke skjedd stort annet enn at multireima er skifta. Sekseren er skikkelig sinna når kickfown slår inn. Hehe.

Men;
Testa litt framfanger. Har kjøpt tilsatsmateriale og ordna utstyr så satser på lakk og montering av ferdig fanger til våren:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1424.jpg

Deilig med multilink... Subber aldri bak med standard inpress:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1425.jpg

Forsnakka meg litt så måtte kjøpe en motor av en kollega. Foreløpig ukjent innhold, men skal angivelig være h-råder, coatede r-stempel og frest veivhusvent. Fulgte med direct fire, r-innsug osv:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1426.jpg

Blir manuell ved motorskifte. M90. Er ikke sikker på om det er h2 eller l2 men i allefall 0,7 utveksling på siste.
Er på utkikk etter getrag 420 6-trinns...
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1427.jpg

Ekstra 1065 klump:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1428.jpg

Og en stiv en som skal donere utveksling. Denne har 3,15 så blir nok fin til e6 crusing:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1429.jpg

Blir nok denne turboen. Gt3071r med 0,82ar gt eksoshus:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1430.jpg

Alternativ turbo. Kkk k27 med bortfrest twin entry vegg, portet wg hull og utløp konet opp til 3":
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/909.jpg

Blir litt mere tid til overs frammover da denne er sendt:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1417.jpg

Skulle jobbe noen uker i Horten februar/mars. Demobilisert nå..

Edit; har også kjøpt Volvo original senkesett av brisendal her på forumet. Satser på å få stemplet ett eller annet i vognkortet.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

turb00le
31/10/13, 19:14
Da satt jeg meg ned for å beregne avgifter (bilen er importert av de icer i 2009 så jeg så for meg å måtte punge ut rundt 10000kr ved motorbytte)
Det viser seg at ved å bruke alternativ beregning for statusendring vil slagvolum ha såpass mye å si at det i prinsipp er staten som skylder meg penger.
Har da brukt org effekt på 204hk, slagvolum 3000cm3 (er vel 2950cm3 eller noe). Med 225hk og 2762cm3 slagvolum er avgiftene på 53kr og etter dette vil ikke kalkulatoren beregne lavere.
Da er det med andre ord bare å smi for min del da avgiftene har vært en liten downer....

Ellers så har chassikit/senkesett framme gått ut fra volvo. Søknad om godkjenning med org senkesett bak og 850 coilovers framme sendes til uka...
Håper at coiloverne går gjennom, de er godkjent for høyere akselvekt enn det som er på 960.

volvobrage
31/10/13, 20:04
Jasså, du som for med det senkesettet bak eg bydde på:p
Stilige felgar du har bak, ka heiter dei?
Mulighet for og smi i hop ein fleire fangarar til vetig pris eller?:)

turb00le
31/10/13, 20:42
Jupp. Bråhenta det en dag etter jobb. Kjekt å ha....
Felgene heter Frendic, usikker på hvor de er å få tak i. Fant de ikke noe sted på nettet, kjøpte de selv fra privatperson.

Kan jo selvfølgelig smi flere fangere. Men nå har jeg ikke testa plastsveisinga noe enda så vil ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.

volvobrage
31/10/13, 20:50
Jupp. Bråhenta det en dag etter jobb. Kjekt å ha....
Felgene heter Frendic, usikker på hvor de er å få tak i. Fant de ikke noe sted på nettet, kjøpte de selv fra privatperson.

Kan jo selvfølgelig smi flere fangere. Men nå har jeg ikke testa plastsveisinga noe enda så vil ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.

Hehe, skjønner:)Følger med her så rekner med eg får sjå klart resultat av fangar etterkvert:)

SirKim
10/11/13, 02:19
ja du rappa det senkesettet før flere :p jeg sku hatt det selv :p spnt på om du får godkjent det der :) blir spennende å se :) handlet slungen til han du kjøpte senkesettet av. har du en liten "how to" du på åssen man modder om slung? ser du har ekstra slung liggende, så regner med at du har modda om på din?

SirKim
24/11/13, 22:23
skjer det noe her? :)

turb00le
10/12/13, 07:20
Skjer ting i den forstand at deler kommer i hus. Selve bilen er det ikke gjort stort med. Med tanke på kommende eu kontroll skal jeg ta et røkk på understell...

Ser ut til at det blir nye dørtrekk nå, bare en kollega får satt over penger til selger.

Og har fått taki BMW medbringere til diffen så jeg kan kjøre med f.eks truetrac som har 27 spline fra stiv aksel.

Dette kan sammenlignes med et husprosjekt som har havnet hos sinnasnekkern. Holder på i alle ender på en gang...

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

andersg
10/12/13, 10:57
Og plutselig blir alt ferdig på en gang? ;)

turb00le
13/12/13, 14:23
Så gæli blir det vel ikke.
Har ikke fått det ironiske kallenavnet "lynet" uten grunn...

Men nå er i allefall dørtrekk i bedre stand, rollo og midtkonsoll for manuell på vei fra grannlandet (takk til kenta68)

Planen nå er ila romjula å få glassblåst og pulverlakka spindler rundt baut, muligens også noe mere opphengsdeler.
Så blir det å klemme i nye hjullager, nye bremseskiver, skjold, overhalte kalippere (hvis jeg får taki overhalingssett) og alt som har med brekk å gjøre.
Håper også å få på plass bladfjøra og nivåmatene jeg kjøpte av brisendal (ord senkenivåmat) og utover nyåret 850 coilovere framme... Får satse på at jeg får aksept på det fra BT.

Tanken er å gjøre resten av bilen bra før motoren lempes nedi, hvis ikke rak6an eller automatkassa bestemmer seg for å gå over til de evige jaktmarker før det...

SirKim
05/01/14, 00:12
yo lynet! fikk du ordna spindla? :) venter spent på når det kommer mer updates når det gjelder sperre-prosjektet ditt :)

turb00le
03/04/14, 11:09
Long time no see...
Skal få inn litt bilder snart.
Har gjort detta i det siste:
-Overhalt alle kaliperne med nye tetninger
-Skiftet skiver rund baut
-Skiftet hjullager framme
-Dratt gjennom fersk bremsevæske
-Montert originalt volvo senkesett (ble stoppa i teknisk)

Senkesettet får jeg forhåpentligvis skrevet inn på mandag hos BT.
Blanda opp 3L med 019 svart tidligere i uka, så skal få lakkert litt rundt påsketider tenker jeg.
Fant også noe litt heftig rust i en stiver i gulvet som skal fikses.

Planlegger litt understell om dagen, usikker på hva det blir.
Ender enten på Öhlins eller Bilstein dempere og noen passende fjører...

turb00le
08/04/14, 16:42
Da var senkesett skrevet inn i vognkortet, ingen kommentarer fra biltilsynet.

Sent from my LT25i using Tapatalk

volvobrage
08/04/14, 16:57
Da var senkesett skrevet inn i vognkortet, ingen kommentarer fra biltilsynet.

Sent from my LT25i using Tapatalk
Nice!
Har lyst og få tak i ei sånn senkefjør sjølv, men er jo nesten umulig..Lurer på og berre hive på coilovers, skal ikkje ha den så veldig lav uansett så er ikkje sikkert noken seier noke viss eg blir stoppa i kontroll:)

Korleis ligger du an med T5 motoren?Blir den satt i bilen i år?

turb00le
08/04/14, 17:25
T5 motoren har det ikke skjedd stort med. Har bestemt meg for å få resten av bilen bra før jeg begynner med motorbytte.

Eller når raksexan/automaten gir opp...

Sent from my LT25i using Tapatalk

de_icer
08/04/14, 18:49
T5 motoren har det ikke skjedd stort med. Har bestemt meg for å få resten av bilen bra før jeg begynner med motorbytte.

Eller når raksexan/automaten for opp...

Sent from my LT25i using Tapatalk

Jeg lover dyrt og hellig å huske å sjekke etter panseråpner og stoffmatter til deg i morra :)

turb00le
08/04/14, 19:05
Jeg lover dyrt og hellig å huske å sjekke etter panseråpner og stoffmatter til deg i morra :)

Ikke noe stress Marius, basert på overall progress på denne bilen er det ikke akkurat det slaget står...

