PDA

Vis full versjon : noen som har bygget ned endeleddene på 940?



Marius
09/05/10, 18:56
og eventuelt har noen bilder/løsninger, tips/triks??

Marius
11/05/10, 18:59
ingen som har kjørt skamsenka 940 og gjort dette?

jonass
11/05/10, 19:55
Har de ikke spacere til salgs på pedersens. men er jo ikke verre enn og lage en spacer da. Men husk og senke styrestaget like mye hvis ikke så bli det nok en litt ekker bumpsteer.

Marius
11/05/10, 19:57
Har de ikke spacere til salgs på pedersens. men er jo ikke verre enn og lage en spacer da. Men husk og senke styrestaget like mye hvis ikke så bli det nok en litt ekker bumpsteer.

pedersen selger spacer til bærekulene ja, men kun til 240.
har selv spacer liggende til 940 men mangler til endeleddet.

TeamBørnOut
11/05/10, 20:24
Pedersen må jo selge begge deler? eller regner ha med at folk kjøper det ene og lager det andre selv? Bilen går faktisk ikke å kjøre en eneste meter hvis man bare bygger ned bærekula.
Det er jo folk som selger nedbyggere til endeledd også . men ofte litt dyrt
(MPRE er jo en av de.. men da må man kjøre med unibal også... (da er det et must med beskyttelses hette over.. ellers varer de ikke lenge + at biltilsynet avliver deg på stedet)).
Så fort cnc dreibenken kommer igang på jobben igjen så blir det laget slike til unibals.. men vet ikke helt når det skjer. er mye permeteringer etc... :/
jeg tok bare å festet et avkappet fjørbein under det orginale (kappet vekk spindelen også såklart). men det veier jo en del.. men blir jo bedre en å ikke gjøre det!) har ikke bilder.. men er ikke store greiene (brukte topploksbolter å sette de sammen med... vet ikke hvor bra det er. men akkurat perfekt lengde :P)

Marius
11/05/10, 20:32
nei pedersen selger ikke spacere til endeleddene.
han tok dem ikke inn da flere han pratet med mente det var en svakehet innen rally/rallycross. mente også at den svakheten det medførte ikke veide opp for det lille man rettet opp. men dette er da på løpsbiler, vi gutta er jo ut etter skamlave cruisere. og da er jo dette ett must

TeamBørnOut
11/05/10, 20:36
kan jo se for meg at det knekker hvis man kjører ned et tre.... men poenget er å beholde veigrepet så man holder seg på veien :D

Marius
11/05/10, 20:43
kan jo se for meg at det knekker hvis man kjører ned et tre.... men poenget er å beholde veigrepet så man holder seg på veien :D

du sier noe der ja

ChrML
11/05/10, 21:32
Men er jo greit at det er god kvalitet på sånne deler. Ikke morsomt å miste bærekula i et hull i en sving med litt godt driv kan jeg tenke meg. Går rett til skogs da!

Derfor jeg er litt skeptisk til aluminiumspacere og lange bolter. Må være bedre å bruke det som Kaplhenke driver å utvikler nå til 940 (samme prinsippet som de de har til 240). De som er laget i støpestål, skrudd i begge ender. Det ryker hvertfall ikke!

Marius
11/05/10, 21:36
Men er jo greit at det er god kvalitet på sånne deler. Ikke morsomt å miste bærekula i et hull i en sving med litt godt driv kan jeg tenke meg. Går rett til skogs da!

Derfor jeg er litt skeptisk til aluminiumspacere og lange bolter. Må være bedre å bruke det som Kaplhenke driver å utvikler nå til 940 (samme prinsippet som de de har til 240). De som er laget i støpestål, skrudd i begge ender. Det ryker hvertfall ikke!

driver han å lager dette til 940 nå?
har du lest dette noe sted eller spurt han selv??

JørnM_940
11/05/10, 21:38
Hvor mye senk er det snakk om før man bør begynne å tenke på dette? Alt annet enn originalt eller?

volvoRsport
11/05/10, 21:39
driver han å lager dette til 940 nå?
har du lest dette noe sted eller spurt han selv??

Det er under utvikling ja. Ben har skrevet det i en av prosjektrådene sine.

ChrML
11/05/10, 21:40
driver han å lager dette til 940 nå?
har du lest dette noe sted eller spurt han selv??
Sendte mail og spørte for noen dager siden. Han sa at dette var underveis.

I will have that product soon but i dont have it available yet.





Hvor mye senk er det snakk om før man bør begynne å tenke på dette? Alt annet enn originalt eller?
Egentlig hva som helst av senk. Jo mer du senker, jo mer galt blir det og jo værre blir kjøregenskapene. Endeledd og bærekuler skal bygges ned like mye som du senker.

