PDA

Vis full versjon : Byttet spiller, dårlig radio



vegarols1
23/12/12, 02:55
Heisann :) har sotte i en Alpine spiller i biln.. Men da fikk jeg rinelig dårlig radio signal? Plutselig har jeg bra, men får dårlig på en bakketopp... Forslag?

vegarols1
23/12/12, 11:59
Er en 850 med antenna integrert i sideruta i bagasjerommet

todleif
23/12/12, 22:30
Eg kjenner ikkje til bilen din, men er ikkje uvanligt at biler har antenneforsterker.
Ved bytte til uoriginal spiller, er det mange som ikkje kobler til antenneforsterkeren. (den blåe ledningen er remote til antenneforsterkeren)
Blir da dårlig radio.

Meir kan eg ikkje, so om du har antenneforsterker og eventuelt kva slags ledning ifra bilen som skal kobles til blå ledning ifra spiller, får andre svare på.

Tor-Erik
24/12/12, 22:09
Håper noen kan fortelle hvordan man aktiverer forsterker etter å ha skiftet ut orginal radio, eg sliter med at selv med RDS så jager den rundt for å finne stasjonen, utrivelig og høre på.

vegarols1
24/12/12, 23:19
Hmm, tviler jeg har det? Kan ikke se noen blå ledning ..

todleif
26/12/12, 18:18
Hmm, tviler jeg har det? Kan ikke se noen blå ledning ..

Alpine spilleren din har nok ein blå ledning.

vegarols1
26/12/12, 18:20
Ja det e no greit, den e forsterkern konlet på. Men tenkte frs en sntenbe forsterker? Trur ikke 860 har det

Tor-Erik
26/12/12, 21:35
Alpine spilleren din har nok ein blå ledning.

Har en China spiller, men det stemmer at det er en blå kabel til antenne forsterker der. Men hvor skal den kobles i bilen? eg ser ikke noen blå kabel bak spilleren.

todleif
26/12/12, 22:24
Ja det e no greit, den e forsterkern konlet på. Men tenkte frs en sntenbe forsterker? Trur ikke 860 har det

Forsterkeren skal kobles på blå/kvit ledning. Den er remote til forsterker.
Den blå ledningen er remote til antenneforsterker.


Korleis det ser ut i bilen veit eg ikkje. Kan godt være ein plugg som må kobles til eller at ein ledning som er i volvopluggen må kobles til blå ledning ifra spiller.
Og eg veit ikkje om bilene deres har antenneforsterker.

vegarols1
26/12/12, 22:26
Hadde en sony spiller før, og da virket radioen bra :-) skål!

Svirre
26/12/12, 22:36
Det var nok fordi den hadde interegrert antenneforsterker. Har Kenwood spiller selv og der er radioen dårlig siden den ikke er utstyrt med forsterker. Måten den kobles til på er på lik linje som med en egen forsterker til ekstra høytalere. Da brukes den blå ledningen som kommer ut fra radioenheten (også nevnt som "remote"), som gir strøm når spiller er påslått.
Antenneforsterker kan bli kjøpt og ettermontert. Skal gjøre dette selv i min bil (V70 med sideruteantenne uten pisk). Hadde gode radiosignaler med en eldre radiospiller, og der var det nok en innebygd forsterker. Nå kan jeg stå nesten ved senderen uten å få gode nok signaler....

Tor-Erik
26/12/12, 22:59
Det var nok fordi den hadde interegrert antenneforsterker. Har Kenwood spiller selv og der er radioen dårlig siden den ikke er utstyrt med forsterker. Måten den kobles til på er på lik linje som med en egen forsterker til ekstra høytalere. Da brukes den blå ledningen som kommer ut fra radioenheten (også nevnt som "remote"), som gir strøm når spiller er påslått.
Antenneforsterker kan bli kjøpt og ettermontert. Skal gjøre dette selv i min bil (V70 med sideruteantenne uten pisk). Hadde gode radiosignaler med en eldre radiospiller, og der var det nok en innebygd forsterker. Nå kan jeg stå nesten ved senderen uten å få gode nok signaler....

Hadde vært veldig fint om du delte din erfaring med hva du kjøper og hvor? og seff om det virker.

Svirre
26/12/12, 23:09
Skal meddele når jeg mottar den :) Bestilte fra eBay på juleftan, så tar nok litt tid før det kommer.

Tor-Erik
26/12/12, 23:47
Skal meddele når jeg mottar den :) Bestilte fra eBay på juleftan, så tar nok litt tid før det kommer.

Antenenforsterker?
legg ut linken her da :-)

Svirre
27/12/12, 03:07
http://www.ebay.com/itm/280948259814?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Tor-Erik
27/12/12, 09:59
http://www.ebay.com/itm/280948259814?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Den ser bra ut, ser di har samme hos radiospesialisten, men koster litt mer kan man trygt si.