Sent from my LT25i using Tapatalk

SirKim
08/04/14, 21:24
Da var senkesett skrevet inn i vognkortet, ingen kommentarer fra biltilsynet.

Sent from my LT25i using Tapatalk

viste du den med nivåmat dempere da eller? :) å hva er det egentlig dette senkesettet består av? komposittfjøra bak å andre fjærer foran? bilde av bilen slik den er med orginalt senkesett? :) du har pm forresten!

turb00le
11/04/14, 20:01
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/813.jpg

Bilde av bilen med den høyden den ble godkjent med...

Sent from my LT25i using Tapatalk

SirKim
11/04/14, 20:41
Ser igrunn ut som mer senk enn med lurvefors på 940. Så igrunn ganske akseptabelt det der :)
Men de felga dine har jeg andre mening om....


https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSvTfdsoMJrFxNEXIXq0zH4_x_cEpPpw-sMj3xf6tmf1AJ-7DFRHQ

turb00le
11/04/14, 20:45
Hei! Det er direktør felger som sitter på, det er jo trossalt lyxvagn.

Sent from my LT25i using Tapatalk

SirKim
11/04/14, 20:46
sugen på et sett til ?? kjøpa kjøpa!

turb00le
11/04/14, 21:37
Har du kliss like? Det er bare ett sett med vice vd VIP felger til 960... Har vurdert s80 felger, omtrent like grelle.

Sent from my LT25i using Tapatalk

ss242
11/04/14, 21:56
Har du papirer fra Volvo på senkesettet? Lyst til å dele en kopi?
Donerte mye deler til denne bilen etter den havnet på skogsrally ;)

turb00le
11/04/14, 22:23
Har papirer, men det er stempla brev med mitt chassisnr i så det er jo ikke noe du får brukt til så mye. Det er kun ftamfjørene du trenger noe på, testen har art nr på seg.

Sent from my LT25i using Tapatalk

ss242
12/04/14, 05:53
Ok, så dette er noe Volvo skaffer på bestilling. Har fjæra bak, men usikker på om det er korrekte foran.

turb00le
12/04/14, 22:34
Har ikke skjedd stort i kveld, men gnudd litt...
Skrangla fram ett par originale framskjermer som jeg har hatt liggende ei stund, det eneste so er av rust på de er det lille brune rundt fangerfestet på ene siden.
Bulkfrie etter hva jeg har sett... Skal ta den lille rusta som er, slipe og gi de en omgang med 019:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/891.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0203_zpsbawquqtx.jpg.html)

Begynte også å vurdere litt framfanger. Det er en liten skade på den, men den er enklere å fikse enn den som sitter på bilen nå.
Skal legge igjen hullene til lykteviskerne:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/892.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0201_zpsixydzb6p.jpg.html)

Vurderer også å gjøre hullet under skiltet større, skal se litt hva som går ann.
Hva tror folket om å heve det noen cm så det akkurat er plass til skiltet?
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/893.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0202_zpsedvpnrtg.jpg.html)

Og hvis det er noen med forkjærlighet for 850 her så ønsker nok de meg arveløs:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/894.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0200_zps8urkqstn.jpg.html)

Nedre del av en 850 R fanger limt uttapå ei 960 leppe:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/895.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0198_zps3dj4ifc0.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/896.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0199_zpsylwspmxy.jpg.html)

De store mutterne er bare distanser inntil limet får tørka...
Siden den originale leppa går ned i bakkant (noe jeg ikke er fan av) har jeg prøvd å rette det noe ved å bruke mindre muttere som distanser i bakkant.
Opprinnelig var tanken å buttskjøte 850R underdelen på en 960 overdel, men når jeg kikka nærmere etter var 850 underdelen i PUR og 960 overdelen i PP/EPDM så det gikk litt i dass...

Noen som vet om det er en god/dårlig ide å fylle tomrommet mellom 960 og 850 delene med byggskum?

Dan Bay-Johansen
13/04/14, 00:18
Burde vel finne en type skum som ikke trekker vann da kanskje?

Tidl. daain83.

turb00le
13/04/14, 00:26
Burde vel finne en type skum som ikke trekker vann da kanskje?

Tidl. daain83.

Forslag?
En annen mulighet er jo å legge noen saftige kaker med tec7 bortover for å støtte opp.
Det ble ikke akkurat sjanglete som det er heller, men det må jo sitte skikkelig sammen.

turb00le
13/04/14, 22:33
Da var sommerhjula balanserte og klare for å smekkes på.
Litt slipp i klarlakken på kantene så vurderer å fjerne klarlakken, og våtslipe de i dreiebenken og så sette de inn med autosol.
Me får sjå.

Dan Bay-Johansen
13/04/14, 22:44
Forslag?
En annen mulighet er jo å legge noen saftige kaker med tec7 bortover for å støtte opp.
Det ble ikke akkurat sjanglete som det er heller, men det må jo sitte skikkelig sammen.

Prøvde å Google litt uten hell... Kan ikke støpe inn noen stivere i stedet for ? Det vil jo samle seg drit der så jeg ser poenget i å tette det, ser bare for meg byggskum fult i vann blir tungt...?

turb00le
13/04/14, 23:45
Prøvde å Google litt uten hell... Kan ikke støpe inn noen stivere i stedet for ? Det vil jo samle seg drit der så jeg ser poenget i å tette det, ser bare for meg byggskum fult i vann blir tungt...?

Er vel mere vinterstid jeg ser for meg som problem, tele i frontleppa.
Skal se om jeg finner noe egnet skrot å fylle i, hvis ikke så får det bare bli noen saftige kaker med tec7 strategisk plassert.

Heldigvis lettere med 850 fanger bak siden alle delene er i PP, kan plastsveises...

Dan Bay-Johansen
14/04/14, 00:13
Telehiv i frontleppa bør ikke forekomme nei... :p

andersg
15/04/14, 15:03
Er det lov å si..?

turb00le
15/04/14, 15:14
Du får vel telehiv i frontleppa rett som det er. Senkeboss mafia...

Sent fra min LT25i via Tapatalk

turb00le
26/04/14, 23:16
Ting og tang ;

Prøvemontert r leppa:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1779.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0204_zpst6gyeffb.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1780.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0205_zpsg1oii69q.jpg.html)

Nye dørtrekka framme ;
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1781.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0220_zpsz7thg3ch.jpg.html)
Bak var det ett par skrukker. Har løsna skinnet og får krympa det litt sammen men dårlig med bilder.
Stoffinnleggene skal skiftes til skinn.

Ventet på at kaplhenke skal lansere disse :
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/8.jpeg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/IMG_14638636141345_zpsdliqutad.jpeg.html)


Også kjøpte jeg stoffmatter av de_icer. Bilde av de etter en rens;
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1782.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0223_zpscpxm8uyr.jpg.html)

Skal gåes over en gang til...

Sent fra min LT25i via Tapatalk

SirKim
27/04/14, 15:35
Når lanserer kaplhenke dem der?


er det slik du hadde planer om å ha fangeren din?
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1862.jpg

turb00le
27/04/14, 16:41
Blir vel noe sånt. Vet at lmr har de ferdige i glassfiber. Men jeg vil ikke ha glassfiber...

Sent fra min LT25i via Tapatalk

volvobrage
27/04/14, 19:31
Den leppa di blei drit bra, den blei ikkje så voldsom i forhold til orginalt heller:)Addon'en blir alt for stor syns eg.

Misunner deg dei skrukkefrie dørtrekka, skulle gjerne fiksa det i min og..Skrukkene er sjukt irriterande:p

turb00le
12/05/14, 09:04
Liten oppdatering uten bilder.
Hadde store ambisjoner om å ta litt bilder men kom først på det når jeg slapp bilen ned på bakken igjen.

Begynte med å hente ett nytt hjullager framme da jeg trodde det var skrot (skrapelyd i sving).
Betalte motvillig altfor mye penger for lager hos volvo.
Skrudde av framhjula og la merke til at det var en blank klump på fjørbenet, felgen på ene sia skrapa i gitt.
Liten runde med hylærn i skruehulla på fjørbeina så var det fiksa...
Så da satt jeg igjen med Norges dyreste hjullager som jeg selvfølgelig røska ut av esken for tidlig så jeg heller ikke får returnert det.