Marius
11/05/10, 21:41
Det er under utvikling ja. Ben har skrevet det i en av prosjektrådene sine.

bare å følge med på siden hans da. dette er noe jeg skal bestille ved første mulighet

Jobbe88
12/05/10, 06:25
Man skal altså senke endeledd og kyllingbein 65mm om man har 40mmsenk å 25mm (senka)fjørskål?

TeamBørnOut
12/05/10, 13:55
endeledd og bærekule. Vinklene på styrestag og bærearmene skal være som de er orginalt :)

turb00le
12/05/10, 13:58
Finn en senka golf som ikke er altfor stiv og kjør den litt... Så skjønner en meninga av bump steer og torque steer.

gasgasboy
12/05/10, 15:43
Så det dere mener, er at om man kjøper 40-40 senk, så må man bygge ned Endeledd og bærekuler like mye ? Er ikke helt inneforstått med det her, noen som kunne vist med ett bilde eller lignende ? :)

TeamBørnOut
12/05/10, 15:45
MÅ ikke. men får bedre kjøreegenskaper hvis du gjør det :)

Marius
12/05/10, 16:03
40/40 senk er vel dette marginalt om du trenger gjøre da, ja du får seff en anne vinkel men tror du klarer leve med dette.
men for oss andre som skal senke 100-120 så blir det ett forbanna problem

Olav'en
12/05/10, 16:58
Er spindelhuset på 240/740/940 støypegods eller sveisbart stål?

TeamBørnOut
12/05/10, 17:12
er nok støpegods. men null stress å sveise i det med "vanlig" tråd.. bare banke mye på sveisen etterpå! har sveiset på flere slike "underdeler" for folk. ingen har løsnet enda :) men de sitter jo i skruer også.

gasgasboy
12/05/10, 19:22
Okei! Så detta har noe med hjulvinkel osv og gjøre ? Jeg digger at hjula står litt på skrå jeg, syntes det lager ett tøft stuk, men om den er bra for dekk, og kjøreegenskaper, er en helt annen ting :P

Hva gjør dere gutta som senker så jævla mye ? Kapper dere bort alt som er og heter fjær, eller får dere kjøpt så lavt senkesett ?

Takk for svar TBO :)

TeamBørnOut
12/05/10, 19:54
Hjula står ikke så mye mer på "skrå" (camber). om man senker. men hjulene vil faktisk "svinge" mye i div rettninger når du svinger og bilen fjører.. det liker vi ikke :)
Når jeg senker så bruker jeg bare lavere kortere fjører og bygger ned bærekuler og endeledd. Bytter seff ut demperne (korta depere til 240(de er kortere en til 740 / 940)).
Men når man senker så drastisk og er glad i kjøreegenskaper (som jeg er) så er det viktig å gjøre det skikkelig å bygge ned. ellers blir det som "alle" andre lave volvoer som subber rundt i landet. ubruklige kjøreegenskaper... å hvorfor gjøre bilen dårligere en de er? :)

Modalen
12/05/10, 19:59
Okei! Så detta har noe med hjulvinkel osv og gjøre ? Jeg digger at hjula står litt på skrå jeg, syntes det lager ett tøft stuk, men om den er bra for dekk, og kjøreegenskaper, er en helt annen ting :P

Hva gjør dere gutta som senker så jævla mye ? Kapper dere bort alt som er og heter fjær, eller får dere kjøpt så lavt senkesett ?

Takk for svar TBO :)

Strengt tatt får du mindre helning(cambervinkel) på dekket når bil med McPherson fjærbein (Volvo) blir senket.
Bærearmen blir pekende oppover, og "drar" i sin tur med seg fjærbeinet innover.

Disse spacerne senker bærekule og endeledd ned slik at de ligger parallellt med bakken, eller pekende bittelitt nedover.

Det fikser problemet med det ekstremt lave geometriske roll centeret man får.
Du får også mulighet til å legge inn litt mer negativ camber ved å justere fjærbeinslageret.
Ikke minst blir ikke fjærbeinet trukket så mye innover ved innfjæring, som hvis bærearmen hadde pekt i været. (Mindre positiv camber gain og mindre endring i sporvidde ved fjæring.)

asdf
12/05/10, 23:02
Hvor mye senk er det snakk om før man bør begynne å tenke på dette? Alt annet enn originalt eller?

Bil med lesjøfors fjører:

http://forumbilder.se/images/31320101200263384.jpg

Marius
13/05/10, 08:36
jævla bra bilde. det sier jo det meste til de fleste her inne. :D

The Sven
13/05/10, 12:44
Strengt tatt får du mindre helning(cambervinkel) på dekket når bil med McPherson fjærbein (Volvo) blir senket.
Bærearmen blir pekende oppover, og "drar" i sin tur med seg fjærbeinet innover.

