PDA

Vis full versjon : Bytte tenningslås, 7-serie



Christian
30/12/12, 20:03
På 760'en er det ford-tenningslås, altså at når man har startet den må man skru tenninga helt av for å kunne fri den på startern igjen. Veldig dødfødt hvis man bare stopper bilen og fortsatt har på radion feks.
(forøvrig aldri sett dette på en så gammal Volvo før)

Er det no triks for å vippe ut låsesylindern? Kunne tenkt meg tradisjonell tenningslås.

83 760, gamle dashen.

Espen Hveding Nordgård
30/12/12, 21:32
Må vel være lettest å sveise på no verktøy på de to brudd-boltene som holder tenningslåsen fra undersia, skru de ut og setta inn en tenningslås fra 740?

Christian
30/12/12, 21:35
Hmm, ja det er kanskje det greieste. Er det ikke no måte å få ut sylindern alene? Sitter de to sveiseboltene køddent til eller? Holder på med samme jobben på en E36 på jobben og der må man nesten ha ut dashen...

Volvo-Lars
30/12/12, 21:37
Må ut med dashbordet. Men det er ikke store jobben..

Espen Hveding Nordgård
30/12/12, 21:38
Sånn jeg husker det sitter de synlig om du tar av panelet under rattet og trøkker hue litt oppi der...

Christian
30/12/12, 21:39
Må ut med dashbordet. Men det er ikke store jobben..

Da blir det 940 dash!


Sånn jeg husker det sitter de synlig om du tar av panelet under rattet og trøkker hue litt oppi der...

Jeg syns å huske at de sitter der, men er de skrudd undenfra eller ovenfra? :p

Volvo-Lars
30/12/12, 21:42
På min 760 er de faktisk skrudd, men på nyere 7/9 serie må de borres ut.

Edit: Siden de er skrudd på min kan de ha vært bytta en gang.

Christian
30/12/12, 21:42
Haha, hva legger du i nyere? ;)

Volvo-Lars
30/12/12, 21:44
Haha, hva legger du i nyere? ;)

Non-veteran. ;-)

Espen Hveding Nordgård
30/12/12, 21:54
Hvorfor 940 dash? Det er jo æsjæsj...

Øyvind G
30/12/12, 23:06
Nå har ikke jeg gjort dette på 700 serie før, menjeg har et triks for å skru ut boltene med knekte hoder.

- Bor et hull inn i bolten (f.eks 5mm).
- Slip en flattrekker spiss, bank den inn så den får tak og skru ut boltene. Hvis de sitter litt, så bruker du en tang på trekkeren for å ta første taket.

larset
31/12/12, 00:08
På nyere 760 må man fjerne dekslene rundt låsen, sette nøkkelen i hakk 2 og dytte ett 2mm bor eller likn ned i ett hull på oversiden av sylinderen så popper låsesylinderen ut. Skulle tro det gikk an å gjøre det samme med eldre 760.
Skal se om jeg finner haynes maualen til 760 som ligger her ett sted.

Edit:
Er vell samme løsning på 740/940 og eldre 760?

Changing Lock Cylinder Mechanism of Switch: Lock in Panel (740/940).

[Response from Bob] You don't have to remove the steering wheel under normal circumstances. The method for removing the lock cylinder is to remove top and bottom steering column covers and the panel on the driver's side footwell under the column. Insert key, turn to position 2. There is a small pin in the lock casting on the top just behind the chrome front of the barrel (about 1" from end of lock cylinder). At key position 2, depress this pin and the whole barrel pulls out. If stuck, push it from the rear. If you have drilled out the lock, this method may or may not work. Try turning to position 2 with your screwdriver, press the button and see if it will come out. The button is brass colored, about 1/8 inch in diameter. It doesn't move very far. All it does is release the spring clip that holds the cylinder in. If you can't get it out, you may have to pull the column out and press off the whole lock assy.