Så var det bak, hjullagerskifte og montere brekkbånd.
Originale bremseskjold til multilink var dyre fant jeg ut (i Norge Sverige kosta de over 1000kr stk!).
Det var uaktuelt å betale så mye for noe skrot som bare ruster opp og mine var helt ferdige.
Så jeg smidde til nye i 1mm syrefast for å dekke håndbrekktrommelen, de ble egentlig ganske fine så synd at jeg ikke fikk tatt bilde av de.
De ble skjært ut for hånd med plasmaskjærer og finjustert med båndsliper og roterende fil.
I motsetning til stiv aksel så er skjolda også feste til brekkbanda.

Klemte så i nye hjullager og monterte sammen.

Var også slark i ene øvre foringen bak, så sprang ned i låven og fant en arm med litt bedre foringer.
Begynte også å dreie poly foring å ha der, men hadde bare 70shore bolt liggende som ble for myk til å dreie uten å fryse ned (noe jeg kom på når jeg skulle til å dreie).
Etter en liten telefon til TBO så skrinla jeg også POM bolten jeg fant da det ikke var noe vellykka sist han prøvde, ble for stivt der siden foringene ikke står på samme akse så det må vri seg litt.

Viktig på multilink å slippe bilen eller jekke opp spindlene før foringer trekkes til for detta greiene vrir seg mye ved innfjøring.

Så kort fortalt; Når denna bilen en dag havner på skroten så vil de freshe bremseskjolda lyse opp hele høggeriet...

Har også sett meg ut noen felger og funnet en annen felg hjemme som vil bygge like mye utover. Var planen å teste litt i helga men ble ikke tid til det.
Stikkord; 19 tom, 8,5 tom framme, 9,5 tom bak. 2 polert kant framme og 3 tom kant bak...

SirKim
18/06/14, 07:29
Noe nytt? :)

turb00le
18/06/14, 12:24
Skulle ha lagt ut litt bilder, men som vanlig er jeg dårlig til å ta bilder mens jeg holder på...

-Har hatt av dørene, sandblåst litt fra lista og ned samt lakkert fra list og ned på alle sammen.
-Brålakkerte panseret i sammen slengen (var blått).
-Byttet dørtrekk.
-Fikset sentrallåsen, abs feilen, skiftet horn og fikset lys i ene baklampa.
-Klippet vekk den forbikobla startsperra og deler av en gammel handsfree.
-Hatt ut gulvteppet, vasket og skrubbet samt støvsugd "dørken".
-Tetta igjen vannlekkasjen som var i takluka.
-Begynt på framfangeren, har reparert en skade samt lagt igjen hull etter lykteviskere. Mangler Sparkling.
-Funnet fram framskjermer, sandblåst litt og sett over. Må sveises litt ved fangerfestene på begge to ellers veldig bra.

I dag ble bilen EU godkjent etter etterkontroll, fikk mangel på ABS lampe og horn som ikke virka. Fikset nå.

Så til helga så skal jeg ha i sota ruter i framdørene og fortsette litt på framskjermer, støtfanger og leppe.

Holder også på med litt ymse tvilsomme prosjekter, bla understell (nye støtdempere og fjører rund baut) samt ett lcd prosjekt i ene luftdysa som skal vise ladetrykk, AFR, oljetrykk og oljetemp.
Måle litt i kveld for å se, hvis det går skal jeg se om biten evt kan 3D printes for å slippe å CNC frese den i plast.

sikkan
19/06/14, 06:28
Fått gjort ganske mye da :)
Hva slags display tenker du å bruke?

turb00le
19/06/14, 07:25
Av alle ting så har jeg funnet en polsk kjørecomputer med 0-5V innganger som kan kobles til bla MAP og bredbåndslambda.
http://www.reveltronics.com/en/products/universal-trip-computer-utcomp

Den kan da konfigureres så det bare vises f.eks MAP og AFR på skjermen og ikke noe mer.
Har ikke fått målt enda men planen var da å erstatte ei luftdyse på dashen med to sånne display hvis det får plass, en for AFR/MAP og en for oljetemp og oljetrykk.

Søkte litt rundt og var pent lite lcd baserte saker å få som standalone, var mye som kunne kobles mot forskjellige sprut.
Tips mottas med takk hvis noen har.

Ellers så håper jeg snart jeg kan få henta hjem alt av deler for å konvertere til manuell, alt ligger hos en bekjent på luringa.

turb00le
30/06/14, 21:55
Får smekke inn litt bilder, er ikke min sterkeste side å ta bilder så sjelden jeg har "før" bilder...

Litt halvseriøst garasjelakk:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/1772.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0237_zps4818b5b8.jpg.html)

Tror det blir bra etter litt våtsliping og polish, er jo bruksbil så legger ikke sjela i finish bare det er samme farge og ser tålig ut...

Hatt ut alt av gulvtepper, vaska og fått inn stoffmatter (kabelen som henger ned er der pga dekselet under dash er av på bildet):
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/1773.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0246_zpsdf397da1.jpg.html)

Endelig fått på hele og pene dørtrekk:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/1774.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0245_zps985ed6da.jpg.html)

Sveist inn litt friskt stål på to framskjermer:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/1775.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0253_zps3a23520a.jpg.html)

Håper å få lakka de en av de nærmeste helgene.

Det jeg erstatta var ikke mye å juble over:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/1776.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0252_zps968cc202.jpg.html)

Fuga igjen hullene etter lykteviskerne:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/1777.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0249_zps78265f79.jpg.html)

Meen, lagde en testbit og fant ut at den guffa ikke fungerte like bra på PP (eller var det PE?) plast som på ABS...
Så banka det fra hverandre igjen og plastsveisa med varmluftpistol, spesialmunnstykke og tilsatstråd i samme materiale som fangeren:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/1778.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0254_zps84d27fe1.jpg.html)

Der er det slipt, varmet og rettet opp så det er maks 1mm med sparkel som må til. Reint seriøst...

Gjorde en testbit før jeg gikk på fangeren, så lenge en tar seg jobben med å mure fra begge sider og masere det samme så blir det rimelig sterkt.
Skal lage en ny testbit en dag som er bedre sveist for å teste men virka lovende...

Ser ut til at jeg har fått taki diff som jeg har hatt lyst på, god gammal lamellbrems fra 240 turbo.
Denne skal da til en skikkelig sugg for å shimse inn diff og ny utveksling (3,15).

Så da får jeg kanskje lage ett par sett med medbringere så sirkim får de jeg har lovt han....

Og ila denne uka eller neste uke så triller det inn M90, svinghjul, clutch og alt jeg trenger for ombygg, samt addon (se) skjørter.

SirKim
30/06/14, 22:24
godt å se at det skjer litt med krembilen :)

turb00le
09/07/14, 14:25
I håpet om at noen leser:
Er det noen som har heite tips for å fjerne irr på bakluka? Det er jo standardsyke på 7/9 serie waggon...
Har egentlig tenkt å sandblåse og blåse på CA Primer, men er det godt nok?

Og er det noen som vet om det funker å tinnsparkle aluminium? Skulle hatt vekk hullene etter 960 vingen da jeg skal ha på en 940 vinge istedenfor.
Stiller meg litt tvilende til å blåse på med tig'en for å sveise igjen de hullene, er vel ikke mere enn 1-1,5mm gods i luka?

turb00le
18/07/14, 13:08
Da nærmer det seg litt lakk igjen; Framskjermer og framfanger.

Håper også å få i manuell kasse til uka... Sikkert ikke alle som ser helt greia med å hive manuell i en 960 som det er automat i men kassa som sitter i bilen nå
begynner gir tydelig uttrykk for at de evige jaktmarker er rett rundt hjørnet. Kommer en koselig hvinelyd i lav hastighet, girer rart og slurer veldig ved kickdown i høy hastighet...

Kjøpte hus i går sammen med kjærringa, vi har jo bare ett fra før. Det er i behov av totalrenovering så får nok å henge fingrene i framover...

SirKim
21/07/14, 22:03
da blir vel opplegget med foringer å truetrack tilsidesatt da eller?

turb00le
21/07/14, 22:12
da blir vel opplegget med foringer å truetrack tilsidesatt da eller?

