PDA

Vis full versjon : V70 med gassdrift



Nyland
25/12/12, 00:36
Heisann!

Noen som har noen erfaringer på dette punktet???
Jeg ser meg om etter pendlerbil, og har nylig kommet over en v70 med bensin+gass..
Alt nytt er skummelt, så leter etter noen med erfaringer/synspunkter på dette.

Hvor langt går disse motorene?
Har hørt at ventiler ryker fort, evnt. hva kan gjøres?

Naske
25/12/12, 01:04
Heisann!

Noen som har noen erfaringer på dette punktet???
Jeg ser meg om etter pendlerbil, og har nylig kommet over en v70 med bensin+gass..
Alt nytt er skummelt, så leter etter noen med erfaringer/synspunkter på dette.

Hvor langt går disse motorene?
Har hørt at ventiler ryker fort, evnt. hva kan gjøres?

Regner med at du tenker på propandrift og ikke metandrift.

Kjører en Volvo 855 og en Volvo 245 på propan. Unngå biler som kommer fra fabrikk med gassdrift, service på disse er dyrt når det blir problemer. Vinning vil antakelig gå opp i spinning.

Fra 1975 B21 fram til og med første generasjon V70 er motorene svært velegnet for gass. Biler som er bygget om til gass er enkle å vedlikeholde selv, men det er alltid småplukk når man kjører på gass. Lambdasonder har en tendens til å brenne ut raskere, eksosanlegg råtner raskere, propan krever god gnist og tennplugger svikter raskere. Jeg sliter med pendlende tomgang på gass med 10v motoren på 855´en, antakelig grunnet inkompatibilitet med Fenix systemet, andre sliter også med dette problemet. At ventiler brenner er en myte, Svirre på forumet hadde en 855 20v med over 600 000 km på gass. En engelskmann på volvoforums.co.uk har en v70 gen 1 med over 400 000 km på gass. Ventiler brenner antakeligvis på grunn av koksing, og dette skyldes dårlige ventiltetninger på volvos hvitblokker. Men la det være sagt, gass brenner varmere og tørrere enn bensin. De eldre motorene som er nevnt er laget med for god kvalitet og tåler denne påkjenningen uten problemer.

Med sekvensielt injektoranlegg gir gass merforbruk av gass på omkring 10-15% i forhold til bensin liter for liter. Venturi-ring anlegg foran manifolden gir større merforbruk og er mer gammeldags. Gass gir også et lettere effekttap, men dette merkes ikke i særlig grad.

Ønsker du å bygge om, anbefaler jeg deg å gjøre dette i Baltikum. Her kan du få et godt seksvensielt anlegg til rundt 5-6 tusen kroner. Billigste mann i Norge er en polakk som gjør jobben til rundt 20 000 kroner for en femsylindret motor. For å få bilen godkjent hos biltilsynet trenger du papirarbeid og dokumentasjon på anlegget(spesielt tanken) i forhold til eu-regelverk. Biler før 2001 kan bygges om med et generisk anlegg, mens biler etter dette må ha et "skreddersydd" anlegg som er forhåndsgodkjent for den enkelte bilmodell.

Så konklusjonen er: Gass er kun marginalt billigere enn diesel og gir mer vedlikehold og hodebry.

Skal du bygge om en bil før 2001, er dette billigere og gir mindre stress med biltilsynet. Etter min mening verdt det om du har interesse av en behagelig bensinmotor med gassdrift.

Å bygge om en bilmodell etter 2001 er etter min mening ikke verdt det grunnet kostnader, papirarbeid og mulig svakere ventilseter. Da kjører man heller diesel.

brynna
25/12/12, 12:30
Har bilen originalt anlegg fra fabrikk og typegodkjent med det får du ikke problemer. Er bilen ombygd til gass i ettertid MÅ du sjekke at dette er påført i vognkort. Du kommer ikke igjennom PKK hvis dette ikke er godkjent og påført i vognkort.

Var overgangsregler (2011 eller tidlig 2012) slik at biler med slikt IKKE godkjent anlegg kunne få dette godkjent og dokumentert i Vegvesenets system og vognkortet .

Denne muligheten er borte nå.

