PDA

Vis full versjon : Hva bør oppgraderes på 97 mod T5 før man begir seg ut på bane?



tronder
26/12/12, 23:30
Hva bør oppgraderes på 97 mod T5 før man begir seg ut på bane? Tenker på understell og drivverk

gswede
27/12/12, 00:13
bremsene

hgnubel
27/12/12, 00:17
Det kommer enormt an på hva målsettingen er...

Sånn uten å vite så mye annet enn at jeg tror "bane" betyr at du vil kjøre fort i svinger så er bremser og dekk noe som vil kunne gi mye på rundetidene. Mange tenker nok fort på ting som gir økt fremdrift, men du kjører ikke fort rundt en bane før du kan bremse effektivt.

Senk blir sikkert foreslått i tråden her, men selv om lavere tyngdepunkt er bra betyr ikke det at lavest og stivest er best. På P80-serien er bakakslingen på fwd-bilene designet slik at den gir en viss passiv styring ved krenging, som i teorien i hvert fall gir noe mindre svingradius ved litt hastighet. Så den "båtfølelsen" er ikke nødvendigvis ille for rundetidene.

Sånn, et langt innlegg som sikkert var langt unna det du mente :) Spesifiser litt mer målsetting så blir sikkert svarene bedre :p

tronder
27/12/12, 00:28
er vel ute etter å få til gode rundetider ja.. bremser bli oppgradert! blir og kjøre på slicks hjul.

hgnubel
27/12/12, 11:15
Quaife diff vil nok også være en god investering. Personelig ville jeg nok gått for öhlinsdempere og 30-40mm senk rundt om, ikke noe mer. Krengestag fra R. Hive ut AC, originalstoler, takluke, stereo, og så mye som mulig av ledningsnettet... All unødvendig vekt. Frontfanger som styrer luft bedre enn originalt, f.eks. R-fanger eller lignende. Ser ikke om du har 850 eller x70, men vet det finnes lettere forskjermer og panser originalt som ble laget for 850 BTCC-bilene. Dukker opp for salg på turboperformanceclub.se innimellom.

Hvor langt vil du tøye strikken? :) Skal bilen være bruksbil også?

tronder
27/12/12, 11:23
Quaife diff vil nok også være en god investering. Personelig ville jeg nok gått for öhlinsdempere og 30-40mm senk rundt om, ikke noe mer. Krengestag fra R. Hive ut AC, originalstoler, takluke, stereo, og så mye som mulig av ledningsnettet... All unødvendig vekt. Frontfanger som styrer luft bedre enn originalt, f.eks. R-fanger eller lignende. Ser ikke om du har 850 eller x70, men vet det finnes lettere forskjermer og panser originalt som ble laget for 850 BTCC-bilene. Dukker opp for salg på turboperformanceclub.se innimellom.

Hvor langt vil du tøye strikken? :) Skal bilen være bruksbil også?Er R fanger på den.. er en 97 mod 855 t5. tanken er bruksbil med 300 hk å kan ha det gøy på bane m budsjett på 25 tusn.

hgnubel
27/12/12, 14:30
300 hk

Da må du i hvert fall ha quaife, ellers blir det ikke så mye gøy...

302mm bremseoppgraderingen med originalskiver og stålomspunnede bremseslanger bør holde en stund, gjerne ferrodo ds2500-klosser som jeg sikler på selv for tiden...

Jonas Soldal
27/12/12, 14:35
Pass for all del og bytt bremseveske før og etter aktiv kjøring. Her skal du ikke spare penger. Skikkelige klosser og 302mm bremsekit så får du hvertfall stoppe ;)

joneo1
28/12/12, 22:16
Med et budsjett på 25k ville jeg prioritert i denne rekkefølgen:
Forutsetter at bilen ellers er i god stand med foringer, bærekuler, dempere osv.
1. IPD Krengningshemmere
2. Carbotech XP10 foran XP8 bak bremseklosser på 302mm foran.(ny bremsevæske)
3. Federal RS-R 595 dekk
4. Senkesett + koni justerbare
eller
4. KW Coilover
5. Quaife ATB

Du kommer et stykke med pkt 1-3. I alle fall langt nok til å kjenne om bilen funker sånn noenlunde i forhold til hva du forventer. Viktig å få bilen på bane før du har puttet for mye peng i den. Vet om mange så skal ha det grommeste av det gromme på bilen så ender det i stedet med en garage queen. På bane ser du den i alle fall ikke. Drit i å rive ut interiør og sånn. Du kan kjøre ganske så greit med en 1500kg tung bil om du lærer sporet skikkelig. Etter hvert som du får trening vil du sette pris på AC og radio samtidig som du kjører fra endel uten dette utstyret.