Får se hva jeg rekker, er ikke overtagelse før om litt over 2mnd
...
Skal hente de siste delene jeg mangler til diffen min i morgen eller onsdag, hvis figuren som har bmw delene er hjemmeved så henter jeg nok de denne uka også.
Er litt smågira på å få inn en ordentlig brems før vinteren og det er jo ikke akkurat flere titalls timer for å dreie til noen medbringere.

Kommer litt bilder i morgen, har stort sett drevi i sparkel og pussebransjen i kveld.
Til min store begeistrelse (og mistanke) så var 850 fangeren jeg kappa i filler mest sannsynlig lakka med sprayboks.
Så når jeg tørka av den med tynner før jeg skulle pusse så ble jaggu meg filla sølvfarga...
Tør ikke akkurat lakke på sånt etter en mindre trivelig runde med koking før så pusser den bar før lakk.

Hvis tbo finner noen dempere til meg (pedersen har stengt) så blir bilen lav igjen ila uka... Har stått å skjemma seg over høyden lenge nok nå.

turb00le
24/07/14, 08:30
Litt bilder fra lakk:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1435.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_02641_zps505a47d6.jpg.html)

Her var det ett hull som vist på ett annet bilde:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1436.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_02651_zps1e9e800a.jpg.html)

Her var det hull til lykteviskerne:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1437.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_02663_zps2a151043.jpg.html)

Her er en framskjerm som ble skaplig:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1438.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_02672_zpsa3652ddf.jpg.html)

Motsatt side, ble "litt mye maling" så den er våtslipt fra lista og ned i bakkant, skal poleres opp:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1439.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_02681_zps7ad57f22.jpg.html)

Som folket ser utifra bilder så er ikke detta strøkent på noen som helst måte. Men basert på tidsforbruk så er resulatatet bra.
Har våtslipt litt og skal prøve med polering i dag eller i morgen. Hvis det fungerer greit så skal jeg prøve å få tatt det meste av skavanker før delene går på bilen.

Det er ikke brukt fyller på noe, stort sett er det bare slipt til "godt nok", hatt på primer og ansett som godt nok.
Det er jo trossalt en bruksbil så det kommer nye steinsprut, parkeringsbulker osv...

turb00le
24/07/14, 21:39
Montert litt i kveld:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1499.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0270_zpsjfuvwx1h.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1500.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0271_zpsvbqkgtyt.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1501.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0272_zpsllj57vsw.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1502.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0273_zpsdld0gtmh.jpg.html)

I morgen er planen å få blåst på litt tectyl under bilen. Hadde på i hjulhus og innvendig i skjermer når de ble montert...

SirKim
24/07/14, 22:52
må få på de deksla som skal være i fremkant av skjørta, eller få satt på skvettlapper. Siden du har vogn trur jeg det blir pent med skvettiser :) Suns du sku kosta på deg å lakke skjørta :) Liten detalj som gjør mye! :)

turb00le
25/07/14, 05:16
Deksla ligger baki... Hadde ikke lange nok popnagler i går kveld.

Har egentlig kjøpt meg se skjørter også. Så vurderer jeg om jeg skal bytte til 940 vinge, men da må de firkanthøla til 960 vingen tettes... Og luka er jo i typ1mm alu, det er jo ikke akkurat noe å sveise i.

Sent fra min LT25i via Tapatalk

turb00le
27/07/14, 21:41
Skal bli gøtt i få på plass denna:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1715.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/DSC_0272_zpsnvlnqwgv.jpg.html)

Forresten; Denne hadde ikke hardy framme på kassa og heller ikke knute bak men kryss. Har knute bak på bilen nå så tenkte å la den sitte der.
Noen som vet hvordan det er med balanseringa av disse? Mistenker at de er balansert hver for seg hos volvo, noen som vet?

Utover det så har jeg fått på plass dørlister og lister på skjermene samt de endelokkene som sirkim kommenterte på.
Må bare få tatt en skikkelig vask en dag så jeg får kneppa noen bilder...

Tbo er på jobb ett stykke unna så det lar vente på seg før bilen kommer ned på bakken igjen...

Christian
27/07/14, 21:42
Hvitblokk-M90 har visst ikke hardy, og såvidt jeg vet er fremre og bakre mellomaksel balansert hver for seg, så det burde ikke være noe problem å bruke den bakre akselen som står på bilen idag.

turb00le
27/07/14, 21:50
Hmm. Det gir litt mening for har to kasser nå og ingen har hatt hardy...
Får smekke det sammen og se, kommer uansett til å kjøre med dobbelmasse så lenge sekseren står i.

Får se ann muligheten for hardy når jeg skal i med femmeren, da blir det enkeltmasse. Noe må jo kunne gi seg i drivlinja.

volvobrage
27/07/14, 22:16
Leppa blei vanvittig tøff!:D Mykje kulare ein den dei selger på f.eks LMR.

Kordan gjorde du det med "lakkboks" og avsug når du lakka?:)Såg jo ut som resultatet blei veldig bra, har tenkt på og prøve meg sjølv på diverse ting til 960en og.

turb00le
27/07/14, 22:27
Du ser vel hvordan f.eks panseret ligger? Der ble det også lakkert...
Alt her er lakkert i garasjen eller utenfor garasjen, derav garasjelakk :-)
Resultatet blir ikke helt 100, men hvis en tar seg bryderiet med å våtslipe det og polere opp så blir det helt ok.

Jeg fikk lakken billig, tror jeg gav ca 1500kr for 3L ink herder og tynner, så en holk med CA Primer og en boks biltema sparkel så kom
det jeg gjorde her på rundt 2000kr...

skistav
28/07/14, 13:15
godt å se gamlingen begynner å bli bil att nå....

turb00le
06/09/14, 10:29
Litt deler som har titta inn og skal monteres;
Org avtagbar krok og forsterkningssats.
Skal vise bilen så jeg får skrevet opp hengervekta, holder på med BE nå så det kommer nok godt med.

Spekulerte litt på monteringa av forsterkningssatsen og så i papira att bakre lyddemper må ned.
Det konkluderte jeg med at ikke var noe å tenke på engang da det er ett hønngammalt anlegg.
Bestilte derfor nytt rustfritt fra rakarør samt fremre rør med kat fra a-alt.
Fremre rør skal være uten den dobbelmantla dritten som er org, så burde gå litt bedre også.

Har litt bilder som jeg skal få lagt ut en dag...

Sendt fra en talatut

turb00le
02/10/14, 11:02
Stikkord; Manuell, ny kat og rustfri eksos. Bilder kommer en dag...

Var akkurat ferdig med min så gikk bensinpumpa føyka på bilen til kjærringa, så den må det bannes over i dag.

volvobrage
02/10/14, 11:10
Venter spent på bilder:)
Er det orginal dim på eksosen eller større?God kvalitet?

Fighter
06/10/14, 21:11
Angående foringa i bakstillinga. Sjekk ut BMW sine bakstillinger. Iallefall e36 og e46 er det uniballs, tror det er øvre bærearm. Disse har og støvmansjetter. Sett dem er blitt brukt på noen biler på Rejsa blandt annet, hvor det er samme problemstillinga som her, med at ikke det er samme akse som resten. :)
Flott bil du har.

SirKim
20/10/14, 23:35
mer bilder her snart? :)

turb00le
05/11/14, 04:04
Lenge siden... Går bare i hus om dagen så har på ingen måte sitti på ræva.

Men en liten status; motorproblemer. Har fått heftig leakdown på cyl 1, målt til 100% lekkasje. Ga ikke utslag på komptest engang. Så skal hente en topp ila noen dager, blir å slipe inn alle ventilene på nytt for å være sikker. Det har nok vært noe tull der ei stund for den har aldri gått bra og bensinforbruket har vært litt i overkant.

Sendt fra en talatut

turb00le
16/01/15, 10:34
Bildeløs update igjen:
Problemer med motorstyringa.
Har vært møkk å få start på i lengre tider, nå er den helt død. Ikke tegn til liv engang, før den helt plutselig spretter i gang når det passer seg (stort sett når en ikke har behov for det).

Etter omfattende feilsøking, utskifting av div sensorer og trekking av nye kabler har jeg nå gitt opp hele motorstyringa.
Så ila ei uke eller to så skal jeg avgårde og klippe ut ett motronic 4.4 system fra en kolisjonsskadet S90 i Sverige.

