PDA

Vis full versjon : Fjerne beltelyd i vida



Anders Dybvadsskog
31/12/12, 16:00
Hvor i vida finner jeg der du kan slå av beltevarsleren? Irritabelt på mindre turer..

aarnes
02/01/13, 13:57
Bilkommunikasjon - DIM - Avansert eller hva det står, fliken til høyre hvertfall.
Programmering av beltespåminnare eller no

Anders Dybvadsskog
02/01/13, 17:54
Aha:) takk takk:) roter meg så bort der inne noen ganger:p

Anders Dybvadsskog
28/01/13, 20:18
prøvde dette, opptil flere ganger. piper fortsatt..

JørgenT
05/02/13, 00:23
Hvilken bil?
Er software fra volvo som må til. "Bältespåminnare USA"


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ewout
05/02/13, 08:54
Samme her, har prøvd å slå av lyden tre ganger, men den bare fortsetter å pipe.:mad:

FroBe
05/02/13, 14:00
For de som har kjøpt CAN-bus Extender (http://www.volvotech.eu/product_info.php/products_id/354) skal det visstnok være mulig å begrense beltelyden med ny firmware 8.30.
Selv har jeg ikke noe behov for å gjøre noe med denne advarselen, muligens fordi jeg har USA-modell allerede...

Øyvind G
05/02/13, 14:23
Hvorfor kan dere ikke bare ha på beltet når dere kjører?

locked
05/02/13, 18:52
Enig. De av dåkke som køyrer bil med airbag uten belte har overhodet ikkje begrep om kor farleg det er. Det fins eksempel på personar som har omkome i kollisjonar i relativt lave hastighetar, der kombinasjonen av airbag og manglande bilbelte rett og slett tar livet av sjåføren...

C.Erstad
05/02/13, 20:21
Hvilken bil?
Er software fra volvo som må til. "Bältespåminnare USA"


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Stemmer det... men da piper bilen når nøkkelen står i og døren er åpen!

knetrom
05/02/13, 20:26
Kjører alltid med belte men syns beltepåminneren til Volvo er for "streng".. Toyota sin kommer ikke på før man passerer 20 km/h, dvs man kan manøvrere litt på parkeringsplassen uten belte. Og den slår seg av igjen når man stopper, i motsetning til Volvo sin. Men ellers enig med de andre, belte er tøft

locked
05/02/13, 20:35
Kjører alltid med belte men syns beltepåminneren til Volvo er for "streng".. Toyota sin kommer ikke på før man passerer 20 km/h, dvs man kan manøvrere litt på parkeringsplassen uten belte. Og den slår seg av igjen når man stopper, i motsetning til Volvo sin. Men ellers enig med de andre, belte er tøft
Du slepp at det gnålar når du ryggar. Såleis er eg fornøgd :)

knetrom
05/02/13, 20:41
Ja heldigvis, har en vane (som mange kommenterer) med å ta av beltet når jeg rygger, selv om jeg ikke snur meg ;)

Min bil har kun beltevarsler på sjåfør, er det vanlig? Tidligere taxi.

Loggy
05/02/13, 20:50
Ja heldigvis, har en vane (som mange kommenterer) med å ta av beltet når jeg rygger, selv om jeg ikke snur meg ;)

Min bil har kun beltevarsler på sjåfør, er det vanlig? Tidligere taxi.

Kan høres logisk ut, for jeg kan som taxisjåfør skrive under på at passasjerer flest gir blanke faen i sikkerhetsbelte...

knetrom
05/02/13, 21:20
Hehe, ja var nettopp det jeg og tenkte..

locked
05/02/13, 21:31
Min bil har kun beltevarsler på sjåfør, er det vanlig? Tidligere taxi.
Same her, vil gjerne at det skal varsle i pass.setet også.

I XC70 P3 så er det varsel på framstolen sjølv på taxi. Den gjer seg aldri. I baksetet er det og varsel for sjøføren, men det lagar ikkje lyd men kun tekstangivelse i displayet. Ex ("Venstre belte bak i bruk", "Yttre belter bak i bruk", "Midtre belte bak i bruk") osv..

JørgenT
07/02/13, 00:33
Stemmer det... men da piper bilen når nøkkelen står i og døren er åpen!