En jaktkompis har en Subaru Legacy 97 modell med gass/bensin. Den bilen er ombygd i Norge rundt år 2000. Han visste ikke om dette med godkjenning. Møtte opp til PKK og fikk bilen underkjent pga dokumentasjon vedr. gassanlegg manglet. Resultatet ble at gassanlegg er nå demontert

Naske
25/12/12, 13:04
Ja dette med godkjenning hos veivesenet er plagsomt. Da jeg godkjente bilen brydde kontrolløren seg kun om papirer og ikke byggekvalitet.

gaupe
25/12/12, 13:49
Har eit alternativ til, til LPG og diesel, e85 krever minimalt med ombygging.

Nyland
28/12/12, 21:17
Regner med at du tenker på propandrift og ikke metandrift.

Å bygge om en bilmodell etter 2001 er etter min mening ikke verdt det grunnet kostnader, papirarbeid og mulig svakere ventilseter. Da kjører man heller diesel.


Tenker på propan-drift ja. (Lpg?)

I utgangspunktet har jeg ingen umiddelbare planer om å bygge om, men mer det å skaffe meg en som er ferdig ombygd..
Dessverre er det lite utvalg av biler som har gassanlegg.

Bensin/gass vs Diesel.. Jeg har hatt bensin og diesel, og syntes det er (som du skriver) mer behagelig med bensin...

Pr. idag bruker jeg en 940 som pendlerbil som nærmer seg 400, ingen problemer således, men drivstoffutgifter er ugunstig høye..
Diesel er klart et alternativ, men så er det jo litt "artig" å ha noe som ikke alle andre har også.


Derimot er det ikke så "artig" at jeg tar den papirmølla og "risikoen" med å bygge om..

Naske; er du fornøyd med bilene dine??

Naske
28/12/12, 22:51
Tenker på propan-drift ja. (Lpg?)

I utgangspunktet har jeg ingen umiddelbare planer om å bygge om, men mer det å skaffe meg en som er ferdig ombygd..
Dessverre er det lite utvalg av biler som har gassanlegg.

Bensin/gass vs Diesel.. Jeg har hatt bensin og diesel, og syntes det er (som du skriver) mer behagelig med bensin...

Pr. idag bruker jeg en 940 som pendlerbil som nærmer seg 400, ingen problemer således, men drivstoffutgifter er ugunstig høye..
Diesel er klart et alternativ, men så er det jo litt "artig" å ha noe som ikke alle andre har også.


Derimot er det ikke så "artig" at jeg tar den papirmølla og "risikoen" med å bygge om..

Naske; er du fornøyd med bilene dine??

Jeg er 100% fornøyd med å kjøre bilene på gass. LPG er interessant og fremtidsrettet. Jeg gjør alt av servicearbeid og kalibrering selv, og når det blir problemer løser jeg dette på egenhånd

Mange ganger slår det meg hvor lite mainstream lpg er når jeg parkerer på baksiden av bensinstasjonen, låner nøkkelen til gasspumpa og forteller personalet hvor mange liter jeg har fylt for så å betale. Tillit man ikke finner andre steder i samfunnet. Og når jeg kan kjøre på tvers av landet for 250 kroner uten å riste løs nyrene, kan jeg ikke gjøre annet enn å glise.

855´en er i god stand, har dekk med lav rullemotstand og sammen med et closed-loop injektor-basert system kjører jeg på 0,91 liter lpg/mil på langkjøring med ugunstig terrengprofil. På flatere vei hadde jeg nok brukt mindre lpg.
245´en har mikser-ring system på innsuget, og bruker omtrent 1.13 på nøyaktig samme vei over fjellet. Denne har 4-trinns girkasse, går for rikt og er ikke lambdaregulert. Jeg kunne nok fått den ned mot 1 liter lpg pr mil, men har ikke lyst til å la motoren gå magert.

Jeg bygde om 855´en på 260 000 km, og burde vel egentlig bygd om en bil med lavere kilometerstand og fortrinnsvis en 940(Dette kun fordi jeg liker driftsikkerhet og byggekvalitet og lettere reparasjonsarbeid på gamle rwd volvoer). Et virkelig kupp slik jeg ser det er en allerede ombygd 940, da slipper du investeringen og godkjenningsprosedyren.

