PDA

Vis full versjon : Girolje, spesifikasjon



B230
27/12/12, 00:25
Skal bytte girolje på M47 girkasse (240, 90-mod). Har lest at olja skal være ATF, type "F". Men kan ATF type "G" være like bra, eller kanskje bedre?
I likhet med, at det f.eks. står oppgitt til en eldre bil at du kan bruke motorolje 10W-30. Om du istedet bruker synt. 5W-40, er det et framskritt som sparer slitasje, etter min erfaring.
Er det slik med ATF-olje også?

volvo245gl
27/12/12, 09:42
Skal bytte girolje på M47 girkasse (240, 90-mod). Har lest at olja skal være ATF, type "F". Men kan ATF type "G" være like bra, eller kanskje bedre?
I likhet med, at det f.eks. står oppgitt til en eldre bil at du kan bruke motorolje 10W-30. Om du istedet bruker synt. 5W-40, er det et framskritt som sparer slitasje, etter min erfaring.
Er det slik med ATF-olje også?

I følge denne siden går det helt fint: http://www.eurol.com/en/37-products/1192-eurol-atf-iii-g.html
Har ikke prøvd det selv. Har kun fylt ATF-F

B230
27/12/12, 15:38
Det ser slik ut ja. Det fins til og med ATF "H".
Den enkleste måten å fylle med minst søl, er med 1,5-2 meter hageslange og trakt, fra motorrommet.

volvo245gl
27/12/12, 20:52
Det ser slik ut ja. Det fins til og med ATF "H".
Den enkleste måten å fylle med minst søl, er med 1,5-2 meter hageslange og trakt, fra motorrommet.


Jeg brukte denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljesuger-20718/
Tok litt tid men tok meg god tid.

MadAss
30/12/12, 13:11
Du kan bruke både GL4 olje og ATF Dextron II / III. De fleste kassene var fra fabrikk fylt med Dx II, men kjøper du olje hos din forhandler vil du få GL4 olje.
Er helst M46 som skal ha ATF pga overdriven, men også disse fungerer fint med GL4.

Jeg selv kjører med Castrol SMX-S som er en GL4 olje på min M46. Dette fordi GL4 er en fullsyntetisk olje som har bedre smøreevne når oljen er kald. Kjørte også med samme olje på min 140 med M40 kasse, noe som gjorde at girkassa ble en drøm å kjøre med når den var kald i forhold til tidligere.