PDA

Vis full versjon : flyfaen's 740 A-t-B-Traktor Mid Life Update. Bremset!



Sider : [1] 2

Njål Nilssen
29/12/12, 20:25
Tja... selv om jeg holder på med 24v'n så er jeg gått dritt lei av fjuskete hverdagstraktor, så derfor er herved; "flyfaen's 740 A-t-B-Traktor Mid Life Update" tråd åpnet! Hverdagsbrukisen skal bli BRUKBAR igjen.. samt tjene noen og 25 føll i samme slengen :)

Dette blir kun et kort "Quickie" prosjekt da skrotet skal på veien igjen MED en akseptabel gange.

I det store å hele dreier det seg om å lage/montere et nytt plenum i alu-plåt som får rake runnere og som er avstemt til 6500rpm og 1600rpm (siste er helmholz tuning). Alt dette er samstemt med motoroppsettet jeg hadde fra før med K-kam, 4-2-1 2,5" og 11:1. Jeg skal også montere inn og mappe en DTA S80Pro motorstyring og har i den sammenheng drylt "Lite Hendig 2.4" og "Ei Zærlig Krutt 116" der de hører hjemme... på fyllinga MAO... Gjennbruekr så mye av elharva som mulig, dog ble endel til overs gitt :p

Kjører sekvensiell innsprøytning og wasted spark på tenning (kan da benytte en hendig Bosch Motorsport 2x2 coilpakke som passer akkuratt der fordeleren sitter) Under Coilen blir det en alu-boks som inneholder Hallgiver for kammen (som erstatter fordeler-rotor, og gjør at jeg kan kjøre sekvesielle dyser) og som også holder coilen :)

Noen hurtige første bilder... skal ta fler :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1412.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1413.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1414.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1415.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1416.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1417.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1418.jpg

Anders Dybvadsskog
29/12/12, 21:14
Snasent som vanligt:)

Jan-Einar Jenssen
29/12/12, 22:25
må vel følge med her å :)

turb00le
29/12/12, 23:49
Bør ikke kamsync som du har tenkt å sette på agregatakselen egentlig stå på kammen?

Leste en doktoruttalelse fra mats ivarsson rundt det en gang. At det ville bli ett ørlite avvik.

Not sent using Tapatalk

ovlov86
30/12/12, 01:04
Jeg følger med! :D

Njål Nilssen
30/12/12, 01:21
Bør ikke kamsync som du har tenkt å sette på agregatakselen egentlig stå på kammen?

Leste en doktoruttalelse fra mats ivarsson rundt det en gang. At det ville bli ett ørlite avvik.

Not sent using Tapatalk Fordeleren sitter bak på toppen drevet direkte av kamakselen på riktig Volvo ;) Fordeler lokk og rotor er fjerna og blir som sakt erstattet med en Bosch 2x2 coil og en hallgiver (cam/ref) festa til et hus av alu som erstatter fordelerlokket, og en liten halvmåne som erstatter fordeler-rotoren :)

Njål Nilssen
30/12/12, 01:30
Fått laga eine trakta, lager resten i morgen :) 80mm bred flens på den... lav og brei, med eliptisk bue er det som fløder best :)

Slik ser skjønnheten ut (kremt... dråget) nå :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1452.jpg

Og trakta, først grovsveisa så fresa og pussa litt... hele trakta skal slipes sirkulært inni, da jeg vil ha en ru overflate, da den forstøva bensinen havner helt ut i munninga (som en sky) når runneren kommer i sitt "ess" ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1453.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1454.jpg

Den er ikke noe å se på og er ei heller 100% perfekt, grunn; det har så å si ingen praktisk betydning og jeg vil bli ferdig med denne fort :p

turb00le
30/12/12, 11:58
Fordeleren sitter bak på toppen drevet direkte av kamakselen på riktig Volvo ;) Fordeler lokk og rotor er fjerna og blir som sakt erstattet med en Bosch 2x2 coil og en hallgiver (cam/ref) festa til et hus av alu som erstatter fordelerlokket, og en liten halvmåne som erstatter fordeler-rotoren :)

Beklager forvirringa, tenkte 240 fordeler med en gang når jeg så det du hadde skrevet...
Kanskje det går å nytte noen deler fra kamsync fra hvitmotor?

Njål Nilssen
30/12/12, 12:22
Beklager forvirringa, tenkte 240 fordeler med en gang når jeg så det du hadde skrevet...
Kanskje det går å nytte noen deler fra kamsync fra hvitmotor? skulle vel gå det også ;) Men skal bruke de delene på 24v'n, og ny sensor er ikke billig :p

Njål Nilssen
31/12/12, 04:11
Tja fåt sveisa runnerne til flensen og midlertidig montert sakene i bilen for å sjekke plass osv. Må lage et lite hakk i plenum helt fremst fant jeg ut. Har også kommet fram til en løsning på dysene, som kommer til å sitte på plenum. Blir også et aux-plenum slik at jeg får helmholztuningen til å funke optimalt... så ned fra hovedplenum går det to litt flate brede rektangulære rør som er 20cm lange ned i en "tank" bak dynamo hvor også 960-spjeldet kommer til å sitte montert på 960 vis. gasswirehjulet kommer til å være festa oppå plenum ala originalt, med stag ned mellom dysene til spjeldet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1670.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1671.jpg

Batland
31/12/12, 11:03
Er spent på dette. :)

Njål Nilssen
31/12/12, 12:37
Er spent på dette. :) Ikke noe rekordforsøk dette Batland... ala 160hk med MEGET breit register så er jeg fornøyd mtp at det står en K-kam i den... Dog lages kraftig i tilfelle brodern (som skal overta denne når jeg er ferdig med 960'n) finner på å hive på turbo elns senere... Primært skulle jeg kun kopple opp ettermarkedssprut da den origianle fikk mer og mer feil (bla.a tomgangsventilen slutta å funke helt, ventil og ledninger = OK) Men når man først var i gang... :p Blir et slik Quickie-prosjekt dette da jeg må ha en traktor å kjøre rundt i, samt jeg vil helst fortsette på 24v'n :p

thune
31/12/12, 14:01
trur nesten det må føljast med litt her

volvobrage
31/12/12, 14:10
Alltid kult og følge med på prosjekta dine flyfaen:)Sjølv om eg ikkje skjønner halvparten av orda i postane dine!:p

Batland
31/12/12, 15:02
Ikke noe rekordforsøk dette Batland... ala 160hk med MEGET breit register så er jeg fornøyd mtp at det står en K-kam i den... Dog lages kraftig i tilfelle brodern (som skal overta denne når jeg er ferdig med 960'n) finner på å hive på turbo elns senere... Primært skulle jeg kun kopple opp ettermarkedssprut da den origianle fikk mer og mer feil (bla.a tomgangsventilen slutta å funke helt, ventil og ledninger = OK) Men når man først var i gang... :p Blir et slik Quickie-prosjekt dette da jeg må ha en traktor å kjøre rundt i, samt jeg vil helst fortsette på 24v'n :p
Nei heldigvis. Det er det som gjør det interessant.
Å se hvor stor innvirkning alt dette arbeidet har på resultatet? Står det i stil til innsatsen mon tro?
Quickie-prosjekter har en hyggelig tendens til å bli ferdig slik at man har ett praktisk resultat å forholde seg til.
Godt jobbet så langt. :)

Njål Nilssen
31/12/12, 21:25
Nei heldigvis. Det er det som gjør det interessant.
Å se hvor stor innvirkning alt dette arbeidet har på resultatet? Står det i stil til innsatsen mon tro?
Quickie-prosjekter har en hyggelig tendens til å bli ferdig slik at man har ett praktisk resultat å forholde seg til.
Godt jobbet så langt. :) Tja en noe ala 25hk mer og betydelig mer bunndrag (iht simulering) bør jo merkes greit da... dog en bråte av de hestene kommer nok fra korrekt tenning og suppe osv noe som LH'n og EZK'n IKKE klarte finne ut av :p Fantes ikke noe chipper osv som passet til oppsettet så har kjørt rundt med LH og EZK fra FB... dog drit lei av fjusk, spjeldsatt tomgang (da IAC funksjonen døde fint av seg selv...23 år gammel elektronikk er ikke helt stabil) :p Samt en K-kam svelger unna litt mer luft enn det som sto i FB'n, og noen ganger med limt pedal på lavt turtall så fikk ikke LH'n dette til å stemme og den "døde" 5 sek før den fikk summa seg...DRITT. Heldigvis blir jeg kvitt det problemet i det minste :)

BTW blir da ferdig med 24v'n også om ikke alt for lenge skulle jeg tro...når jeg er ferdig med denne så er det stortsett å mekke siste lyddemper på 960'n montere litt understell også er det avgårde til lakk. Etter det er det interiør og motor igjen...sparer sammensetting av motor til sist som en liten motivasjons-gullerot ;)

Takk forresten :)

Njål Nilssen
31/12/12, 22:00
BTW Godt nytt år til alle gærninger her inne ;)

Martin.S
01/01/13, 13:30
Godt nytt år. Interessan lesing. Blir gøy å se resultetet av denne oppgraderinga... følger med.

Straydog
01/01/13, 16:53
Hehe, morsomt at du orker dette istedenfor å slenge nedi noe standard, som de fleste ville gjort. Kudos!

Njål Nilssen
02/01/13, 00:01
Tja fått sveisa bakplata da, og har laga dyseholdere i plenum og fikk broren min til å ta et lite "layout" bilde ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/26.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/27.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/28.jpg

BlåFare
02/01/13, 08:00
Følger med her :p
Spent som en hauk, skal du få bremsepapirer også med aktuell effekt?
Vært igrunn morsomt om du gikk den veien, men vi bor jo tross alt oppi nord såeh...

Godt nyttår Njål! :D

E.Winjum
02/01/13, 13:21
Tøft! Detta må følges med på :) Blir jo en sleeper den 740'n nå :P

Njål Nilssen
02/01/13, 15:42
Følger med her :p
Spent som en hauk, skal du få bremsepapirer også med aktuell effekt?
Vært igrunn morsomt om du gikk den veien, men vi bor jo tross alt oppi nord såeh...

Godt nyttår Njål! :D

Har ikke planer om å få den benka nei, må kjøre helt til Tromsø for å gjøre det :p Men jeg merker fort forskjell fra de 132hk jeg HAR benka på den før disse modifikasjonene, om det blir noen økning. Simulert med det oppsettet jeg hadde fikk jeg i simulatoren det samme som jeg fikk ved forrige benkinga, så vil tippe jeg havner tett oppunder de 160hk jeg simulerte. Dog kan ikke si for sikkert uten benking. får den jamnere register, jamnere gange og går merkbart bedre er jeg igrunn fornøyd :)

Njål Nilssen
02/01/13, 15:44
Tøft! Detta må følges med på :) Blir jo en sleeper den 740'n nå :P Takk :) Sleeper og sleeper... begrenser seg for hvor fært det går med bare noe oppunder 160hk... dog hjelper jo litt på med den 3.73 utvekslinga jeg har bak da :)

E.Winjum
02/01/13, 15:48
Takk :) Sleeper og sleeper... begrenser seg for hvor fært det går med bare noe oppunder 160hk... dog hjelper jo litt på med den 3.73 utvekslinga jeg har bak da :)

Sant det, men er det ikke 116hk originalt i den? Fløtter seg jo betydlig bedre med 160hk da, så vil tru du klarer å overaske de fleste jyplingene som prøver å dra fra deg og tenker at det bare er en kjip original 740 :p

BlåFare
02/01/13, 16:05
Har ikke planer om å få den benka nei, må kjøre helt til Tromsø for å gjøre det :p Men jeg merker fort forskjell fra de 132hk jeg HAR benka på den før disse modifikasjonene, om det blir noen økning. Simulert med det oppsettet jeg hadde fikk jeg i simulatoren det samme som jeg fikk ved forrige benkinga, så vil tippe jeg havner tett oppunder de 160hk jeg simulerte. Dog kan ikke si for sikkert uten benking. får den jamnere register, jamnere gange og går merkbart bedre er jeg igrunn fornøyd :)
Kaffen står klar her til den dagen :)
Som sagt følger med :p

Njål Nilssen
02/01/13, 17:10
Sant det, men er det ikke 116hk originalt i den? Fløtter seg jo betydlig bedre med 160hk da, så vil tru du klarer å overaske de fleste jyplingene som prøver å dra fra deg og tenker at det bare er en kjip original 740 :p 116hk original som F ja. Hadde 132hk før jeg begynte nå nylig :) Det første alle spurte om når de satt på med de 132 hk som var, var "Dæven har du turbo!?" Rimelig lang i maska når jeg sa det bare var 132hk sugemotor ;) Så bør jo ikke bli for ille med en ala 25-30 til og breiere register...

Njål Nilssen
02/01/13, 17:11
Kaffen står klar her til den dagen :)
Som sagt følger med :p

Du kan i alle fall ha kaffen klar til jeg tar turen med 960'n ;) Helst i en kopp med lokk som er tett og sitter godt...

E.Winjum
02/01/13, 17:52
116hk original som F ja. Hadde 132hk før jeg begynte nå nylig :) Det første alle spurte om når de satt på med de 132 hk som var, var "Dæven har du turbo!?" Rimelig lang i maska når jeg sa det bare var 132hk sugemotor ;) Så bør jo ikke bli for ille med en ala 25-30 til og breiere register...

Haha, der ser du ;) Har hørt noe rykter om at HvedingN har sitti på en tur, og vart ganske overraska? :p

Batland
02/01/13, 19:54
Tja en noe ala 25hk mer og betydelig mer bunndrag (iht simulering) bør jo merkes greit da...
dog en bråte av de hestene kommer nok fra korrekt tenning og suppe osv noe som LH'n og EZK'n IKKE klarte finne ut av :p
Fantes ikke noe chipper osv som passet til oppsettet så har kjørt rundt med LH og EZK fra FB... dog drit lei av fjusk, spjeldsatt tomgang
Takk forresten :)
Ja, vi får se.
Jeg kjenner ikke til noen som har kjørt logg på tenningstidspunkt og AFR for å avsløre originalmappingen så hvem vet?
Hehehe, lei revva resultat fra chipdillet ja? Det tror jeg på.
Bare hyggelig. :)

Torra
02/01/13, 22:52
Spennende dette ;)

Njål Nilssen
02/01/13, 23:08
Haha, der ser du ;) Har hørt noe rykter om at HvedingN har sitti på en tur, og vart ganske overraska? :p Han skvatt vel til når jeg fjøla den ja :p Men satt for det meste å klora seg fast i svinga :p

Njål Nilssen
02/01/13, 23:12
FÃ¥tt sveisa, tilpassa og sveisa fast Helmholz-snorklene som skal i auxplenum med spjeld ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/100.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/101.jpg

Satser på at plenumstanken blir sveisa fast i morra og at jeg kanskje får laga aux-plenum. Må få lånt meg noen NPT gjengetapper så jeg får skrudd i div. nippler rundt om på plenum...

E.Winjum
02/01/13, 23:13
Hahahaha xD Hørte rykter om det der av en kompis :p Er jo det som er moro :)

Njål Nilssen
04/01/13, 00:06
Har fått montert aux-plenum i dag og valsa/laga rør mellom aux-plenum og spjeld :) Ser ikke ut til at jeg klare å nå min egen deadline på fredag før 1800, men skal vel få til noe ila helga + jeg har ferie hele neste uke :D

Dagens makkverk...

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/177.jpg

Jan-Einar Jenssen
04/01/13, 03:25
bare jeg som ikke helt skjønner greian med det innsuget? :p

Njål Nilssen
04/01/13, 16:06
bare jeg som ikke helt skjønner greian med det innsuget? :p Blir sånn om man skal ha Helmholztuning...ser litt rart ut men funker :) Spjeldet blir på den lille tanken i bunnen der ;)

Jan-Einar Jenssen
04/01/13, 16:13
Blir sånn om man skal ha Helmholztuning...ser litt rart ut men funker :) Spjeldet blir på den lille tanken i bunnen der ;)

sa meg ikke stort :p snodig kreasjon uansett :rolleyes: blir det ikke trangt til nå spjeld der nede? er det bare prøvemontert? ser ikke nå hull der lufta kan komme inn :p

Devil3344
04/01/13, 16:50
Kan du forklare litt mer på prinsippet på den type innsug?

Edit: Spennende prosjekt, lykke til;)

Torra
04/01/13, 19:09
Søk på helmholtz tuning

Njål Nilssen
04/01/13, 22:02
sa meg ikke stort :p snodig kreasjon uansett :rolleyes: blir det ikke trangt til nå spjeld der nede? er det bare prøvemontert? ser ikke nå hull der lufta kan komme inn :p

Har ikke laga hølet ennå... må påsse med wirehjulet osv også ;)

Njål Nilssen
04/01/13, 22:16
Kan du forklare litt mer på prinsippet på den type innsug?

Edit: Spennende prosjekt, lykke til;) Veldig enkelt fortalt er det en avstemming av plenumsvolum og lengden/areal på de røra som går ned på skrå der, som fungerer som en forlengelse av innsugstraktene på ett lavere turtall enn der innsugstraktene(runnerne) funker i sitt ess alene... Fortinnsvis legges denne avstemmingen på turtall under det området kammen funker bra på. Mazda og ikke minst BMW utnytter dette i stor grad selv på serieproduserte motorer for å gi mere bunndrag selv med en kam som kanskje har litt for lang durasjon til å funke optimalt lengre ned i registeret. I mitt tilfelle ligger denne lydtunings "boosten" på tett under 2000rpm og runnerne er avstempt til 6500rpm. Så om simuleringa stemmer (som er megent sannsynelig) vil det bety ala 160Nm @ 1200rpm, 200Nm@2400, 205Nm @ 4000rpm og peak på 215Nm @6000 og ala 205 igjen på 6000rpm hvor rødstrek også vil være, da kurven synker som en jarstein over 6000rpm... Folk som sier K-kam holder til 8000rpm bør kanskje finne noe mindre sterkt å røyke...

gull pilen
07/01/13, 11:24
ble du ferdig i helgen?? spent på hvordan det kommer til å se ut og fungerer:D

gaupe
07/01/13, 12:39
La ut ein link på facebook-sida vår, denne tråden kjem nok til å få litt oppmerksomheit no :)

2førrRånerGL
07/01/13, 13:00
må si dette er noe av de mest spesiele prosjekta jeg har sett, jeg følger seff med :) jevlig gromt stå påå! ;)

Lars R
07/01/13, 13:11
dette var noe utenom det vanlige ja! :)
etterlyser film, når det er klart for det! :)

Espen Hveding Nordgård
07/01/13, 13:29
Ja, jeg hang for det meste i stroppen og holdt meg i håndtaket. Gubben har kjørt den runden før! :p
Vart bra overraska over draget ja, og med de nye oppgraderingene tror jeg det ikke kommer til å gå noe dårligere akkurat!

For dere som syns detta er imponerende, sjekk det egentlige bruksbilprosjektet til Njål:
http://forum.vccn.no/showthread.php?9559-flyfaen-s-940Dtic-960II-3-0-24v-Bruksbilprosjekt-Fortl%C3%B8pende-sm%C3%A5oppdateringer!

Liker at du bruker utrykket MLU på en 20 år gammal bil :p men du veit vel at det var mer enn motor som ble oppgradert under MLU? :p

ovlov86
07/01/13, 15:00
Ser ut som bilen din trenger en motorvask også. :p Får du gjort noe mer?

gaupe
07/01/13, 15:04
740 MLU vart heller 940 :)

oppeez
07/01/13, 16:28
RÅTT! (selvom det er et kvikkfiks-prosjekt for deg) :D Må nesten kreve film når du er ferdig.... :cool:

OlaBoy
07/01/13, 17:56
Ser bra ut :) Ikke mange sånne innsug å se egentlig, alt for få! Kan nesten begynne å lagen noen sånne ;)

Njål Nilssen
09/01/13, 15:52
ble du ferdig i helgen?? spent på hvordan det kommer til å se ut og fungerer:D Nei :p veldig flink til å ikke nå deadlines! men setter meg selv litt urealistiske tidsgrenser for å tvinge meg selv til å få gjort ting litt radig... "normale" hadde sikkert ikke begitt seg ut på noe slik som dette med mindre det var et langprosjekt :p Har begynnt med selve elnettet nå. er ferdig med det mekaniske ;) Meget fornøyd med det progressive spjeldet :) er jo 65mm 960 spjeld så med linjært spjeld blir den veldig nippy på gassen, så har gjort så den blir ganske rolig i starten av pedalvandringa og etter 30* åpnes det i et blaff :D

Njål Nilssen
09/01/13, 15:55
må si dette er noe av de mest spesiele prosjekta jeg har sett, jeg følger seff med :) jevlig gromt stå påå! ;) Spesielt og spesielt :p Kalles å berge til-jobb-traktoren så jeg har noe å kjøre rundt med før det som ER et spesielt prosjekt blir ferdig...dette er jo barnematen til sammenligning ;) Måtte gjøres da jeg har funnet ut at Bosch-elektronikk varer ganske nøyaktig 23 år...