Du nevner risiko; Dette mener jeg er en myte så lenge ombygging og kalibrering er gjort riktig. Angående papirarbeid pre 2001 overdrev jeg kanskje en smule... Jeg fikk en bunke papirer av ombyggeren som jeg tok med på godkjennelsesdagen til biltilsynet. Hun som godkjente bilen var dum, ikke bilinteressert, og firkantet i hodet. 3 timer i hallen stod jeg og ventet på at papirene skulle sjekkes og jeg fikk "godkjent for lpg-drift i vognkortet".

Til pendling er lpg perfekt. Det eneste minuset er at lpg-tanken tar plass, gjerne der reservehjulet en gang var. Jeg lar dette ligge løst i bagasjen. Jeg har også lagt merke til at det er svært få gassbiler til salgs på finn nå om dagen. Men som sagt er det mange penger på å kombinere en liten kompistur til Latvia med gassombygging :)

Jeg virket kanskje litt negativ i min forrige post, men jeg er overbevist gassbruker.

Vi har enorme mengder naturgass i Nordsjøen og kunne med fordel ha kjørt på dette i forhold til bensin og diesel. Norge er en av verdens største eksportører av LPG som samtidig er et "grønnere" drivstoff enn både diesel og bensin... At norske myndigheter ikke oppfordrer til ombygging slik de har gjort i andre land som Australia og Storbritannia sier vel litt om hva slags politikere som styrer A/S Norge.

Nyland
29/12/12, 01:17
Dette blir jo bare mer og mer interessant lesning..
Takk for en real opptur på området!

Jeg kom akkurat på at jeg har en 98 modell volvo 940 som jeg bygde ny turbomotor til for et par år siden..
Har rullet ca 3,2 (!!!) km siden motoren var ferdig, kanskje jeg skulle investert i å bygge om den...

Det at det er turbo, har det noe å si?

Jeg så at det på gastech.no kostet mellom 25-30 000 for en ombygging, og regner vel med at det er inkl. det man trenger for å få det til.

Eneste minuset er at det er personbil, skulle gjerne hatt stasjonsvogn..

Reiste du til Latvia, eller gjorde du det her?
Evnt. vet du om noen som gjør det??

Takker for svar! Dette ga en real opptur innen tankeområdet;)

Naske
29/12/12, 03:19
Dette blir jo bare mer og mer interessant lesning..
Takk for en real opptur på området!

Jeg kom akkurat på at jeg har en 98 modell volvo 940 som jeg bygde ny turbomotor til for et par år siden..
Har rullet ca 3,2 (!!!) km siden motoren var ferdig, kanskje jeg skulle investert i å bygge om den...

Det at det er turbo, har det noe å si?

Jeg så at det på gastech.no kostet mellom 25-30 000 for en ombygging, og regner vel med at det er inkl. det man trenger for å få det til.

Eneste minuset er at det er personbil, skulle gjerne hatt stasjonsvogn..

Reiste du til Latvia, eller gjorde du det her?
Evnt. vet du om noen som gjør det??

Takker for svar! Dette ga en real opptur innen tankeområdet;)

Hyggelig at andre åpner øynene for det såkalte "polakkdrivstoffet" :)

Du skal ikke trenge ventilsmøring eller såkalt Flashlube selv om du har turbo. Volvo har tradisjonelt laget for gode ventilseter av en ytterst hard kobolt-krom legering siden innførselen av blyfri bensin som også skal tåle gass. Men du bør høre med installatøren, de vet som regel bedre en oss entusiaster.

Jeg bygget om bilen min hos gasshybrid.no i Mysen for 19000 kr. De var billigst, men kommunikasjonen var dårlig. De klarte ikke å holde avtale vedrørende installasjonstidspunkt, dette ble forskjøvet fram i tid. Etter noen måneder gikk bedriften konkurs og ble flyttet da jeg skulle ha service på anlegget. Klarte ikke å få tak i noen i firmaet og følte meg lurt, men fikk i høst tekstmelding om at firmaet var startet opp igjen i Moss. Gassmesteren som driver bedriften er dyktig, men mistenker vel at økonomistyringen ikke er like godt som arbeidet. Brukte to dager på installasjonen med et anlegg fra polske Elpigaz, det har nå fungert fint i snart 7-8 måneder. Minuset med denne installasjonen er at Elpigaz er et relativt lite merke innen autogassutstyr og dermed blir datakabel og software-språk muligens en liten barriere. Men systemet er autokalibrerende og filter får jeg lett tak i på eBay.