Så da blir det ombygging til 4.4 noe som må gjøres før eller siden uansett pga T5.

Hvis noen har interesse så kan jeg godt lage litt skjemaer osv for ombygging hvis noen holder på med tilsvarende.

volvobrage
16/01/15, 11:21
Bildeløs update igjen:
Problemer med motorstyringa.
Har vært møkk å få start på i lengre tider, nå er den helt død. Ikke tegn til liv engang, før den helt plutselig spretter i gang når det passer seg (stort sett når en ikke har behov for det).

Etter omfattende feilsøking, utskifting av div sensorer og trekking av nye kabler har jeg nå gitt opp hele motorstyringa.
Så ila ei uke eller to så skal jeg avgårde og klippe ut ett motronic 4.4 system fra en kolisjonsskadet S90 i Sverige.

Så da blir det ombygging til 4.4 noe som må gjøres før eller siden uansett pga T5.

Hvis noen har interesse så kan jeg godt lage litt skjemaer osv for ombygging hvis noen holder på med tilsvarende.

Ja takk til skjema for ombygging!!!:D

SirKim
16/01/15, 21:45
Hvorfor MÅ du ha 4,4 pga T5 ?

Terje1
17/01/15, 00:20
Fant du ikke ut noe ang. Innsprøytninga?

turb00le
19/01/15, 07:50
Hvorfor MÅ du ha 4,4 pga T5 ?

Må ikke ha 4.4, men kontaktstykket er likt så det er samma jobben som å bygge om til 4.3. 4.4 er også litt heftigere enn 4.3 da det har ett par ekstra innganger som kodes vekk (bla bakre lambda).
Denne ingangen kan bla brukes til logging av f.eks en bredbåndslambda eller en map sensor så det går ann å få til en skapelig gatemapping.
Søk etter "tuners rejoice" på Google så ser du hvor jeg vil henn...

turb00le
19/01/15, 07:52
Fant du ikke ut noe ang. Innsprøytninga?

Nei. Men har vel konstantert med at det er noe piss ett eller annet sted i ledningsnettet til motoren. Men gud veit hvor.
Har spora opp ett 4.4 system som jeg skal få klippa ut men kommer nok til å se litt over 1.8 før jeg klipper det ut.

Starter når det er noen varmegrader men helt død når det er minus grader.
Går også litt rufsete så ett eller annet rart er det.

vangsfreaken
26/01/15, 23:06
sabla fin bil! turbofemmer og manuell i en sånn vogn hørtes egentlig ut som en oppskrift på morsom bil :D

turb00le
27/01/15, 08:18
Fin på avstand men langt infra fin. Bedre enn når jeg fikk taki den er den i allefall....
Fine biler når de funker men beklagelig nok så hender det at det er div elektronikkfeil på de og siden det ikke er så mange av de er det ikke så mange å støtte seg på.
Hjalp i allefall fælt med manuell, automaten ødela liksom mye av morroa med bilen synes jeg.

I går kveld fikk jeg klippa ut motronic 4.4 fra en svensk S90, så nå må jeg bare få rydda opp litt i donornettet så jeg får skjøta det inn.
Tenkte først å ta med meg komplett ledningsnett men innså at det ble en del jobb siden bilen var kollisjonsskadet så mesteparten av ledningene til lys var skrot.
I tillegg hadde den volvo guard alarm med tuut tuut og manglet klimaanlegg, det med klimaanlegget synes jeg var merkelig siden det var en S90, trodde de hadde alt av utstyr.

turb00le
10/02/15, 06:39
Da kan jeg melde at ledningsnettet fra kontakta under dash og ECU fram til boksen i motorrommet er klart.
Resten burde være plug&play.

Venter nå på en kkl kabel så det er muligheter for å få flasha motronicen.

Hvis noen er sykt gode på å lage tenningsmap på gefuhlen så hadde det vært bra :-)

SirKim
10/02/15, 12:28
batland kanskje?

turb00le
28/02/15, 19:13
Kan nå melde at bilen lever med 4.4 sprutet. Lambda lampa lyser så er nok feilkoder nok til å fylle en telefonkatalog men det må en nesten regne med etter å ha lobotomert hele el nettet...

turb00le
06/03/15, 08:54
Brukt bilen ei ukes tid nå, men kjører med software for en annen boks som ikke har vært så veldig vellykka..
Skal flashe ECU med ei custom fil etterpå for å se om startsperrelogikken faktiskt har blitt borte etter endringen.

Krysser fingrene for at det virker, ellers så må jeg bare flashe inn "ikke virke veldig bra" software igjen.

Feilkodene var ikke så gærne. Er igrunn bare en som er relatert til første trinn på el vifta, henger sammen med en pressostat til AC.

Terje1
07/03/15, 14:39
Morro å høre at det er liv i den igjen.
Er det forskjell på dyser på 1,8 vs 4,4?

turb00le
07/03/15, 20:33
De er ikke like, men hva som er forskjellen skal jeg ikke si sikkert. Vet Brisendal her ikke sleit med en 960 der han stappa 4.4 dyser på 1.8 styring, starta ikke...

Custom fil var fail, så det forskes videre... Glad det er folk her inne som skjønner seg bedre på assembly kode enn meg så en har noen å spørre...

sikkan
11/03/15, 13:56
Hører rykter om at du trengte en automatstyreenhet?

turb00le
11/03/15, 19:09
Nei den har jeg kasta ut ink kontaktene... Men jakter en -655 ECU.

turb00le
14/03/15, 00:17
I morgen blir det ett nytt forsøk på å kode vekk immobilizeren igjen, vi får se hvordan det går...

turb00le
27/05/15, 06:01
Bilen går gått på "halvt hold" siden den ble ombygd til m4.4 sprut. Får i morgen en ny org ecu uten immobilizer så håper det løser sakene.
Pluggen på cyl 3 fremstår som ny så den får i allefall ikke noe bensin...
Bare jeg får den til å gå som den skal så blir det å laborere litt med tenningsmap og få på en bredbåndslambda, blir spennende å se om det går å få den til å gå skapelig samt få ned forbruket.

Utover det så er framdemperne heeeelt ferdige (Monroe yay!) så det blir å bygge om noen frambein med bilstein dempere til 240 og kanskje få den litt lengre ned igjen.
Bak har jeg fått taki noen sachs rallycross coilover dempere som egentlig er til framenden på Mitsubishi galant. De er demonterbare så har plukka ned en og planlagt innkorting og nye fester.
Settinga på de passer bra med det som er på bilstein racing så skal nok funke greit.

Terje1
27/05/15, 15:31
Ble det du kjøpte helt ny ecu?

turb00le
27/05/15, 19:39
Jupp... Kosta under 1000kr fra tyskland

turb00le
28/05/15, 16:54
Nå ble den glad gitt. Går som ei klokke på alle 6.
Nå starter vitenskapsprosjekt med mapping og optimering av motronic...

Blir spennende å se om det blir noe mere fart i den med litt heftigere tenning og magrere blanding.

SirKim
28/05/15, 22:00
Høres bra ut! Spent på hva du får forbruket ned i :) ene 964 delebilen jeg henta i sweden med 2,5l + manuell brukte 0,72 i snitt når jeg kjørte hjem. Det var for det meste penkjøring.

SirKim
01/08/15, 22:50
hvordan går det her? :)

turb00le
02/08/15, 17:38
Står i sju steiner som vi sier...
Siste mnd var fram og tilbake på nordsjøen. Nå er jeg i Italia på ferie. Mistenker at jeg skal ut 14 dager når jeg kommer hjem også.

Så var det hus og garasjeprosjekt da...

Men kanskje jeg kan få satt sammen litt motor i vinter om ikke annet da...

Har fått taki ett lemans ratt fra terje1....

andersg
03/08/15, 00:33
Attpåtil så har jeg en radiator som er din... Med vifte!!

turb00le
03/08/15, 05:57
Stemmer det... Du får bærte på hvis du er på riktig side av fjorden en gang framover. Ellers så får jeg ta en tur over...

andersg
03/08/15, 15:05
Ramler over dammen titt og ofte jeg, bestemutter bor i Særp. Men den derre hukommelsen spiller ikke på lag, har vært mye etterpåklokskap og manglende radiator når jeg er der...

turb00le
23/09/15, 12:24
Bildeløs update:
Montert originalt avtagbart hengerfeste og forsterkningssats, må bare få vist bilen så jeg får skrevi den opp til 1800/1900kg hengervekt.