Njål Nilssen
09/01/13, 15:57
dette var noe utenom det vanlige ja! :)
etterlyser film, når det er klart for det! :) Må vel gå ant å få til noe film, men kommer jo ikke til å gå så fært med noe i landet 155-160hk :p Skal primært bare funke og være kjørbart, derav det "spaca" innsuget... bruker litt BMW triks for å få mere bunndrag ut av K-kammen samtidig som at den blir littegranne sprekere nærmere rødstrek på 6000rpm...

Njål Nilssen
09/01/13, 16:00
Ja, jeg hang for det meste i stroppen og holdt meg i håndtaket. Gubben har kjørt den runden før! :p
Vart bra overraska over draget ja, og med de nye oppgraderingene tror jeg det ikke kommer til å gå noe dårligere akkurat!

For dere som syns detta er imponerende, sjekk det egentlige bruksbilprosjektet til Njål:
http://forum.vccn.no/showthread.php?9559-flyfaen-s-940Dtic-960II-3-0-24v-Bruksbilprosjekt-Fortl%C3%B8pende-sm%C3%A5oppdateringer!

Liker at du bruker utrykket MLU på en 20 år gammal bil :p men du veit vel at det var mer enn motor som ble oppgradert under MLU? :p 23 år gammel bil :p jupp veit det var MYE nytt "playstation-utstyr" også, men blir jo en del "Caronics" oppdatering ifm DTA S80 motorstyringa ;)

Njål Nilssen
09/01/13, 16:01
Ser ut som bilen din trenger en motorvask også. :p Får du gjort noe mer? Gidder egentlig ikke vaske det gammle dråget hvertfall ikke på vinteren... pleier somregel bare å spyle over med rent vann :) Fåt gjort noe ja :) begynner å kobble opp DTA'n i kveld. Ferdig med det mekaniske :)

Njål Nilssen
09/01/13, 16:03
740 MLU vart heller 940 :) Neida :) har 940-dash og fremre halvdel av ledningstokken fra sist den hadde elektrisk storsnag (minus motordelen, den er pr. nå mest av flyfaen fabrikat :p)

Njål Nilssen
09/01/13, 16:04
RÅTT! (selvom det er et kvikkfiks-prosjekt for deg) :D Må nesten kreve film når du er ferdig.... :cool: Må vel få til å ordne no :) Har en kollega som har GoPro 3 :)

Njål Nilssen
09/01/13, 16:24
Tja vært litt slapt med oppdateringer noen dager nå, men har vært såppass i ful lsving at jeg ikke har tatt meg tid til å oppdatere før nå...

Nå er alt det mekansike gjort ferdig, så nå er det "bare" å lage/modde harve, kopple opp å fyre :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/473.jpg

Hallgiver som sync. Modda fordeler med nytt lokk i alu som holder hallgiver også har jeg dreid ned akselen til fordelerrotoren og pressa på en slik halvmånesak som kommer fra 960 og 850 :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/474.jpg

PÃ¥montert'

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/475.jpg

Har også lage en brakett i rustfritt som holder 2x2 coilen slik at jeg kan benytte originale tennkabler :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/476.jpg

FÃ¥r se om det kommer en oppdatering i kveld ;)

OlaBoy
09/01/13, 17:45
Bare for å lure på en ting, kunne du ikke brukt B230K fordeler? Sitter jo hallgiver i, og bare sveisa igjen 3 av åpningene på rotorkransen eller hva jeg ska kalle den? :P

Batland
09/01/13, 18:06
Tja vært litt slapt med oppdateringer noen dager nå, men har vært såppass i ful lsving at jeg ikke har tatt meg tid til å oppdatere før nå...

Nå er alt det mekansike gjort ferdig, så nå er det "bare" å lage/modde harve, kopple opp å fyre :)

FÃ¥r se om det kommer en oppdatering i kveld ;)
Synes at dette er interessant og morro, men for å unngå å fremstå som etterpåklok dersom dette går som jeg tror:
"Ser du ingen potensielle problemer med dette innsugssystemet ditt?"

ovlov86
09/01/13, 22:14
Dritkult. :-D Liker at du lager alt sjøl.

Sent from my GT-N7100

SirKim
09/01/13, 23:08
hvorfor er dysene plassert der de er plassert nå?
Hvorfor ikke på de første traktene som går inn på topp?

Njål Nilssen
10/01/13, 00:38
Bare for å lure på en ting, kunne du ikke brukt B230K fordeler? Sitter jo hallgiver i, og bare sveisa igjen 3 av åpningene på rotorkransen eller hva jeg ska kalle den? :P har ingen lett tilgjengelig, og skaffe en tar lengre tid enn å lage en ny nå som jeg var midt oppi det og bilen skal opp å gå fort...

Njål Nilssen
10/01/13, 00:40
Synes at dette er interessant og morro, men for å unngå å fremstå som etterpåklok dersom dette går som jeg tror:
"Ser du ingen potensielle problemer med dette innsugssystemet ditt?" Ser igrunn ikke noen problemer jeg? det har fått støttestag så det kommer ikke til å knekke som følger av motorvibrasjoner elns... noen andre problemer ser jeg igrunn ikke for meg at det skal være med det?

Njål Nilssen
10/01/13, 00:53
hvorfor er dysene plassert der de er plassert nå?
Hvorfor ikke på de første traktene som går inn på topp? Dysene er plassert der de er med ren hensikt. Bedre forstøving... 3 bar bensintrykk er ikke nok til å få bensinen til å spontant fordampe seg når den kommer ut av dysa, så gir ganske enkelt bensina bedre tid på å fordampe. Samt siden det er Y-spray mønster på disse grønne "R" dysene så er satt slik at de sikter på skrått inn i trakta og skrått på traktveggen.

Noen gang tatt en stråle å sprayet den på skrå eller rett mot en vegg før? ;) Det man i prinsippet oppnår er fordelen av samme kjøleeffekt som forgasser, men enda bedre forstøving enn portmonterte dyser. Noe F1 har benyttet seg av lenge :) En annen liten bonus er at man får større masse i runnerne hvilket gir kraftigere tuningpulser. En bieffekt er at tuningpulsene også hjelper på med å forstøve enda bedre...

Njål Nilssen
10/01/13, 01:16
Tja begynt på "medusa" da... (aka ledningsnettet)

EZK borte og venstre nett montert i eneste som mangler er å terminere pluggene til hhv veivposisjonsgiver og kam-sync (VR og HALL sensorene) De to skjerma tvinnaparene til sensorene og jordingsledningene til coil1/4 og coil 2/3 er også trekt tvers under dashen til høyre side hvor DTA'n skal sitte.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/512.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/513.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/514.jpg

Har også begynt på det høyre nettet. Kjekt at bilen hadde LMM originalt for de ledningene går på høyre side og når den er fjernet betyr det at det fint er plass til både MAP, MAT, CLT, TPS, 5V, Sensor GND, PWR GND, IAC OG jordingsledninger fra alle de fire dysene til ECU fordelt på de to åttepins kontaktene... tror faktisk ikke det er kødd at jeg har revet ut nesten 3kg med unødvendige ledninger :p Gjenbruker så mye som mulig av originalnettet som ECU releer og støyreleet til dysene :) Fant også ei fin helt individuell gul ledning som gikk direkte mellom EZK og LH2.4 som nå blir brukt til tacho-signal fra ECU til dash via en lup i den store svarte kontakten på V-side...

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/515.jpg

SirKim
10/01/13, 03:34
Dysene er plassert der de er med ren hensikt. Bedre forstøving... 3 bar bensintrykk er ikke nok til å få bensinen til å spontant fordampe seg når den kommer ut av dysa, så gir ganske enkelt bensina bedre tid på å fordampe. Samt siden det er Y-spray mønster på disse grønne "R" dysene så er satt slik at de sikter på skrått inn i trakta og skrått på traktveggen.

Noen gang tatt en stråle å sprayet den på skrå eller rett mot en vegg før? ;) Det man i prinsippet oppnår er fordelen av samme kjøleeffekt som forgasser, men enda bedre forstøving enn portmonterte dyser. Noe F1 har benyttet seg av lenge :) En annen liten bonus er at man får større masse i runnerne hvilket gir kraftigere tuningpulser. En bieffekt er at tuningpulsene også hjelper på med å forstøve enda bedre...

Virker som om du har full kontroll på det der :o
Da lærte man noe nytt i dag oxo :)

Batland
10/01/13, 14:31
Ser igrunn ikke noen problemer jeg? det har fått støttestag så det kommer ikke til å knekke som følger av motorvibrasjoner elns... noen andre problemer ser jeg igrunn ikke for meg at det skal være med det?
Ok.
Jeg tipper du skal få prøvd deg her, spesielt på tomgang og cruising, men håper selvsagt at jeg tar feil og at dette blir ubetinget suksess. :)

Hvis du tar en hageslange uten spreder og spyler mot en vegg så blir strålen forstøvet bedre etter at den har truffet veggen.

Hvis du spyler skrått på en vegg med en hageslange som har spreder og som forstøver som en EFI dyse, eller bedre, da blir forstøvingen dårligere, dråpene blir større, de triller nedover innsuget, de har liten overfalte vs vekt, de antenner vanskelig, brennhastighten er lav osv osv.

Njål Nilssen
10/01/13, 18:16
Ok.
Jeg tipper du skal få prøvd deg her, spesielt på tomgang og cruising, men håper selvsagt at jeg tar feil og at dette blir ubetinget suksess. :)

Hvis du tar en hageslange uten spreder og spyler mot en vegg så blir strålen forstøvet bedre etter at den har truffet veggen.

Hvis du spyler skrått på en vegg med en hageslange som har spreder og som forstøver som en EFI dyse, eller bedre, da blir forstøvingen dårligere, dråpene blir større, de triller nedover innsuget, de har liten overfalte vs vekt, de antenner vanskelig, brennhastighten er lav osv osv. Forska på det før jeg valgte å plassere dysene der skjønner du ;) hadde ikke plassert de der uten litt forsking først... veggene i hele trakta er så ru at man neppe hadde fått solgt innsuget til noen som tror alt skal være slett og glatt... om det i det heletatt dråper seg, så knuses de mot rillene og under testen kom blandinga ut som ei fin-fin tåke i enden av trakta så har ikke så veldig store bekymringer egentlig, dog man kan ta feil og at situasjonen blir litt annereldes når motoren selv suger inn lufta med lydpulsene bør igrunn bare gjøre det enda bedre, men vi får se..

240racing
11/01/13, 15:16
Dette ser spennende ut! Skal følge med her helt klart :)

Njål Nilssen
12/01/13, 02:00
Dette ser spennende ut! Skal følge med her helt klart :) Snart ferdig jo :p

Njål Nilssen
12/01/13, 02:08
Tja :)

Tidligere i dag... spaghetti ala Njål :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/706.jpg

Og nå i kveld; Kun TPS, coil og dysene som trenges å kobbles i motorrom nå, montere slangen mellom filterboks og spjeld, også er resten av arbeidet inne i bilen! Ser man bort fra det å trekke K-thermocouple (EGT) og brebåndslambdakontakt gjennom torpedon...

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/707.jpg

Etter slikt er gjort, et ECU pwr relé kopplet opp og masse pinner stappa i motorstyring så skulle det vel være dags å begynne å kinne :D

sverre2210
12/01/13, 07:37
Må nesten legge ut film av denne når den er ferdig, blir nok veldig bra :)

Njål Nilssen
12/01/13, 12:48
Må nesten legge ut film av denne når den er ferdig, blir nok veldig bra :) Takk :) men det gjenstår jo å se da :p

Njål Nilssen
13/01/13, 04:25
Begynner å nerme seg nå gitt :D Eksteriørt er det kun selve bredbåndslamba sensoren og EGT thermocouple'en igjen! har fortsatt litt å gjøre innvendig men kun kobblinger som gjenstår der, ja og smelle på deksla da...

Motorrommet nå:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/786.jpg

Fått montert inn WBO2/EGT multi-indikatoren min :D I morra skal jeg begynne på noe drittarbeid som å lodde om en VGA 15-pins kontakt på ei COM-port ledning (9-pins D-sub)... Braketten som holder indikatoren kunne sikekrt hatt godt av et lag til med lakk og ei sparkling først, men har ikke tid så får bare være sånn :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/787.jpg

Amundsen T5r
13/01/13, 04:29
Er veldig spent på om det kommer til å funke :) Vi krever film! ;)

Njål Nilssen
14/01/13, 03:10
Da var bilen ferdigkobbla og montert! Eneste som gjenstår i morra er å dra med seg laptop'en opp til motorklubben og begynne med kalibrering av sensorer, setting av skalaer osv :) Skal bli spennende :D hadde en minor misshap når jeg først putta batteriet i... gikk inn og skrudde på tenninga... HEEELT dødt.... så litt småpanisk, mens det kjentes ut som en massiv hjerneblødning elns var i oppseiling så fant man ut at man skulle sjekke noe litt essensielt... ettesom ALT var dødt... Joda gjett hvem som hadde glemt å putte på kontakten til tenningslåsen???? :rolleyes: Hehe... han heter Njål Nilssen (meg) plugga i og prøvde på nytt... "IT'S ALIVE!! MOHAHAHA!!"... litt sånn frankenstein følelse hvergang ting funker :D

Så de siste bilder av selve ombygginga... kun programering og oppsett igjen så... Blir vel film når man har fyra :) har ikke tid å filme å justere samtidig... har ikke evig med batterikapasitet og det er VIKTIGERE ting å holde styr på en å filme :p

Først div. dritt som ble til overs... LMM'ene er iordene så de ble ikke kasta, men kan selges ultrabillig til de som har bruk for dem... tjent 3kg i effekt bare ved å bygge om til moderne sprut og motoren har ikke starta enda!

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/914.jpg

Fint og nogenlunde ryddig... alt av OEM deksel osv passer rett på så det blir seende urørt ut... eneste er jo den WBO2/EGT klokka da, ja og D-sub kablene i hanskerommet :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/915.jpg

"Plug 'n Play!" :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/916.jpg

Ferdig her! :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/917.jpg

Blir vel noen oppdateringer til i denen tråden under mapping osv, samt film som alle maser om! :p

SirKim
14/01/13, 06:05
røddigt! :)
nå gjenstår film :)

E.Winjum
14/01/13, 11:36
Strøkent! :) Ser fram til film ja ;)

Daruu
14/01/13, 12:09
Spent på å se åssen dette funker ja ! :)

Lars R
14/01/13, 14:52
Nå har ikke jeg så veldig mye peiling på alt dette flotte arbeidet du har gjort (og bare skumma og sett på bildene). Men hvor mye ekstra effekt regner du å få med dette, kontra en "vanlig" turbomotor? :)

Njål Nilssen
14/01/13, 18:37
Nå har ikke jeg så veldig mye peiling på alt dette flotte arbeidet du har gjort (og bare skumma og sett på bildene). Men hvor mye ekstra effekt regner du å få med dette, kontra en "vanlig" turbomotor? :) Er ikke turbo dette men det bør gi et hopp fra 130 ish veivhk til oppunder 160... ikke noe rekord akkuratt, men har mest fokus på å få et veldig hverdagskjørbart register... 200Nm @ 2400rpm bør ikke være så ille da :)

ovlov86
14/01/13, 18:42
Hva blir totalkostnaden på denne oppgraderingen?

Njål Nilssen
14/01/13, 18:45
Hva blir totalkostnaden på denne oppgraderingen? 15k med plenum, DTA'n, nye sensorer, nye dyser, 2x2 coil og inkl. VEMS WBO2/EGT gauge med k-thermocouple og Bosch LSU 4.2 bredbåndslambda. Hallgiver triggerhjul henta jeg fra 960'n :p (så må kjøpe en ny der) skal man få noen til å lage plenum for seg ryker vel 15k bare der, så er jo avhengig av at man gjør ALT selv for at det skal koste 15k...

ovlov86
14/01/13, 18:46
15k med plenum, DTA'n, nye sensorer, nye dyser og inkl. VEMS WBO2/EGT gauge med k-thermocouple og Bosch LSU 4.2 bredbåndslambda...

Ah. :) Er det mulig å få ut enda mer hk med det du har gjort?

Njål Nilssen
14/01/13, 18:54
Ah. :) Er det mulig å få ut enda mer hk med det du har gjort? med større ventiler (fortrinnsvis innsug) nye seter (og vinkler, OEM vinklene er HORRIBEL) og en spesialsydd kam og et grenrør som matcher helt så skulle man vel klart å hente ut 220hk som sug skulle jeg tro, MED kjørbart register :) men ryker fort noen lapper til da også skal merkes...

ovlov86
14/01/13, 19:00
med større ventiler (fortrinnsvis innsug) nye seter (og vinkler, OEM vinklene er HORRIBEL) og en spesialsydd kam og et grenrør som matcher helt så skulle man vel klart å hente ut 220hk som sug skulle jeg tro, MED kjørbart register :) men ryker fort noen lapper til da også skal merkes...

Får bli på sikt? :p

Njål Nilssen
14/01/13, 19:23
Får bli på sikt? :p IKKE på denne :p Skal du se virkelige greier så skjer det i 960 prosjektet ;) Der passerer man vel 107hk/L MED mere bunndrag enn originalt :)

Njål Nilssen
15/01/13, 00:56
Tja.. fyra på første førsøk :D men må justere MYE før den vil gå på tomgang... startmappet er MEKTIG feit kjekt med EGT så man får en fin indikasjon sammens med lambda, samt det at den gikk som en traktor har jo litt å indikere også... så før jeg begynner på'an igjen i morra så skal jeg punsje inn helt egne verdier både for tenning og suppe. Men den fyra i det minste :D

Jan-Einar Jenssen
15/01/13, 01:00
grattis me oppstart :D

Batland
15/01/13, 09:13
Tja.. fyra på første førsøk :D men må justere MYE før den vil gå på tomgang... startmappet er MEKTIG feit kjekt med EGT så man får en fin indikasjon sammens med lambda, samt det at den gikk som en traktor har jo litt å indikere også... så før jeg begynner på'an igjen i morra så skal jeg punsje inn helt egne verdier både for tenning og suppe. Men den fyra i det minste :D
Strålende! Grattis. NÅ blir det spennende. :)

Njål Nilssen
15/01/13, 22:17
Ble lite morro i dag gitt... beordra på overtid og kom ganske nettopp hjem... må prøve å få tid til bilen i morra istedet :) Skal sette inn mere brukbare verdier i main-map'ene og fyre opp igjen, så skal jeg bruke diagnostic til å finne nøyaktig posisjon på kam-giveren, og sette inn "noise mask" på denne ettersom den har kun en tann (lang halvmåne, men trigger når metallet først kommer forran sensoren, altså "falling-edge" siden den har pullup resistor) for å være sikker på at den ikke fanger opp tenningsstøy da den ligger nogenlunde nært tenningsdelene...

Njål Nilssen
16/01/13, 19:11
Mens jeg nå allikevel sitte rher å punsjer inn tall i tabeller... En liten Gåte:

Hvordan kan man grov/semi-fin mappe en motor uten en eneste omdreining på veiva?

Den som kan svare meg på det får se noen bilder/screenshots av arbeidet, tabeller og grafer på PM ;)

ovlov86
16/01/13, 21:03
Tja, datasimulering?

Njål Nilssen
16/01/13, 21:40
Tja, datasimulering? Bingo til deg!

oppeez
16/01/13, 21:43
Det var da ikke akkurat millionkroners spørsmål eeegentlig ;)

ovlov86
16/01/13, 21:47
Bingo til deg!