Dersom du har lite erfaring med banekjøring fra før av, så er det mulig å ha det kjekt med nesten hvilken bil som helst. Viktigste er å få med en instruktør som kan vise sporvalget i de enkelte svingene.

Det som gjør at jeg kan gå lei er hvis bilen er inkonsistent. Dvs at feks. bremsene ikke virker likt fra runde til runde men gradvis gjør at du må flytte bremsepunktet tidligere. Derfor anbefaler jeg noen skikkelig klosser som brukes i Volvo orignal cup. Dette er skikkelige greier og kan ikke sammenlignes med leikeklosser fra feks EBC. Anbefaler at det lages til noe kjøling til bremsene. Viktig at ikke for mye varme kommer inn i hjullagrene og bremsesystemet. Ordnes enkelt med noe slange fra framfangeren og inn til navet på hver side.

Uansett, så blir 25k små dersom du skal ha en P80 til å bli en heftig reserbil. Billigst å begynne med sjåføren :D

hgnubel
28/12/12, 22:46
Mye bra tips her, men bare et lite spørsmål om denne:


1. IPD Krengningshemmere

Jeg vet de er kraftigere og får bilen til å krenge mindre, og gir følelsen av å kunne kjøre fortere og tryggere gjennom svingen, men jeg ville vært veldig interessert i å se rundetider før og etter hvis noen har eller kan skaffe... naturligvis viktig å ikke endre noe annet mellom målingene :) Grunnen til at jeg lurer er fordi større/tykkere/stivere ikke alltid er bedre, selv om det absolutt er kulere...

Eneste racing jeg har drevet med er gocart for mange år siden, av den enkle/billige typen uten gir. Har ganske mange runder bak meg med måling av rundetider, inn i depoet og space forhjulene ut 5mm på hver side, ut igjen for nye rundetider, inn med forhjulene igjen og heller prøve 84 tenner på bakdrevet i steden for 82 for å skvise ut noen ekstra hundredeler på akkurat denne banen... veldig artig å se målbare resultater synes jeg :)

turb00le
28/12/12, 23:18
Kan hente mye på å laborere med hjulvinkler også.
Husk at vinkler som er riktige på ett stadie blir helt feil hvis du endrer høyden, stivhet på krenghemmere osv.

Jeg ville fått den så lav som mulig med vettig geometri på armer osv. Liker å ha lavt tyngdepunkt så det ikke krenger så fælt, men det er nå min mening.

Not sent using Tapatalk

Bassan
30/12/12, 15:28
Ville mye heller gått for bilstein enn koni dempere. også IPD stagene er bedre enn de fra R da de er litt støre.

tronder
30/12/12, 16:34
hvor får m
an kjøpt diff?

brynna
30/12/12, 17:39
Hva bør oppgraderes på 97 mod T5 før man begir seg ut på bane? Tenker på understell og drivverk

Pågangsmot og kr. 200 000,-:D:D

Sorry!!! Kunne ikke la være å svare deg. Fryktelig mye jobb du må påregne her.

joneo1
30/12/12, 18:12
Pågangsmot og kr. 200 000,-:D:D

Sorry!!! Kunne ikke la være å svare deg. Fryktelig mye jobb du må påregne her.



Er ikke enig her altså.

For å kjøre på bane trenger man bil og hjelm og ny bremsevæske.

For å kjøre på bane uten at bremsene forsvinner og dekkene smelter så trenger man noen greie dekk og oppgraderte klosser.

Hvorfor gjøre det lette vanskelig? Ikke rart mange kvir seg for å komme utpå når man tror man må ha superutstyr. Kjenner til en gang på Vaaler der en instruktør kjørte fra en original E39 M5 med en original Scoda Octavia 1,9D. Så kan man håndtere bilen og kan sporet, så kan det gå rimelig fort i en standard bil.

hgnubel
30/12/12, 21:04
Man må jo uansett legge seg på et ambisjonsnivå og eventuelt justere seg oppover derfra om det trengs.

