PDA

Vis full versjon : Sveise sperr?



herrthf
30/12/12, 21:25
Har nettopp kjøpt meg en 240 gl 87 modell til vinterbil etter at jeg krasjet e36'n. så har jeg selfføgeligt lust og herje litt på asfalt også. så det jeg lurer på om det sliter mye på drivverk osv vist jeg får sperr. noen sier jeg bør og noen sier det ikke er nødvendigt pga du sliter dekka, drivverk osv så fort, at de ikke ser mening med det. noen her inne som har erfaringer med "samme" type bil?

gardern
30/12/12, 21:35
bare og sveise ivei! sliter fortere dekk på afalten ja,foringer og div blir vel slitent etterhvert men. kommer jo helt ann på hvor mye man herjer. men mye bedre å sladde med sperre ihvertfall :) kommer nok ikke til og angre hehe

Daniel V
30/12/12, 21:43
Altså, hvis du vil ha en bil som bruksbil, så er det ikke å anbefale, da sveisa sperre gjør en ting, og det er at begge bakhjulene dine går like fort. Altså, når du svinger vil alltid det bakhjulet som er på "innsiden" i svingen ha en mindre diameter å svinge på, altså det trenger ikke gå like fort som det hjulet som er på utsiden. Det vil det da gjøre, og du vil få mye dekkslitasje bare på det, og små dekkskrik hver gang du svinger i f. eks en rundkjøring hvis det er tørr asfalt. Du belaster jo også drivverket mer ved at det hjulet må presses så hardt at det mister friksjonen. Hvis du står i en slak motbakke og svinger til siden og setter bilen i fri eller trår inn clutchen vil faktisk bilen henge igjen på drivverket ved at den ikke vil trille pga den sveiste sperra.

Sveisa sperre er først og fremst for biler som kun skal sladdes med på f. eks en bane, og sjeldent noe som lønner seg spesielt i den vanlige trafikken. Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøre en bil med sveisa sperre som bruksbil. Gøy på vinteren - ja, for all del, men ubrukelig ellers :p Men skal du kun spinne piruetter og være villmann, så passer det ypperlig ;)

Jan-Einar Jenssen
30/12/12, 23:10
er jo ikke værre enn å kjøpe en xtra aksling til sommer'n :rolleyes: sveis å nyt vinterføret så lenge det varer :p

men ja, det sliter på det meste :p

Jan turbo
30/12/12, 23:12
Kjøp heller en locker diffsperre,det er vel det billigste og enkleste du kan gjøre som er brukbart. Monteres rett i den orginale carrieren uten at du behøver å endre på noe annet.

Daniel V
31/12/12, 02:34
Viktig å se ting fra flere sider her ja. Som jeg skrev tidligere, du får jo noen fine og kontrollerte sladder med sveiset diff, fordi du har drift på begge hjul, men du får jo en bil som er ubrukelig mellom april og november :p Med mindre du gjør som 1janeinar sier da, å bytter aksel hver høst og vår. :p

Teigen
31/12/12, 17:25
har sveisa 10+ aksler på forskjellige biler. alt fra pickup til den minste kadett. Ikke gjør det om du har en sykt strøken versjon som kan bli høyt ettertrsaktet i samlerverdi om 30 år. har du derimot ikke det er det ingenting å lure på. Det kule på sommern er at det bare er å gi gass så drifter du som en "pro" med 100hk hehe