Da venter jeg på PM. :p

Batland
16/01/13, 21:54
Mens jeg nå allikevel sitte rher å punsjer inn tall i tabeller... En liten Gåte:

Hvordan kan man grov/semi-fin mappe en motor uten en eneste omdreining på veiva?

Den som kan svare meg på det får se noen bilder/screenshots av arbeidet, tabeller og grafer på PM ;)
Utfordringen her er å finne ut hva du egentlig mener. :confused:

Njål Nilssen
16/01/13, 21:55
Da venter jeg på PM. :p PM skal du få ;)

Njål Nilssen
16/01/13, 22:59
Utfordringen her er å finne ut hva du egentlig mener. :confused: Det var et spørsmål :p Svaret er at man kan generere et veldig brukbart "grov"map i en simulator først, overføre verdiene til motorstyrings software (evt. manelt via papirnotater) kobble på ecu, sync'e med den, fyre og kjøre.

Som tilleggsinfo...

Som en ekstra trygghet i starten kan man feks. øke fuelmappet man hadde simulert med feks. 2-3% og trekke av en 3-5% tenningsforskudd fra det som ble simulert. I DTA er dette veldig enkelt da man kan dra-merke samtlige celler i en tabell og velge en funksjon som heter "chance arithmaticly" så kan man punsje inn + 3% på fuel og gå i tenningstabell å gjøre det samme med bare med -5% feks.

At det er i prosent er veldig nyttig da feks. en fast millisekundverdi ville gjort ting rimelig føkka... Veldig lett å evt småjustere soner i tabellen også på samme måte.

Lars R
17/01/13, 19:42
er du en meget stødig kar når det gjelder motorelektronikk/mekanikk?? :p

Njål Nilssen
18/01/13, 01:47
er du en meget stødig kar når det gjelder motorelektronikk/mekanikk?? :p semi... man lærer fortsatt :)

Lundberg Performance
18/01/13, 02:01
semi... man lærer fortsatt :)
Aldri utlært ;)

Lars R
18/01/13, 12:18
Aldri utlært ;)

Sant nok!:p

Njål Nilssen
18/01/13, 16:37
Man kan Aldri blir ferdig utlært, kun ferdig... ;)

Njål Nilssen
18/01/13, 16:57
Lærte feks. i dag at Volvos egne kam-merkinger gir 10* feil posisjon på kammen ift Volvos egne data... K-kam skal ha 2.3mm løft TDC. min (satt på originale merkinger) ble på 1.7mm. Ikke rart EGT var høy og at motoren måtte ha så mye som (iaffal mye for meg som er vandt med 4v topper) oppimot 40 grader fortenning for å gå reint ved 1500rpm og 32kPa (er jo nesten vakuum, but still)... Blir laget nytt hull i kamdrevet i dag for å si det sånn ;) til tross for dyseplassering så har den veldig fin og stabil AFR ved tenningsjustering, så forstøving er neppe problemet og nå i begynnelsen (intill jeg får definert kam-trigger vindu) så har den gått med batch på dysene... forstøvingen bør bli enda bedre når jeg går over på sekvensiell, og dysene (ved lav last og tomgang) faktisk kun er åpne sålenge det er fart i luftstrømmen in ntil hver enkelte sylinder. NOEN fordeler er det faktisk ved å ha litt size på dysene.

BTW... noen som har noen data på Tvub (dyse dødtid) på 155 968 dysene, til å sammenligne med? har kommet fram til en noe rundt 0.35 ms.

Batland
18/01/13, 18:52
BTW... noen som har noen data på Tvub (dyse dødtid) på 155 968 dysene, til å sammenligne med? har kommet fram til en noe rundt 0.35 ms.
DTA er det eneste sprutet jeg kjenner til som er kapabelt til å avsløre de aktuelle dysenes dødtid. Bruk dette verktøyet du. ;)

Hvor sikker er du på at merket på remhjulet faktisk stemmer med stempelposisjon?

MGP
18/01/13, 20:06
Som jeg har sagt før Njål, org merker på volvo stemmer aldrig, org plast deksel som viser "0" er bare og hive, man bør merke opp true TDC med ur selv, og lage nye merker :)

Men hvor har du at K-kam skal ha 2.3mm løft i TDC fra? jeg kjørte rundt 2,2-2,3mm på turbo bil'n min, og jeg måtte justere ca 4grader advance for og få til 2.3mm etter korrekt TDC merking som jeg laget selv, uten kam justering havna den på 1.7mm mener jeg, altså den vil få rundt 1.7mm i en STD motor uten justerings muligheter. Den skal altså ha mere org altså? :)

/MGP

Njål Nilssen
19/01/13, 00:30
DTA er det eneste sprutet jeg kjenner til som er kapabelt til å avsløre de aktuelle dysenes dødtid. Bruk dette verktøyet du. ;)

Hvor sikker er du på at merket på remhjulet faktisk stemmer med stempelposisjon? Sjekka med måleur... var bare en grad feil det plastdekselet faktisk... Jepp men må få den til å gå stabilt først ;)

Njål Nilssen
19/01/13, 00:41
Som jeg har sagt før Njål, org merker på volvo stemmer aldrig, org plast deksel som viser "0" er bare og hive, man bør merke opp true TDC med ur selv, og lage nye merker :)

Men hvor har du at K-kam skal ha 2.3mm løft i TDC fra? jeg kjørte rundt 2,2-2,3mm på turbo bil'n min, og jeg måtte justere ca 4grader advance for og få til 2.3mm etter korrekt TDC merking som jeg laget selv, uten kam justering havna den på 1.7mm mener jeg, altså den vil få rundt 1.7mm i en STD motor uten justerings muligheter. Den skal altså ha mere org altså? :)

/MGP

Har avansert kammen nå (borra ekstrahull i kamdrevet) så nå har den 2,25mm @ TDC brukte måleutr seff og merket på plastdekselet var bare en grad feil... det er i reim, drev osv feilen ligger på hos meg... var ei halv tann feil :) Iht simuleringene skal det passe best til oppsettet mitt med 2.3 hvilket ikke er fokusert på effekt i det heletatt... mer effekt enn 136hk blir en bonus... her er det kjørbart register som sugis som er planen ;) dog simulert til 160hk @ 5800rpm med så å si flatt moment på over 200Nm fra 2400rpm av. peak på 4800rpm med 215Nm ca. Så får vi se hva det blir, har i utgangspunktet ikke planer om å benke den, men blir vel kanskje nødt å se hva 450000km'ern klarer å hoste fra seg xD

Njål Nilssen
19/01/13, 00:48
har funnet ut hvorfor jeg har plagdes med den og grunnen til at den hadde "LH2.4" gange selv med DTA'n...
Nr.1 At det lå en ferdig utfyllt baro-korreksjonstabell der (hvor alt burdte vert satt til 0) når jeg kjører med MAP som load, forklarte at den gikk ureint (spratt opp å ned 0.20-0.40ms på dysene svinfort og utstabilt...) Grunn nr. 2 fant ut hvor viktig det er med sekvensiellt når man har dysene der jeg har de... den likte seg ikke i batch... men når hallgiver var justert og vindu satt og sekvensielt slått på, sammens med at baro-tabellen var nulla ut = det peneste jeg har hørt denne motoren gå EVER... original urørt spillerny F motor blir en sjark i forhold :p Viste seg å være helt essensielt for forstøvingen at dyseslutt var satt til noen grader før IVC og at det kun var dyseaktivitet (ved lav last) så lenge det var hastighet i trakta.

Njål Nilssen
19/01/13, 20:10
Ja da hadde man kjørt første tur!!! Tomgangen er satt, det eneste jeg klør meg litt ihuet over atm er aks-kompensasjonen, men det går å kjøre bilen om man bare er rolig på gassen :) Siden jeg ikke har noen benk så går den nogen lunde litt feit jamt over, og må ha bedre tid å kjøre litt på for å kompensere da det er vanskelig å holde den lenge nok i ro i ei selle så man får justert. Tenninga er vel også greit på snillsiden. Til tross for slikt så går den nå bedre enn den gjorde med LH'n og når jeg slo på closed loop lambda og la inn så den skulle ha lambda 0.91 (AFR 13) ved maks last (og selv med noe slapp tenning) så gikk den ganske friskt :) Selvfølgelig inget rakett-skip med de 155hk (om det er så mye, vet ikke enda :p) men man merker godt at den drar bedre og jevnere og har betydelig mere bunndrag og breiere register, så så langt lover jo ting bra! Ser ut til at jeg må planlegge en dag opp til SHS performance i Tromsø (Håvard Forsaa) og få leid benken en dag... Dyna-pack'en dems kan holde motor på et bestemt turtall uavhengig av last så da kan man finjustere bensin og tenning slik at man trenger minst mulig manifoldtrykk for et gitt turtall ved finkjøring og gi mest krutt ved det turtallet ved full belastning :) Får ta noen økter når det blir litt lysere om dagene utpå veien og justere litt så den går noe bedre og ikke minst får den på lambda 1 ved cruise, eller lambda 1.05 med closed loop :) Har grei råd, men gidder ikke over 1l på mila i forbruk :p

Når jeg har fått aks"pumpe" funksjonen oppe å gå så får vi se om det blir en liten film ;)

Batland
19/01/13, 22:02
Hyppige og gode oppdateringer her. Flott. Fortsett slik. :)

Njål Nilssen
19/01/13, 22:42
Hyppige og gode oppdateringer her. Flott. Fortsett slik. :) Et spørsmål til deg Batland, du har sikkert ekspserimentert endel med disse rødblokkene som turbomaskiner, men har du noen erfaringer med sugeutgave med k-kam? Er noe karakteristikk som jeg stusser litt over, men det kan bare være meg som er litt for vandt med verdier fra flerventilstopper :p

Batland
19/01/13, 23:49
Et spørsmål til deg Batland, du har sikkert ekspserimentert endel med disse rødblokkene som turbomaskiner, men har du noen erfaringer med sugeutgave med k-kam? Er noe karakteristikk som jeg stusser litt over, men det kan bare være meg som er litt for vandt med verdier fra flerventilstopper :p
Nei, egentlig ikke. Det er jo som en original 81-84 B23E motor på 136 hk.
Jeg kan ikke garantere kvaliteten på svaret, men kjør på.
Historen er iallefall slik at når Volvo kom med B23E motoren i 1979 så monterte de H-kammen. 2 års erfaring viste at denne var for vill til å kunne kombineres med automatkasse og tomgangen var ikke tilfredsstillende for folk flest.

Det Volvo gjorde for å løse problemet var å montere den mildere K-kammen. Denne er sterk nok fra lave turtall til å dra en automatkasse og til å få en planende båt opp på plan, selv med 405/531 topp. K-kammen er som vi forstår Volvo sin Marinekam for 2,3 og 2,5L motorene.

Maks effekt avgis så vidt jeg husker på ca. 5500 o/min så noe 4V turtallsmotor vil det ikke bli uten værre kam og PSST!, større eksosventiler. ;)

Njål Nilssen
20/01/13, 01:10
Nei, egentlig ikke. Det er jo som en original 81-84 B23E motor på 136 hk.
Jeg kan ikke garantere kvaliteten på svaret, men kjør på.
Historen er iallefall slik at når Volvo kom med B23E motoren i 1979 så monterte de H-kammen. 2 års erfaring viste at denne var for vill til å kunne kombineres med automatkasse og tomgangen var ikke tilfredsstillende for folk flest.

Det Volvo gjorde for å løse problemet var å montere den mildere K-kammen. Denne er sterk nok fra lave turtall til å dra en automatkasse og til å få en planende båt opp på plan, selv med 405/531 topp. K-kammen er som vi forstår Volvo sin Marinekam for 2,3 og 2,5L motorene.

Maks effekt avgis så vidt jeg husker på ca. 5500 o/min så noe 4V turtallsmotor vil det ikke bli uten værre kam og PSST!, større eksosventiler. ;)

Veit fint at det er ommentrent null å hente over 5800 rpm på denne derfor jeg har redline på 6000 på denne motoren her, den henger med litt lengre enn de 5500ish kammen begynner å falle av på, pga tuningen på hovedtraktene. Helmholz-tuninga funker visst ikke bare på papiret heller for å si det slik, faktisk føles den som en FK på bunn, bare at det også er kraft rett rundt tomgang så den ikke er så lett å kvele ;) Det med større eksosventil vet jeg ikke er nødvendig på sugemotor av normal karakter, eller nødvendig i det heletatt for å være ærlig (men den diskusjonen er vel greit igang andre plasser allerede)... hvertfall ikke med de 11:1 jeg har og rimelig høy dynamisk kompresjon (tidligere IVC enn originalt) man får hverken nok innsugsventil eller eksos på en 2v uansett på hva man prøver, toppen blir flaskehalsen uansett på Volvo 8v, med mindre man støper en ny selv... Mulig større eksosventil blir nødvendig med lav dynamisk og en noe lavere grunnkomp. Feks. med nogenlunde lange kammer og feks. 8:1 i grunnkomp kan jeg tenke meg det er fordel ;) Eller på motor med nitro eller lystgass... da tar det MYE mere plass det som skal ut enn det som kom inn...

Men over på hovedsaken... vet du tilfeldigvis hvilket tenningsforskudd det var ved tomgang på B23 motorene med K-kam? Min virker å gå roligst og reinest med under lambda 1 og med litt over 20 grader fortenning på tomgang... for meg som er mest vant til 4v så blir dette litt "feil" :p Andre "normale" motorer liker helst greit over lambda 1 på tomgang og MYE mindre forskudd... Motoren min trives allikevel bedre på over lambda 1 ved normal cruising og lett last, og liker faktisk ikke noe lavare enn lambda 0,91 ved full last heller, da blir den lat...

Knallert
20/01/13, 11:00
http://www.r-sport.org/downloads/KJet_Breakerless_Distributor_Curves.zip

Kanskje dette hjelper litt. :)

http://rapidlibrary.com/files/kjet-breakerless-distributor-curves-zip_ulcz9ycycyi89on.html

Batland
20/01/13, 12:01
vet du tilfeldigvis hvilket tenningsforskudd det var ved tomgang på B23 motorene med K-kam? Min virker å gå roligst og reinest med under lambda 1 og med litt over 20 grader fortenning på tomgang... for meg som er mest vant til 4v så blir dette litt "feil" :p Andre "normale" motorer liker helst greit over lambda 1 på tomgang og MYE mindre forskudd... Motoren min trives allikevel bedre på over lambda 1 ved normal cruising og lett last, og liker faktisk ikke noe lavare enn lambda 0,91 ved full last heller, da blir den lat...
Gode gamle B21A har den fordeleren med den beste tenningskurven og tidligst tenning på tomgang, 15 grader.
B23E har så vidt jeg husker 9 -12 grader på tomgang og i Volvolektyren står det at man må redusere dette til bare 5 grader hvis man skal dra campingvogn på sommerstid for å unngå tenningsbank.
At motorene i praksis ser ut til å fungerer best med betydelig mer fortenningen enn dette er helt vanlig for oss amatører.
Min ekstra lavkomp. B21AT vil f.eks helst ha 28 grader her, men får 23 grader fordi den da starter bare man toucher tenningsnøkkelen.
Rødmotorene og andre gamle steinknusere liker lavere lambda enn nyere motorer som er konstruert og utviklet for å gå med Lambda 1.
Hele vitsen med mapping er å kommunisere med motoren, høre etter og gi den det den vil ha for å levere de resultatene man ønsker.
Det er derfor ingen god idé å i stedet presse egne meninger over på den.
Lambda ca. 0,9 er helt perfekt til en rødmotor på sug. Du kan teste med tenning over 5000 o/min på både 36, 38 og 40 grader.
Når det gjelder Lambda på tomgang så husker man at rødmotoren i utgangspunktet fikk co på over 2,5. ;)
Mang en Volvoeier rundt her har kommet misfornøyd tilbake fra eu kontroll fordi en universalmekaniker har justert CO ned til nivåer som rødmotorene ikke trives med.
K-kammen er fra denne tidsepoken og er IKKE brukt på noen katalysatormotor pga lite miljøvennlige egenskaper.

Njål Nilssen
20/01/13, 14:01
Hadde noen aner ja... faen :p Angrer på at jeg ikke fyllte hele kammeret med sveis og høvla toppen på skrå når man allikevel hadde toppen av... kunne blitt en HELT annen topp av det! Har forsåvidt en FB blokk liggende i garasjen så om noen vil donere en 530 topp så hadde det jo vert motorsomt å prøve å se hva litt sveis og skrå kaping kan fikse på...Hmmms...

Batland
20/01/13, 15:05
Hadde noen aner ja... faen :p
SÃ¥pass ja?
Sier du noe mer om hva er du er så misfornøyd med og hvorfor?
Det høres ut som du burde hatt en B19 motor med omslipt veiv og 16V topp med B234 kammer her. ;)

Jeg føler meg ganske sikker på at dersom du hadde montert noen 250 - 300 ccm Bosch design III dyser for 2 V motorer i toppen din og i tillegg oppgradert til en STOR coil med lang brenntid så hadde alle problemene dine forduftet. ;)
Ikke glem at det er stort volum over stempelet i ØD når sylinderen er stor som den er på en B23(0) motor.

Njål Nilssen
20/01/13, 19:10
SÃ¥pass ja?
Sier du noe mer om hva er du er så misfornøyd med og hvorfor?
Det høres ut som du burde hatt en B19 motor med omslipt veiv og 16V topp med B234 kammer her. ;)

Jeg føler meg ganske sikker på at dersom du hadde montert noen 250 - 300 ccm Bosch design III dyser for 2 V motorer i toppen din og i tillegg oppgradert til en STOR coil med lang brenntid så hadde alle problemene dine forduftet. ;)
Ikke glem at det er stort volum over stempelet i ØD når sylinderen er stor som den er på en B23(0) motor.

Er litt missfornøyd med gangen på tomgang ja... har 968 4v dyser på den nå de skal vel kanpt være over 400cc ved 3 Bar. Er Gen. 3 dyser og de er presise som fy så de er nok ikke hele problemet, S60R og V70R bruker disse dysene og de har jo silkemyk tomgang. Men kan begynne å tro det med dyseplasseringa har litt å si nå. Noen motorer liker kanalmonterte dyser og noen liker traktmonterte... dette var også på en måte et eksperiment for 960'n sin del også, både med tanke på dysestørrelse og det med innsprøytingspunkt, men på 960'n har vert og er planen å ha de i flensen som originalt, OG den får også kun dyser som holder til det de skal brukes til... Coilen er nok kanskje ikke den verste akkuratt i dette oppsettet faktisk... er ingen pinglete COP... men hadde vært interessant og sett hva plasmatenninga hadde gjort med det enorme badekaret som er i 530-toppen :p

Skal se om jeg får tak i noen mindre dyser som er single spray og dreie til noen nye holdere til å ha nede ved flensen og se om det blir noen forskjell... kan jo bare lage blankeplugger til å tette hulla i plenumet med så grei og hurtig fiks... ledninger og slanger når helt fint til originalposisjonen også så :) (gjort med vilje tilfelle det ble problemer med dyseplassering)

Det kan sikekrt ta litt tid å anskaffe så jeg får bare gjøre det beste utav det i første omgang intill jeg får tak i noen mindre dyser (nye, brukte utgår)

Batland
20/01/13, 19:26
Er litt missfornøyd med gangen på tomgang ja... har 968 4v dyser på den nå de skal vel kanpt være over 400cc ved 3 Bar. Er Gen. 3 dyser og de er presise som fy så de er nok ikke hele problemet, S60R og V70R bruker disse dysene og de har jo silkemyk tomgang. Men kan begynne å tro det med dyseplasseringa har litt å si nå. Noen motorer liker kanalmonterte dyser og noen liker traktmonterte... dette var også på en måte et eksperiment for 960'n sin del også, både med tanke på dysestørrelse og det med innsprøytingspunkt, men på 960'n har vert og er planen å ha de i flensen som originalt, OG den får også kun dyser som holder til det de skal brukes til... Coilen er nok kanskje ikke den verste akkuratt i dette oppsettet faktisk... er ingen pinglete COP... men hadde vært interessant og sett hva plasmatenninga hadde gjort med det enorme badekaret som er i 530-toppen :p

Skal se om jeg får tak i noen mindre dyser som er single spray og dreie til noen nye holdere til å ha nede ved flensen og se om det blir noen forskjell... kan jo bare lage blankeplugger til å tette hulla i plenumet med så grei og hurtig fiks... ledninger og slanger når helt fint til originalposisjonen også så :) (gjort med vilje tilfelle det ble problemer med dyseplassering)

Det kan sikekrt ta litt tid å anskaffe så jeg får bare gjøre det beste utav det i første omgang intill jeg får tak i noen mindre dyser (nye, brukte utgår)
Ingen overraskelse der nei. Etterhvert skal du også få se at du ikke kan kjøre spesielt høy Lambda på cruising heller.
968 dysene er 4V dyser og har derfor ett spraymønster som en liggende V. På en 4V motor vil da bensinen treffe på baksiden av innsugsventilen og det er dette, samt injector end time 180 - 270 grader fød som gir den silkemyke gangen. Dette er også grunnen til at jeg anbefaler at man monterer dysene i 530 toppene, men uansett bør 4V dyse være forbeholdt 4V motorer og spesielt når man har datasprut.