Blir litt smievirksomhet om noen uker håper jeg, må få lagd til litt understellsdeler.

SirKim
24/09/15, 12:38
Den forsterknings-satsen, hvor fikk du tak i det hen? Er det fortsatt å få tak i hos volvo? Kan du ta bilde av satsen? Har noe braketter som sto på et hengerfeste på en bil jeg hadde, men usikker på om det er forsterknings-satsen eller ikke. Sto liksom ikke noe delenummer på det :S

Hva skal lages til understell? :)

turb00le
25/09/15, 06:14
Kjøpte den og satsen av en forumbruker for ei god stund siden... Vet ikke om det er å få hos volvo lengre.
Det er noen flattjern som monteres i bakkant av hjulbuen; ett langt på baksiden, ett kort i hjulhuset og ett kort i balja innvendig i bilen.

Først og fremst skal det lages til fjørbein framme med bilstein clubsport eller noe sånt.
Så skal alt av ledd, kuler og foringer framme kastes til h%¤"!" og erstattes med nytt.
Hvis jeg rekker så blir det å erstatte nivåmatene bak med bilstein sprint/clubsport dempere ombygd til coilovere med hjelpefjører.

turb00le
19/10/15, 13:05
Shoppa felger, skal hente de i morgen. Kommer bilde da...

Stikkord: 18 tom, 10 og 8 tom breie, ET20, kant.

Stikkord for stakkars bil: MK1 nav, mk1 skiver, vinkelsliper, valse, gud veit hva...

sverre2210
19/10/15, 13:13
Gleder meg til å se hva du har kjøpt :D

Lasse R
19/10/15, 13:16
Jeg å... Blir spennende å se :)

aoo97
19/10/15, 20:24
Høres bra ut!


Sent from my iPhone using Tapatalk

SirKim
19/10/15, 22:02
Venter på bilder :)

turb00le
20/10/15, 14:21
Vel, de ser kanskje ikke så smukke ut nå:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/526.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/28_4007360881_zps99uibqg6.jpg.html)

Men de skal bli sølvfarga med polert kant igjen...
Disse passer naturlig nok DÅRLIG, så litt arbeid blir det:
-Sveise igjen boltmønsteret og borre nytt på 5x108.
-Smalne av bakfelgene litt på innsiden, de kommer til å butte i bærearmene, braketten til gjennomslagsgummien samt subbe i hjulhuset sånn som de er nå.
-Kappe litt i hjulbuene samt valse og kaste/modifisere innerskjermene.

Lasse R
20/10/15, 14:23
Tror det blir veldig bra. Spennende å følge :)

turb00le
20/10/15, 14:40
Har tro på de der selv... Reiser for å hente de NU.

sverre2210
20/10/15, 15:18
De var tøffe, er ikke det der mk motorsport felger?;)

Terje1
20/10/15, 17:28
Blir spennende å se hva som må til for å få på disse :)

turb00le
20/10/15, 18:17
Det er mk motorsport ja, sitti på en beemer m5.

I følge mine beregninger skal detta gå strøkent med mk1 nav og litt kapping+valsing.

sverre2210
20/10/15, 18:43
Synes det så sånn ut, de er fine de felgene der:)
Gleder meg til bilder av de på bilen ;) tror dette blir rått ;)

volvobrage
20/10/15, 18:51
Kule felgar!!:)Gleder meg til og sjå dei på bilen!

SirKim
20/10/15, 23:36
Åssen er vekta på de felga der a tru? :)

turb00le
22/10/15, 08:56
Hmmm:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/589.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/IMG_20151019_193707_zpsqv4qglbw.jpg.html)

Sachs coilovere som egentlig er til Mitsubishi galant.
Altfor lange til å ha bak, må korte inn selve demperkroppen 10cm.
Har fin setting (350 comp, 150 rebound). Skal sjekke opp litt men tror den er fin.

Dette er twin tube dempere, ikke det grommeste men det er bedre enn andre "bolt on" alternativer som Monroe.
Må ha inn fyllenippel til nitrogen, jeg skjønner ikke hvordan de er fylt fra fabrikk. Må være ett spesialverktøy.

Hvorfor ikke bare kjøpe noe ferdig lurer sikkert mange på...
1: Får ikke noe som er 100% bolt on, leddlagre er uaktuelt.
2: Disse var gratis, det er ikke alternativene.

Terje1
22/10/15, 17:24
Ikke aktuelt/egnet å bruke disse foran?

turb00le
22/10/15, 17:50
De er 18cm kortere enn org beina, blir for lite utfjøring...

Sent fra min Xperia V via Tapatalk

turb00le
28/10/15, 13:51
Da har jeg forespurt Volvo på litt papirer:
-Fjerning av airbag ifm montering av lemans ratt
-1900kg hengervekt (har 1900kg hengerfeste og 1900kg forsterkningssett, Volvos godkjente produktendringer sier 1800kg).

SirKim
28/10/15, 18:10
Når blir det femmer da? :)

Terje1
28/10/15, 18:40
Får du fjerne airbag da?
Volvo presiserer vel i katalogen at rattet er beregnet for biler uten airbag(naturlig nok)

Aldrig sett det forsterkningssettet.....Hint hint.

turb00le
28/10/15, 21:16
Vi får se hva de sier. Bilen er jo levert uten i tidligere utgaver. Det står faktisk ikke noe om airbag i papirene som finnes...

Ringte og spurte om hengerfestet for å få økt hengervekta. De måtte ha papirer, som vanlig.

Sent fra min Xperia V via Tapatalk

Terje1
28/10/15, 21:38
Nei ikke godt å si.Min erfaring er at volvo er svært behjelpelige når det gjelder å sende dokumentasjon iallefall.

Det forsterkningssettet kunne jeg også tenkt meg..

Terje1
14/11/15, 16:11
Fikk du noe svar ifra volvo? :)

turb00le
20/11/15, 09:15
Fikk du noe svar ifra volvo? :)

Bare noe svada egentlig som jeg ikke har fått surra meg til å respondere på...
Det som er litt humor er at de har solgt ett hengerfeste som er merket med 1900kg og jeg har montert ett forsterkningssett "1900kg".
Men jeg får ikke godkjent den for mere enn 1800kg, for de vet tydeligvis ikke att det eksisterer.

Vedr "luftpåsa" så var de helt vrange. Jeg skal prøve å gå rett til biltilsynet og spørre der. Karosseriet er jo levert uten airbag på tidligere modeller så ser ikke helt problemet.
Hvis de fremdeles er helt vrange så har jeg ett lemans ratt du kan få kjøpt :-)

BTW: Bestilte akkurat bilstein dempere til saab 900 til å ha framme.
Skal bli godt med dempere som ikke setter seg, "moonröv" demperne som sitter der nå er tomme for både gass og olje. Den ene henger igjen så kan "trykke" bilen nedover.

Terje1
20/11/15, 12:55
Når det gjelder alternative ratt til 960 95- så er det jo ifølge "volvo godkjente produktendringer/ombygginger" bare Good wood som er godkjent.
Kom jo et annet ratt i s/v90 med et lite og et stort treinnlegg bare,disse synes nå jeg er mye penere iallefall.

Etter å ha rotet i div kataloger både på nett og hjemme fant jeg etterhvert en katalog der hvor det står at s/v90 "sportsratt" som det kalles også er for 960 95-.

Si ifra om le mans rattet blir til overs :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/6.png (http://s1167.photobucket.com/user/Terjeven/media/2015-11-20%2018.06.47_zpsh6xgnsag.png.html)

SirKim
20/11/15, 17:43
Når det gjelder alternative ratt til 960 95- så er det jo ifølge "volvo godkjente produktendringer/ombygginger" bare Good wood som er godkjent.
Kom jo et annet ratt i s/v90 med et lite og et stort treinnlegg bare,disse synes nå jeg er mye penere iallefall.

Etter å ha rotet i div kataloger både på nett og hjemme fant jeg etterhvert en katalog der hvor det står at s/v90 "sportsratt" som det kalles også er for 960 95-.