Ser ikke noe om hvor mange db den forsterker. Ser frem til å høre din erfaring med denne :-)

vegarols1
27/12/12, 11:27
Kobler man bare den via den org antenne kabeln?:-) er det så enkelt som det ser ut som?

Svirre
27/12/12, 12:26
Den ser bra ut, ser di har samme hos radiospesialisten, men koster litt mer kan man trygt si.

Ser ikke noe om hvor mange db den forsterker. Ser frem til å høre din erfaring med denne :-)

Skal gi feedback når jeg får montert denne :)



Kobler man bare den via den org antenne kabeln?:-) er det så enkelt som det ser ut som?

Denne kobler man bare mellom enden på den orginale antenneledningen og kobler til "remote", så ja; enkelt.

Tor-Erik
30/12/12, 21:02
Når eg kobler til ny radio så må man ha endel overganger og deriblant en overgang til radio antennen.

Når eg kobler fra den orginale antenne kontakten bak på radioen så ser man at det er to kabler og to seperate kontakter inni kontakt som plugges i radio.

Eg har fått tak i en overgang som går fra den originale kontakten og til standard radio antenne. Men i den overgangen eg har så er det bare en enkel kontakt og ikke dobbel som det burde være, kan her være et svar på at det er dårlig antenne forhold?

Eg lurer på om det er en AM og en FM kontakt og i såfall hva er hva?

Svirre
30/12/12, 22:37
Fikk ikke helt med meg det du mener i innlegget ditt :p Er det snakk om den svarte, litt tjukke ledningen som er til selve radioantennen eller er det generelt alle ledningene som kommer inn?


For hvis jeg har forstått riktig, så har du overgang fra disse til en orginal kobling?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1511.jpg


Eller denne radiokontanken her: (Nyere type plugg)
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcShxGPW-KgA3L6CCLB5UhjUns7av01Se_8q56WysZ00uF9ajhsCFKEFQkV 7gA

Tor-Erik
30/12/12, 22:48
Hehe sorry eg tenker rett men det kommer så galt ut, bra noen har forståelse.

Eg tenker på denne kontakten, den grå går i original og den andre går i ny radio.
http://www.ebay.com/itm/PC5-89-VOLVO-S40-S60-S70-S80-V70-DIN-AERIAL-EXTENSION-RADIO-ADAPTOR-MAST-ANTENNA-/150713508000?pt=UK_In_Car_Technology&hash=item231739a0a0

men i denne grå kontakten du ser på bilde er det bare en kontakt, men i den original kontakten i bilen er det to seperate ledninger og kontakter.

Tor-Erik
30/12/12, 22:52
Letter å se på denne kanskje
http://www.ebay.com/itm/VOLVO-RADIO-Wire-Antenna-Adapter-Cable-1998-2009-/200593407473?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3AV70&hash=item2eb44c7df1&vxp=mtr

Som du ser så er det to hull, men bare den ene er det kontakt i. men vist du ser i bilens orginal så er det kontakt i begge sider

Svirre
30/12/12, 23:26
Ser mest ut bare som en overgang. Holder en god knapp på signalforsterker jeg! Som det står i annonsen; trengs av mange for å kunne bruke ettermarkedsspiller (ettermontert, uorginal).

Tor-Erik
30/12/12, 23:53
Ja det er bare en overgang.

Vist du ser inni den grå kontakten så ser du at det bare er den plassen til høyre som det er kontakt inni.

Den plassen til venstre er det ingen ting i.

Men på orginal radioen så er det to kontakter til 2 kabler.

hehe ikke lett og forklare dette

Svirre
01/01/13, 21:25
Skjønner hva du mener. Mulig det er til en antenneforsterker eller bare en annen antenne. AM/FM signalene går på samma antenna så tviler på at det er noe der.

Svirre
05/01/13, 12:09
Fikk forsterkeren i går, og funker fjell! Overrasket over hvor rask den kom. Blei sendt 26 des. så det har gått fort føler jeg. Og i tillegg så kom den som rekommandert sending :confused: Men; den fungerer som den skal og jeg har fått veldig bra radio nå! Men vær obs med den jeg linket til!!! Den har overgang fra eldre til nyere overgang. Altså fra DIN til ISO. Så jeg må mikse litt for å få denne til å sitte godt fast siden det blei litt "klipp og lim" :p

Jannern
08/01/13, 17:51
kjøp sony spiller med dab :D da spiller det ikke noe rolle x) hører ikke forskjell på cd og radio/dab

Svirre
08/01/13, 23:24
kjøp sony spiller med dab :D da spiller det ikke noe rolle x) hører ikke forskjell på cd og radio/dab

Er planen å gå over til dab, men da må man legge opp ny antenne igjen. Noe jeg selv ikke har tenkt til å gjøre med det første.