Dette er ikke før vinkelen mellom bærearmen og fjørbeinet overskrider 90 grader, og bærearmen kan peke en del oppover før det skjer ettersom fjørbeinet skrår ganske mye. Mest negativ camber har du når denne vinkelen er 90 grader.

Modalen
13/05/10, 13:15
Dette er ikke før vinkelen mellom bærearmen og fjørbeinet overskrider 90 grader, og bærearmen kan peke en del oppover før det skjer ettersom fjørbeinet skrår ganske mye. Mest negativ camber har du når denne vinkelen er 90 grader.

Exactly my point ?

Derfor peker de typisk litt nedover på en usenket bil. Da holder man seg innenfor et område med +/- 90grader, som gir minst mulig forandring i geometrien under fjæring.

The Sven
13/05/10, 13:30
fjørbeinet skrår jo innover, ikke utover. Peker de nedover eller er rette er vinkelen under 90 grader.

Modalen
13/05/10, 14:31
fjørbeinet skrår jo innover, ikke utover. Peker de nedover eller er rette er vinkelen under 90 grader.

90grader fra vertikalen... :)

The Sven
13/05/10, 14:35
Jepp, men det er jo linja mellom festepunktene til fjørbeinet som gjelder her og den er ikke vertikal:)

Modalen
13/05/10, 15:15
Jepp, men det er jo linja mellom festepunktene til fjørbeinet som gjelder her og den er ikke vertikal:)

Det har du rett i. Skulle du lagt bærearmen 90grader fra fjærbeinet ville du fått et ganske ugunstig geometrisk roll center. :) Under bakkenivå...

Øyvind G
13/05/10, 19:04
hva er det egentlig dette gjør med kjøreegenskapene? er det for bedre grep i sving eller er det at den blir mere retttnings stabil og bedre kjørekomfort med tanke på f.eks sporing osv?

TeamBørnOut
13/05/10, 19:06
bedre egenskaper i sving ja. hjulene står mer "riktig". man merker veldig fort forskjell

Iversen
13/05/10, 20:06
Jeg fant en kar som lagde det i sverige på et prosjekt her på forumet. Disse var bolt on på 940. Ikke kaplhenke sine. Men finner ikke linken tilbake til siden. Så det finnes noe som er bolt on også, om man ikke gidder å lage selv. Men minns at det var litt kostbart.

ChrML
13/05/10, 20:08
Jeg fant en kar som lagde det i sverige på et prosjekt her på forumet. Disse var bolt on på 940. Ikke kaplhenke sine. Men finner ikke linken tilbake til siden. Så det finnes noe som er bolt on også, om man ikke gidder å lage selv. Men minns at det var litt kostbart.
http://www.mpre.se/

Disse tenker jeg. Men spacerene til bærekulene er i aluminium og baserer seg på å bruke lange skruer. Som igrunn er en ganske dårlig løsning kontra skrudde spacere. + at det er veldig kostbart. Så for min del venter jeg på Kaplhenke sine :).

Iversen
13/05/10, 20:28
http://www.mpre.se/

Disse tenker jeg. Men spacerene til bærekulene er i aluminium og baserer seg på å bruke lange skruer. Som igrunn er en ganske dårlig løsning kontra skrudde spacere. + at det er veldig kostbart. Så for min del venter jeg på Kaplhenke sine :).

Dem jeg mente ja. Blir det ikke lagt i favoritter forsvinner det :P
Kaphlhenke er nok flink han, men har du prøvd å bestille noe fra han?
Alt skal smies og det tar utrolig lang tid. Han har vært dårlig med kundebehandling med meg. Jeg må ha hatt for mange spørsmål og lignende for han tror jeg.

Modalen
13/05/10, 20:41
hva er det egentlig dette gjør med kjøreegenskapene? er det for bedre grep i sving eller er det at den blir mere retttnings stabil og bedre kjørekomfort med tanke på f.eks sporing osv?

Sånn grovt sett.
Mindre krenging, mer grep og bedre feeling når man kjører på grensa.

Har bestilt disse spacerne fra Kaplhenke til 240.
Det går tregt med han, men så pre-ordra jeg sakene før de kom i produksjon. De er såvidt jeg vet ikke klare til å sendes ennå.

Martin.S
13/05/10, 21:00
Skulle kanskje gjort dette på min bil tror jeg. Men det var jo en drøy pris fra http://www.mpre.se/.

Men litt mål på disse skulle jeg fint fått laget opp noen sett til en mye hyggeligere pris.

volvoRsport
13/05/10, 21:10
Kaphlhenke er nok flink han, men har du prøvd å bestille noe fra han?


Jeg har bestillt derfra, ting ble sendt etter 1-2 uker. Men det jeg bestillte var nok lagervare.