Si ifra om le mans rattet blir til overs :)

Hvilken katalog fant du det i?
De jeg har står det bare om good wood. Det til s/v90 er penere ja. Fikk tilbud om å kjøpe et slikt tidligere. Angrer nå på at jeg ikke slo til...


Edit : Takk for bilde forresten. Har fått tak i et slikt ratt nå (med lite å et stort treinlegg) med svart senter. Prøve å få det i vognkortet istedefor good wood rattet :)

turb00le
01/12/15, 08:48
Når jeg endelig fikk den til å gå på tomgang så tok det noen få dager så er jeg tilbake der jeg var for ganske eksakt ett år siden - bilen starter ikke...

Begynner å bli rimelig metta på volvo sine tvilsomme elektro prosjekter nå.
Trodde jeg var inne på noe i går med alle releene til motorstyringa og planen var "racecar" med masse vippebrytere for så å kaste releene i myra oppe i skogen.
Men neida, like dødt...

Så nå blir det å teste litt de neste dagene, hvis ikke jeg finner ut noe så leverer jeg inn skilta og kaster ut motoren...

turb00le
04/12/15, 10:50
Da har jeg fått liv i bilen igjen.
Det er en eller annen ledning som har gnissa mot noe så det har gått hull på isolasjonen og kortslutning mot jord.
Det er rundt ecu'en ett sted, skal lete i kveld.

Da motorstyringa ble bytta hadde jeg glemt en ledning (spenninsmating til ecu var tydeligvis en essensiell ledning for at det skulle virke).
Da ledningen ble trekt fikk jeg aldri surra meg til å teipe sammen den jungelen med kabel som går til ecu kontakta, en av disse ledningene er det...

Ellers så fikk jeg bilstein dempere i går, egentlig til saab 900. De er ett sted mellom 5 og 10cm kortere enn originaldemperne.
Blir nok å korte inn selve beinet over fjørskåla så mye det går og en liten foring i bunn av beinet for å få det sammen.

Bestilte rep sats til fjærbein på saab, men gjengene til mutteren var ikke like så må dreie noen nye.
Disse var tenkt å bare sveise fast på toppen av beinet da 960 ikke har løse demperinnsatser originalt, bytter hele beinet med fjørskål.

kimove
04/12/15, 13:59
Da har jeg fått liv i bilen igjen.
Det er en eller annen ledning som har gnissa mot noe så det har gått hull på isolasjonen og kortslutning mot jord.
Det er rundt ecu'en ett sted, skal lete i kveld.

Da motorstyringa ble bytta hadde jeg glemt en ledning (spenninsmating til ecu var tydeligvis en essensiell ledning for at det skulle virke).
Da ledningen ble trekt fikk jeg aldri surra meg til å teipe sammen den jungelen med kabel som går til ecu kontakta, en av disse ledningene er det...

Ellers så fikk jeg bilstein dempere i går, egentlig til saab 900. De er ett sted mellom 5 og 10cm kortere enn originaldemperne.
Blir nok å korte inn selve beinet over fjørskåla så mye det går og en liten foring i bunn av beinet for å få det sammen.

Bestilte rep sats til fjærbein på saab, men gjengene til mutteren var ikke like så må dreie noen nye.
Disse var tenkt å bare sveise fast på toppen av beinet da 960 ikke har løse demperinnsatser originalt, bytter hele beinet med fjørskål.

Har du sett i tråden til njål ? han bygde nye fjærbein for innsatsdempere til sin 960, er greit dokumentert for å hente inspirasjon fra ;)

turb00le
04/12/15, 14:10
Har du sett i tråden til njål ? han bygde nye fjærbein for innsatsdempere til sin 960, er greit dokumentert for å hente inspirasjon fra ;)

Har ikke sett nei, jeg er en slikens gjerrigknark som ikke har surra meg til å betale medlemsskap...
Han brukte vel dempere til 7/9 serie og senka beinet ned i festebraketten.

Jeg ønsket korte dempere da planen er god senking igjen, når jeg plukka det av sist var gjennomslagsgummien most opp i fjørbenslageret.
Samtidig så var saab demperne 800kr billigere pr stk kontra sprint/racing til 7/9 serie.
Har ikke sjekket opp eksakt setting på demperne, men de bør ikke være så langt unna de som faktisk er til volvo. Uansett så er alt bedre enn Monroe som jeg har kjørt på til nå.

Daniel.B
05/12/15, 00:02
Morro å høre at du fikk i gang bilen.

Er de bilstein demperne kortere enn standard saab? Hvor handla du dette? Skulle mekka til noen kortere og stivere dempere på Volvon selv.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

turb00le
08/12/15, 07:40
Det er sport dempere til saab i standard lengde for den bilen.

Har glemt å ta mål av demperne men jeg har kappa i filler 960 beina og stappa saab demperen nedi.
Totallengden på beinet blir ca 8cm kortere enn standard, kappa beinet rett over sveisen til fjørskåla.
Målte litt og det skal gå å fure av litt innvendig i røret og gjenge opp i dreiebenken...
Må ha en liten distanse i bunnen, typ 5-10mm.

Så tilbake til dårlige nyheter igjen. Tilbake på start igjen med bil som ikke starter.
Vurderer sterkt å klippe ut hele mygel ledningsnettet til volvo og trekke nytt...
Begynner å lure på om det er utviklet av folk fra Lucas, "de som fant opp mørket".

Daniel.B
15/12/15, 22:45
Voldsomt så ugrei den bilen sku værra da.

Hvor handla du demperne?

turb00le
16/12/15, 11:39
Ja den er veldig morsom om dagen... Ikke nok med det, "the loaner" er en Renault "homovan".

Har nå dratt hele ledningsmatta ut i motorrommet, men har vært noen lange dager på jobb de siste dagene så har ikke fått sett noe mere på det.
Skal gå over alt med lupe i håpet om å finne noe som ser shabby ut.

Demperne er kjøpt på speedparts. Skal få lagt ut mål på de...

turb00le
07/01/16, 14:22
Sliter fortsatt med at den ikke starter men håper det løser seg nå...

Ellers så er det litt "skrot og lort" på gang. Har fått taki ett svinghjul ferdig omborra for 765 trykkplate.
Så skal jeg se om jeg får taki rådelager for litt mere klaring der.
Så skal jeg sende henvendelse til skatteetaten for å sjekke hva jeg evt må betale ifm ombygging til T5, siden denne bilen er bruktimport for under 10 år siden så må jeg egentlig betale avgift, tror jeg.
Denne går i null vel alternativ beregning men greit å sjekke opp.

Så hvis alt går etter planen så blir det forhåpentligvis litt fortgang i T5 ombyggingen, hvis jobbsituasjonen ikke forverrer seg.

Terje1
07/01/16, 17:22
Høres bra ut :)

Du har vel sjekket denne tidligere sikkert?

https://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/bygge-om-bil/regn-ut-hva-det-vil-koste/ombygging-av-kjoretoy/

turb00le
08/01/16, 08:31
Ja har testa den men funker ikke på gammal bruktimport bil.
Må sende inn en blankett på altinn nå, de kunne ikke svare over telefon.

Var nede i låven og leta starter men fant ikke noe, da er det flaks at det finnes lokale skrotnisser (paul h).

turb00le
11/01/16, 10:04
Da er bilen i daglig drift igjen...

Så da kan jeg fortsette med morsomme ting istedenfor å brenne all tid på feilsøking.

turb00le
02/03/16, 17:27
Prosjekt fjørbein;

Gjenga opp:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/48.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/IMG_20160302_1533121_zpszabefvv4.jpg.html)

Demperinnsatsene:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/49.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/IMG_20160302_1533341_zpsjoo62ues.jpg.html)

To stk ferdige bein (gjenstår litt småpuss og en runde maling):
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/50.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/IMG_20160302_1533231_zps5ldqxofd.jpg.html)

For de som ikke vet så har ikke 960 utskiftbare innsatser, det eneste som er å få taki er typ monroe og andre standarddempere.
Jeg har drept 2-3 sett nå på denne bilen og gidder ikke mer.
Originaldemperne ble plukka fra hverandre, for å få spent de opp i benken for gjenging.
Så ble selve hylsa renkappa i bunnen og ny "propp" dreid for å få styring i bunnen.
Toppen av 960 demperen ble kappa av, borret opp og brotsjet til strøken passning mot bilstein innsatsene.