Klart man kan kaste sikkert både to hundre tusen og en mill på det, men man kan helt klart ha det veldig gøy for bare et par tusenlapper i bremsevæske, klosser og dekk som det nevnes over her.

Petter
30/12/12, 21:44
Du tjener også mye på bane å sitte i en bra stol med 4-punkt. Er sekunder å hente der, selvom det høres helt tett ut...

joneo1
31/12/12, 09:49
hvor får m
an kjøpt diff?

SCstyling forhandler endel kjekke saker, deriblant diff:

http://www.scstyling.no/volvo/850/motorgir/diff-c-6171-1.aspx

brynna
31/12/12, 12:33
Er ikke enig her altså.

For å kjøre på bane trenger man bil og hjelm og ny bremsevæske.

For å kjøre på bane uten at bremsene forsvinner og dekkene smelter så trenger man noen greie dekk og oppgraderte klosser.

Hvorfor gjøre det lette vanskelig? Ikke rart mange kvir seg for å komme utpå når man tror man må ha superutstyr. Kjenner til en gang på Vaaler der en instruktør kjørte fra en original E39 M5 med en original Scoda Octavia 1,9D. Så kan man håndtere bilen og kan sporet, så kan det gå rimelig fort i en standard bil.

Veldig så seriøst innlegget mitt ble tatt da...

Hvis de andre trådene leses kan vi vel begynne å regne på kronene.
Dekk
Felger
Bremser med skiver
Dempere
Diff
krengningsstag
Sete
4 pkt belte
Veltebur
Godkjent brenselcelle.

Sikkert mye glemt her... Men når man roper får man svar:)

Men... Er det kun for å ta noen runder på banen greier du deg med bensin på tanken :o

The Sven
31/12/12, 13:48
For 25 000 ville jeg kjøpt:

Chip (fordi det er oppgraderinga som er most value for money i det daglige, samme hva folk sier om at alt må legges i chassi og bremser)
Stivere krengestag
Bilstein dempere og senkesett
Bedre bremseklosser og bremsevæske
302 mm bremseoppgradering (kun kalipperholder og skiver)
Brukte gateslicks (for du har ikke råd til nye)

Da er det nok ikke mange kronene du har igjen :)

GMV
01/01/13, 20:01
En 97 mod T5 har nok 302mm bremser orginalt....
Jeg ville testet bilen på bane før du eventuelt koster på noe spesielt for å selv "føle" på hva det er du savner/vil oppgradere.
Er ikke sikkert det andre synser og mener passer din kjørestil og smak.

volvoRsport
01/01/13, 20:34
En 97 mod T5 har nok 302mm bremser orginalt....

850 har vel aldri hatt 302mm bremser originalt uansett modell.

GMV
01/01/13, 20:38
Står bare 97 model øverst i tråden..... Finnes jo C/S/V70 og i dette året.

volvoRsport
01/01/13, 20:39
Står bare 97 model øverst i tråden..... Finnes jo C/S/V70 og i dette året.


Er R fanger på den.. er en 97 mod 855 t5. tanken er bruksbil med 300 hk å kan ha det gøy på bane m budsjett på 25 tusn.

.....

GMV
01/01/13, 20:44
Såg ikke den gitt.... :p
Men forøvrig så gjelder det andre jeg skrev.
Har selv byttet fra 280 til 302 på min V70, men det var mest for utseendet. Syntes ikke det ble WOW! effekt akkurat.

tronder
17/01/13, 14:52
bestillte disse i dag 8602456: Caliper brakett for å gå opp fra 280mm skiver til 302mm skiver

Hvilken bil skal jeg bestille skiver fra?

The Sven
17/01/13, 15:00
Har hørt at de har 302mm skivene på Biltema hvis du vil spare ca halvparten. Har ingen erfaring med de selv.

tronder
17/01/13, 15:01
Har hørt at de har 302mm skivene på Biltema hvis du vil spare ca halvparten. Har ingen erfaring med de selv.
Biltema blir det IKKE på meg..

hgnubel
17/01/13, 15:53
Biltema gikk an den tiden Brembo tilfeldigvis hadde vunnet anbudet om å levere. Vet ikke hvem som leverer nå, men ville ikke tatt sjansen med mindre man vet det er Brembo igjen.