Som du vet har DTA mange innebygde coildrivere så egentlig kunne du kjørt 2 stk. orginale Volvocoiler pr. sylinder, ikke sant? ;)

Kan du ikke bare la dyserad nr. 2 bare stå da? Og sette originaldysene i toppen?
Da kan du lett eksperimentere med, og finne ut hva, som er det rette innkoblingstidspunktet for dyserad nr. 2. Tenk Honda V-tec.

Knallert
20/01/13, 21:00
Jeg merket forskjell ved å bytte fra F manifold til et mod. E innsug der dysene er montert under hver runner.
Motoren går mer ruskete ved oppstart, prøvd å mappet meg bort fra det men går ikke å få den helt bra.
Tomgangen er fin likeså gangen ellers.
SÃ¥ er nok en god grunn for den org. dyseplasseringen. :)

Ganske grov finish på porten og siemens deka 3102 m/pencil spray pattern på begge innsugene.

PÃ¥ neste motor blir det satt dyser i toppen med evt. en ekstra dyserad lengre ut i runneren.

Njål Nilssen
20/01/13, 22:57
Ingen overraskelse der nei. Etterhvert skal du også få se at du ikke kan kjøre spesielt høy Lambda på cruising heller.
968 dysene er 4V dyser og har derfor ett spraymønster som en liggende V. På en 4V motor vil da bensinen treffe på baksiden av innsugsventilen og det er dette, samt injector end time 180 - 270 grader fød som gir den silkemyke gangen. Dette er også grunnen til at jeg anbefaler at man monterer dysene i 530 toppene, men uansett bør 4V dyse være forbeholdt 4V motorer og spesielt når man har datasprut.

Som du vet har DTA mange innebygde coildrivere så egentlig kunne du kjørt 2 stk. orginale Volvocoiler pr. sylinder, ikke sant? ;)

Kan du ikke bare la dyserad nr. 2 bare stå da? Og sette originaldysene i toppen?
Da kan du lett eksperimentere med, og finne ut hva, som er det rette innkoblingstidspunktet for dyserad nr. 2. Tenk Honda V-tec. Min trives best med sprøyteslutt på ca. 100 grader FØD. Forska litt på det se og batch funker dårlig... den VIL ha sekvensiell ;) Har vurdert å bare la stordysene stå der og plusse på med noen mindre (NYE) dyser montert i port, de originale som sto der er uaktuellt da de har over 400000km bak seg :p Men må skaffe meg ekstra rail osv som kan ta tid... er ikke bare bare å finne tak i selv originaldeler heromkring. Hvertfall ikke så kjapt som jeg skulle ønske. Denne bilen her bruker jeg hver dag så den blir kjørende "mini" prosjekt, må få prioritert litt tid til 960'n Også...

Njål Nilssen
20/01/13, 23:03
i første omgang blir jeg nok bare å plugge igjen hullene til plenumsdysene, og bruke samme railen jeg har der den skal være :p Men skal sies den er litt morsom å kjøre nå.. spesielt når det begynner å dra skikkelig allerede fra 2000rpm av :D og blir bare gøyere jo lenger opp man kommer, til 5800 da daffer den FORT av... skal sies at det ikke var tegn til normal "random" banke-ping engang der oppe, så har nok MYE å gå på tenning... 36 grader ved 6000rpm og 100Kpa...

Njål Nilssen
20/01/13, 23:24
Vurderer også å heller gå over på Alpha-N base... blir for mye variasjon i manifoldtrykket nede ved tomgang til at den klarer å holde seg stabilt i ei map-celle. Den originale tomgangsventilen fra LH'n skal også pælmes... 3-pins jeg har liggende fra 960'n skal installeres... Den 2-pins fjærtypen som er fra LH'n begynner ikke å åpne før ved 85% PWM og er fullt åpen ved 90%... makan til møkk :p

Knallert
20/01/13, 23:25
Har du stroba tenninga så du vet den stemmer med tabellen i sprutet?¨

Tenkte siden du måtte ha så "mye" fortenning på tomgang så er det greit å sjekke.
Motoren må jo få det den trives best med sef. men greit å vite uansett.

Mulig du har skrevet noe om det tidligere. :)

Batland
20/01/13, 23:36
Jeg merket forskjell ved å bytte fra F manifold til et mod. E innsug der dysene er montert under hver runner.
Motoren går mer ruskete ved oppstart, prøvd å mappet meg bort fra det men går ikke å få den helt bra.
Tomgangen er fin likeså gangen ellers.
SÃ¥ er nok en god grunn for den org. dyseplasseringen. :)

Ganske grov finish på porten og siemens deka 3102 m/pencil spray pattern på begge innsugene.

PÃ¥ neste motor blir det satt dyser i toppen med evt. en ekstra dyserad lengre ut i runneren.
Kan man spørre om maks effekten på denne motoren, hvilket type bil den står i (bruksbil eller ei) og hvorfor du valgte 3102 dysene?
Kjører du sekvensielt sprut?

Batland
20/01/13, 23:38
Vurderer også å heller gå over på Alpha-N base... blir for mye variasjon i manifoldtrykket nede ved tomgang til at den klarer å holde seg stabilt i ei map-celle. Den originale tomgangsventilen fra LH'n skal også pælmes... 3-pins jeg har liggende fra 960'n skal installeres... Den 2-pins fjærtypen som er fra LH'n begynner ikke å åpne før ved 85% PWM og er fullt åpen ved 90%... makan til møkk :p
Har du vurdert den type micro plenum til MAP sensoren som brukes med IR systemer?

Njål Nilssen
20/01/13, 23:52
Har du stroba tenninga så du vet den stemmer med tabellen i sprutet?¨

Tenkte siden du måtte ha så "mye" fortenning på tomgang så er det greit å sjekke.
Motoren må jo få det den trives best med sef. men greit å vite uansett.

Mulig du har skrevet noe om det tidligere. :) Eneste tenningslampa jeg har tilgjengelig er så gammel at jeg ikke stoler på den. Den viser feks. 16* FØD (på plastdekselet vel å merke) når DTA'n sier 23* FØD. Dog har målt mekainsk kanten til første tann/søkk etter "missing" til å være rimelig nøyaktig 90* FØD, som også samtlige andre Bosch-efi svinghjul jeg har vært borti også har... Crank-trace funksjonen i DTA sa også klart ifra at veivsensoren lå mellom 88-92* FØD, så stoler hverken på plastdekselet eller tenningslampa jeg har :p

Njål Nilssen
20/01/13, 23:56
Har du vurdert den type micro plenum til MAP sensoren som brukes med IR systemer? Nei. Fyr løs... Dog som Sug er det kanskje like greit at jeg bruker Alpha-N... det bruker å funke bedre somregel på alle måter. eneste er at tomgangsventil-funksjonen blir litt vanskeligere å fikse opp, men litt høy tomgang til å begynne med kan jeg overleve...

Knallert
21/01/13, 00:18
Kan man spørre om maks effekten på denne motoren, hvilket type bil den står i (bruksbil eller ei) og hvorfor du valgte 3102 dysene?
Kjører du sekvensielt sprut?

Det er vel o.t
Og jeg ser ikke relevansen dine spørsmål har til min erfaring med kun bytte av innsug/annen plassering dyser og dermed erfaring med at bilen ble mer ruskete ved oppstart/kald motor. :)
lyst til å utdype hvorfor du spør?

Effekt uviss,bare mappet etter vei.
240
De var tilgjengelige og rimelige og passe store til mitt bruk. Dessuten går motoren fint med dem, selv om den gikk betydelig renere ved oppstart når jeg hadde f innsuget.
Ikke sekvensielt (enda).

Batland
21/01/13, 00:20
Nei. Fyr løs... Dog som Sug er det kanskje like greit at jeg bruker Alpha-N... det bruker å funke bedre somregel på alle måter. eneste er at tomgangsventil-funksjonen blir litt vanskeligere å fikse opp, men litt høy tomgang til å begynne med kan jeg overleve...
Man setter en nippel (gjerne lett dempet) i (hver) ende(n) av plenummet. Herfra drar man slange(r) ned til en ekstra fuel rail som man bruker som plenum til å mate MAP sensoren.
Det er tilstrekkelig raskt og nøyaktig og ganske fritt for forstyrrende pulser.
Tviler på at Alpha-N er tilfredstillende nøyaktig til katalysator og spesielt ikke når du kjører Helmutz. Mye skjer selv om TPS signaltet er stabilt.
Alpha-N er racegreier.
Høy tomgang fikser vi med mappingen vet du. ;)

Knallert
21/01/13, 00:44
Kan funke med et bensinfilter for å sette på bensinslangen. Type før forgassern i bil og moped :)

Da får du også et lite plenum før map sensoren.
Kan være verdt et forsøk siden det er rimelig og enkelt.

Batland
21/01/13, 09:39
Det er vel o.t
Og jeg ser ikke relevansen dine spørsmål har til min erfaring med kun bytte av innsug/annen plassering dyser og dermed erfaring med at bilen ble mer ruskete ved oppstart/kald motor. :)
Ok, sant nok.

Effekt uviss, bare mappet etter vei.
Ok .

Njål Nilssen
21/01/13, 16:45
Man setter en nippel (gjerne lett dempet) i (hver) ende(n) av plenummet. Herfra drar man slange(r) ned til en ekstra fuel rail som man bruker som plenum til å mate MAP sensoren.
Det er tilstrekkelig raskt og nøyaktig og ganske fritt for forstyrrende pulser.
Tviler på at Alpha-N er tilfredstillende nøyaktig til katalysator og spesielt ikke når du kjører Helmutz. Mye skjer selv om TPS signaltet er stabilt.
Alpha-N er racegreier.
Høy tomgang fikser vi med mappingen vet du. ;)

MAANGE hverdagsbiler som har alpha-n originalt... Storparten av japser og bla.a alle BMW uten LMM. Mazda FE3 motoren har Alpha-n, går klokkerent, responsiv, møter utslippskrav lett og går på luft og kjærlighet. SPREK er den også... 850 GLT 20v'n har alpha-n originalt, de gikk bort fra LMM på den da kammen lagde for mye støy til at LMM fungerte, dog fungerte LMM p åsekseren med samme kammene, da det på den ALTID er ei sylinder som treker luft... jeg har katte på min (MÅ ha forstås...), og med litt eksosbandasje så blir evt. små AFR forandringer på tomgang og dellast jevnet ut... Den kom seg gjennom EU med LH som sleit med K-kammen så ser ikke at Alpha-N skal bli noe problem med ei staks raskere motorstyring. En annen ting er at accel enrichment nesten blir overflødig, da den begynner å tilføre bensin før masseflødet når inn i sylinderne når man blipper gassen :) Om man trenger noe i det heletatt ender man somregel opp i noe å 15% incr. over 10 motoromdreininger eller så... men det gjelder forsåvidt for "normale" motorer, gjennstår å se hva rødblokka vil ha...

Skal som sagt prøve litt forskjellig, og om du vil, kan du få updates på hvordan det går med alpha-n :) (har ikke oppfattet deg som en som sier nei om info på rødblokker) Jeg har en misstanke om at Alpha-N kan være løsningen på K-kammen, da den har ganske dårlig idle-vacuum og er tildels støyete.

Batland
21/01/13, 17:20
Som tidligere nevnt er "Power secret nr.1" Test, Test, Test, så det er bare å kjøre på.
Det samme gjelder info i oppdateringene. :)

gaupe
22/01/13, 11:58
850 GLT, har MAF, i det minste på 95-modellen
: http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1360.jpg

Njål Nilssen
22/01/13, 16:52
850 GLT, har MAF, i det minste på 95-modellen
: http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1360.jpg 850 GLT'n til ene læreren min på flyfaglinja hadde 850 GLT 20v (170 hestern) den hadde Alpha-N og en MAP sensor forran spjeldet til baro-korrigering ;) Den med Siemens motorstyringa...

gaupe
22/01/13, 17:15
850 GLT'n til ene læreren min på flyfaglinja hadde 850 GLT 20v (170 hestern) den hadde Alpha-N og en MAP sensor forran spjeldet til baro-korrigering ;) Den med Siemens motorstyringa...

Sikker på at du ikkje tenker på 126 vi motoren?

Njål Nilssen
22/01/13, 17:27
Sikker på at du ikkje tenker på 126 vi motoren? va ikkje DOHC (10v) motorn nei... va ikkje LMM heller...

Njål Nilssen
22/01/13, 17:31
Men skal sies at det er noen år sida nå da.... Poenget var uansett at Volvo hadde en femmer med støyete kammer som de kjørte Alpha-N på, og som gikk silkemykt...

gaupe
22/01/13, 17:37
va ikkje DOHC (10v) motorn nei... va ikkje LMM heller...

Er LH 3.2 på dei første, som kom Motronic 4,3 og 4,4 meinar eg. Men det blir vel nok off topic, legg ved eit dokument du sikkert syns er interessant:
2390

Njål Nilssen
25/01/13, 19:46
Er LH 3.2 på dei første, som kom Motronic 4,3 og 4,4 meinar eg. Men det blir vel nok off topic, legg ved eit dokument du sikkert syns er interessant:
2390

Takker! :) falt i god smak for 24v'n sin del! var noe interessant der fra Volvo R & D som bekreftet min misstanke om kanalform og tumble i brennkammeret, noe som lover SVÆRT godt for de kanalene jeg og Bjørn utvikler til toppen min :) Bøttevis av fløde, hastighet OG miksing i brennkammeret :)

Njål Nilssen
25/01/13, 20:24
Tja da har man noe å oppdatere :) Har seff ikke fått mappa bilen skikkelig enda, da jeg må vente til det blir føre som tillater at man får mappa hele registeret skikkelig :) Men er ikke helt fornøyd med gangen i den, så nå har jeg bestillt nye dyser med single spray med bred kon og fløde som matcher ala de originale (246cc @ 3 bar) Five-O-Motorsports har mye fint til OK pris :) Dysene skal flyttes til port slik de er originalt for å se om det blir noen forskjell (fort gjort å bytte mellom de to rekker) har også skaffa en mere moderne tomgangsventil med 3 pinner som drives begge veier av PWM balanse, og i den sammenheng dryle 2-pins dritten... Skal av med toppen igjen for å værifisere ØD merkingen min og samtidig gjøre noen endreinger på brennkammerene som forblir hemmelig... fresen skal fram i alle fall :) skal ikke ta ut kammeret eller noe slikt heller ;) Skal også etterhvert prøve Alpha-N... men må som sagt ha GREP før det skjer :p

Batland
26/01/13, 14:03
Du fortsetter iallefall med å gjøre mye rart, det skal du ha.
Med sugemotor og Helmutz, har du vurdert en KG002 kam og høykomp? Simuleringene har vel vist hva dette tilfører?

Njål Nilssen
26/01/13, 16:36
Du fortsetter iallefall med å gjøre mye rart, det skal du ha.
Med sugemotor og Helmutz, har du vurdert en KG002 kam og høykomp? Simuleringene har vel vist hva dette tilfører? kremt... Helmholz... Har ikke simulert med noe annet enn K kammen, da det er den jeg har og jeg liker registeret den gir. Dette skulle egentlig være "billig" :p Klabba litt på seg, men hva gjør man ikke for å forske litt... Men har funnet en løsning ;) Har høykomp, til en viss grad... har ca. 11:1 som den er nå, og med K-kammen og den instillingen jeg kjører med så har jeg nesten 9:1 dynamisk... nesten inne i 4v område hva komp gjelder... Har sett litt på tester av 530 kammeret og hovedproblemet er at det er for lite turbulens og for kaldt rundt innsugsventilen ved lav last og turtall, til at man får noen stabil og hurtig burnrate... Det bygger seg også såppass trykk i squish-flatene at bensinen kondenserer ute ved ring landene som potensielt kan spontanfordampe og eksplodere (aka banking) ved lavere balastninger og turtall... Ustabil forbrenning gir også den "sjarkete" gangen på lave turtall. Må nødvendigvis feite opp blandinga med originalt brennkammer for å få en stabil brennkarakteristikk, en treg en sådan, men stabil. Nå skal toppen av og BAUFILA frem ;) Jepp jeg skal sage i toppen OG bruke den etterpå... dere får tro jeg er ko-ko men vi får nå se ;) Misstankene mine om hva det vil gjøre er å gjøre 530'n i praksis nesten bankeløs, samtidig som det ikke vil dråpe seg i squish-flatene. har sett tester av det jeg skal utprøve, og eksosportene forblir grå/rene, olja blir ikke svart (da det ikke blåses halvbrennte bensingasser ned i veivhus) og jeg kan kjøre på blandinger og tenninger som ellers ville føkka til hele dritten... Alene vil ikke denne modden gi noe mere effekt, men den åpner et helt vindu av hva som blir mulig... eneste man trenger er at brennkammeret promoterer hurtig forbrenning ;)

Batland
26/01/13, 17:01
kremt... Helmholz... Har ikke simulert med noe annet enn K kammen, da det er den jeg har og jeg liker registeret den gir. Dette skulle egentlig være "billig" :p Klabba litt på seg, men hva gjør man ikke for å forske litt... Men har funnet en løsning ;) Har høykomp, til en viss grad... har ca. 11:1 som den er nå, og med K-kammen og den instillingen jeg kjører med så har jeg nesten 9:1 dynamisk... nesten inne i 4v område hva komp gjelder... Har sett litt på tester av 530 kammeret og hovedproblemet er at det er for lite turbulens og for kaldt rundt innsugsventilen ved lav last og turtall, til at man får noen stabil og hurtig burnrate... Det bygger seg også såppass trykk i squish-flatene at bensinen kondenserer ute ved ring landene som potensielt kan spontanfordampe og eksplodere (aka banking) ved lavere balastninger og turtall... Ustabil forbrenning gir også den "sjarkete" gangen på lave turtall. Må nødvendigvis feite opp blandinga med originalt brennkammer for å få en stabil brennkarakteristikk, en treg en sådan, men stabil. Nå skal toppen av og BAUFILA frem ;) Jepp jeg skal sage i toppen OG bruke den etterpå... dere får tro jeg er ko-ko men vi får nå se ;) Misstankene mine om hva det vil gjøre er å gjøre 530'n i praksis nesten bankeløs, samtidig som det ikke vil dråpe seg i squish-flatene. har sett tester av det jeg skal utprøve, og eksosportene forblir grå/rene, olja blir ikke svart (da det ikke blåses halvbrennte bensingasser ned i veivhus) og jeg kan kjøre på blandinger og tenninger som ellers ville føkka til hele dritten... Alene vil ikke denne modden gi noe mere effekt, men den åpner et helt vindu av hva som blir mulig... eneste man trenger er at brennkammeret promoterer hurtig forbrenning ;)
Hehehe, som sagt..

Vel, lykke til skal du ha. :)
Viktig å få testet slikt før alderen gjør at innstillingen endres til: "Det enkle er ofte det beste."

Modalen
26/01/13, 17:32
Fil + squish-pad ? Den varianten har jeg prøvd. Det er sånn hysj-hysj modifikasjon man ikke snakker høyt om ;)

Batland
26/01/13, 17:42
Åååå.
Har du ikke fått med deg den latterlige prosjekttråden til sjefsløken med med blå Mitubishien?
Den gikk som en farsott for noen år siden.

