PDA

Vis full versjon : Regreima sleit



Aron
23/12/12, 18:48
Regreima på 850 min sleit igår.. Tror dere det er mye ødelagt? :P

Er en 850 glt 92 mod

Naske
23/12/12, 19:21
Høres dessverre ut som motorhavari. Hvitblokkene er interferensmotorer og ved brudd stanger stemplene i ventilene.

De gode gamle rødblokkene hadde stort sett klart dette med noen unntak.

Aron
23/12/12, 19:31
uff. Får ta å opne å sjekke en dag da :P

brynna
23/12/12, 19:51
Går an å ha flaks. Jeg har hatt hellet på min side ved regreimbrudd...:D


Drei motoren for hand med verktøy på sentermutter veivaksling. Butter det... er det ikke bra. Da er det bare å demontere
Kan motor dreies en hel runde, hadde jeg timet motor på nytt med ny reim og prøvd å starte

Iversen
23/12/12, 20:14
Går an å ha flaks. Jeg har hatt hellet på min side ved regreimbrudd...:D


Drei motoren for hand med verktøy på sentermutter veivaksling. Butter det... er det ikke bra. Da er det bare å demontere
Kan motor dreies en hel runde, hadde jeg timet motor på nytt med ny reim og prøvd å starte

Sett på ny regreim prøv så å snurre på motoren. Om du ikke har på Reim og snurrer så burde den stoppe uansett

R-M-I
23/12/12, 20:26
Jeg vil tippe at det er kveldet ventiler.. Om det er litt turtall på motoren når reimen ryker er det nesten 100% sikkert at ventiler krasjer i stemplene, så de får festelig bananform dessverre.
Dette gjelder alle interferens-motorer.

Trenger ikke nødvendigvis vere verdens undergang, men jeg ville UANSETT IKKE en gang prøvd å starte selv om du klarer å dra rundt motoren en runde eller to for hånd først.. OM noe da er bøyd, skal det gjerne ikke så mye til før det brekker tvert av.. Og da kan du igrunn bare begynne å se deg om etter stempler og potensielt sett blokk også. (Med andre ord blir motoren din søppel/for dyr å en gang vurdere å reparere om dette skjer). Da er det komplett motorbytte som vil vere mest økonomisk, med mindre du er kyndig nok til å bygge opp igjen motoren din selv.

Jeg ville plukket av toppen, inspirert ventilene og byttet det som trengs å byttes. En ting å tenke på da er at du muligens må slipe toppen igjen før re-montering om den ikke er dønn plan.

Iversen
24/12/12, 09:22
Det er sant. Regreima røk på en gammel v70 diesel jeg hadde, satte på ny Reim og alt var i orden. Den røk på tomgang.

Naske
24/12/12, 13:05
Det er sant. Regreima røk på en gammel v70 diesel jeg hadde, satte på ny Reim og alt var i orden. Den røk på tomgang.

Nå er vel også dieselmotorene til Volvo VAG-motorer, forskjellige fra volvo-audi bensinmotorene.

Iversen
24/12/12, 13:51
Nå er vel også dieselmotorene til Volvo VAG-motorer, forskjellige fra volvo-audi bensinmotorene.

Ja, men Det er like dårlig plass til ventilene når regreima ryker. Som det blir sagt, man kan ha vært heldig. Jeg hadde satt på ny Reim og dratt rundt motoren. Går den fint rundt noen runder, hadde jeg prøvd å starta den. Sannsynligheten for at noe mer går i stykker er liten. Blir det ikke hull i stempel når den røyk første gang så er også sannsynligheten liten for at den blir det når starteren drar rundt motoren. Man kjenner om noe "henger" når man har satt på ny regreim og drar rundt motoren for hånd.
Nesten uten unntak så stanger ventilene i stemplene på alle motoren som blir produsert i dag. Er vel nesten bare rødblokkene til Volvo hvor det går bra.

R-M-I
24/12/12, 13:56
Problemet kommer først når du evt. knuser en ventil, eller noe annet i toppen, som så tar seg en tur ned i sylinder, der de får et noe ublidt møte med stempel, sylindervegger osv :) ja.. Ting KAN gå bra.. Men sannsynligheten for bøyde ventiler er ekstremt høy ved regreimbrudd. Din bil, ditt valg naturligvis :) om motoren skulle bli søppel, kan en jo alltids sette inn en "ny" ;)

brynna
24/12/12, 17:06
Ja, men Det er like dårlig plass til ventilene når regreima ryker. Som det blir sagt, man kan ha vært heldig. Jeg hadde satt på ny Reim og dratt rundt motoren. Går den fint rundt noen runder, hadde jeg prøvd å starta den. Sannsynligheten for at noe mer går i stykker er liten. Blir det ikke hull i stempel når den røyk første gang så er også sannsynligheten liten for at den blir det når starteren drar rundt motoren. Man kjenner om noe "henger" når man har satt på ny regreim og drar rundt motoren for hånd.
Nesten uten unntak så stanger ventilene i stemplene på alle motoren som blir produsert i dag. Er vel nesten bare rødblokkene til Volvo hvor det går bra.

Det du skriver her kan jeg bekrefte. Har hatt regreimbrudd på 850 (Gikk veldig bra) Og regreimbrudd på VAG`s 2,4 diesel. Gikk til He.....

Sveiv motoren manuellt noen runder, monter reima og time register, start opp. Tvilsomt at det kan bli noe mer skade enn det allerede kan være.

Iversen
24/12/12, 23:58
Bare monter Reima før du snurrer på veiva. Ellers butter den uansett :P

Aron
27/12/12, 03:38
20 bøyde ventiler... :P

brynna
27/12/12, 14:43
Noe for deg??? http://www.blocket.se/dalarna/Volvomotorer_trimmade_turbo_aven_marin_19840609.ht m?ca=15

Prismessig kommer du nok billigere i fra det med "ny" motor

Aron
11/01/13, 21:24
noen som har komplett topp til meg?