PDA

Vis full versjon : 244 76mod ventiltikk og tomgangsregulator ødelagt??



Aalsen
09/05/10, 23:07
Hei!

Jeg har nettopp fått meg en 244 veteran, og oppdaget noen skavanger.
Motoren ble byttet i 86 og har ikke chok (derav ingen forgasser?)
På tomgang og rusing opptil ca 2000omdr. tikker det noe voldsomt. En veldig høy og klar metallisk lyd, er det ventiltikk? Høres ut som dieselmotor, eller en smed som er veldig rask til å banke!

Og hver gang jeg starter så dør den med en gang, andre gang ruser jeg den litt når den tenner, så går den men veldig ujevnt mellom 600 og 1 omdr, altså den dør nesten heletiden. Dette skjer også når motoren er varm og jeg er ute og kjører. Stopper jeg på rødt lys etc, går den opp og ned på lavt turtall og nesten dør/stopper. Det er ellers ingen problem under selve kjøringen, bare på tomgang.

Først tenkte jeg kald start føleren, men siden dette ikke blir noe bedre tenker jeg kanskje tomgangsregulatoren? At den er ødelagt og må byttes?
Tikkingen blir ikke borte når motoren er varm heller.


Noen her som har litt mer peil enn meg?
Setter pris på alle svar!

Mvh Martin

pLetten
11/05/10, 07:01
Tror du må ta ett bilde av motorrommet og legge ut her!

Dagge91
11/05/10, 16:43
tomgang regulatoren, lamdasonden, lmm, kan være mye innspill på dette eks...

Aalsen
11/05/10, 19:32
Hmm, får ikke lastet opp noe bilde her.
Tenkte å sjekke tomgangsregulatoren, men finnern ikke. Tror det er automatisk chok på den (ikke chok i bilen) Om det har noe å si.
Finner heller ikke gasspjeldet.
Dro ut en slange fra forgasseren som gikk til motoren mens den gikk, men ingen ting skjedde. Dro ut kontakten til kaldstartventilen, men ingenting skjedde da heller. Den kontakten så grønn og råtten ut, kanskje den ikke får strøm slik at den er sperra hele tiden. Men det skulle ikke ha noe si siden bilen holder på å kvele seg selv når den er varm (da kaldstartventilen skal være lukket uansett)

Bilen er helt fin under kjøring og gasspådrag. Det eneste problemet er på tomgang.

ArneR
13/05/10, 02:26
http://bloggfiler.no/aalsen.blogg.no/images/558445-7-1273610747388.jpg

Om dette er motoren din, er det ikke rart du ikke finner choke og forgasser. Det er en B230E, med innsprøytning.. Men mer enn det kan eller vil jeg ikke si, for jeg vet ikke opp eller ned på denne motoren selv. :p

Aalsen
13/05/10, 21:55
Hehe! Nei da er det ikke så rart! ;p
Tror jeg har funnet feilen. Den øverste sirkelen rundt den kontakten, den funker ikke tror jeg. Når jeg drar den øverste slangen opp og gir den litt ekstra luft går den fortere på tomgang. Drar jeg den helt av stopper motoren, så den gir vel feil mengde luft. Drar man av slangen kan man se en sperre, og den rører seg ikke om motoren er kald eller varm. Skal være åpen når motoren er kald og stengt når den er varm. Kontakten er råtten, så kanskje den ikke får strøm..

Er vel ikke lett å få tak i gamle volvodeler?