Modalen
26/01/13, 17:50
Den prosjekttråden var utrolig god underholdning.

Hva angår fil + topplokk, så er min OFFISIELLE konklusjon: Resultatet blir ikke påvirket i negativ retning.

Njål Nilssen
26/01/13, 19:17
Vi får nå se sier bare jeg ;)

Batland
28/01/13, 11:53
Vi får nå se sier bare jeg ;)
Det får vi håpe. :)
Du skriver at du vil flytte dysene ned mot flensene. Hvordan skal du klare å få dysene i korrekt vinkel uten å redusere kanalarealet? .
Her ett lånt bilde fra ett annet prosjekt. Her kan man "se" at bensinstrålen fra Pintledysene treffer ventiltallerken og samtidig hvor lite kanalareal F-manifolden har.

Med brattere dysevinkel og ett bredt spredermønster så pisser man utover gulvet og fremdeles oppover veggene.
Ta en titt:
http://forum.vccn.no/

Njål Nilssen
28/01/13, 16:42
Det får vi håpe. :)
Du skriver at du vil flytte dysene ned mot flensene. Hvordan skal du klare å få dysene i korrekt vinkel uten å redusere kanalarealet? .
Her ett lånt bilde fra ett annet prosjekt. Her kan man "se" at bensinstrålen fra Pintledysene treffer ventiltallerken og samtidig hvor lite kanalareal F-manifolden har.

Med brattere dysevinkel og ett bredt spredermønster så pisser man utover gulvet og fremdeles oppover veggene.
Ta en titt:
http://forum.vccn.no/

Hørt om EV6 dyser? Five-O hadde erstattningsdyser til de originale klumpene bare i gen III EV6 som fløder 246cc @ 3 Bar, spesialprodusert av Bosch for Five-O... EV6'ene kan man nesten lime inntill runneren ;) lager det slik at 14mm hullet til O-ringen er 1 mm unna å gå inn i kanalen UTEN å redusere arealet i runneren... lager derfra ei "kjegle" som blir nogenlunde lang og som munner ut i kanalen og som gjør at dysa kan legges så flat at den peker ned mot ventil... og SÅ vid er ikke sprayen, bare bedre enn nåleventilen i originaldysene... Alpha-80% innenfor 20 grader... Samt der inne er veggene nogenlude varme, typ 70-80 grader... og saom sagt jeg polerer ikke innsugsportene mine... går løs med 60-korn og går rundt i porten så alle ripene er vinkelrett på strøminingsrettningen... Kan ikke helt si jeg deler din bekymmring :) Brennkammermodden gjør sitt den og...

Batland
28/01/13, 17:05
Hørt om EV6 dyser? Five-O hadde erstattningsdyser til de originale klumpene bare i gen III EV6 som fløder 246cc @ 3 Bar, spesialprodusert av Bosch for Five-O... EV6'ene kan man nesten lime inntill runneren ;) lager det slik at 14mm hullet til O-ringen er 1 mm unna å gå inn i kanalen UTEN å redusere arealet i runneren... lager derfra ei "kjegle" som blir nogenlunde lang og som munner ut i kanalen og som gjør at dysa kan legges så flat at den peker ned mot ventil... og SÅ vid er ikke sprayen, bare bedre enn nåleventilen i originaldysene... Alpha-80% innenfor 20 grader... Samt der inne er veggene nogenlude varme, typ 70-80 grader... og saom sagt jeg polerer ikke innsugsportene mine... går løs med 60-korn og går rundt i porten så alle ripene er vinkelrett på strøminingsrettningen... Kan ikke helt si jeg deler din bekymmring :) Brennkammermodden gjør sitt den og...
Ja, selvsagt.
Godt. :)

Njål Nilssen
30/01/13, 21:31
Ja, selvsagt.
Godt. :) Kom jo på en ting her, når jeg hadde oppe panseret i stad! Ev6 dysene er såpass smale, at jeg kan borre opp hull til dysene der de mekaniske dysene ville vært på K-jet og få de dypt nok neddi til det ikke blir forringelse av sprayen... med en lett vinkeljustering ift. K-jet dysene vil strålen peke RETT på ventil tallerkenen :) Slepper å måtte kuke med nye hull på innsuget også, trenger kun å lage blankeplugger til der dysene står nå :)

Batland
31/01/13, 00:12
Flott at du har sett lyset her.
Velkommen etter.

http://forum.vccn.no/

En direkte god løsning som VIL løse alle problemene. ;)

Njål Nilssen
31/01/13, 02:02
Flott at du har sett lyset her.
Velkommen etter.

http://forum.vccn.no/

En direkte god løsning som VIL løse alle problemene. ;) Vil løse mye av problemene i alle fall :) En ting det ikke vil løse er det elendige brennkammeret, men det fikses når jeg først har av toppen allikevel :)

Batland
31/01/13, 14:53
Vil løse mye av problemene i alle fall :)
En ting det ikke vil løse er det elendige brennkammeret, men det fikses når jeg først har av toppen allikevel :)
Det er sant! Hva var det som gjorde at du innsåg dette og endret mening?
Forbrenningskammeret er så godt som uendret fra 1975 199? så SÅÅ elendig er det nå ikke. Uten å VITE det, så mistenker jeg at mang en Volvo har vunnet sin klasse i Rallycross med lett utslipte, men ellers originale forbrenningskamre.

Njål Nilssen
01/02/13, 01:15
Det er sant! Hva var det som gjorde at du innsåg dette og endret mening?
Forbrenningskammeret er så godt som uendret fra 1975 199? så SÅÅ elendig er det nå ikke. Uten å VITE det, så mistenker jeg at mang en Volvo har vunnet sin klasse i Rallycross med lett utslipte, men ellers originale forbrenningskamre. Innså det med dyseplasseringa når jeg fant ut at den helst trives på fetere blandiger også ved del og lav last, dog skal sies at dysene over trakta ved full last ble mye jevnere enn det var med original plassering. Budskapet her er da at skal man virkelig bygge motor bør denne vær eutstyrt med to dyserekker, en helt nede ved ventil eller deromkring, og en rekke over traktene. den nedre rada tar hhv lavlast, tomgang og cruising og øvre rekke tar alt annet :)

Prøvde å montere dysene der de er nå for å se om den ville sammarbeide med dysene der oppe også ved lavlast, og hvordan dette ble ved full last osv, og det er også en veldig god måte for å finne ut egenskapene til ett brennkammer med, feks. merker man ikke mye forskjell vil det si at brennkammeret er bra og at sluttblandigen gjør at det brenner rent og konsist selv om noe av bensinen kommer inn på en mindre gunstig måte. Visste vel egentlig at dysene er plassert der de er originalt for at det sammsvarer bedre med lavere lufthastighet og dysetider. De har nok forsket litt på dette ingeniørene i sin tid også. Dog fikk jo en veldig sterk indikasjon på at brennkammeret i disse toppene er drastisk dårligere enn jeg hadde forutsett.

Elendig ER brennkammeret (dyseplasserings testen bekrefter jo det), å koste penger på å forandre det gjorde Volvo heller ikke, derfor det er uforandret. Volvo slet jo selv med å få bilene til å gå skikkelig når de gikk over til EFI... og hvertfall med tanke på å møte utslipp, den originale utformingen er rett og slett for glad i fete blandinger og treg brennhastighet... Har dessuten ALDRI vært borti en original rødblokk som går fint og pyntelig engang, selv under cruise med dønn strøken F motor rykker å napper det litt av og til som om motoren ikke helt liker seg... MULIGENS en totalt ustabil brennkarakteristikk som er litt forskjellig mellom hver syklus når man begynner å få litt hurtigere forbrenning rundt Lambda 1 står bak det, blir sånn når det ikke er noe nyttig turbulens i brennkammeret. Det gjør at blandingen ikke brenner like fort overalt, og det blir også store lokale forskjeller på AFR innad i kammeret. Min tanke er da at grunnen til at den fungerer bedre med fete blandinger er at når man kommer til ca. Lambda 0,9 i gjennomsnitt, så er forskjellen innad i AFR fra litt feit til greit feit og da brenner alt med ala samme hastighet, om enn tregere, men det blir ikke lokale forskjeller av betydning...

Dog skal fikses på min topp nå når jeg river den av for å borre nye hull til dysene, og når burn-rate blir så rask og konsis som den bør være bør motoren bli mindre hakkete i gangen også ved litt magrere blandinger. (sammenligner med originale motorer nå, da min atm er enda værre pga dårlig forstøving ved lavt fløde og duty...). Med det samme man legger ut kammeret litt slik at det ikke blir noe "overheng" på gropa i stempelet blir alt mye bedre bare der, da varmen får nå også de delene hurtigere :) Burnrate blir totalt sett ikke så veldig mye høyere, men den brenner i alle fall nogenlunde konsist, og hjelper derfor mot banking bla.a da det blir mer eforutsigbart :) Nå har jeg en F-bunndel, så gropene på mine stempler er ikke så breie, så trenger ikke legge ut så mye for å slippe overheng, men har jo noe annet jeg skal gjøre i tillegg da ;)

Batland
01/02/13, 14:27
Innså det med dyseplasseringa når jeg fant ut at den helst trives på fetere blandiger også ved del og lav last, dog skal sies at dysene over trakta ved full last ble mye jevnere enn det var med original plassering. Budskapet her er da at skal man virkelig bygge motor bør denne vær eutstyrt med to dyserekker, en helt nede ved ventil eller deromkring, og en rekke over traktene. den nedre rada tar hhv lavlast, tomgang og cruising og øvre rekke tar alt annet :)
Det kreves en STOR coil med LANG brenntid å få skikkelig fyr på magre blandigsforhold til store 2V forbrenningskamre.
Erfaring med stiftetenning er nyttig her.
2 - 3 stk. dyser har vært min favortitt i snart 20 år. RS500 gikk med dette. De suverene MIS innsugene har selvsagt også dette. Pikes Peak Audiene kjørte 3 stk. dyser pr. sylinder. Flere små dyser vil ALLTID forstøve bedre enn én stor, og i tillegg har man selvsagt dette med dyseplasseringen også.
For effekten sin del er traktmonterte dyser klart best, men i praksis MÅ de få hjelp av noen mindre som er plassert nært innsugsventilen.


Elendig ER brennkammeret (dyseplasserings testen bekrefter jo det),
Har dessuten ALDRI vært borti en original rødblokk som går fint og pyntelig engang, selv under cruise med dønn strøken F motor rykker å napper det litt av og til som om motoren ikke helt liker seg...
MULIGENS en totalt ustabil brennkarakteristikk.
Synes at det blir for enkelt. Gamle V8 motorer har elendige forbrenningskamre. 40 - 42 grader tenning er nødvendig og er det som bekrefter problemet slik jeg ser det. Volvo bruker 34 - 36 grader og det er helt ok faktisk.

Hvis du monterer Design III dysene i toppen og har ett tenningsanlegg som leverer en god og langvarig gnist så skal du få se at dette ordner seg. Crane LX91 coilen leverer f.eks 2800 us, men mange andre coiler er oppgitt til å gi gnistvarighet på 200 - 350 us.
Kan nevne at jeg hadde en bil (ikke Volvo) hvor man hørte ett poff i eksosen i ny og ne når bilen gikk på tomgang. Etter oppgradering til ett kraftig Amerikansk tenningsanlegg (IKKE CDI, men stor inductive coil m.v.) så forsvant alle problemer. Jeg kunne justere AFR på tomgang så mangert som sprutet tillot og AFR på Cruising var så mager at det gikk utenfor lambda skalaen uten at motoren protesterte på annen måte en høyere temperatur på langkjøring. (Dette var nok leanburn i praksis.)
På generelt grunnlag er tenningsanlegg KRAFTIG undervurdert og veike originalanlegg er alt annet enn tilfredsstillende etter 20 år.
"Oppgradering" til andre orignale lowperformance tenningsanlegg som 1,8T coiler, LS coiler o.l hjelper fra intet til lite.

Njål Nilssen
01/02/13, 14:57
Det kreves en STOR coil med LANG brenntid å få skikkelig fyr på magre blandigsforhold til store 2V forbrenningskamre.
Erfaring med stiftetenning er nyttig her.
2 - 3 stk. dyser har vært min favortitt i snart 20 år. RS500 gikk med dette. De suverene MIS innsugene har selvsagt også dette. Pikes Peak Audiene kjørte 3 stk. dyser pr. sylinder. Flere små dyser vil ALLTID forstøve bedre enn én stor, og i tillegg har man selvsagt dette med dyseplasseringen også.
For effekten sin del er traktmonterte dyser klart best, men i praksis MÅ de få hjelp av noen mindre som er plassert nært innsugsventilen.


Synes at det blir for enkelt. Gamle V8 motorer har elendige forbrenningskamre. 40 - 42 grader tenning er nødvendig og er det som bekrefter problemet slik jeg ser det. Volvo bruker 34 - 36 grader og det er helt ok faktisk.

Hvis du monterer Design III dysene i toppen og har ett tenningsanlegg som leverer en god og langvarig gnist så skal du få se at dette ordner seg. Crane LX91 coilen leverer f.eks 2800 us, men mange andre coiler er oppgitt til å gi gnistvarighet på 200 - 350 us.
Kan nevne at jeg hadde en bil (ikke Volvo) hvor man hørte ett poff i eksosen i ny og ne når bilen gikk på tomgang. Etter oppgradering til ett kraftig Amerikansk tenningsanlegg (IKKE CDI, men stor inductive coil m.v.) så forsvant alle problemer. Jeg kunne justere AFR på tomgang så mangert som sprutet tillot og AFR på Cruising var så mager at det gikk utenfor skalaen uten at motoren protesterte.
På generelt grunnlag er tenningsanlegg KRAFTIG undervurdert og veike originalanlegg er alt annet enn tilfredsstillende etter 20 år.
"Oppgradering" til andre orignale lowperformance tenningsanlegg som 1,8T coiler, LS coiler o.l hjelper fra intet til lite.

Tenninga jeg har nå klarer å gå på Lambda 1.3, den liker det ikke, men motoren går... men er rimelig store spoler i den 2x2 bosch motorsport coilen jeg bruker nå, noe helt annet enn COP. Foretrekker CPP fremfor å bruke COP, selv om det betyr mere vekt. Hadde jeg hatt en ekstra plasmamodul hadde jeg glatt montert plasmatenning på rødblokka mi og, men den modulen jeg har er reservert 24v'n. Plasmatenninga leverer mellom 150-200 Amp (avhengig av dielektrisiteten på gassen den skal gjennom) og den varer mye lengre også. mellom 2500 og 3500 us er normal gnistdurasjon også avhengig av dielektrisiteten :) På 24v'n kommer jeg til å bruke tre stk 2x1 coiler fra merce med twin-spark, hvilket bare er to single-coiler i en klump. Mye jern og kobber i de coilene, veier ca. kg'et hver. Disse brukes igrunn mest til å slå en lysbue med, da plasmamodulen tar seg av resten så fort lysbuen er tent :)

Skal være enig at mange undervurderer tenningsanlegg. Eneste jeg vet om som er kraftigere enn plasmatenningsopplegget som jeg skal bruke på 24v'n er heftigere rene magneto-tenninger ala topfuel og plasmatenningene som brukes til å fyre gassturbiner... men de har ikke samme presisjon.

Batland
10/02/13, 12:14
Tenninga jeg har nå klarer å gå på Lambda 1.3, den liker det ikke, men motoren går... men er rimelig store spoler i den 2x2 bosch motorsport coilen jeg bruker nå, noe helt annet enn COP.

På 24v'n kommer jeg til å bruke tre stk 2x1 coiler fra merce med twin-spark, hvilket bare er to single-coiler i en klump. Mye jern og kobber i de coilene, veier ca. kg'et hver. Disse brukes igrunn mest til å slå en lysbue med, da plasmamodulen tar seg av resten så fort lysbuen er tent :)

Skal være enig at mange undervurderer tenningsanlegg. Eneste jeg vet om som er kraftigere enn plasmatenningsopplegget som jeg skal bruke på 24v'n er heftigere rene magneto-tenninger ala topfuel og plasmatenningene som brukes til å fyre gassturbiner... men de har ikke samme presisjon.

Lambda 1,3 er ett godt tegn. Enda ett + i margen til Bosch motorsport. Magre blandinger brenner sent så du må nok ta i når du skriver tallene i tenningsmappet.

Ser man det du. "Das beste oder nichts" her altså. :)

Enig i at Plasma er "svære greier" som har vist seg å forbedre eksisterende resultater.

Hvordan går det ellers med bensinforbruk, gassrespons osv?

Njål Nilssen
10/02/13, 13:12
Lambda 1,3 er ett godt tegn. Enda ett + i margen til Bosch motorsport. Magre blandinger brenner sent så du må nok ta i når du skriver tallene i tenningsmappet.

Ser man det du. "Das beste oder nichts" her altså. :)

Enig i at Plasma er "svære greier" som har vist seg å forbedre eksisterende resultater.

Hvordan går det ellers med bensinforbruk, gassrespons osv? Har ikke fått de nye dysene enda, og ei heller fått flytta dysene og modda toppen. Bilen kan kjøres selv om den enda ikke er helt fornøyd ved gasstransienter (selv ikke 100% enrichment, så lavt som ved 1% spjeldaks er nok xD), så har maksa sprutet på det området. Ved langkjøring har forbruket gått drastisk ned, selv ved noget slapp tenningsforskudd. Ligger på lambda 1,04 ved cruise, og kunne sikekrt hatt 48 grader fortenning ved så lav last, men safer da den er litt uforutsigbar som den er nå. Var å henta pakninger og div i går, men må vente til mandag før jeg får fiksa toppen og dyseplasseringa, da jeg er avhengig av å få lånt e 14mm borr, og helst fresen også... har blitt noen små riper i toppen under al flytting og herjing, så skal ta 0,5mm til, da er toppen kanskje oppe på de 11:1 den bør være på, fant ut når jeg hadde den av sist at de beregningene jeg gjorde for mange årsiden på kompen var litt feil :p hadde bare ca. 10.6 og med modifikasjonen av brennkammerne kan jeg dra nytte av den helt pervers endrede banketerskelen på toppen, så litt over 11:1 blir smal sak. VE når jo ikke høyere enn knappe 98% med denne kammen og de involverte turtall. Iht simuleringen bør den få 216Nm på det meste ca. (rundt 4200rpm)

Batland
10/02/13, 13:24
Har ikke fått de nye dysene enda, og ei heller fått flytta dysene og modda toppen. Bilen kan kjøres selv om den enda ikke er helt fornøyd ved gasstransienter (selv ikke 100% enrichment, så lavt som ved 1% spjeldaks er nok xD) så har maksa sprutet på det området. Var å henta pakninger og div i går, men må vente til mandag før jeg får fiksa toppen og dyseplasseringa, da jeg er avhengig av å få lånt e 14mm borr, og helst fresen også... har blitt noen små riper i toppen under al flytting og herjing, så skal ta 0,5mm til, da er toppen kanskje oppe på de 11:1 den bør være på, fant ut når jeg hadde den av sist at de beregningene jeg gjorde for mange årsiden på kompen var litt feil :p hadde bare ca. 10.6 og med modifikasjonen av brennkammerne kan jeg dra nytte av den helt pervers endrede banketerskelen på toppen, så litt over 11:1 blir smal sak. VE når jo ikke høyere enn knappe 98% med denne kammen og de involverte turtall. Iht simuleringen bør den få 216Nm på det meste ca. (rundt 4200rpm)
Det var den praktiske erfaringen med dysene plassert i plenum jeg var interessert i og at maks akspumpefunksjon ikke er tilstrekkelig.
Problemet er ikke bare mengden, men at bensinen ikke kommer frem i tide når dysene er plassert så langt borte fra forbrenningskammeret.
Forbruket øker selvsagt med så mye akspumpefunksjon.
SÃ¥ vidt jeg husker gir H-kammen motoren maks dreiemoment ca. 190 Nm v/ 4500 o/min og K-kammen gir dette ved a. 3600 o/min originalt.
E-innsuget er så godt at jeg tviler på at du klarer å flytte turtallet for maks effekt opp 600 o/min, men vi får se.

