PDA

Vis full versjon : 230at slitt stepelring.. HASTER!!



frealm05
31/12/12, 00:57
Hei.
har en B230at med slitt stempelring på eine stempelet.
også har jeg en som vil kjøpe den, men kor mykje kan eg få for den? eller kor mykje er den verdt sann som den er med slitt stempelring?

Batland
31/12/12, 09:25
Slitt stempelring på "eine stempelet"?
Hva som gjør at du har konkludert slik? Mangler det kompresjonstrykk?

frealm05
31/12/12, 15:04
ja, sjekka komprisjonen på alle stempela, men va dårlig komprisjon på det eine stempelet.

Jonas Soldal
31/12/12, 16:07
Garantert på nr4 da? Ville tatt i fra hverandre motoren og sett at det ikke er sprikke i stempel da i såfall. Selger du motoren med "gåen stempelring" kan du plutselig få den tilbake i fanget om kjøper finner en annen feil :S

Batland
31/12/12, 17:07
ja, sjekka komprisjonen på alle stempela, men va dårlig komprisjon på det eine stempelet.
Jepp.
Dette er helt vanlig når man ikke har forstått at man MÅ dreie stemplene til lavere kompresjonsforhold når man setter på AT sats.
Det er nok ikke stempelringen, men selve stempelet som er knekt pga tenningsbank, vanligvis stempelet på sylinder nr. 3 eller 4.
Er ikke høykomp., turbo og pumpebensin festlig?

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1706.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1707.jpg

Den rette løsningen her er å ta ut stemplene, erstatte det som er defekt, dreie alle 4, montere nye stempelfjærer og hone sylindrene.
En lett porting av "530" toppen kan gjøres samtidig. Da har man en grei motor med bra potensiale.

JonasS
31/12/12, 18:23
Skulle det være interesse for 4 dreide orginalstempel fra F-motor, så får du sende meg en pm. Blokka stempla kom fra må borres, så stempla er unyttig for meg nå. Må ha nye ringer. bokstavene kan jeg sjekke, men etter min mening er ikke det såå nøye på en motor som har gått 200.000 + +. Om andre mener noe annet, så får du selv avgjøre.

frealm05
02/01/13, 19:56
lurte på og selge den, men visst det er stempelet som er gåent so kan hende eg berre skal beholde den også lage den til selv etter kvart.
har hørt at det er ein spesiell motor etter kvart? veit ikkje om det er sant, men men. :)
takk for hjelp og gode svar :)

Batland
02/01/13, 20:02
lurte på og selge den, men visst det er stempelet som er gåent so kan hende eg berre skal beholde den også lage den til selv etter kvart.
har hørt at det er ein spesiell motor etter kvart? veit ikkje om det er sant, men men. :)
takk for hjelp og gode svar :)
Hvis DU gjør dette riktig og henter ut det potensialet som ligger og sover i ett slikt oppsett, DA har du en spesiell motor ja.
De fleste gjør det feil og får det nøyaktig det samme resultatet som du har for øyeblikket.

frealm05
02/01/13, 21:33
hørest ut som du veit ka du snakkart om, so då kan eg ny nytte sjansen og spør:
ka eg må gjere for og hente ut de potensialet som ligger og sover? :)

Batland
02/01/13, 22:10
hørest ut som du veit ka du snakkart om, so då kan eg ny nytte sjansen og spør:
ka eg må gjere for og hente ut de potensialet som ligger og sover? :)
Takk.
Man kan dele dette inn i steg alt etter hvor stort budsjettet og ambisjonene er.
Hvis utgangspunktet er VOLVO sin AT/R-Sport turbosats:
Steg 1 er MUST og består av følgende:
Pkt.1 Dreie "turbogrop" stemplene for å redusere kompresjonsforholdet. 76 x 3,4 er minimum, 76 mm x 4,5 mm er passelig på B23(0).
Her Hissimann sine:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1291.jpg
2. Kjøpe Malpassi FKT1 Bensintrykksregulator.
http://www.pedersens-racing.no/bil/btr/
3. Montere injection bensinpumpe.
4. Skaffe oppgradert forgassernål.
Dette gir deg 200 + hk 300 + Nm.