Alt i alt ble disse ca 8cm kortere enn originaldemperne.
Toppen av selve beinet er korta ned så det er faktisk lengre fjøringsvei også.
Innsatsene er for siste generasjon saab 900. De er ikke helt 100% ideele mtp "setting" men det er i allefall bedre enn monroe dempere.

SirKim
02/03/16, 18:04
Da er bilen i daglig drift igjen...

Så da kan jeg fortsette med morsomme ting istedenfor å brenne all tid på feilsøking.

Hva var feilen?

turb00le
02/03/16, 18:22
Tro det eller ei; elektromagnetisk støy fra startmotoren, forstyrra svinghjulssensoren.

Sent fra min S30 via Tapatalk

Terje1
02/03/16, 22:08
Har sett 960ben ombygd til løse dempere før,men den løsningen der har jeg nok ikke sett før.
Så bra ut :)

andersg
05/03/16, 23:47
Er derfor du har ringt på de mest upassende tider;) 8cm er nok det! For noen... Ble en fin løsning det der.

turb00le
06/03/16, 07:29
Nei det var bare fordi en blir passe skravlesyk av å være alene hjemme hvert dag i 14 dager...

Også tenkte jeg du skulle kjøpe stålspoksa for å ha på 940n din...

Sent fra min S30 via Tapatalk

turb00le
18/03/16, 23:13
Vurderer sterkt å selge denne nå pga familieforøkelse, mangel på tid og det faktum at garasjen ikke er satt opp enda.
Har liksom ikke noe tro på å arkivere den i 1,5 år.

SirKim
18/03/16, 23:32
å hva for prisklasse ligger denne i ?
å hva slags understell står på den ved salg ?

turb00le
18/03/16, 23:42
Ligger under kjøp og salg, står mere der. Om jeg er på bærtur med prisen eller ikke vet jeg ikke.

Sent fra min S30 via Tapatalk

turb00le
19/03/16, 09:38
Den står forresten på det originale senkesettet men med bilstein framme. Følger også med GE fjærer.

Sent fra min S30 via Tapatalk

Terje1
19/03/16, 10:15
Kjedelige nyheter det,men vet akkurat hvordan det kan være.
Du har vel ikke akkurat samlet sammen de delene på en uke eller to..

turb00le
17/06/16, 22:39
Dårlig til å ta bilder, skal prøve å kneppe litt når jeg skal gnu litt neste gang.

Bilen i prinsipp eu godkjent (mangel på lyspærer, en slapp vindusvisker samt en gummigjennomføring til strømkabel for stereo som hadde hoppa ut).
Så blir etterkontroll til uka.
I den forbindelse ble bærekuler, ytre endeledd og bærebruer bytta.
Sleit også med eksoslekk i den "vanningsanleggskjøten" etter kat så kappa rørene og satte på ei "vag klemme".

Har hatt en liten lekkasje fra tannstanga så fikk kjøpt ei brukt ei fra de icer som hvertfall ser tørr ut.

Så fort jeg får tatt etterkontroll skal tannstanga skiftes, sota ruter i framme og bilen skal litt nærmere bakken igjen.

turb00le
16/07/16, 00:29
Eu godkjent og alt på stell, pga familieforøkelse har det ikke blitt gjort noen verdens ting...
Tenkte å ta en tur på biltilsynet og få godkjent den for å dra 1800kg før jeg gjør noe mere dumt.

Flasha inn litt heftigere tenning på motronicen for noen uker siden også.
Standard tenningsmap:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/512.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/960%20std%20tenningsmap_zpszbzpdeov.jpg.html)

Oppjazza tenningsmap (skal fintune mer på den):
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/14.png (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/ny%20tenningskurve_zpsceuarrxf.png.html)

Var også mektig lei av tomgangsmotoren. Den ligger litt åpen hele tiden så ved giring henger den veldig igjen på turtall, det likte jeg ikke.
Justerte derfor litt på "duty cycle" for den:
Originalmap:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/15.png (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/llr%20kennfeld_zpsy1shpfue.png.html)

Har ikke bilde av den nye men fra 1590rpm og opp står den i prinsipp stengt med en statisk lav verdi.
Eneste ulempen/bivirkningen er at det ble bittesmå pottesmell ved motorbrems. Ikke noe en legger merke til med mindre en tenker på det.

Terje1
16/07/16, 06:35
Spanande

Noen merkbar forskjell/respons med ny tenning?
Morro at noen roter med andre ting enn eikerfelger og lesjøfors..:)

turb00le
16/07/16, 08:48
Syns det skjer litt mere ja. Kan sende fila så kan du teste?

Sent fra min S30 via Tapatalk

Terje1
16/07/16, 21:13
Syns det skjer litt mere ja. Kan sende fila så kan du teste?

Sent fra min S30 via Tapatalk

Gjerne det :)

In The White
12/08/16, 23:54
Trevlig och underhållande projekt. Najs med Bilstein dämparna.

turb00le
21/08/16, 20:25
Ja var moro å lage til noe eget...

Da kan jeg meddele at denne havner på finn ila uka. Behovet meldte seg for noe mere praktisk da jeg fikk ei lita jente for 7 uker siden.

Tiø info så endte jeg opp med Opel denne gangen. En 07mod zafira opc 7 seter. Blir artig å se om det var et smart valg eller ikke.

Sent fra min S30 via Tapatalk

turb00le
23/08/16, 22:11
Da ser det ut til at denne er solgt, får ett depositum og blir hentet om ett par uker.
Havner hos en voksen kar, virker som en skikkelig entusiast så denne blir foredlet videre og tatt vare på.
Syns han nevnte noe om en 242 godkjent med v8.

Så da kan vi nok snart sette en strek i denne tråden.

Jeg for min del har noen planer om gjenopplivning av en Volvo mange kjenner til fra bilforumet tiden, hvis jeg får kjøpt den.
Sier ikke mer enn det, uansett litt fram i tid da jeg har en garasje som skal gjøres klar først.

turb00le
03/09/16, 13:44
Da var bilen solgt og henta. Havner i Norheimsund.

Sent fra min S30 via Tapatalk

Taz
03/09/16, 13:59
Jøsses, er ikkje så langt unna her det, kanskje eg ser noe til bilen :D

turb00le
03/09/16, 18:01
Ny eier har en svart 242 med v8, så ut til å være helt strøken. Planen var å ha 960n som trekkvogn.

Sent fra min S30 via Tapatalk

turb00le
17/12/16, 23:37
Byr på ett par bilder for å mimre litt:

Siste "snurten" jeg så av den:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/336.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/IMG_20160903_112343_zpsaidkjkjs.jpg.html)

Her er den nye bruksbilen for øvrig:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/337.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/IMG_20160823_185821_zpsax9scmvf.jpg.html)

I forbindelse med at vi fikk ett ekstra navn på postkassa måtte vi ha en familiebil. Det ble da kjøpt en 2015 mod focus stasjonsvogn.
Denne viste seg etter en kort tid å være i minste laget (hva var det jeg sa?) og det ble enighet i heimen om en større bil.
Var såvidt innom en V90 men det ble for dyrt for vår del. Valget falt på en ny Mondeo st line med 1,5 ecoboost motor da vi var veldig fornøyde med 1l ecoboost i focusen.

Uansett så fant jeg ut at det var mere gunstig å selge focusen privat enn å bytte inn så la den ut på finn. Regna med at den ble liggende en stund men jaggu ble den ikke borte ila 2 dager a gitt. Så da stod jeg der med en liten bilmangel. Prøvde å få taki en halvsvett 240 eller 740 veteran men det var jo helt håpløst til en vettig penge.
Så av alle mulige kjøretøy en kan ferdes i endte jeg opp med denne:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/338.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/IMG_20161213_090452_zpszkzqfhwd.jpg.html)

Nå ser jeg fram imot å få satt opp en garasje så en kan ta taki litt volvo prosjekter igjen. Var det som var grunnen til at 960n ble solgt.
Så liksom ikke hensikten med å la den stå og forfalle i 1,5-2 år før garasjen var klar for så å ta tak i den.