Njål Nilssen
10/02/13, 13:28
Det var den praktiske erfaringen med dysene plassert i plenum jeg var interessert i og at maks akspumpefunksjon ikke er tilstrekkelig.
Så vidt jeg husker gir H-kammen motoren maks dreiemoment ca. 190 Nm v/ 4500 o/min og K-kammen gir dette ved a. 3600 o/min originalt. Runnerne løfter denne grensa høyere :) iht simuleringen bør den også ha 200Nm nå allerede ved 2000rpm, noe jeg uten å ha benka den kan sier virker å stemme :) Minner faktisk om FK karakteristikk opp til ca. 3000rpm, så blir den straks mere "sinna-sugis" igjen resten av veien opp til 6000, så helmholz-tuninga gjør tydeligvis det jeg hadde håpt den ville gjøre :)

Batland
10/02/13, 13:49
Runnerne løfter denne grensa høyere :) iht simuleringen bør den også ha 200Nm nå allerede ved 2000rpm, noe jeg uten å ha benka den kan sier virker å stemme :) Minner faktisk om FK karakteristikk opp til ca. 3000rpm, så blir den straks mere "sinna-sugis" igjen resten av veien opp til 6000, så helmholz-tuninga gjør tydeligvis det jeg hadde håpt den ville gjøre :)
Hva har du av dysetider på 2000 o/min, 3600 o/min, 4200 o/min og 5500 o/min på full gass?

Njål Nilssen
10/02/13, 13:52
Hva har du av dysetider på 2000 o/min, 3600 o/min, 4200 o/min og 5500 o/min på full gass? Skal se i tabellen ;)

Njål Nilssen
10/02/13, 14:09
Full last = Lambda 0,9. Grønne Bosch 968 ~413cc @ 3 Bar. 3 bar Original (ny) BTR tar de turtallene i tabellen som er nermest de du ber om... kammen har også litt for mye advance (2,7mm tdc), så skal sette den tilbake til oem-posisjon (ca. rett opp, 1,7mm TDC) nå når toppen tas av, så pitte-pitte litt forsvinner fra bunn, og litt legger seg til på toppen av turtallet, men ikke mye :)

2000rpm = 7,98ms

3500rpm = 8.10ms

4360rpm = 8.34ms

5640rpm = 8.19ms

De er de som står i tabellen, men de er ikke 100%, har ikke hatt den på benk å fått justert hverken tenning eller fuel noe skikkelig enda kun ut fra kjøring med co-pilot og lambda correction MAP. Så ta de litt med en klype salt. Men tendensen er at de ligger ganske jamt rundt 8ms hele regla ut. litt under på lave og litt over på høye turtall :)

Batland
10/02/13, 19:00
Full last = Lambda 0,9. Grønne Bosch 968 ~413cc @ 3 Bar. 3 bar Original (ny) BTR tar de turtallene i tabellen som er nermest de du ber om... kammen har også litt for mye advance (2,7mm tdc), så skal sette den tilbake til oem-posisjon (ca. rett opp, 1,7mm TDC) nå når toppen tas av, så pitte-pitte litt forsvinner fra bunn, og litt legger seg til på toppen av turtallet, men ikke mye :)

2000rpm = 7,98ms

3500rpm = 8.10ms

4360rpm = 8.34ms

5640rpm = 8.19ms

De er de som står i tabellen, men de er ikke 100%, har ikke hatt den på benk å fått justert hverken tenning eller fuel noe skikkelig enda kun ut fra kjøring med co-pilot og lambda correction MAP. Så ta de litt med en klype salt. Men tendensen er at de ligger ganske jamt rundt 8ms hele regla ut. litt under på lave og litt over på høye turtall :)
Nå blir dette alt annet enn nøyaktig, men pytt pytt.
Som du ser har du maks dreiemoment og VE v/ 4360 o/min. Vi ser at dette er 30% praktisk duty som er 413 cm * 0,3 = 125 ccm.
Dette gir ca. 104 hk og bare 170 Nm med BSFC på 0,46.
Dreiemomentet på 2000 o/min ligger an til å være 170/8,34 * 7,98 = 163 Nm så du har ett stykke igjen til det optimistiske simuleringsmålet. ;)
8,19 ms v/ 5640 o/min indikerer 133 hk og 169 Nm.

Njål Nilssen
10/02/13, 20:53
Nå blir dette alt annet enn nøyaktig, men pytt pytt.
Som du ser har du maks dreiemoment og VE v/ 4360 o/min. Vi ser at dette er 30% praktisk duty som er 413 cm * 0,3 = 125 ccm.
Dette gir ca. 104 hk og bare 170 Nm med BSFC på 0,46.
Dreiemomentet på 2000 o/min ligger an til å være 170/8,34 * 7,98 = 163 Nm så du har ett stykke igjen til det optimistiske simuleringsmålet. ;)
8,19 ms v/ 5640 o/min indikerer 133 hk og 169 Nm.

Får ikke det til å stemme helt, men la gå... den går ikke helt slik den burdte uansett sånn den er nå, dog fortsatt bedre drag enn F'en hadde på akuratt samme utveklsinga, og den skal vel ha 190Nm? Samme F-blokka som originalt så ikke noe forskjell på svinghjulsvekt eller noe. Har testa mot en original 97 mod. 945 med FK motor, den klarer ikke å holde følge... han som eier og kjører den er en jevnaldret kollega og han ga alt FK'n i originalformat hadde å gi... Nesten teit å måtte beskrive ting på denne måten, alt er jo bare ord uansett da jeg ikke har bremsepapirer eller G-målinger å vise til på motoren nå, så det er jo egentlig ikke værdt mye da... må igrunn finne meg en bremsebenk som kan holde motor på turtall så jeg får mappet skikkelig når toppen er modda, dysene bytta og flytta osv. Selv i sistegir er det håpløst å mappe på vei da jeg ikke får tid nok i hver celle til å få justert noe før den har hoppa over i neste celle... Bilen er jo ikke noe rakettskip, men forsatt for dårlig tid til å justere noe tenning og bensin manuelt.

Batland
11/02/13, 12:42
Får ikke det til å stemme helt, men la gå... den går ikke helt slik den burdte uansett sånn den er nå, dog fortsatt bedre drag enn F'en hadde på akuratt samme utveklsinga, og den skal vel ha 190Nm?
Alle 2,3 L rødmotorene har ca. 190 Nm, fra B23A til B230F.

Samme F-blokka som originalt så ikke noe forskjell på svinghjulsvekt eller noe. Har testa mot en original 97 mod. 945 med FK motor, den klarer ikke å holde følge... han som eier og kjører den er en jevnaldret kollega og han ga alt FK'n i originalformat hadde å gi...
Det spørs hva dette sier mest om. Motoren din eller motoren hans.

Nesten teit å måtte beskrive ting på denne måten, alt er jo bare ord uansett da jeg ikke har bremsepapirer eller G-målinger å vise til på motoren nå, så det er jo egentlig ikke værdt mye da..
Det i iallefall mye bedre enn ingenting.

må igrunn finne meg en bremsebenk som kan holde motor på turtall så jeg får mappet skikkelig når toppen er modda, dysene bytta og flytta osv. Selv i sistegir er det håpløst å mappe på vei da jeg ikke får tid nok i hver celle til å få justert noe før den har hoppa over i neste celle... Bilen er jo ikke noe rakettskip, men forsatt for dårlig tid til å justere noe tenning og bensin manuelt.Det høres ut som du får trene på å venstrebremse. :)

Njål Nilssen
13/02/13, 01:23
Da er dysene endelig kommet, reg-reim kit kommer i morra, toppen har fått modda brennkammerne, epoxyen i kanalen står til herding og i morra skal skiten re-portes til noe fornuftig, den skal høvvles 0,5mm og fire hull på 14mm skal borres!

Batland
13/02/13, 08:55
Da er dysene endelig kommet, reg-reim kit kommer i morra, toppen har fått modda brennkammerne, epoxyen i kanalen står til herding og i morra skal skiten re-portes til noe fornuftig, den skal høvvles 0,5mm og fire hull på 14mm skal borres!
Dyser som er korrekt til 2V motor + korrekt plassering av dysen tilfører nok mye positivt ja.
Hvis du så passer på å justere dysetimingen også då blir nok dette meget bra. ;)

Njål Nilssen
15/02/13, 16:12
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/877.jpg

Ikke helt feil dette her altså... Seff er det epoxy i gulvet og det synes ikke så godt, men det er nærmere 4mm med epoxy i taket på "bowlen" også...

Wangen
15/02/13, 17:06
Blir artig å se resultatene på det der!

Njål Nilssen
17/02/13, 20:30
Har bare en ting å si... Karakteristikken nå kontra før brennkammermod, epoxy i kanalene og dyseflytting kan vel sies å være definisjonen på forandring :D Ennå er bilen bare grovmappa, drivstoff er type OK, men tenning er fortsatt litt på bærtur tror jeg (må justeres litt opp og ned med for å finne ut hva den liker best), kan si såpass at blir den sprekere når alt er ferdigmappa enn det den er nå, må jeg skaffe en clutch som er noe sterkere en nden som sitter på B230F originalt... Hadde et lite "automat" preg over seg her i stad når gummien fikk tak på bar asfalt... Bunndraget og repsonsen (spesielt ved lave turtall) har jeg aldri vært borti på ei rødblokk før...

Anders Dybvadsskog
17/02/13, 22:03
Video:D

Njål Nilssen
17/02/13, 23:12
Video:D Video kommer så snart det blir nok bar veg til å kunne vise noe som blir litt drag i... håpløst nå, selv over 140km/t slipper det og snøføre er faktisk heller av den sorten med bra grep til snøføre å være... Så veldig liker jeg ikke å presse vinterdekka heller... de er ratet til 160... Og har ganske nettopp hatt et vinterdekk som eksploderte i fart.

ovlov86
18/02/13, 01:53
Så rått! :-D

Sent from my GT-N7100

Batland
19/02/13, 12:20
Har bare en ting å si... Karakteristikken nå kontra før brennkammermod, epoxy i kanalene og dyseflytting kan vel sies å være definisjonen på forandring :D Ennå er bilen bare grovmappa, drivstoff er type OK, men tenning er fortsatt litt på bærtur tror jeg (må justeres litt opp og ned med for å finne ut hva den liker best), kan si såpass at blir den sprekere når alt er ferdigmappa enn det den er nå, må jeg skaffe en clutch som er noe sterkere en nden som sitter på B230F originalt... Hadde et lite "automat" preg over seg her i stad når gummien fikk tak på bar asfalt... Bunndraget og repsonsen (spesielt ved lave turtall) har jeg aldri vært borti på ei rødblokk før...
SÃ¥pass ja.
Hvor mye har du økt dysetidene på de tidligere nevnte turtall for å unngå for høye AFR nå når motoren puster bedre?

Njål Nilssen
19/02/13, 16:31
SÃ¥pass ja.
Hvor mye har du økt dysetidene på de tidligere nevnte turtall for å unngå for høye AFR nå når motoren puster bedre? Ha ikke noe eksakt tall da det er helt andre dysetider nå med de nye 246cc dysene, men måtte øke hele tabellen med litt over. 70 %. Forholdet mellom dysene skulle tilsi kun en økning på 65%. Skal også sies at den leaner ut til lambda 1 når jeg nærmer meg 6000 rpm og lambdafunksjonen er satt til å holde lambda 0,9 ved WOT, så må få sjekka dutycycle for kan jo bety at dysene er maksa... Dog ser ikke ut til at den har problemer med lambda 1 på full last. Dog må opp på tenning for EGT er genrellt ganske høy, så vi får se hvordan det bærer av seg videre når jeg får mappa skikkelig :) Målte på det meste 720*C (målt midt i røret og 15cm fra eksosport) EGT blir lavest ved rundt lambda 0,9, og går opp både ved tynnere blandinger og ved feitere blandinger, men at tenninga ikke er justert iht brennhastigheten har jo litt med saken å gjøre også da :)

Batland
20/02/13, 08:41
Ha ikke noe eksakt tall da det er helt andre dysetider nå med de nye 246cc dysene, men måtte øke hele tabellen med litt over. 70 %. Forholdet mellom dysene skulle tilsi kun en økning på 65%. Skal også sies at den leaner ut til lambda 1 når jeg nærmer meg 6000 rpm og lambdafunksjonen er satt til å holde lambda 0,9 ved WOT, så må få sjekka dutycycle for kan jo bety at dysene er maksa... Dog ser ikke ut til at den har problemer med lambda 1 på full last. Dog må opp på tenning for EGT er genrellt ganske høy, så vi får se hvordan det bærer av seg videre når jeg får mappa skikkelig :) Målte på det meste 720*C (målt midt i røret og 15cm fra eksosport) EGT blir lavest ved rundt lambda 0,9, og går opp både ved tynnere blandinger og ved feitere blandinger, men at tenninga ikke er justert iht brennhastigheten har jo litt med saken å gjøre også da :)
+5% er helt klart ett steg i riktig retning.
Lambda 1 ja? Forstår ikke hvordan du kunne velge 246 ccm dyser her.
Det er tross alt kun 42% av sylindervolummet og du må kjøre ca. 4,2 BAR for å nå 50%.

Du styrer endel med tenningskurven. Hvordan ser den ut? Hva har du på full gass på 1000 o/min, 1500, 2000 osv?
10, 15, 20 grader?

Njål Nilssen
20/02/13, 22:13
+5% er helt klart ett steg i riktig retning.
Lambda 1 ja? Forstår ikke hvordan du kunne velge 246 ccm dyser her.
Det er tross alt kun 42% av sylindervolummet og du må kjøre ca. 4,2 BAR for å nå 50%.

Du styrer endel med tenningskurven. Hvordan ser den ut? Hva har du på full gass på 1000 o/min, 1500, 2000 osv?
10, 15, 20 grader? Starter vel på rundt 20 grader ved WOT rundt tomgang iht tabellen, men har sjekka med tenningslampe og det er vel mere som 15 iht nye merkinga mi (som er laga ut fra måleurposisjonering) så skal stille om i sprutet litt før jeg tar løs :) med tenningstabellen sli kden er nå har jeg 35 på toppen når VE er litt p åtur ned igjen :)

Njål Nilssen
24/02/13, 23:08
Tja, er nå helt ferdig med hardware messige ting, så slik blir motorrommet til bilen blir pensjonert. Nå er bilen grovmappa til å gå OK, så skal se om jeg får med meg en kollega i morra så jeg får filma litt som jeg lovte, skal litt utpå våren nå komme meg sørover til noen bekjentskaper og leie en Dynapack så jeg får gitt motoren det DEN vil ha av instilliger... aka mappe slik at den gir mest effekt i hver enkelt celle, da vil somregel drivstofforbruket også bli lavest, og effekten generellt høyest. Motoren går klokkerent nå på Lambda 1.2 i cruise (17.6 AFR!!) og har også en helt syk bankemotstand til tross for de 9,5:1 jeg har i dynamisk komp... Bare så dette er sakt; det er neppe sannsynlig at den faktisk vil bruke minst suppe ved så høy AFR, ei heller med veldig mye tenning. Grunnen til modifikasjonene, er å gi mulighet for å kunne justere til over det motoren takkler i original/urørt tilstand HVIS motoren viser seg å ville ha det slik. En ting er at jeg ville ha litt mere kjørbarhet osv av brukstraktoren, men dette ble dels også et lite eksperiment på hva ei 8v rødblok faktisk KAN få til med heller litt uortodokse metoder. 2V Volvo blir når denne er ferdigmappa en saga blott for meg, selv med rimelig "ekstreme" tiltak ER og BLIR en 2V Volvotopp heller elendig hva thermodynamiske egenskaper angår. Visst kan man hente MYE mere ut av 2V Volvo rødblokk enn det jeg gjør her, her er det tross alt originale ventiler, fjærer osv, og Volvo original kamprofil, i tillegg er bunndelen min urør og har sett 450000km, samme gjelder for ventiler, fjærer og seter, kammen er nogen lunde ny (5 år og 90000km). Over 100hk/L skal nok gå fint, MEN for min del er ikke effektiviteten osv tilfredsstillende nok i en 2V, og den gir ikke mulighet for like breit register som man kan få på en 4V.

Dog har et tips etter litt forsking på fløderettning, selv om 531 toppen (MED ORIGINALE VENTILER) har ALT for stort minste-areal, så har den også en ENORM fordel overfor 530 toppen... og det kommer fra en utforming av kanalen som rett og slett ikke er mulig å få til i godset på en 530 topp, så skal man bygge en god 2V topp fra Volvo så ER faktisk 531 et bedre valg, den har nemmelig mye bedre swirl og tumble i sylindra/brennkammeret, forutsettningen for at den skal funke bra over et breit register (og ikke bare ved høyere turtall) er at man mokker inn så store ventiler som det overhode mulig er plass til, da blir plutselig minste-arealet helt passelig, da kan man også putte inn kam med mindre durasjon for å få opp hastigheten om "punch" på bunn er ønskelig, og gjerne med litt mere aggresivt løft (husk nye fjærer, lettere løftere osv da ;)). Eksosentilen trenger ikke være så mye større (bare minimalt om det er betydelig lav komp, typ 8:1 eller lavere grunnkomp (avgjort i hovedsak av expansjonsratio), den trenger bare ett nytt sete med flere vinkler og et kutt som ikke e vertikalt, samt en liten modi av veggen i brennkammeret motstående av kanalens rettning.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1636.jpg

Njål Nilssen
25/02/13, 20:13
Sorry for brudd på lovnad! Fikk ikke filma noe i dag, men har bare en ting å si: 95 suppe er IKKE 95 suppe... det kommer helt an på hvor den kommer fra... kortværsjonen er ganske enkel... STYR UNNA Shell "Fuel Save"...SØLEVANN!!! Fyll heller Esso eller Statoil 95... Kan utdype om noen skulle være interesert, men det blir veldig "nørdete"

Jonas Soldal
25/02/13, 20:17
Hva med shell 98 nitro+ racerbilbensin?? :P

kermitt
25/02/13, 20:26
E85 må da funke? evt metanol? Regner med du har tilgang på det du som er rakett forsker? :p

Njål Nilssen
25/02/13, 21:04
Hva med shell 98 nitro+ racerbilbensin?? :P 98 nitro+ ser ut til å funke bedre enn de andres 98, så pluss til Shell for den. men Fuel-Save får stryk... for å si det slik.. både Esso og Statoil ligger ca. 20°C lavere i eksostempt, og ca. 15 kPa lavere i manifoldtrykk for å holde samme cruise-hastighet under like forhold... såpass forskjell har rimelig stor betydning for BSFC...

Njål Nilssen
25/02/13, 21:09
E85 må da funke? evt metanol? Regner med du har tilgang på det du som er rakett forsker? :p E85l stiller i en HELT annen klasse og burdte vært PÅBUDT å finne på hver eneste bensinstasjon over HELE landet... ren metanol eller etanol kan ikke sammenlignes med noe "vanlig" bensin overhodet... Om det er interesse for det kan jeg ta en liten tech-talk om drivstoff og hvorfor de oppfører seg så forskjellig, men det er mye å ta fatt i om dere i det heletatt gidder å lese det banking er også et MEGET komplekst tema som også krever en hel avhandlig for å forstås men om det er interesse for det kan jeg vel sette av en kveld til å skribble ned...

sverre2210
25/02/13, 21:31
E85l stiller i en HELT annen klasse og burdte vært PÅBUDT å finne på hver eneste bensinstasjon over HELE landet... ren metanol eller etanol kan ikke sammenlignes med noe "vanlig" bensin overhodet... Om det er interesse for det kan jeg ta en liten tech-talk om drivstoff og hvorfor de oppfører seg så forskjellig, men det er mye å ta fatt i om dere i det heletatt gidder å lese det banking er også et MEGET komplekst tema som også krever en hel avhandlig for å forstås men om det er interesse for det kan jeg vel sette av en kveld til å skribble ned...

Jeg kunne faktisk tenkt meg å lære mer om de tema'ene, så jeg stemmer for det. Kan garantert altfor lite om det nemlig, og har lyst til å lære mer :)

Njål Nilssen
25/02/13, 21:40
Jeg kunne faktisk tenkt meg å lære mer om de tema'ene, så jeg stemmer for det. Kan garantert altfor lite om det nemlig, og har lyst til å lære mer :) Ok da skal jeg sette av litt tid, skal prøve å gjøre det så kortfattet og lettforståelig som mulig, men om dere har tid å vente litt så skal jeg bare gjør ferdig ett innlegg om akkuratt disse tema på VW-forumet etter forespørsel fra en tidligere kollega :)

oppeez
25/02/13, 22:03
STYR UNNA Shell "Fuel Save"...SØLEVANN!!!