Joda. Du har rett i det:p Men har aldri tenkt på det som et "problem". Men totalt stillhet hadde vert det beste:)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

mstrandbo
07/02/13, 11:34
Piper bare jeg kommer opp i litt fart, kjøring ut av garasje og sånn så er den stille. Og den varsler ikke på passasjersete, og min har ikke vært taxi. Men greit nok det.

knetrom
21/06/13, 15:54
Lett bumping, kan jeg få endret beltevarsleren min slik at den først reagerer fra 20 km/h? Har tatt en del ferge i det siste, og det hadde vært kjekt å kunne skli inn på fergen uten beltet på..

Og i samme slengen, kan jeg få endret andre småting som hvor lenge instrumentbelysningen venter fra jeg kjører inn i tunnel til den blir sterkere?

Morgis
21/06/13, 17:22
var hos Frydenbø i dag, og der får man ikke lengre lov å bestille beltevarsel SW USA, etter skriv fra volvo.
Service 2.0 oppdatering av SW vil derimot installere en noe mildere variant av varslingssystemet.

FroBe
21/06/13, 19:10
Beltevarsel USA er dårlig, den piper bare noen sekunder når man slår på tenningen uten belte på. Deretter gir den ikke noe beskjed, uansett hastighet eller om man tar av eller på beltet.

Det eneste som er litt positivt er at den piper konstant hvis man åpner førerdøra og glemmer å ta ut nøkkelen, men det kan være plagsomt når det piper hvis man vil lufte og høre på musikk samtidig.

CFE har fått eget valg for begrensning av beltevarsel, men det fungerer ikke på min bil siden jeg har USA-SW.

locked
22/06/13, 11:04
Lett bumping, kan jeg få endret beltevarsleren min slik at den først reagerer fra 20 km/h? Har tatt en del ferge i det siste, og det hadde vært kjekt å kunne skli inn på fergen uten beltet på..

Og i samme slengen, kan jeg få endret andre småting som hvor lenge instrumentbelysningen venter fra jeg kjører inn i tunnel til den blir sterkere?
Nei, for sjølv en bråstopp i 15km/t kan bli meget ubehagelig uten belte.

Ideelt sett så bør eit setebelte ha kodebrikke slik som nøkkelen, og med mottaker i beltelåsen og kobla slik at bilen ikkje lar seg køyre uten belte på. Ei heller at du kan "lure" (deg sjølv) med å putte nedi ei laus beltespenne eller beltespenna fra pass.stolen...

Svirre
22/06/13, 12:19
På en måte skjønner jeg enkelte at setebelte kan være en "plage", men som locked nevner; kombinasjonen av Airbag UTEN bruk av belte er like dødelig ved 20km/t som å fronte i 100km/t. Det er en pute på ca. 100l som skyter ut og er ferdig oppblåst i løpet av 0.05sek. Sitter man feil, eller kommer for langt fremover så kan man selv tenke seg hvordan dette kan gå. Og hvis man bare selv kjører i 20km/t, så møter du en i 20-25km/t og ingen bremser så er det samme som å kjøre inn i en vegg i 50km/t. Da er allerede beltet en viktig del allerede.

Jeg bare nevner bruken av belte; det redder liv! Jeg har selv følte effekten av hvor viktig den er og jeg syns det er en dårlig unnskyldning av enkelte som sier at man bare skal kjøre noen meter. Det er et preventivt middel mot store skader. For å si det på en annen måte; det er en beskyttelse mot andre i trafikken. Du veit aldri hva andre tenker som er ute og kjører...

Men for all del; dere bestemmer selv om dere vil bruke den eller ikke :)

Morgis
22/06/13, 12:50
Antar trådstarter ønsker svar på sine spørsmål ang deaktivering av beltevarsler og ikke bare moralpreiken ;)
Vi har norsk førerkort, og vi kjenner godt til farene ved å ikke bruke belte.
Her på sørlandet dukker det stadig opp skilt langs veien for å minne om beltebruk, og mennene i fluoriserende vester (Daniel V ?) driver stadig å ser etter om beltespennen er godt festet.
Bare det å sette handleposen i setet fører til en intens dommedagsalarm fra dashbordet om beltebruk i passasjersete.
Bare det å flytte bilen på verkstedet eller de lukkede områdene på jobb fører til dommedagsalarm fra dashbordet....
Man blir tullerusk av denne alarmen, og jeg kommer til å finne fram loddebolten for å fjerne hele høyttaleren om det ikke finnes alternativer lengre for deaktivering.
I det minste fuge den igjen med noe sikaflex.

