PDA

Vis full versjon : Spørsmål rundt turbo control valve (TCV)



Torsen67
25/12/12, 17:42
Ser jeg har denne festet på luftfilter boksen. Men den er litt annerledes enn den som sitter på bensin modellene. Min har bare to luftnippler. En kommer ifra turbo (tror jeg) og den andre går ned til fremre motorfeste. Mistenker at denne ikke funker 100% da jeg føler at jeg har mer vibrasjoner i hele bilen enn normalt. Hvorfor har jeg ikke tre uttak slik det er på bensinmodellene?

gswede
26/12/12, 08:31
Se godt etter en gang til, - såfremt vi snakker om samme tingen, mener jeg det skal være 3 nippler uansett diesel/bensinbil..

Torsen67
26/12/12, 15:15
Min ser sånn ut:

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=101425

Scroll litt ned så ser dere bilde av den.

gswede
26/12/12, 18:51
se der ja, disse blir slitne over tid. Vibrasjoner, merker du noe annet som gir mistanker om at denne er gone? Normalt sett vil du få boostproblemer og varierende pådrag.

Torsen67
26/12/12, 19:53
Føler at bilen er litt humørsyk. Noen dager får jeg dratt den lett ut, andre dager får jeg ikke opp turtallet noe særlig. En annen ting også, jeg syns bilen går litt grovt i blandt, og det på varm motor. Den maler som en katt når den er kald men blir grøvere i gangen etterhvert som den blir varm.

Torsen67
27/12/12, 18:41
Ser nå at den ene slangen deler seg til to. En til hvert av motorfestene. Er vel strengt tatt bare en vacuumventil dette som styrer motorfestene? I.o.m. at det ikke går en slange i retur til wastgate. Det jeg ikke skjønner er hvorfor det går en elektrisk kontakt inn på ventilen. Gir denne signaler eller leser den av?

C.Erstad
27/12/12, 20:41
Ser nå at den ene slangen deler seg til to. En til hvert av motorfestene. Er vel strengt tatt bare en vacuumventil dette som styrer motorfestene? I.o.m. at det ikke går en slange i retur til wastgate. Det jeg ikke skjønner er hvorfor det går en elektrisk kontakt inn på ventilen. Gir denne signaler eller leser den av?

Du blander ventilene... den som du snakker om er til vakum på motorfester.

Den som er TCV sitter under innsugsrøret som EGR-kjøleren kommer inn på!

aarnes
03/01/13, 08:29
Stemmer som C. Erstad skriver
Den ventilen du snakker om er bare vakuum til motorfestene.
Jeg trodde jeg hadde problemer med denne, og byttet både den OG vakuumpumpe. ingen forskjell. du kan forsøke å koble av slangene mens bilen går, kjenn om ventilen suger eller ikke. hvis den ikke suger , da har du et problem med den.

Torsen67
03/01/13, 09:56
Flott, da skjønner jeg forskjellen her. Skal sjekke om den suger.