Been there, done that! For å si det på den måten.. Eneste jeg fyller det på er min allerede oppbrukte søppelbil av en Mazda-pickup. Det eneste tilsetningsstoffet uten om vanlig bensin der, er nok som du sier - sølevann!

sverre2210
26/02/13, 05:06
Ok da skal jeg sette av litt tid, skal prøve å gjøre det så kortfattet og lettforståelig som mulig, men om dere har tid å vente litt så skal jeg bare gjør ferdig ett innlegg om akkuratt disse tema på VW-forumet etter forespørsel fra en tidligere kollega :)

Er ikke noe hast for min del :)
Ta det når du har tid.

Wangen
26/02/13, 11:39
E85l stiller i en HELT annen klasse og burdte vært PÅBUDT å finne på hver eneste bensinstasjon over HELE landet... ren metanol eller etanol kan ikke sammenlignes med noe "vanlig" bensin overhodet... Om det er interesse for det kan jeg ta en liten tech-talk om drivstoff og hvorfor de oppfører seg så forskjellig, men det er mye å ta fatt i om dere i det heletatt gidder å lese det banking er også et MEGET komplekst tema som også krever en hel avhandlig for å forstås men om det er interesse for det kan jeg vel sette av en kveld til å skribble ned...

Kom med det! Sitter å hører om dette på høgskolen om dagen, så er interessant å lese hva du har å si. Har du sjekket noe lignende med diesel?

Njål Nilssen
26/02/13, 17:56
Kom med det! Sitter å hører om dette på høgskolen om dagen, så er interessant å lese hva du har å si. Har du sjekket noe lignende med diesel? Håper de lærer dere noe fornuftig of oppdatert stoff da i det tilfellet... fortsatt mange skoler/lærere i Norge som lærer bort "ottosyklus" hvilket i prakis ikke har eksostert siden man begynte å varve over 1200 ish rpm og fikk styrte ventiltider :) Og etter hva jeg har hørt lærere si på videregående og til og med lærere på universitet, så er det LITE oppdaterte ting de lærer bort :( Diesel er jo ikke en SI motor, så "banking" foregår på en litt annen måte, uten å ha fordypet meg noe i det kan jeg ut fra det jeg har funnet ut om SI-banking forklare noen fenomener ved bla.a "rakkel" lyden i dieseler når de er kald eller har slitte dyser...

I det heletatt er egentig "banking" et veldig generellt og upresist utrykk som blir brukt som om at "banking" er ETT fenomen, hvilket det IKKE er... men det og mange andre ting vedrørende både forbrenningshastigheter, karakteristikk og drivstofftyper kommer jeg til å si noe om i "avhandlingen" jeg skal poste her om ikke lenge :)

Wangen
26/02/13, 18:21
Håper de lærer dere noe fornuftig of oppdatert stoff da i det tilfellet... fortsatt mange skoler/lærere i Norge som lærer bort "ottosyklus" hvilket i prakis ikke har eksostert siden man begynte å varve over 1200 ish rpm og fikk styrte ventiltider :) Og etter hva jeg har hørt lærere si på videregående og til og med lærere på universitet, så er det LITE oppdaterte ting de lærer bort :( Diesel er jo ikke en SI motor, så "banking" foregår på en litt annen måte, uten å ha fordypet meg noe i det kan jeg ut fra det jeg har funnet ut om SI-banking forklare noen fenomener ved bla.a "rakkel" lyden i dieseler når de er kald eller har slitte dyser...

I det heletatt er egentig "banking" et veldig generellt og upresist utrykk som blir brukt som om at "banking" er ETT fenomen, hvilket det IKKE er... men det og mange andre ting vedrørende både forbrenningshastigheter, karakteristikk og drivstofftyper kommer jeg til å si noe om i "avhandlingen" jeg skal poste her om ikke lenge :)

Det går i den gamle ottosyklusen der jo. Synes igrunn det er dårlig akkurat innenfor dette emnet og har mange ganger kommet med vesentlige innspill. Går mye på diesel her, var derfor jeg lurte på kvalitet/smøreevne etc. på handelsdiesel.

turb00le
26/02/13, 18:31
Er to år siden jeg hadde om ottoprosessen i termodynamikk nå... må si jeg ble imponert.

"Dette stemmer ikke. Virkningsgrad på 60%" "Nei, vi tar ikke hensyn til ditt og datt"

Not sent using Tapatalk

Njål Nilssen
26/02/13, 23:06
Er to år siden jeg hadde om ottoprosessen i termodynamikk nå... må si jeg ble imponert.

"Dette stemmer ikke. Virkningsgrad på 60%" "Nei, vi tar ikke hensyn til ditt og datt"

Not sent using Tapatalk

Hehe... Bare dumt vi kjører rundt med 5-takts motorer, som klarer helt andre fyllingsgrader enn en otto-motor noen gang vil klare... Virkningsgrad på 60% KAN gjøres med diesel, og høyere faktisk, med andre drivstoff som også tåler høy kompresjon. Høy grunnkomp gir også høyere ekspansjonsforhold = grunnlag for større utnyttelse av drvstoffenergien. Diesel har faktisk egentlig en mindre effektiv forbrenningssyklus enn det en bensinmotor har, da den er adiabatisk, og det er i hovedsak komp/ekspansjonsforhold som gir den høyere virkningsgrad enn normale bensinmotorer. Bygger man feks. en SI motor med et drivstoff som tillater like høy komp og medfølgende ekspansjonsratio som en diesel har, så kan man nok passere 60% relativt enkelt.

oppeez
27/02/13, 12:16
Hehe... Bare dumt vi kjører rundt med 5-takts motorer, som klarer helt andre fyllingsgrader enn en otto-motor noen gang vil klare... Virkningsgrad på 60% KAN gjøres med diesel, og høyere faktisk, med andre drivstoff som også tåler høy kompresjon. Høy grunnkomp gir også høyere ekspansjonsforhold = grunnlag for større utnyttelse av drvstoffenergien. Diesel har faktisk egentlig en mindre effektiv forbrenningssyklus enn det en bensinmotor har, da den er adiabatisk, og det er i hovedsak komp/ekspansjonsforhold som gir den høyere virkningsgrad enn normale bensinmotorer. Bygger man feks. en SI motor med et drivstoff som tillater like høy komp og medfølgende ekspansjonsratio som en diesel har, så kan man nok passere 60% relativt enkelt.

Hva mener du med at vi kjører rundt i 5-taktsmotorer, jeg er nysgjerrig :) mener du at virkningsgrad på 60% kunne blitt oppnådd hvis man hadde brukt et annet drivstoff som tåler like høy kompresjon, eller kreves det flere ting?

Batland
27/02/13, 13:07
Hehe... Bare dumt vi kjører rundt med 5-takts motorer, som klarer helt andre fyllingsgrader enn en otto-motor noen gang vil klare.
Hvem er "vi"?

Njål Nilssen
27/02/13, 17:57
Hva mener du med at vi kjører rundt i 5-taktsmotorer, jeg er nysgjerrig :) mener du at virkningsgrad på 60% kunne blitt oppnådd hvis man hadde brukt et annet drivstoff som tåler like høy kompresjon, eller kreves det flere ting? Har du ventiloverlapp? Da kjører du rundt med en 5-taktsmotor ;) En "Spark" Ignition motor med forhåndsblandig (typ det du har om du har EFI motor) med Kompresjon oppe på 22:1, som diesler har, bør starte på rundt 50% i utgangspunktet, da en slik form for forbrenning som "gnist" motorer har er mere effektiv enn forbrenningen som dieselen har, men du kan komme over 60% også skulle jeg tro med litt uortodoks tenningsanlegg og isolerende overflatebehandling av cylinder, stempel og brennkammer. Draw-back et er jo at det blir lite futt i varmeapparatet :p

Njål Nilssen
27/02/13, 17:58
Hvem er "vi"? Alle som har ventiloverlapp :) blir det samme som at 2-taktere som er i resonansområdet er 3-takt ;)

Batland
27/02/13, 18:44
Alle som har ventiloverlapp :) blir det samme som at 2-taktere som er i resonansområdet er 3-takt ;)
Hehehe, ok. :)

Njål Nilssen
02/03/13, 20:29
Fått testa litt mere i dag, med litt langkjøring :) ca. 0,70-0,75 L/mil på langkjøring med ei SLITT rødblokk med K-kam og grovmap kan jo ikke sies å være for dårlig :) Skal se om jeg får gjort ferdig den avhandlinga snart også, men i morra står det å sveise lyddemper til 24v'n på toppen av prioriteringer...

Wangen
26/04/13, 16:38
E85l stiller i en HELT annen klasse og burdte vært PÅBUDT å finne på hver eneste bensinstasjon over HELE landet... ren metanol eller etanol kan ikke sammenlignes med noe "vanlig" bensin overhodet... Om det er interesse for det kan jeg ta en liten tech-talk om drivstoff og hvorfor de oppfører seg så forskjellig, men det er mye å ta fatt i om dere i det heletatt gidder å lese det banking er også et MEGET komplekst tema som også krever en hel avhandlig for å forstås men om det er interesse for det kan jeg vel sette av en kveld til å skribble ned...

Hvordan går det med skribenten? :)

Njål Nilssen
26/04/13, 22:31
Hvordan går det med skribenten? :) Går bra :) Hadde helt glemt av denne tråden :S

Hvilket minner meg på at jeg har den avhandlinga jeg skulle skrive :p Ellers er bilen fortsatt grovmappa, så ikke helt på nett ennå, men det kommer seg :) Det har blitt bar asfalt nå, så får se om det blir en liten video av sånn den er nå i alle fall, så får det komme en til når den er mappa skikkelig i benk :)

Njål Nilssen
21/06/13, 23:53
Målt på nava i Dynapack :) Har målt drivverkstapet til realistiske ~23Nm (ala 16hk ved 140km/t og 20hk ved 200km/t) ved forrige korsveg, så det betyr Momenttopp (veiv) på ~209Nm, gjennomsnittsmoment (veiv) på noe mellom ~190-200Nm, og en toppeffekt (veiv) på ~150hk. Har sagt tidligere at jeg ikke forventen noe mere heller :) Motoren har tross alt gått 467000km uten overhaling, eneste som er gjort er modifikasjonene og at pakningene i toppen er byttet ved så anledning. Kan ikke si meg missfornøyd akkuratt, hvertfall ikke over momentkurven... :)

Rød graf var "før test", de to klistra sammen i midten etter justering av tenning, og den lyseblå etter jeg feita opp blandiga ved maks last til Lambda 0.88/AFR 13.1.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1560.jpg (http://s137.photobucket.com/user/flyfaen/media/A-t-B-Traktor%20MLU/20130621_235249.jpg.html)

Skårholen
22/06/13, 13:08
Dette er veldig fine tall syns nå jeg. Org f er vel 116hk - at det du har byttet utenfor motoren kan gi så mye effekt sier egentlig hvor dårlige oppsett de kommer med originalt. Hvordan er forbruket på denne nå vs original?

volvoRsport
22/06/13, 13:10
Har du vært en tur sørpå med bilen? RR Motor ligger jo bare noen mil herifra.

Batland
22/06/13, 13:39
Målt på nava i Dynapack :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1560.jpg (http://s137.photobucket.com/user/flyfaen/media/A-t-B-Traktor%20MLU/20130621_235249.jpg.html)
Flott at du deler dette. Resultatet er nøyaktig som forventet. ;)
Her ser man med all tydelighet hvor viktig det er å få gitt motoren det motoren vil ha av fuel og tenning.
20 hk ekstra og 30 Nm ekstra er en god oppgradering som gir mye valuta for de pengene man bruker på en slik seanse.

Synes at 15% drivverkstap på hk og over 12,4% på dreiemomentet er ALT for mye ("Vi" bruker 0%!) og avslører at simulieringene som vanlig er ALT for optimistiske. :(

Mener at "vi" tross alt hadde 142 hk og 202 Nm målt på NAV med E-manifold og 6,8:1 i komp.
Med dine penisforlengende drivverkstapstillegg hadde skrytetallene "våre" blitt 224 Nm og 163 hk. (med 940 eksosmanifold, turbo og vidåpen 60 mm wg.

ClassicTurbo
22/06/13, 18:32
Flott at du deler dette. Resultatet er nøyaktig som forventet. ;)
Her ser man med all tydelighet hvor viktig det er å få gitt motoren det motoren vil ha av fuel og tenning.
20 hk ekstra og 30 Nm ekstra er en god oppgradering som gir mye valuta for de pengene man bruker på en slik seanse.

Synes at 15% drivverkstap på hk og over 12,4% på dreiemomentet er ALT for mye ("Vi" bruker 0%!) og avslører at simulieringene som vanlig er ALT for optimistiske. :(

Mener at "vi" tross alt hadde 142 hk og 202 Nm målt på NAV med E-manifold og 6,8:1 i komp.
Med dine penisforlengende drivverkstapstillegg hadde skrytetallene "våre" blitt 224 Nm og 163 hk. (med 940 eksosmanifold, turbo og vidåpen 60 mm wg.

Regner med at du ikke mener driverket i en gammel volvo ikke har 0% tap?

Batland
23/06/13, 00:09
Det kryr etterhvert med Dynapack rundtom slik at de fleste har tilgang til dette.
I teorien burde det derfor være enkelt å si Hk og Nm "Målt på Nav" slik at man slipper dette barnslige dillet med tilfeldige tillegg her og tillegg der for å pynte på egne prestasjoner.

Variasjonene er MER enn store nok fra før siden svært få bruker dette fantastiske utstyret korrekt i forhold til Dynapack sine egne instrukser for effektmåling.

Njål Nilssen
23/06/13, 12:00
Dette er veldig fine tall syns nå jeg. Org f er vel 116hk - at det du har byttet utenfor motoren kan gi så mye effekt sier egentlig hvor dårlige oppsett de kommer med originalt. Hvordan er forbruket på denne nå vs original? 0,69 på langkjøring :) 0,8-0,85 på normal kjøring :) Slik den var originalt kunne man rope hurra om man kom under litern...

Njål Nilssen
23/06/13, 12:11
Det kryr etterhvert med Dynapack rundtom slik at de fleste har tilgang til dette.
I teorien burde det derfor være enkelt å si Hk og Nm "Målt på Nav" slik at man slipper dette barnslige dillet med tilfeldige tillegg her og tillegg der for å pynte på egne prestasjoner.

Variasjonene er MER enn store nok fra før siden svært få bruker dette fantastiske utstyret korrekt i forhold til Dynapack sine egne instrukser for effektmåling. talla i grafen er jo på nav da... tross alt ikke ille da den har runda 468000 uten overhaling da. Det er ikke urealisitiske tall... jeg HAR målt drivverket til 16hk tap allerede ved 140km/t på dette slitte rakkelet, ved en tidligere anledning, og det er KUN drivverket som triller med clutch-pedalen limt i gulvet som gav det momenttapet som jeg har oppgitt... Vi måtte faktisk sette en jekk under diffen under mapping og bremsing for å få lik fart på spindlene så ikke dritten skulle ta kvelden... Ikke noe drivverk jeg er gla for å ha på bilen heller akuratt...

Njål Nilssen
23/06/13, 16:24
Uansett effekten får være det den er i motor... noe særlig effekt var jo egentlig aldri kluet med denne uansett ;)

Fokuset på denne var eit breit register og lavt suppeforbruk, begge hvilket ble nokså bra syns jeg. Nesten flat momentkurve (fin til hverdagskjøring) og 0,7 på mila (0,8-0,85 blanda) i en tung gammel slite n740 holder for meg :) Så får det være så om det er 135 eller 150 i motor :p Sliten gammel møkk uansett.

Vet ikke Hvordan DIN korrigieringa for temp og trykk funker helt, Men jeg vet at ved steady-state under mapping viste den 138hk (direktevisning fra Pod'ene) ved maks pedal på nava. Var 27°C utetemp og dagtrykket 998 ved bremsing... jeg har også noe som restrikterer i innsugssystemet, kom aldri over 94 kPa manifoldtrykk over 4000rpm (sannsynlig noe med filterboksen og spjeldplassering, men gidder ikke fikse, den skal jo bare vare til neste vår så) så var jo 4-5 kpa som mangla også :p

Njål Nilssen
23/06/13, 16:34
Flott at du deler dette. Resultatet er nøyaktig som forventet. ;)
Her ser man med all tydelighet hvor viktig det er å få gitt motoren det motoren vil ha av fuel og tenning.
20 hk ekstra og 30 Nm ekstra er en god oppgradering som gir mye valuta for de pengene man bruker på en slik seanse.

Synes at 15% drivverkstap på hk og over 12,4% på dreiemomentet er ALT for mye ("Vi" bruker 0%!) og avslører at simulieringene som vanlig er ALT for optimistiske. :(

Mener at "vi" tross alt hadde 142 hk og 202 Nm målt på NAV med E-manifold og 6,8:1 i komp.
Med dine penisforlengende drivverkstapstillegg hadde skrytetallene "våre" blitt 224 Nm og 163 hk. (med 940 eksosmanifold, turbo og vidåpen 60 mm wg.

Ja det var sikkert med en K-kam og kliss originale ventiler ja? Jeg har originalt 530 med littegranne epoxy og noen hakk i forbrenningskammera :p

TomX95
27/06/13, 19:20
Batland;770492]Flott at du deler dette. Resultatet er nøyaktig som forventet. ;)
Her ser man med all tydelighet hvor viktig det er å få gitt motoren det motoren vil ha av fuel og tenning.
20 hk ekstra og 30 Nm ekstra er en god oppgradering som gir mye valuta for de pengene man bruker på en slik seanse.

Synes at 15% drivverkstap på hk og over 12,4% på dreiemomentet er ALT for mye ("Vi" bruker 0%!) og avslører at simulieringene som vanlig er ALT for optimistiske. :(

Men vill du påstå att E innsuget er bedre enn flyaens home made? Eller hadde dere en "litt" modda topp også?

Batland
27/06/13, 20:43
Men vill du påstå att E innsuget er bedre enn flyaens home made? Eller hadde dere en "litt" modda topp også?

Foreløpig er det ingen som VET hvordan flyfaen sitt innsug fungerer sammenlignet med E-innsuget.
Vi hadde topp med urørte kanaler, forbrenningskamre lagt ut til toppakningen i området rundt ventilene og selvsagt 46 mm innsugsventiler og store eksosventiler.

Njål Nilssen
27/06/13, 21:25
Foreløpig er det ingen som VET hvordan flyfaen sitt innsug fungerer sammenlignet med E-innsuget.
Vi hadde topp med urørte kanaler, forbrenningskamre lagt ut til toppakningen i området rundt ventilene og selvsagt 46 mm innsugsventiler og store eksosventiler. Flødemessig er mitt sikkert littegranne MINDRE effektivt enn E-innsuget som faktisk er en av de bedre Volvo har laget :)

Helst grunnet ekstraplenumet og sekundær-runnerne som er med å gi den meget flate momentkurven til denne motoren som i hovedsak var ment for breit register og lavt suppeforbruk, begge hvilket innsuget mitt ser ut til å funke helt greit til :)

Til turbobruk og hvor det å hente effekt er poenget kunne alt av det dilldallet jeg har ekstra vært fjærnet, og det ville flødet fortsatt med like jevn fordeling men med betraktelig mindre motstand :)

Skulle jeg laget ett nytt et og lagt litt mere "sjel" i det hadde det nok blit littegranne annerledes, fortsatt ett "tank" plenum men uten ekstra-runnerne og med bua endelokk osv, og til turbobruk enda litt mere volum, da helmholz er ute av bildet og lite vits i å bruke :) Bedre at motoren har litt luft i umiddelbar nærhet å hente av da :)

Og har man ikke noe annet å velge mellom, eller ikke har mulighet å lage tank-plenum selv, vil jeg sterkt anbefale E-innsuget, hvilket er litt undervurdert, og dessværre for få av rundt om...