Steg 2.
Pkt. 1 Større turbo som f.eks BSRT325. (Søk)
2. 3" eksos.
3. Helalu. intercooler.
4. Oppgradert coil.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/947.jpg
http://www.summitracing.com/parts/acc-140001

5. Portet 530 topp.
6. Sterkere clutch.
Dette gir deg ca. 250 hk og ca. 380 Nm med AT sats. Her ett praktisk resultat:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/514.jpg
http://i227.photobucket.com/albums/dd169/glennhaugen/Bremseresultater%20mai%2009/GRAPHFOROrjanGatbeeanVolvo242B23AT2.jpg

Hvis du så bytter ut A-innsuget og AT-forgasseren med E-manifold og datasprut (behold fordeler og Accel coilen) så øker effekten med minst 60 hk.

Larsge
02/01/13, 22:52
Såg mistenkelig kjent ut det knuste stempelet :O En kompis av meg hadde B21 med ettermontert at-sats. Funka dårlig da de som hadde montert det ikke engang hadde modda bensinpumpa til overtrykk. Drog som faen i 3sek. og så banka den noe jævli før den døde hen.... Når flottørhuset hadde fylt seg opp igjen så køm den tilbake... Han endte opp med stempelsjau for kr 10000 i år 2001 hos Turbo og Avsugningsteknikk i øystese. Han fikk og tilbud på haltec montert og mappa for yterligere 10000 hvilket han ikke såg seg råd til. Det skulle vise seg å være lite lurt..... Se bilde lenger oppe. :D
En annen 244 som gikk her inne på slutten av 90 tallet hadde steg 1 resepten som batland beskriver, med spesial nål, injektionpumpe og malpassiventil og gikk som ei kule dag ut og dag inn. En ganske stilig bil foresten, taksenket og perlemorblå, han kjøpte den i Åsane.....

frealm05
03/01/13, 08:51
Okai, då veit eg iallefall kva eg skal gjere når eg skal begynne på den :)
tusen takk for svar, var til mykje hjelp! har ikkje so alt for mykje erfaring, so er kjekt og lære/ få vite ka eg skal gjere :)

Batland
03/01/13, 12:17
Såg mistenkelig kjent ut det knuste stempelet :O En kompis av meg hadde B21 med ettermontert at-sats. Funka dårlig da de som hadde montert det ikke engang hadde modda bensinpumpa til overtrykk. Drog som faen i 3sek. og så banka den noe jævli før den døde hen.... Når flottørhuset hadde fylt seg opp igjen så køm den tilbake... Han endte opp med stempelsjau for kr 10000 i år 2001 hos Turbo og Avsugningsteknikk i øystese. Han fikk og tilbud på haltec montert og mappa for yterligere 10000 hvilket han ikke såg seg råd til. Det skulle vise seg å være lite lurt..... Se bilde lenger oppe. :D
En annen 244 som gikk her inne på slutten av 90 tallet hadde steg 1 resepten som batland beskriver, med spesial nål, injektionpumpe og malpassiventil og gikk som ei kule dag ut og dag inn. En ganske stilig bil foresten, taksenket og perlemorblå, han kjøpte den i Åsane.....
Eksempel nr. 1 her er en ganske så typisk historie og resultatet ble som alltid dyrt og dårlig.
Det er dette som er så brutalt med motortrimming. Resultatet VIL ALLTID avsløre det sanne kompetansenivået eller "lydhøre"-nivået til den som har trimmet.
Sammenligne tregedien i eksempel 1 med hvor bra og billig det ble i lavkomp.eksempel nr. 2.

Tenk om han også hadde fått tak i kr. 10 000,- og lagt dette på ett ferdig mappet Haltchsprut i stedet for stempelsjau.
Resultatet hadde blitt ubetinget suksess og dette er måten å gjøre det på hvis man strever med lite budsjett.
Man innleder prosjektet med å foreta KORREKTE valg og så kan man oppgradere man pø om pø.
Ett solid ballaspark til enhver "hjelsom" høykompentusiast er en trygg og god begynnelse som vil gi solid besparing og avkastning på ett allerede stramt budsjett! ;)

Batland
03/01/13, 12:21
Okai, då veit eg iallefall kva eg skal gjere når eg skal begynne på den :)
tusen takk for svar, var til mykje hjelp! har ikkje so alt for mykje erfaring, so er kjekt og lære/ få vite ka eg skal gjere :)
Værsågod.
Den ovennente oppskriften har gitt gode resultater i flere 10 år. Hvis du følger denne så vil du få oppleve det samme.