Skulle egentlig konvertere kjerra til fattern i Latvia, men han ville ikke da han tror gass ikke er driftsikkert og vil ødelegge motoren hans :) Dette var en 940 belgia-sedan med b200f motor. Googlet fram en bedrift i Riga og sendte mail. Dette var svaret jeg fikk:


Subject: LPG system on Volvo 940 1991
To: xxxxxxxxx


Hi, xxxxx!
Convertation expenses to run your car on autogas are:
1) Lowest cost 473LVL (VAT included).
BRC Kit Vale Kit
Warranty: 60000km or 2years

2) Top quallity 671LVL (VAT included)
BRC Plug & Drive
Warranty: 100000km or 2years

Installation takes 2 days. If you have questions, i’m ready to answer.

AR CIEŅU,
JĀNIS KVIESIS
PĀRDOŠANAS VADĪTĀJS
TELEFONS: 00371-26675535

ADRESE: SKANSTES 9A, RĪGA, LV1013
TELEFONS: 00371-67501850
FAKSS: 00371-67501840

DARBA DIENĀS NO 9:00 - 20:00
SESTDIENĀS NO 10:00 - 16:00
WWW.AUTONAMS.LV

Du kan helt sikkert finne andre bedrifter som gjør dette arbeidet billigere, kanskje bedre, men jeg hadde ikke hatt noen problemer med å bruke disse. Hjemmesiden og bilder ser bra ut. Forskjellen på anleggene vet jeg ikke noe om, men du ser at det dyreste anlegget koster 7000 kr, som er latterlig lite. BRC er et stort high-end merke innen gass. Min personlige overbevisning er at man i Øst-Europa er flinkere og mer erfarne en våre lokale ombyggere grunnet volum, konkurranse og utbredelse. Å kjøre norsk lpg-anlegg er som å slå seg på brystet og tro at brunost er den beste osten i verden.

For å få godkjent anlegget må du oversette papirene så idiotene hos veivesenet kan forstå. Til dette kan du bruke en offentlig godkjent translatør(oversetter) som sikkert ikke koster mange kronene. Det veivesenet må vite er at personene som installerer anlegget er EU-godkjente :), samt at det foreligger brukerveiledning på norsk, pluss at det foreligger eu-godkjenning og dokumenterte komponenter(spesielt tanken)

En siste løsning du kan gjøre er å bygge om anlegget selv etter gjeldende retningslinjer og bestikke en installatør til å gi deg godkjenningspapirer og kvalitetskontrollere arbeidet ditt. Det latterlige er at det antakeligvis ikke finnes egne norske retningslinjer. Det nærmeste du kan finne av veiledning for sikker autogassinstallasjon er LPGA Code of Practice No 11. Problemet er at denne kun er britisk og må bestilles. Dessuten koster det mer å få tilsendt utstyr til gassombygging en å få gjort arbeidet profesjonelt i Latvia.

Mekanismen synes dessverre å være at polakker kommer hit og lærer opp nordmenn til å drive nisjeombygging som koster skjorta, ellers så kommer en og annen polakk hit og driver cowboyinstallasjon for noen kroner mindre og driter i skatter og avgifter.

Til slutt må du tenke på hva slags påfyllingspunkt du skal ha på bilen. I Norge finnes ingen standard, men omtrent 80% av stasjonene bruker britisk/nederlandsk bajonett. De resterende bruker italian-dish, dette gjelder LPG-Norge som stort sett er billigst i Norge. Italian dish er også vanligst i øst-europa. Du kan få adapter til begge. Det blir flere og flere lpg-stasjoner i Norge for hvert år som går, men gå for størst mulig tank så kan du hamstre der det er billigst. Tror det skal gå en 70 liters reservehjulstank på Volvo, men du kan også sette inn en større tversgående sylindertank på gulvet bak baksetet. Husk at propantanker av sikkerhetsgrunner kun kan fylles til 80% oppgitt kapasistet.

brynna
29/12/12, 06:32
Les regelverket her: http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/for/sf/sd/td-19941004-0918-022.html&emne=kjøretøy*%20%2b%20lpg*%20%2b%20propan*&

Naske
29/12/12, 09:43
Takk for linken Brynna