Noe som kunne vært artig å teste hadde vært en 531 topp med KRYMPA kanaler, maksa på både innsug og eksos ventiler og med E-innsug eller et riktig tank-innsug og en EFR turbo av passelig sort :) Selvfølgelig noe rundt 8,6:1 utlagt kammer og med disse hakka som i praksis hever burn-rate og gjør det vanskelig å få tenningsbank ;)

Batland
28/06/13, 08:11
..... til denne motoren som i hovedsak var ment for breit register og lavt suppeforbruk, begge hvilket innsuget mitt ser ut til å funke helt greit til :)
Det er en prematur konklusjon.
Hvis jeg skulle bygget en motor for målet var er lavt forbruk VED ROLIG KJØRING så er de fordelaktig med bl.a.:
1. Høyt kompresjonsforhold.
2. Små dyser som er montert i topplokket.
3. Tenningsanlegg som gir kraftig gnist.
4. Datasprut.
5. Økt forbrenningshastighet.

Du har alt dette og mer til. Klart at dette har postiv effekt. Hvor mye innsuget ditt faktisk tilfører er det foreløping ingen som vet før du prøver med andre originalinnsug.

Njål Nilssen
29/06/13, 20:17
Det er en prematur konklusjon.
Hvis jeg skulle bygget en motor for målet var er lavt forbruk VED ROLIG KJØRING så er de fordelaktig med bl.a.:
1. Høyt kompresjonsforhold.
2. Små dyser som er montert i topplokket.
3. Tenningsanlegg som gir kraftig gnist.
4. Datasprut.
5. Økt forbrenningshastighet.

Du har alt dette og mer til. Klart at dette har postiv effekt. Hvor mye innsuget ditt faktisk tilfører er det foreløping ingen som vet før du prøver med andre originalinnsug. Hvordan det funkerer mot ett E-innsug gjenstår uprøvd. Noe "ræv-dynoen" min kan bekrefte er at det har løfta delen under 4000rpm betraktelig, hvor den var ganske så lat med F/FK/FT innsug. fakisk bedre enn bla simulatoren regnet med... i prinsipp stemmer kurven bra ift simuleringene, bare forskjøvet mere mot lavere turtall :) Det stemmer forsåvidt også bra med det andre folk har erfart med disse "spora" i toppen... men glad til jeg... passer upperlig til hverdagskjøring som motoren er ment for :) Også er det pulver nok til å kunne ta litt kjappe forbikjøringer. Eller såpass kjappe forbikjøringer som kan forventes med 1,5 tonn firkanta klosse med sugemotor da :p

TomX95
30/06/13, 19:56
Men hvor stor pressisjon skal til på de spora?? Linjal og tusj + vinkelsliper? eller koordinatbord å fres?

ArneR
30/06/13, 20:29
Neinei, det er da slettes ikke noe vanskelig. Du tar bare og merker deg noen faste holdepunkter, så tar du baufilbladet fatt og skjærer sporene så de peker inn mot pluggen. Deretter kan du ta en liten trekantfil og bredde sporene litt, for de skal ikke være bare rette skjær.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/2037.jpg

Njål Nilssen
30/06/13, 22:22
Neinei, det er da slettes ikke noe vanskelig. Du tar bare og merker deg noen faste holdepunkter, så tar du baufilbladet fatt og skjærer sporene så de peker inn mot pluggen. Deretter kan du ta en liten trekantfil og bredde sporene litt, for de skal ikke være bare rette skjær.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/2037.jpg

jeg ville lagt ut kammera litt også, i alle fall slik at det ikke er noe unødvendig "overhang" som kan skyggelegge deler av gropa i stempelet... Hvorvidt spora er trekanta eller ei spiller heller liten rolle bare de lar lys fra pluggområdet trenge inn, hele hovedoenget er at de peker mot plugg. Funksjonen er ganske enkel faktisk. De slynger noe av de tyngste ufordampa hydrokarbonene mot pluggen ved squish gap close og lar varmestråling fra den begynnende forbrenninga nå inn og fordampe en større del av den miksen som ellers ville ha kondensert i squishflatene. Er alt fordampa og det får brenne nogenlunde normalt er det ikke noe igjen som kan danne tenningsbank så snart squish-områdene begynner å åpne seg :) Her er min topp:

Tatt midt i noe epoxy støping som pr. svenskene er helt feil, jeg fyller i taket isteden for å grave det ut...

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1126.jpg (http://s137.photobucket.com/user/flyfaen/media/20130212_224252.jpg.html)

Njål Nilssen
30/06/13, 23:03
Igrunn skulle pluggen vært løfta mye lengre inn i kammeret også, og plusser man på plasmatenning skal man ikke se bort fra at MBT kommer allerede ved 25-30 grader tenning :)

TomX95
01/07/13, 18:50
Igrunn skulle pluggen vært løfta mye lengre inn i kammeret også, og plusser man på plasmatenning skal man ikke se bort fra at MBT kommer allerede ved 25-30 grader tenning :)
For en som er idiot.. MBT?

Njål Nilssen
01/07/13, 22:02
For en som er idiot.. MBT? Mean Break timing, aka det punktet hvor maks moment/effekt for et gitt turtall kan hentes, relatert til tennpunkt. en original B230 når sjeldent eller aldri opp dit før det begynner å banke, nesten uansett komp...

TomX95
02/07/13, 19:12
Mean Break timing, aka det punktet hvor maks moment/effekt for et gitt turtall kan hentes, relatert til tennpunkt. en original B230 når sjeldent eller aldri opp dit før det begynner å banke, nesten uansett komp...

Men mulig å få det till med spåra?

Har lyst til å bygge en 400-500? hk 8v maskin etterhvert. Og da har jo slikt en "liten" rolle :p
Er ett svensk firma som porter 530 toppen til 210cfm, 8 lapper trur jeg :)
Så en slik topp, lavkomp 7,5? Orntlig turbo E innsug, grenrør+ nå sprut blir det vell en 400 ?? Men momentkruve som ser ut som en A er ikke intressant.
Går det ann å få noe som drar jevn over spekteret med dette??

Har ikke greie på slikt så får høre med rakkettforskern ;)

Njål Nilssen
02/07/13, 21:35
Men mulig å få det till med spåra?

Har lyst til å bygge en 400-500? hk 8v maskin etterhvert. Og da har jo slikt en "liten" rolle :p
Er ett svensk firma som porter 530 toppen til 210cfm, 8 lapper trur jeg :)
Så en slik topp, lavkomp 7,5? Orntlig turbo E innsug, grenrør+ nå sprut blir det vell en 400 ?? Men momentkruve som ser ut som en A er ikke intressant.
Går det ann å få noe som drar jevn over spekteret med dette??

Har ikke greie på slikt så får høre med rakkettforskern ;)

Spora jeg laga på min gjør at man må gå inn med vilje for å få det til å banke. Trenger ikke mere enn 35 grader selv over 6000rpm på min hvor den allerede har begynt å falle av. Med høyere tenning øker ikke effekten på min noe mere (så MBT er nådd, og den er dessuten lavere enn for urørte 8v topper) kan justere opp tenning til 45 grader også uten at det banker, i mitt tilfelle var det ikke mer å hente over 35 og opp til 40 grader, ved 45 gikk effekten ned igjen pga motoren begynner å motarbeide seg selv, jeg har 12.2:1 i komp på sugisen og ser vel ungefær 92% VE på maks. ca. 30 grader på momenttopp ved 4000ish. Mere tenning ga mindre moment/effekt. 35 grader på en sugemotor 2v som er over momenttopp begynner egentlig å nærme seg 4v regionen, hvilket er et godt tegn :) Ikke bare hjelper de spora mot banking, men den brenner fortere også da det er mindre uforbrent igjen i squishområder som suger varme eller brenner treigt). Man får bankemotstanden til en topp nesten uten squish, men kompaktheten og brennhastighet til en som har squish.

400hk med 210cfm trenger endel trykk da :) 210cfm holder til noe rundt 190hk på en bra sugis, kammen som passer til turbo med noe høyere lobevinkel og lavere durasjon osv vil ikke gi i nærheten av 190 gamp på sug før ladd, så du må nok opp i minst 1.6 bar. (2.6 absolutt trykk)

Så kommer det til hvor mye penger du vil legge i dette... Det skal gå å fikse en topp som er bedre enn 210cfm, som funker, enn til 8k (har en 530 liggende til å eksperimentere på, og bygger flowbenk, så om du har litt tålmodighet...). Sparer du der kan du heller investere mer i en custom kam, fjærer og retainere som vil gi i pose og sekk i større grad, dvs moderat durasjon og ventilløft som setter fart i sakene, selv med noe mere spredd lobevinkel og som holder eksostempen innenfor rimelighetens grenser.

Legger du deg på 8:1 i komp med utlagt kammer og spor, så har du rom for en god slump ladd og en grei margin. Den bør tåle 200% VE med 8.6:1 hvis den blir like bankeresistent som den jeg har på sugisen nå... 200% VE holder til 440hk på 2.3L innen for normale turtall (typ 6k-6k5) E innsuget vil nok funke meget bra til en kam med noe rundt 250-255° durasjon, så bør passe bra til en turbovennlig kam som begynner tidlig :)

Om du tar deg råd til det er plasmatenning vel værdt innvesteringen, Er glad i kraftig gnist disse toppene. En vanlig Bosch MS 2x2 coil ala den jeg har er fin da til å forsyne spenninga til å hoppe gapet, så tar plasman seg av resten og lyser opp brennkammeret :)

Angående turbo så kan man skreddersy noe fint hos netics til en fair pris :) De har greit utvalg i komboer mellom turbiner og AR sammens med en rekke forskjellige kompressorer.

Hadde målet vært noe lavere enn som 400hk skulle jeg anbefalt deg en 1.6L whipple skruekompressor istedet for turbo (kenne-bell har 2.1L skrue som minste, det blir for lavt turtall på den til å passe 2.3L). Kunne bygget motoren med mere grunneffekt på sug og gitt den 1 bar og hatt fullt trykk fra 1500rpm og minstemoment på 400Nm og høyere enn det store deler av regla :D Nesten så det er morsomere med noen hester mindre og drag fra 0, just saying :)

TomX95
03/07/13, 17:23
Spora jeg laga på min gjør at man må gå inn med vilje for å få det til å banke. Trenger ikke mere enn 35 grader selv over 6000rpm på min hvor den allerede har begynt å falle av. Med høyere tenning øker ikke effekten på min noe mere (så MBT er nådd, og den er dessuten lavere enn for urørte 8v topper) kan justere opp tenning til 45 grader også uten at det banker, i mitt tilfelle var det ikke mer å hente over 35 og opp til 40 grader, ved 45 gikk effekten ned igjen pga motoren begynner å motarbeide seg selv, jeg har 12.2:1 i komp på sugisen og ser vel ungefær 92% VE på maks. ca. 30 grader på momenttopp ved 4000ish. Mere tenning ga mindre moment/effekt. 35 grader på en sugemotor 2v som er over momenttopp begynner egentlig å nærme seg 4v regionen, hvilket er et godt tegn :) Ikke bare hjelper de spora mot banking, men den brenner fortere også da det er mindre uforbrent igjen i squishområder som suger varme eller brenner treigt). Man får bankemotstanden til en topp nesten uten squish, men kompaktheten og brennhastighet til en som har squish.

400hk med 210cfm trenger endel trykk da :) 210cfm holder til noe rundt 190hk på en bra sugis, kammen som passer til turbo med noe høyere lobevinkel og lavere durasjon osv vil ikke gi i nærheten av 190 gamp på sug før ladd, så du må nok opp i minst 1.6 bar. (2.6 absolutt trykk)

Så kommer det til hvor mye penger du vil legge i dette... Det skal gå å fikse en topp som er bedre enn 210cfm, som funker, enn til 8k (har en 530 liggende til å eksperimentere på, og bygger flowbenk, så om du har litt tålmodighet...). Sparer du der kan du heller investere mer i en custom kam, fjærer og retainere som vil gi i pose og sekk i større grad, dvs moderat durasjon og ventilløft som setter fart i sakene, selv med noe mere spredd lobevinkel og som holder eksostempen innenfor rimelighetens grenser.

Legger du deg på 8:1 i komp med utlagt kammer og spor, så har du rom for en god slump ladd og en grei margin. Den bør tåle 200% VE med 8.6:1 hvis den blir like bankeresistent som den jeg har på sugisen nå... 200% VE holder til 440hk på 2.3L innen for normale turtall (typ 6k-6k5) E innsuget vil nok funke meget bra til en kam med noe rundt 250-255° durasjon, så bør passe bra til en turbovennlig kam som begynner tidlig :)

Om du tar deg råd til det er plasmatenning vel værdt innvesteringen, Er glad i kraftig gnist disse toppene. En vanlig Bosch MS 2x2 coil ala den jeg har er fin da til å forsyne spenninga til å hoppe gapet, så tar plasman seg av resten og lyser opp brennkammeret :)

Angående turbo så kan man skreddersy noe fint hos netics til en fair pris :) De har greit utvalg i komboer mellom turbiner og AR sammens med en rekke forskjellige kompressorer.

Hadde målet vært noe lavere enn som 400hk skulle jeg anbefalt deg en 1.6L whipple skruekompressor istedet for turbo (kenne-bell har 2.1L skrue som minste, det blir for lavt turtall på den til å passe 2.3L). Kunne bygget motoren med mere grunneffekt på sug og gitt den 1 bar og hatt fullt trykk fra 1500rpm og minstemoment på 400Nm og høyere enn det store deler av regla :D Nesten så det er morsomere med noen hester mindre og drag fra 0, just saying :)

Er litt usikker økonomi så blir ikke imorra:p
Har mer en nokk tid til å vente på att du får flowbenken oppegående. Veiledende pris på flyfaens 530 spessial?? eventuelt ossen tall håper du på den?
Fjærer og retainere hjelper vell kunn for å følge turtall bedre? Skall vell ekstremt trykk till att ventilene blir trykt ned når de ikke skal. Men sikkert lurt :)
Hvor mange cfm tror du er "idielt" å ha til dette effektuttaket?
Kamaksel løses med en A kam? er vell 254* durasjon.
Kompressor hadde vært morro det :p men drar vell en del krefter å dra på den hele tia. Er jo en ""bruksbil"", forbruket går vell opp i skyene/ elektrisk kløtsj hadde vært løsning?
Men blir vell turbo tenker jeg.
Hvor syk må toppen være for å oppnå 200% ve på 1,5 bar?? (turbo) Ikke mulig? Synns det er "teit" å ha "10 bars" ladetrykk for å få kjærra opp i fart :p. For å få med bunndraget kunne vel marinevieva hjælpa til? / stroke-kit?

Er dum som ett brød på temaet, må bare beklage :p

Skårholen
03/11/13, 00:37
Skjedd noe her da?

Njål Nilssen
03/11/13, 02:12
Skjedd noe her da? bilen er i bruk hver dag den... fint ferdig :) pensjoneres vel til våren regner jeg med...

Njål Nilssen
16/04/14, 12:33
Da er 740'n pensjonert til fordel for en 850 20v hverdagstraktor, dog 740'n skal ikke avlives enda... det blir gjort i sommer med restene av 300-oppsettet som sto på min brors 940. Lover NA benchmark video og filming av testing med økende trykk og et garrantert sluttresultat med havari :) Skal se hvor langt strikken kan strekkes, mtp at jeg faktisk har noe margin på det oppsettet jeg allerede har :)

Loggy
16/04/14, 12:37
Blir det noe gøy med 850'en da?

Njål Nilssen
16/04/14, 12:40
Forøvrig bilder av når toppen var av i vinter grunnet en lekkasje. Litt over ett år med epoxy i portene og hakk i kammera :) lambda 0,9 WOT og lambda 1.12 under 82kPa. Spiser endel olje, derfor er det noe sotete... INGEN revers flow på innsugssiden, det svarte er den grå epoxy'n som har skifta farge...

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1086.jpg (http://s137.photobucket.com/user/flyfaen/media/A-t-B-Traktor%20MLU/20140218_212823.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1087.jpg (http://s137.photobucket.com/user/flyfaen/media/A-t-B-Traktor%20MLU/20140218_212902.jpg.html)

Njål Nilssen
16/04/14, 12:42
Blir det noe gøy med 850'en da? Neppe... de 170hk volvo påstår i den går nesten som de 130 hjul jeg hadde i denne 740'n så overlever... er bare en ren til og fra jobb etc. bil :)

Skårholen
16/04/14, 23:51
Du får sikkert solgt innsuget på 740n da. Virker jo som at det har endel for kjørbarheten på denne motoren.

Njål Nilssen
17/04/14, 21:24
Du får sikkert solgt innsuget på 740n da. Virker jo som at det har endel for kjørbarheten på denne motoren. Helmholz delen blir kappa av ifm turbokonvertering...

Skårholen
18/04/14, 17:04
Må lage nytt da? Altså uten Helmholz tuningen, da hadde det vel vært bedre og bytta det ut med et helt std e innsug?

Njål Nilssen
18/04/14, 18:45
Må lage nytt da? Altså uten Helmholz tuningen, da hadde det vel vært bedre og bytta det ut med et helt std e innsug?

Lettere for meg å kappe av ekstrarunnerne og sveise på et korrekt feed-pipe, enn å få tak i et E-innsug... Så trenger ikke lage et nytt. Fort gjort å modde det jeg har :)

Daniel.B
18/06/14, 19:20
Da er 740'n pensjonert til fordel for en 850 20v hverdagstraktor, dog 740'n skal ikke avlives enda... det blir gjort i sommer med restene av 300-oppsettet som sto på min brors 940. Lover NA benchmark video og filming av testing med økende trykk og et garrantert sluttresultat med havari :) Skal se hvor langt strikken kan strekkes, mtp at jeg faktisk har noe margin på det oppsettet jeg allerede har :)

Hvordan går det her da? Er spent på resultatet av dette. :)

Singh spor er meget interessant. Ville det hatt noe for seg i en 16V (262) topp?

OlaBoy
18/06/14, 20:01
Hvordan går det her da? Er spent på resultatet av dette. :)

Singh spor er meget interessant. Ville det hatt noe for seg i en 16V (262) topp?

Hvor ville du plassert de i en 262 topp?


Sendt fra min Thaifon

Njål Nilssen
18/06/14, 23:50
Sånn ca... Skal det være mest "effekt" altså virkning av de så må man lage et platå til pluggen (må sveises og gjenges på nytt), slik at pluggen kommer ut i tumble-turbulensen hvor det er litt action, isteden for å surke i ei kald grop. Og ikke minst for sporene sin del, slik at man har sjangs å kunne se pluggen langs "dalen" i sporet, noe som er ganske essensielt da en god del av funksjonen til sporene handler om stråling... Det finnes nemlig plugger å få tak i som har 26.5mm gripelengde som passer ypperlig til formålet :) PS... kantene til squishområdene kan med fordel rundes av slik at de runder av mot resten av taket :) Kantene langs sidene kan også gis en liten radie istedet for kant, bare den ikke går ut over pakningsringen...

Sånnsett er det mye enkelere på hvitmotorene... der er det allerede et platå, så det er bare å lage spor...

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/951.jpg (http://s137.photobucket.com/user/flyfaen/media/20140206_170033.jpg.html)

Njål Nilssen
19/06/14, 00:01
Hvordan går det her da? Er spent på resultatet av dette. :)

Singh spor er meget interessant. Ville det hatt noe for seg i en 16V (262) topp?

Må få tid til det, men den skal kjøres i filler så... Bare å være tålmodig :) Den står enda uttafor her, klar til sin siste dyd ;)

Njål Nilssen
23/07/23, 23:00
Ville bare gi lyd fra meg og si at jeg ikke er død.

HansOla
24/07/23, 08:37
Ville bare gi lyd fra meg og si at jeg ikke er død.[emoji1787][emoji1787][emoji1787] snart ferdig med hus og garasje eller? [emoji16]

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

Batland
24/07/23, 10:51
Ville bare gi lyd fra meg og si at jeg ikke er død.

Flott.
Det er det nok flere som har lurt på hva som har skjedd med flyfaen og SWR. :)
Har livet overtatt "leke med biler epoken?"

Njål Nilssen
12/08/23, 14:07
[emoji1787][emoji1787][emoji1787] snart ferdig med hus og garasje eller? [emoji16]

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

Skulle ønske jeg kunne si ja 😩