frealm05
03/01/13, 13:22
har igrunn tenkt og kjøpe meg en 230fk motor og putte ned i skuta mi :)
so kan hende eg heller skal lage til 230at'n berre for og få erfaringa å lære litt :) alltid kjekt og kunne litt meir vettuu

Batland
03/01/13, 17:55
har igrunn tenkt og kjøpe meg en 230fk motor og putte ned i skuta mi :)
so kan hende eg heller skal lage til 230at'n berre for og få erfaringa å lære litt :) alltid kjekt og kunne litt meir vettuu
Det er fordeler og ulemper med begge deler så her må du rett og slett bare bestemme selv.
Hvis litt guffe er nok og minimalt bensinforbruk er viktig da er nok en FK med orignale dyser det beste valget.
(hvis du begynner å dyse og chippe på dette så...lykke til...det virker som de fleste har elendige resultater.)

Hvis du vil ha bedre trøkk i seteryggen og kan leve med litt høyere forbruk, da kan AT vurderes.
Hvis du setter opp en liste med kostnader på begge deler så kan vi ta en titt.

frealm05
03/01/13, 19:21
har vell egentlig bestemt meg for og sette ned i FK motoren, den har stått i ein 940 automat, gammalmannskjørt og er montert gullboks :)
eg er snart 17, so trenge ikkje so alt for mykje guffe i fystebilen vil eg tru :p

JonasS
03/01/13, 19:36
Det er fordeler og ulemper med begge deler så her må du rett og slett bare bestemme selv.
Hvis litt guffe er nok og minimalt bensinforbruk er viktig da er nok en FK med orignale dyser det beste valget.
(hvis du begynner å dyse og chippe på dette så...lykke til...det virker som de fleste har elendige resultater.)

Hvis du vil ha bedre trøkk i seteryggen og kan leve med litt høyere forbruk, da kan AT vurderes.
Hvis du setter opp en liste med kostnader på begge deler så kan vi ta en titt.

Jeg er dels enig i det du sier her Batland, men også noe uenig.
Mitt inntrykk av å bygge en AT-motor som fungerer tilfredsstillende er mye mer avansert enn å få en innsprutmotor til å gå. Ta eks. "Volvoo" som drev med et slik prosjekt her inne. Blitt temmelig stille fra det holdet. Tror han har gitt opp hele stasen, med mindre han har startet en prosjekttråd som jeg har oversett.
Å koble opp en motor med lh2.4 er derimot peace of cake.

Jeg har 2stk 240, 1 med en forholdsvis org. FK-maskin i, ecomax og 0.8bars wg-actuator. 3" JT-anlegg. Denen er benka til 183hk slik den står. Er nok peakeffekt kan jeg tenke meg, har ikke kurven på det. Den går jo slik de fleste chippa b230`er går, jeg kjører ikke mer trykk da jeg mener det ikke har noen hensikt med den miniatyrturboen.

Den 2. 240`en jeg har er utstyrt med ei B230blokk, 531topp, a-kam og 940manifold som er småportet (her skal det graves mer når den engang til våren blir tatt ut)
Kinesisk turbo, som du nok har lest om i en evaluering her inne, lh2.4 med TLAO-chipper (kjører kun bensinchippen da tenningschippen var helt på jordet) "558dyser", så jeg slipper å kødde med bensintrykket, 3"lmm, RS500 cooler med 3" inn/ut.

Dette var easy skruing, og bilen går i hundreogpølse iforhåld til den andre 240`en. 300hk? Neppe, men en 240-260 er det nok tror jeg.

Dette har funket smertefritt for meg, og påstår derfor at det er en bedre løsning enn å begynne med en AT-sats. For all del, jeg er en forgassermann, men det enkle er ofte det beste. Mangelen på nålslipekyndige og generelt slitte brukte deler på markedet bidrar heller ikke til at AT-prosjektene rundtom ikke er noe å rope høyt om. Hadde man hatt en kalibrert nål i lomma for gitt lufttrykk osv. så hadde man vært langt på vei syns jeg. Men inntil jeg har en slik nål så gidder jeg ikke engang å tenke på et slik prosjekt. Da måtte det isåfall bli med nyere gasser, 2 trykkgassere fra weber/DellOrtho e.l.

.. Men jeg vet det finnes en og annen AT-maskin rundtom som nok kakker mannskiten ut av en aldri så opphora innsprutmotor.