locked
22/06/13, 13:43
Antar trådstarter ønsker svar på sine spørsmål ang deaktivering av beltevarsler og ikke bare moralpreiken ;)
Vi har norsk førerkort, og vi kjenner godt til farene ved å ikke bruke belte.
Her på sørlandet dukker det stadig opp skilt langs veien for å minne om beltebruk, og mennene i fluoriserende vester (Daniel V ?) driver stadig å ser etter om beltespennen er godt festet.
Bare det å sette handleposen i setet fører til en intens dommedagsalarm fra dashbordet om beltebruk i passasjersete.
Bare det å flytte bilen på verkstedet eller de lukkede områdene på jobb fører til dommedagsalarm fra dashbordet....
Man blir tullerusk av denne alarmen, og jeg kommer til å finne fram loddebolten for å fjerne hele høyttaleren om det ikke finnes alternativer lengre for deaktivering.
I det minste fuge den igjen med noe sikaflex.
Heilt tydeleg at trådstarter har bruk for en moralpreiken, og å bli påminna farene med å køyre uten belte....

Svirre
22/06/13, 21:31
På en måte sier han ikke at han skal kjøre uten belte, bare hvordan man deaktiverer beltevarsleren. Men ofte så henger det sammen. Jeg og locked nevner det bare ved en tankevekker. Hadde det vært en bil uten Airbag så hadde det vært rakende likegyldig, men resultatet kan bli mangt så værre selv ved lave hastigheter.

Morgis
23/06/13, 02:35
usa beltevarsler er flott, selv med airbag ;)

hgnubel
23/06/13, 09:00
Jeg er kanskje litt spesiell, men jeg tar alltid beltet på enten jeg skal kjøre 10 meter eller 50 mil. Ser ikke problemet, det går helt automatisk.

Hvis jeg bare skulle sige 10m i gangfart hjelpet det lite hvis det kommer en og treffer meg i 80. Eller jorden åpner seg eller himmelen faller ned... man vet aldri, og derfor har man sikkerhetsutstyr man kanskje en gang trenger :)

Morgis
24/06/13, 19:20
en liten enkel howto til trådstarter som ikke omhandler sitater fra norske paragrafer.
http://forum.vccn.no/showthread.php?54789-Beltevarsler-08-easyfix-triks&p=771279&viewfull=1#post771279

locked
24/06/13, 19:32
en liten enkel howto til trådstarter som ikke omhandler sitater fra norske paragrafer.
http://forum.vccn.no/showthread.php?54789-Beltevarsler-08-easyfix-triks&p=771279&viewfull=1#post771279
Heilt imponert over kor mykje energi du kan legge i å køyre uten belte. Rett og slett idioti.....

Morgis
24/06/13, 20:01
Jeg kjører på gangstier med varsellys i 5kmt, ut og inn av bilen hver 5meter.
Jeg kjører på små lukkede områder med flytting av smålass på henger med 50meters avstander (så fort hengerfeste er montert).
Jeg liker å flytte bilen utenfor huset uten å måtte spenne fast sikkerhetsbeltet
Jeg liker å ha bagasje i passasjersete uten å høre en 110db sirene sprenge hodeverken til himmels.

Vil du ha flere grunner til denne "idiotien", si ifra.

Svirre
24/06/13, 20:49
Jeg kjører på gangstier med varsellys i 5kmt, ut og inn av bilen hver 5meter.
Jeg kjører på små lukkede områder med flytting av smålass på henger med 50meters avstander (så fort hengerfeste er montert).
Jeg liker å flytte bilen utenfor huset uten å måtte spenne fast sikkerhetsbeltet
Jeg liker å ha bagasje i passasjersete uten å høre en 110db sirene sprenge hodeverken til himmels.

Vil du ha flere grunner til denne "idiotien", si ifra.

Alt til sitt formål ;)

Morgis
24/06/13, 20:52
helt riktig Sverre ;)

Svirre
24/06/13, 21:03
helt riktig Sverre ;)

Men stort sett så bruker ikke anleggs/veiarbeidere V70 heller :p Veldig ofte så er det pga. kjøring over lengre strekker, selv bare til butikken vi oppfordrer folk til å la være å droppe det. Og som locked nevner, så er Airbagen dødelig i seg selv ved feil bruk.
Men sånn mtp hva du bruker bilen til så skjønner jeg at du ønsker å få dommedagsalarmen til å holde kjeft :p

knetrom
25/06/13, 18:07
Hvor fort må man kjøre før airbagen slår seg ut om man dulter borti noe?

locked
25/06/13, 18:20
Hvor fort må man kjøre før airbagen slår seg ut om man dulter borti noe?
Det er nok at du står i ro med tenning på om du blir påkjørt med tilstrekkelig kraft.