Batland
03/01/13, 20:50
har vell egentlig bestemt meg for og sette ned i FK motoren, den har stått i ein 940 automat, gammalmannskjørt og er montert gullboks :)
eg er snart 17, so trenge ikkje so alt for mykje guffe i fystebilen vil eg tru :p
Fk motoren er rette valget i dette tilfellet ja.

Batland
03/01/13, 21:07
Jeg er dels enig i det du sier her Batland, men også noe uenig.
Mitt inntrykk av å bygge en AT-motor som fungerer tilfredsstillende er mye mer avansert enn å få en innsprutmotor til å gå. Ta eks. "Volvoo" som drev med et slik prosjekt her inne. Blitt temmelig stille fra det holdet. Tror han har gitt opp hele stasen, med mindre han har startet en prosjekttråd som jeg har oversett.
Å koble opp en motor med lh2.4 er derimot peace of cake.

Jeg har 2stk 240, 1 med en forholdsvis org. FK-maskin i, ecomax og 0.8bars wg-actuator. 3" JT-anlegg. Denen er benka til 183hk slik den står. Er nok peakeffekt kan jeg tenke meg, har ikke kurven på det. Den går jo slik de fleste chippa b230`er går, jeg kjører ikke mer trykk da jeg mener det ikke har noen hensikt med den miniatyrturboen.

Den 2. 240`en jeg har er utstyrt med ei B230blokk, 531topp, a-kam og 940manifold som er småportet (her skal det graves mer når den engang til våren blir tatt ut)
Kinesisk turbo, som du nok har lest om i en evaluering her inne, lh2.4 med TLAO-chipper (kjører kun bensinchippen da tenningschippen var helt på jordet) "558dyser", så jeg slipper å kødde med bensintrykket, 3"lmm, RS500 cooler med 3" inn/ut.

Dette var easy skruing, og bilen går i hundreogpølse iforhåld til den andre 240`en. 300hk? Neppe, men en 240-260 er det nok tror jeg.

Dette har funket smertefritt for meg, og påstår derfor at det er en bedre løsning enn å begynne med en AT-sats. For all del, jeg er en forgassermann, men det enkle er ofte det beste. Mangelen på nålslipekyndige og generelt slitte brukte deler på markedet bidrar heller ikke til at AT-prosjektene rundtom ikke er noe å rope høyt om. Hadde man hatt en kalibrert nål i lomma for gitt lufttrykk osv. så hadde man vært langt på vei syns jeg. Men inntil jeg har en slik nål så gidder jeg ikke engang å tenke på et slik prosjekt. Da måtte det isåfall bli med nyere gasser, 2 trykkgassere fra weber/DellOrtho e.l.

.. Men jeg vet det finnes en og annen AT-maskin rundtom som nok kakker mannskiten ut av en aldri så opphora innsprutmotor.
Stålende post. :)

Voolvoo har gjort mye rett, men har fusket grovt, stygt og ultrabillig med selve forgasseren, men dette vet han om. Det er dette som alene er forklaringen.
Forgasserstempel og nål fra en B20 forgasser i en AT forgasser gjør at man ikke kan justere CO osv og da blir det SVÆRT arbeidskrevende å finne riktig innstilling.
Han har forøvrig nettopp montert en BSRT325 turbo på 940 manifold så bare vent til han får tid til å ordne til forgasseren. Han er opptatt med rustsveising på en 140.

Se 700 tråden til Hissimann. Denne er mer respresentativ for hvor enkelt det er når man bruker Volvo sin originale AT forgasser og modifiserer denne.

Problemet med de slipte nålene er prisen i forhold til chip. Ett chip / Eprom koster vel en 12 - 13 kr. i innkjøp og så bruker man rundt 100 sekunder på å kopierer det trimchippet man selv har kjøpt, selger kopiene for 500 - 1000 kr og tjener gode penger.

Å kjøpe en ny forgassernål koster flere 100 kr. så tar det timesvis å slipe de til i ny profil. I tillegg må selve forgasseren sees over og justeres. Dette tar tid.

Selv om totalen blir lavere enn 4 nye bensindyser, 3"LMM, nytt billig drittchip osv så vil ikke folk betale kr. 1000,- for å få slipt en nål, men tilgjengelige, det er de.

2 X dobble forgassere er gode greier det, men de er kostbare i innkjøp og kostbare å justere inn med 4 forskjellige emolusjonsrør og minst 8 forskjellige dyser som må være riktige. De erfarne har gjerne deler for kr. 2000 ,- liggende og så justerer de seg frem.
På AT forgasseren en det som du vet kun større nåledyse og én eneste forgassernål som må kjøpes for å løse problemet.

Gidder du å sette opp en liste over utgifter på hva disse to motorene FAKTISK har kostet deg i PRAKSIS?

JonasS
03/01/13, 21:29
Stålende post. :)

Voolvoo har gjort mye rett, men har fusket grovt, stygt og ultrabillig med selve forgasseren, men dette vet han om. Det er dette som alene er forklaringen.
Forgasserstempel og nål fra en B20 forgasser i en AT forgasser gjør at man ikke kan justere CO osv og da blir det SVÆRT arbeidskrevende å finne riktig innstilling.
Han har forøvrig nettopp montert en BSRT325 turbo på 940 manifold så bare vent til han får tid til å ordne til forgasseren. Han er opptatt med rustsveising på en 140.

Se 700 tråden til Hissimann. Denne er mer respresentativ for hvor enkelt det er når man bruker Volvo sin originale AT forgasser og modifiserer denne.

Problemet med de slipte nålene er prisen i forhold til chip. Ett chip / Eprom koster vel en 12 - 13 kr. i innkjøp og så bruker man rundt 100 sekunder på å kopierer det trimchippet man selv har kjøpt, selger kopiene for 500 - 1000 kr og tjener gode penger.

Å kjøpe en ny forgassernål koster flere 100 kr. så tar det timesvis å slipe de til i ny profil. I tillegg må selve forgasseren sees over og justeres. Dette tar tid.

Selv om totalen blir lavere enn 4 nye bensindyser, 3"LMM, nytt billig drittchip osv så vil ikke folk betale kr. 1000,- for å få slipt en nål, men tilgjengelige, det er de.

2 X dobble forgassere er gode greier det, men de er kostbare i innkjøp og kostbare å justere inn med 4 forskjellige emolusjonsrør og minst 8 forskjellige dyser som må være riktige. De erfarne har gjerne deler for kr. 2000 ,- liggende og så justerer de seg frem.
På AT forgasseren en det som du vet kun større nåledyse og én eneste forgassernål som må kjøpes for å løse problemet.

Gidder du å sette opp en liste over utgifter på hva disse to motorene FAKTISK har kostet deg i PRAKSIS?

Riktigriktig!
Skulle jeg trimme gassermotor så hadde ikke 1000 eller 3000 vært et hinder for meg mtp. gassernåla, kjære, det er jo noe av det viktigste i et AT-oppsett! Finnes det folk som gjør og KAN dette med gassernåler enda? Skulle gjerne fått tak i ei slik, da hadde jeg seriøst skulle vurdert å lage noe veldig få har idag! :)

Joo, det skal jeg da alltids kunne sette opp!
Bil 1, med FK-maskin: B230FK+Getrag 265 ferdig tilpassa 240: 15000kr
Ecomaxchip: 1200kr troor jeg er nypris.
WG-actuator (Noe jeg anbefaler alle å bytte dersom de kjører f.eks. B230FK) 16-1800kr

Kasta inn i en 89mod. med lh2.4 som standard. Så her kom det seg da på 18000kr, + exhausten da, men den er vel ikke medregnet..

Bil 2: B230A-blokk, får du kasta etter deg..:P
Maskinering og nye stempler kom seg sikkert på 10.000 (ikke gjort av meg) + toppen og kam.

940manifold: 800kr + planing, 200kr : 1000kr
TLAO chipps: 600kr
3"lmm: 1200kr
558-dyser, pent brukt: 1800kr
RS500 cooler, tilpassa volvo: 1200kr
Kinasnurre: 3000
Div. trykkrør/klemmer ~1000kr

LH2.4 i bilen fra før.

12-13000 ca.. Noe frakt må også legges til da.

Batland
04/01/13, 12:34
Skulle jeg trimme gassermotor så hadde ikke 1000,- eller 3000,- vært et hinder for meg mtp. gassernåla, kjære, det er jo noe av det viktigste i et AT-oppsett!
Jeg er selvsagt helt enig med du, men når vi nærmere oss kr. 3000,- da nærmer man seg prisen på ett elektronisk TILLEGG-sprut.

Finnes det folk som gjør og KAN dette med gassernåler enda?
Skulle gjerne fått tak i ei slik, da hadde jeg seriøst skulle vurdert å lage noe veldig få har idag! :)
Det vil jeg vel tørre å påstå ja.
Det kan la se ordne vet du. ;)


Joo, det skal jeg da alltids kunne sette opp!
Bil 1, med FK-maskin: B230FK+Getrag 265 ferdig tilpassa 240: 15000kr
Ecomaxchip: 1200kr troor jeg er nypris.
WG-actuator (Noe jeg anbefaler alle å bytte dersom de kjører f.eks. B230FK) 16-1800kr

Kasta inn i en 89mod. med lh2.4 som standard. Så her kom det seg da på 18000kr, + exhausten da, men den er vel ikke medregnet..
Ok.
Hvis du da kjører originale dyser, T- kam og turbo så begrenser dette effekten. Skal vi si kr. 20 000,- for 200 hk i en motor som er kjørt 300 000 ærlige km?


Bil 2: B230A-blokk, får du kasta etter deg..:P
Maskinering og nye stempler kom seg sikkert på 10.000 (ikke gjort av meg) + toppen og kam.

940manifold: 800kr + planing, 200kr : 1000kr
TLAO chipps: 600kr
3"lmm: 1200kr
558-dyser, pent brukt: 1800kr
RS500 cooler, tilpassa volvo: 1200kr
Kinasnurre: 3000
Div. trykkrør/klemmer ~1000kr

LH2.4 i bilen fra før.

12-13000 ca.. Noe frakt må også legges til da.
Når du ser nøyere etter så ser du at en slik motor i praksis LETT passerer kr. 40 000,- og effekten blir?????

Som du sier, B230A får du kastet etter deg. Sum: 1000,-?
Sammenlignet med motor 1 så blir det bare dreiing av stempler, nye pakninger på toppen og en ny bunnpannepakning.
Sum: 2000,-?
Injection bensin pumpe. Sum: 500,-?
FKT1. kr. 750,- + frakt.
Sliping av forgassernål: kr. 1000,- + frakt.
AT fordeler + Accel coil, eller modifisering av elektronisk A-fordeler. Sum: 1000,-?
BSRT325 turbo eller rimeligere alternativ avhengig av budsjett: 2500 - 7000,- (Snitt 4750,- )
Total hittil: kr. 9000,-

Så kommer selvsagt tillegg som:
Luftfilter,
Intercooler,
slanger, rør, messing målere og intrumenter,
eksosanlegg,
clutch,
gearkasse osv osv, men dette må man jo ha uansett hvilken motor man velger.

En slik kompsenket "longblock" med uportet 530 topp og A-kam har faktisk 300 + hk potensiale, men AT innsugssystemet saboterer natulig nok dette potensialet endel pga lav pris. (2 stk AT forgassere derimot..)
Likevel synes jeg stadig at en AT sats med god turbo virker å være en bra "deal". :)

Voolvoo
04/01/13, 15:55
Har ikke gitt opp noe som helst, prioriterer rustsveising på kompis sin 140 og bruksbilens tilstand ;) Ting skal skje i framtiden :) Tråden er flyttet til prosjekter/worklogs :)

Fusket grovt, hehe. får meg til høres ordentlig kriminell ut ;)
Men ja, har vært både gode og dårlige løsninger på denne motoren.. :P
Skal bli motor ut av den til slutt. :)

Planen for forgasser er å få tak i justerbar nål osv, men det er IKKE lett å få taki. volvo kunne skaffe det meste for rundt 700kr (uten nål)
Videre plan for forgasserjustering er vel kanskje å sende den opp til Bergen en tur sammen med innsuget for sjekk og optimalisering.
Om bergenseren fortsatt er interessert? ;)

Prismessig vil jeg tru AT sats blir biiligere. HVIS man kjøper ett godt utgangspunkt og helst ikke en sliten forgasser (da jobben kommer) :)

Voolvoo
04/01/13, 16:19
p.s Stempelringer er ikke dyrt om du heller ville skifta de på 230at' n :)

frealm05
05/01/13, 01:19
må vell plukke ned motoren og sjå om det er stemla som er sprekt eller knust :p
so e vell ikkje vits og bestille noke stempelringa for eg gjer de :)

Tinnsoldaten
05/01/13, 20:15
Turbo og Avsugningsteknikk

Hvilke avsugningsteknikker benytter de?










Sorry, måtte bare... ;)

Voolvoo
06/01/13, 12:22
Hehe, fler som tenkte det samme :D
Sorry for offtopic :)